Vihon viimeinen kerta kun menen kampaajalle
Miksi Suomen kampaajat ovat niin osaamattomia? Taas sain lähteä itku kurkussa kun kuvan kera pyysin tälläistä:
https://goo.gl/images/RHEokL
Ja lopputulos on suurinpiirtein tällainen:
https://goo.gl/images/GyV15W
Tuntuu siltä etteivät kampaajat juurikaan edes vilkaise tuomiani kuvia ja jotenkin saavat tuntemaan että on suorastaan noloa tulla kuvien kera. Jännä juttu on myös se miten eri kampaajat luovat eri versioita samasta kuvasta mutta koskaan ei tule sitä mitä siinä kuvassa on.
Olen käynyt nyt läpi sen verran monta kampaajaa ja aina kuva tai pari mukana ja parhaani mukaan yritän selittää että mitä haluan mutta aina leikataan ihan mitä sattuu ja välillä sooloillaan oikein kunnolla.
Pyysin pitkää sivuotsista ja sain epäsymmetrisen otsatukan jonka lyhyin kohta on toisen kulmakarvan yläpuolella vaikka kuvassa on nimenomaan pitkä otsis. Voisiko joku selittää että mikä Suomalaisia kampaajia oikein mättää?
Tästä lähtien leikkaan itse omat hiukseni, vaikken ole millään tavalla taiteellinen. Tuskinpa olen kovin paljoa huonompi kuin tyypillinen Suomalainen kampaaja.
Kommentit (123)
Vierailija kirjoitti:
Se on vihoviimeinen, ei vihon viimeinen. Herranjestas teidän suomea.
Ei vaan vihonviimeinen.
Ihmiset tuntuu olettavan, että parturikampaajilla on joku maaginen kyky osata täydellisesti kaikki, mitä niiltä pyytää. Se, että on kolme vuotta käyny jotain koulua, ei opeta ketään siihen, että pystyy mallikuvan perusteella loihtimaan just samanlaiset hiukset jollekin. Niinku joku täällä sanokin, se on vaikea ammatti ja harva on siinä kovin hyvä.
Jos läväyttäis vaikka taiteilijoiden eteen piirustuksen, että piirräpä samanlainen, varmaan aina monennäköstä teosta tulis. Toki olettais, että heistä jokainen sais hienon kuvan aikaan, mutta ei se vaan välttämättä ihan niin mene..
Se, että kampaajat ei kuuntele ja on huolimattomia, on huono piirre työssä. Jos kuitenki ihan rehellisesti mietit, voitko väittää, että itelläs hoituis töissä asiat parhaalla mahdollisella tavalla aina ja joka ikinen päivä? Itselläni ainakin on välillä huonompia päiviä ja keskittyminen hakusessa.
Ps. En ole parturikampaaja.
Minkälainen kampaus sopisi tälle herras miehelle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina kun käyn New Yorkissa työmatkalla niin käyn illemmalla vapaa-ajalla kampaajalla, ja siellä koulutettu coloristi-kampaaja tekee minulle tällaisen moniulotteisen vaalennuksen joka saa ohuet hiukseni näyttämään todella paksulta, ja siellä tasoitetaan myös latvojani hieman;
https://i.pinimg.com/originals/0b/5f/3e/0b5f3eba41f0f43bb43ecd0db54181a…
Suomessa saan vain tämän tyylisiä keltavaalennuksia ja latvat kynitään ohuen näköisiksi, miksi?!?!?!
http://3.bp.blogspot.com/-ymAjaLOU6LY/Ud6rsRMPY6I/AAAAAAAARW8/XyBLLu5O7…
Ovatko suomalaiset kampaajat jämähtäneet jonnekin 80- tai 90-luvulle? USAssa nimenomaan kampaajat sanoneet että kun minulla tyypillinen pohjoiseurooppalainen (maantienvärinen) hiuslaatu niin sen vaalentaminen on todella helppo homma ja että kaikki monisävyt saadaan hyvin kohdalleen!
Anteeksi, mutta mun oli pakko tallettaa toi eka kuva sen varalle, jos joskus vielä uskaltaudun kampaajalle!!
Kyllä saa Suomestakin mutta pitää siitä sitten maksaakin, vastaavasta kuin tuo eka maksoin lähemmäs kaksisataa, mutta kannatti.
Kertoisitko missä? :)
Maksaisin joskus mielelläni sen parisataa jos voisin olla suht varma, että lopputulos olisi kiva (tai edes siedettävä!)Espoossa.
