Vihon viimeinen kerta kun menen kampaajalle
Miksi Suomen kampaajat ovat niin osaamattomia? Taas sain lähteä itku kurkussa kun kuvan kera pyysin tälläistä:
https://goo.gl/images/RHEokL
Ja lopputulos on suurinpiirtein tällainen:
https://goo.gl/images/GyV15W
Tuntuu siltä etteivät kampaajat juurikaan edes vilkaise tuomiani kuvia ja jotenkin saavat tuntemaan että on suorastaan noloa tulla kuvien kera. Jännä juttu on myös se miten eri kampaajat luovat eri versioita samasta kuvasta mutta koskaan ei tule sitä mitä siinä kuvassa on.
Olen käynyt nyt läpi sen verran monta kampaajaa ja aina kuva tai pari mukana ja parhaani mukaan yritän selittää että mitä haluan mutta aina leikataan ihan mitä sattuu ja välillä sooloillaan oikein kunnolla.
Pyysin pitkää sivuotsista ja sain epäsymmetrisen otsatukan jonka lyhyin kohta on toisen kulmakarvan yläpuolella vaikka kuvassa on nimenomaan pitkä otsis. Voisiko joku selittää että mikä Suomalaisia kampaajia oikein mättää?
Tästä lähtien leikkaan itse omat hiukseni, vaikken ole millään tavalla taiteellinen. Tuskinpa olen kovin paljoa huonompi kuin tyypillinen Suomalainen kampaaja.
Kommentit (123)
Vierailija kirjoitti:
Voi haloo taas. Hiuksia pitää osata laittaa, pelkkä leikkaus ei tee alkuperäisen haluamaa hiusta. Jos hius on ohut niin pitää ehkä laittaa lisäkkeitä, joka tapauksessa tyvikohotusta tupeeaamalla tai kaiken maailman tököteillä. Koko hiuksen matkalle pitää laittaa kohottavia aineita. Muuten hiukset näyttävät jälkimmäiseltä kypärältä.
Eikö se juuri ole kampaajan tehtävä leikkauksen jälkeen, että laittaa sen toivotunlaiseksi? Tai ellei ole kerta kaikkiaan mahdollista edes laittamalla saada, niin sitten sanoo ennen leikkuuta?
Vierailija kirjoitti:
Voi haloo taas. Hiuksia pitää osata laittaa, pelkkä leikkaus ei tee alkuperäisen haluamaa hiusta. Jos hius on ohut niin pitää ehkä laittaa lisäkkeitä, joka tapauksessa tyvikohotusta tupeeaamalla tai kaiken maailman tököteillä. Koko hiuksen matkalle pitää laittaa kohottavia aineita. Muuten hiukset näyttävät jälkimmäiseltä kypärältä.
Sinulla kerran tietoa on noin paljon, niin kerro toki minulle miten laitan hiukseni, niin että ne näyttävät siltä kuin haluan.
Minulla on todella paksu tukka. Haluan kunnon kerrostuksen, juuri tuollaisen kuin ap:n toivoma tukka, ilman sitä lyhyttä "otsatukkaa". Tukkani on puoleen selkään asti ylettävä. Haluan, että ne kerrostukset näkyvät kunnolla ja tukka olisi kevyt. Järestään jokainen kampaaja on leikannut vain latvat tasaiseksi ja hiema ohentanut, mutta ei kerrostanut. Miten saan tasapitkästä ja paksusta tukasta sen näköisen, että on kunnolla pätkityt? En ole vielä tässä onnistunut.
Itse on kuvan näyttäessäni toivonut siihen suuntaavaa ja lopputulos on ollut itseasiassa parempi, luonnollisempi ja helpompi kuin kuvan malli.
Millä kampaajilla oikein käytte? Paikkakunta ja hyvä vai huono?
Itse haaveilen menemisestä sille kampaajalle, joka stailasi ohjelmassa 'vuosia nuoremmaksi'. Siinäpä kampaaja, joka todella osaa. Ensin mietittäis yhdessä tarkkaan mun toive ja hänen näkemyksensä ja sitten hän selostaisi, mitä tekee, mitä voi saada aikaan. Sais maksaa suunnilleen mitä vaan....
Vierailija kirjoitti:
Itse on kuvan näyttäessäni toivonut siihen suuntaavaa ja lopputulos on ollut itseasiassa parempi, luonnollisempi ja helpompi kuin kuvan malli.
Ok, kiva, kun sattui menemään hyvin. Mutta eikö kampaajan asia ole myös KOMMUNIKOIDA asiakkaan kanssa, eikä vaan tehdä omanlaistaan versiota? Tätä en ole koskaan tajunnut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulla kerran tietoa on noin paljon, niin kerro toki minulle miten laitan hiukseni, niin että ne näyttävät siltä kuin haluan.