Asun jenkeissä ja saan just sellaisen tukan kuin haluan, nopeasti ja neljäsosalla Suomen hinnoista. Suomessa sai aina kuulla kuinka vika oli mun hiuksissa eikä suinkaan kampaajassa. Täällä kampaaja vain tekee. Ja tekee hyvin. Jos menet mahdottomia pyytämään niin eivät suostu tekemään sellaista. Ei täällä kukaan tuhansia maksa kampaajalle, paitsi hollywoodjulkkikset, heiltä pyydetään julkkislisää. Moni ei tajua sitä siellä Suomessa että jos sanotaan että Kim Kardashian maksoi jostain 1000 niin tavan tallaaja maksaa samasta jutusta 100. Eli nuo julkkisten maksamat hinnat eivät ole mitään amerikan hintoja vaan julkkisket joutuvat maksamanan extraa reilusti kaikesta eikä niinkuin Suomessa jossa julkkis saa kaiken ilmaiseksi:D
Silloin aikanaan, kun vielä kävin kampaamoissa, kampaajat usein voihkivat martyyriimaisesti miten kamalia hiuspyörteitä minulla on niskassa. Ihan kuin vaan veemäisyyttäni olisin ne sinne heidän harmiksi kasvattanut. :D
Eipä nuo ole koskaan minua haitanneet. Saan harjattua ja stailattua pitkän tukkani vallan hyvin, oli pyörteitä tai ei. Nykyään leikkaan, ja värjäänkin välillä, ihan itse. Ymmärrän että pyörteet voivat olla haastavia, jos tahtoisin vaikka leikkauttaa niskahiukset lyhyiksi. Mutta haluan pitää tukkani pitkänä. Käsittääkseni nuo pyörteet eivät ole edes kovin harvinaisia.
Ja tottakai hiuslaatuni haukuttiin mennen tullen, niin että ainoastaan hiirenharmaa poikatukka olisi ainoa oikea ratkaisu minun hauraaseen seitti-huntuuni. Kyllä sittemmin olenkin pitänyt hauskaa ja irrotellut tukkani kanssa, olen kokeillut vaikka minkälaisia leikkauksia ja värejä ja kampauksia - omin päin, ihan omin lupineni ja kokeilumielellä. Hauskaa on ollut ja hyvin on tukka kestänyt. Viimeiset kymmenisin vuotta olen ottanut rennommin, kun ei ole enää ollut niin fiilistä juuri tukan kanssa puuhata. Latvoja vaan tasailen, ja välillä vähän värjäystä.
Ei muuta kuin omat ja ystävien taidot ja luovuus käyttöön näissä hiusasioissa, sisaret! :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä pyysin leikkauttamaan puolipitkistä hiuksistai sellaisen mallin, missä otsatukka pitkä ja niska lyhyt. Kuvatkin oli matkassa ja mietittiin tarkkaan sitä tukan mallia.
No ensimäisenä kampaaja leikkasi otsatukan pois ja hihitti, että olet niin sihteerin näköinen, että leikkaan sinulle kivan polkkatukan.
Itku meinasi tulla, koska otsatukan kasvattamiseen meni aikaa jonkin verran.
Ja hiusten laatu ja määrä olisi kyllä riittänyt vallan mainiosti näyttämääni malliin.
Et kesken käsittelyn sanonut mitään kun huomasit että nyt lähtee otsatukka...?
No sanoin tietenkin, mutta ei siinä enää paljoa tehty, kun 20 cm otsatukkaa oli lattialla. Kun sitä kauhistelin, kampaaja tirskui, että ajatteli leikata sinulle sellaisen kivan polkkatukan, kun näytät niin sihteeriltä. Se sanominen ei paljoa enää auta, kun hiukset on jo rapsaistu poikki
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä pyysin leikkauttamaan puolipitkistä hiuksistai sellaisen mallin, missä otsatukka pitkä ja niska lyhyt. Kuvatkin oli matkassa ja mietittiin tarkkaan sitä tukan mallia.
No ensimäisenä kampaaja leikkasi otsatukan pois ja hihitti, että olet niin sihteerin näköinen, että leikkaan sinulle kivan polkkatukan.
Itku meinasi tulla, koska otsatukan kasvattamiseen meni aikaa jonkin verran.
Ja hiusten laatu ja määrä olisi kyllä riittänyt vallan mainiosti näyttämääni malliin.
Et kesken käsittelyn sanonut mitään kun huomasit että nyt lähtee otsatukka...?
Ohiksena totean, että se mainostettu rentoutuminen siellä kampaajalla taitaa olla melko mahdotonta, jos tauotta täytyy skarpata, ettei mitään katastrofia pääse tapahtumaan.
Asiakas kun joutuu riisumaan pois ne silmälasinsa, niin esimerkiksi minä en näe tarpeeksi hyvin ilman niitä.