Minulla on todella paksu tukka. Haluan kunnon kerrostuksen, juuri tuollaisen kuin ap:n toivoma tukka, ilman sitä lyhyttä "otsatukkaa". Tukkani on puoleen selkään asti ylettävä. Haluan, että ne kerrostukset näkyvät kunnolla ja tukka olisi kevyt. Järestään jokainen kampaaja on leikannut vain latvat tasaiseksi ja hiema ohentanut, mutta ei kerrostanut. Miten saan tasapitkästä ja paksusta tukasta sen näköisen, että on kunnolla pätkityt? En ole vielä tässä onnistunut.
Mä en nyt tiedä, miltä sun tukka oikeasti näyttää, taim itä se on, enkä ole tuo edellinenkirjoittajakaan. Mutta mulla on itselläni paksu ja suora tukka, sellainen, joka ei mene edes takkuun koska suoristuu aina itsestään. Vaikka se olisi miten kerrostettu, se näyttää pestynä paksulta ja suoralta.
Jos siihen sen sijaan hieroo pari kourallista muotovaahtoa ja sitten föönaa pyöröharjalla suortuva kerrallaan ja jättää harjaamatta auki, ja lakkaa vähän, saa vähäksi aikaa tuollaisen kampauksen kuin aapeen mallikuvassa. Föönausoperaatio kestää toista tuntia ja niin kestää sitten tuloskin: sen jälkeen se suoristuu taas.
Vierailija kirjoitti:
Itse haaveilen menemisestä sille kampaajalle, joka stailasi ohjelmassa 'vuosia nuoremmaksi'. Siinäpä kampaaja, joka todella osaa. Ensin mietittäis yhdessä tarkkaan mun toive ja hänen näkemyksensä ja sitten hän selostaisi, mitä tekee, mitä voi saada aikaan. Sais maksaa suunnilleen mitä vaan....
Ohejlmassa varmaan kerrottiin sen nimi...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohejlmassa varmaan kerrottiin sen nimi...
Tiedän kyllä hänen nimensä. Asun vain tuhottoman kaukana.
Vierailija kirjoitti:
Parturi-kampaamo annina savilepo Tampereella on tosi hyvä, kyselee asiakkaan mielipiteet kyllä ja lopputulos on aina ollut mieluinen. Miinus on todella syrjäinen paikka
Vierailija kirjoitti:
Se oli kyllä huippu tyyppi😍 muistaako joku nimen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on todella paksu tukka. Haluan kunnon kerrostuksen, juuri tuollaisen kuin ap:n toivoma tukka, ilman sitä lyhyttä "otsatukkaa". Tukkani on puoleen selkään asti ylettävä. Haluan, että ne kerrostukset näkyvät kunnolla ja tukka olisi kevyt. Järestään jokainen kampaaja on leikannut vain latvat tasaiseksi ja hiema ohentanut, mutta ei kerrostanut. Miten saan tasapitkästä ja paksusta tukasta sen näköisen, että on kunnolla pätkityt? En ole vielä tässä onnistunut.Mä en nyt tiedä, miltä sun tukka oikeasti näyttää, taim itä se on, enkä ole tuo edellinenkirjoittajakaan. Mutta mulla on itselläni paksu ja suora tukka, sellainen, joka ei mene edes takkuun koska suoristuu aina itsestään. Vaikka se olisi miten kerrostettu, se näyttää pestynä paksulta ja suoralta.
Jos siihen sen sijaan hieroo pari kourallista muotovaahtoa ja sitten föönaa pyöröharjalla suortuva kerrallaan ja jättää harjaamatta auki, ja lakkaa vähän, saa vähäksi aikaa tuollaisen kampauksen kuin aapeen mallikuvassa. Föönausoperaatio kestää toista tuntia ja niin kestää sitten tuloskin: sen jälkeen se suoristuu taas.
Tässä esimerkki lasimaisesta hiuksesta.
Kävin ennen juhlia föönauttamassa hiukset kampaajalla. Kerroin juuri tuosta ongelmasta ja saniin, ettei kannata yrittää liikaa mitään, koska hius tekee viimeistään kahden tunnin kuluttua mitä tahtoo. Itse asiassa se kypärä on toimivin kampaus, kun hiukset auki. Sitä voi tukea föönaamalla vähän ilmavammaksi ja kääntää latvat (taipuvat helposti luonnostaan ja vain yhteen suuntaan).
Kampaaja sitten yritti vähän liian hienoa ja kampaus säilyi noin puoli tuntia tai tunnin laittamisen jälkeen. Kun sama kampaaja föönasi leikkauksen jälkeen arkikampauksen, se oli paljon hienompi, koska se pysyi, kun ei yritetty kihartaa, muodostaa suortuvia tms.