Usein myös kampaaja käsineen tiellä peittämässä näkyvyyttä peiliin, ja muutenkin vaikeaa ajoissa nähdä, että kerrostetaanko siellä nyt vaan pikkasen, vai pätkäskö se nyt sitten kerralla koko puntin.
Kiitos tästä keskustelusta!
Itselläni ihan samanlaiset kokemukset. Olen monesti ajatellut olevani jotenkin outo ja erikoinen, etten ole vieläkään, yli kolmekymppisenä, onnistunut löytämään vakiokampaajaa. Mulla on pitkät ja paksut, lievästi luonnonkiharat hiukset, joka imevät yllättävän paljon väriä itseensä. Eli kun päähän laitetaan vaaleaa keskiruskeaa, lopputulos on korpin musta, käytännössä aina. Tätä olen yrittänyt kampaajillekin selventää, eli ettei kannattaisi laittaa kauhean tummaa tai antaa sen ainakaan vaikuttaa pitkään, mutta ei ne koskaan usko.
Tuntuu etten enää uskalla edes mennä kampaajalle (pakko katsokaas olisi varata aika taas mutta ehdottomasti jollekin uudelle, kun edellisten jälki ei vakuuta...).
Mun kokemuksen mukaan pahimpia kampaamoalalla ovat:
1. elämäänsä ja työhönsä kyllästyneet, laiskistuneet keski-ikäiset ja vanhemmat, jotka ei ole kouluttaneet osaamistaan sen jälkeen kun ovat valmistuneet joskus 1970-luvulla tai sitä aiemmin. Eli käppyräpermanentit, folioraidat ja kerrostamaton pottakampaus kuuluvat heidän parhaimpiin taidonnäytteisiinsä. Jos pyytää jotakin muodikasta ja näyttää kuvaa, löytyy heti selitys miksei voi just mun hiuksille ja just nyt toteuttaa. ”Otsatukka ei sovi sulle”. ”Ei meidän kannata vaalentaa tai tehdä raitoja, koska.....”.
2. vastavalmistuneet, itseään täynnä olevat, super-itsevarmat mutta kuitenkin syvältä sisimmästään epävarmat nuoret parturikampaajat, joilla on tarve todistaa kaikille että heistä tulee kampaamoalan seuraavia kuuluisuuksia. Otetaan riskejä ja tehdään asioita oman vision mukaan vaikka se olisi täysin päinvastainen kuin asiakkaan toivomukset. Pahimmassa tapauksessa naureskellaan asiakkaan hiuksille ja edellisen kampaajan työjäljelle (kyllä, sekin on koettu).
Olen jo ostanut kotiin hiussakset ja kerrostussakset.
Täytyy varmana kouluttaa miestä että osaisi leikata pituutta takaa, otsiksen ja sivukerrostukset osaan kyllä tehdä itsekin. Ja hups. Säästöä tulee satasia vuoden aikana.
Eikä sanaa "kasvatus" aina ymmärretä. Tein virheen kun kävin peräti kolmesti samalla kampaajalla. Ekalla kerralla leikkasi liikaa, tokalla kerralla muistin tämän enkä antanut kuin värjätä, mutta kolmannella kerralla päätin antaa mahdolisuuden, jospa aiemmin en vaan ollut kertonut tarpeeksi selvästi. No hän sanoi ymmärtävänsä ja leikkasi mittaa pois taas ihan tarpeettoman paljon. "Ihan vaan vähän tasoitan ja leikkaan muotoon" ja leikkasi kaiken mikä oli ehtinyt kasvaa, ja vähän ylikin, varmaan 10cm. Enkä oikein havainnut mitään sen kummempaa muotoakaan, oli vaan kynitympi malli, hiukset oli kerta kaikkiaan aivan surkeat. Muutenkin junnasin lyhyessä polkkamitassa jota inhosin. Sitemmin löysin kampaajan joka ymmärtää mitä tarkoittaa 2 cm, ja nyt kasvatusurakka etenee jo lapaluiden kohdalla. Ilman noita kahta hairahdusta olisin tavoittanut tämän mitan jo 1,5 vuotta sitten.
Tässä ois nyt bisneksen paikka jollekin kampaamolle. Mainostaa, että meillä kuunnellaan asiakasta, eikä tehdä omin päin kysymättä yhtään mitään asiakkaan hiuksille. Asiakkaat voisivat vaikka vielä saada alennusta seuraavasta käynnistään, jos kokevat aiheelliseksi kampaamokäyntinsä jälkeen käydä antamassa posiitivista palautetta heidän sivuillaan.
Joo itsellä sama kyllästyin siihen verukkeeseen että hiukseni ovat liian ohuet johonkin kampaukseen jne enkä koskaan siis koskaan saanut lopputulosta johon olisin ollut tyytyväinen vaikka kuinka satasia pinosi kalliisiinkin paikkoihin. Aloin pari vuotta sitten leikata hiuksia itse youtube-ohjeiden mukaan ja vihdoin olen ollut onnellinen tukkani kanssa. Plus rahansäästö👍
Minulla ei ole koskaan ollut suurempia kunnianhimoja perisuomalaisten hiusteni suhteen, vaan olen aina halunnut helppohoitoisen wash and go -kampauksen. Tukholmassa asuessani eksyin kuitenkin jostakin syystä miespuoliselle HiusTaitelijalle, jolla niitä kunnianhimoja oli huomattavasti enemmän kuin minulla. Hän koulutti itseään jatkuvasti ja tekikin päähäni monenlaisia taideteoksia, joita en sitten osannut - enkä suoraan sanoen viitsinyt - hoitaa kunnolla. HiusTaiteilijalla käyntien välikin oli niin pitkä, että istahdin joka kerta hänen tuoliinsa enemmän tai vähemmän metsittyneenä, ja sekös harmitti häntä suuresti! No, muutaman kerran hänen luonaan kävin, mutta sitten ne taideteokset alkoivat jotenkin stressata itseäni, ja päätin vaihtaa vähemmän kunnianhimoiseen kampaajaan, joka täyttäisi perin vaatimattomat toiveeni. Helpotus oli luultavasti molemminpuolista.
Vihonviimeinen on, kuten koulussa opetettiin, yhdyssana!
Kaikki te pääkaupunkiseudulla asuvat: minun luottokampaaja otti ja muutti sinne. Nyt, kun en itse pääse käymään hänellä, niin voi suositella Salon Virhoa ja Ranea.
Rane leikkasi hiukseni vajaa 10 vuotta. On kokeiltu yhdessä perus pitkän tukan tasauksesta villimpiinkin pixie viritelmiin. Aina lähdin hyvällä mielellä kampaajalta. Ihan huippu tyyppi ja ammattilainen. Rane sanoo suoraan jos joku leikkaus on mahdoton toteuttaa.
Sen verran hyvä kampaaja on, että kerran olen käynyt lentämällä Helsingissä ihan vaan tukan leikkuun vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki te pääkaupunkiseudulla asuvat: minun luottokampaaja otti ja muutti sinne. Nyt, kun en itse pääse käymään hänellä, niin voi suositella Salon Virhoa ja Ranea.
Rane leikkasi hiukseni vajaa 10 vuotta. On kokeiltu yhdessä perus pitkän tukan tasauksesta villimpiinkin pixie viritelmiin. Aina lähdin hyvällä mielellä kampaajalta. Ihan huippu tyyppi ja ammattilainen. Rane sanoo suoraan jos joku leikkaus on mahdoton toteuttaa.
Sen verran hyvä kampaaja on, että kerran olen käynyt lentämällä Helsingissä ihan vaan tukan leikkuun vuoksi.
Niin ja minulla on ohut ja itsepäinen hius. Kaikista parasta on, että Rane osaa leikata niin, että se näyttää fiksulta kasvatuksen aikana. Lisäksi osaa leikata pixien niin, että wash and go näyttää hyvältä
Olen nyt muutaman vuoden ajan käynyt leikkauttamassa hiukseni kampaajaopiskelijoilla, sillä he ovat vielä sen verran epävarmempia, että kyselevät koko ajan että onko ok jos teen niin tai näin. Toki työ on huomattavasti hitaampaa kuin ”oikeilla” kampaajilla, mutta en ole kertaakaan poistunut pettyneenä, vaan olen saanut sellaisen leikkauksen kuin olen halunnut. Myös värjäykset ovat onnistuneet, sillä he ovat kuunnelleet minua, eivätkä vain tehneet oman mielensä mukaan.
Jenkeissä raidoitus kolmella eri vaalean sävyllä + hiusten siistiminen latvoista maksaa 90 dollaria.
Jos menee julkkisten suosimalle kampaajalle niin hinta saattaa olla sen 900 dollaria, mutta siellä peruskampaajatkin osaavat aivan uskomattomia juttuja ja hehän joutuvat opiskella koko skaalan ihmisten hiuksia eli pohjoismaisten piikkisuorista ohuista vahvoihin kiharoihin afrohiuksiin. Siellä on siis ammattitaidot kohdallaan. Harvemmin olen edes törmännyt amerikkalaiseen naiseen jolla olisi rumat hiukset. Vaikkei olisi pahemmin meikkiä kasvoissa niin hiukset näyttää aina föönatuilta. Siellä ne pesee ja föönää kympillä parilla ja hiukset pysyy kuosissa monta päivää ilman että ne latistuu eikä niitä tarvitse pestä.