T. Toinen lasihius
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on todella paksu tukka. Haluan kunnon kerrostuksen, juuri tuollaisen kuin ap:n toivoma tukka, ilman sitä lyhyttä "otsatukkaa". Tukkani on puoleen selkään asti ylettävä. Haluan, että ne kerrostukset näkyvät kunnolla ja tukka olisi kevyt. Järestään jokainen kampaaja on leikannut vain latvat tasaiseksi ja hiema ohentanut, mutta ei kerrostanut. Miten saan tasapitkästä ja paksusta tukasta sen näköisen, että on kunnolla pätkityt? En ole vielä tässä onnistunut.Mä en nyt tiedä, miltä sun tukka oikeasti näyttää, taim itä se on, enkä ole tuo edellinenkirjoittajakaan. Mutta mulla on itselläni paksu ja suora tukka, sellainen, joka ei mene edes takkuun koska suoristuu aina itsestään. Vaikka se olisi miten kerrostettu, se näyttää pestynä paksulta ja suoralta.
Föönausta ei omat hiukseni kestä, menee ihan pörhölleen ja pitää kastella koko tukka. Meillä on erilaiset hiuslaadut ilmeisesti, sillä itselläni takkuuntuu helposti.
Kuten sanoin, minulla on tasapitkät, todella paksut hiukset. Kerrostusta niihin ei ole yhtä kampaajaa lukuunottamatta ikinä leikannut niin, että ne näyttäisivätkin pätkityiltä. Esim. Kaija Koolla on kerrostettu niin, että kerrokset näkyvät selkeästi. Ihmettelen miten saan muotoilulla näkymään hiuksiini sellaista, mitä niissä ei ole.
Yhdessä asiassa olen kiitollinen kampaajille: ovat leikanneet toiveisiin nähden liikaa huonoa hiusta, ja kappas, paljon paksumpi ja terveempi kuontalo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parturi-kampaamo annina savilepo Tampereella on tosi hyvä, kyselee asiakkaan mielipiteet kyllä ja lopputulos on aina ollut mieluinen. Miinus on todella syrjäinen paikka
Minkä hintainen? Voisin harkita kun Tampereella seuraavan kerran käydään. Tosin jos kunnolliset hiukset saan, niin maksan melkein mitä vain.
Niin samaa mieltä, hukkaan menee rahat joka kerta!
Mä olen miettinyt monta kertaa, että iso osa kampaajista on jotenkin niin leipääntyneitä työhönsä tai sokeita näkemään, mikä asiakkaalle oikeasti käy. Toiveita muka kuunnellaan ja sitten tehdään jotain muuta. Eivät tajua sitä, että jos mä pyydän leikkaamaan latvoista kaksi senttiä eikä yhtään enempää niin kappas vaan, viisi senttiä lähti. Miksi. Hänelle se on sama, mutta mulle asiakkaana ei. Jos hän perustelee asiaa esim. latvojen huonokuntoisuudella, ok. Yleensä eivät vaan perustele mitenkään.
Käyn säännöllisesti kamaajalla/kampaajilla ja olen käyttänyt elämäni aikana isoa osaa Helsingin huippukampaamoista, mutta yhtään huippua ei vielä ole eteen tullut.
Mulla normaali hius, normaalit toiveet jne. En ole hankala asiakas, mutta mulla ei ole rohkeutta valittaa lopputuloksesta, joten vaihdan paikkaa.
Turun Spunky on ollut aivan ihana paikka, sain juuri sitä mitä toivoinkin. Kun näitä kampaamoita joku pyysi ilmiantamaan.
Ihmettelen myös, miksei kyseinen kampaaja ole heti voinut kertoa asiakkaalle, ettei kuvatunlainen look tule hänen hiuslaadullaan onnistumaan. Siis mikäli siitä oli kyse. Itse olen käynyt n. 10vuotta sitten kampaajalla, koska halusin otsatukan. Noh, tulos oli aivan kamala, eikä sitä saanut moneen vuoteen mitenkään järkevän näköiseksi. Nykyään en tuhlaisi missään nimessä rahaa kampaajiin. Hiukset olleet tuosta kokemuksesta lähtien luonnontilassa. Ainut, mitä teen itse on hiusten värjäys sillointällöin..
Minä pyysin leikkauttamaan puolipitkistä hiuksistai sellaisen mallin, missä otsatukka pitkä ja niska lyhyt. Kuvatkin oli matkassa ja mietittiin tarkkaan sitä tukan mallia.
No ensimäisenä kampaaja leikkasi otsatukan pois ja hihitti, että olet niin sihteerin näköinen, että leikkaan sinulle kivan polkkatukan.
Itku meinasi tulla, koska otsatukan kasvattamiseen meni aikaa jonkin verran.
Ja hiusten laatu ja määrä olisi kyllä riittänyt vallan mainiosti näyttämääni malliin.