Paras kahvinkeitin? (Miehen mielestä Moccamaster, joka omasta miestäni vanhemman sukupolven fanituksen kohde)
Itse kannatan wilfa merkin sitä kalliimpaa mallia😉
Kommentit (61)
Vieläkö ihmisillä oikeasti on nointa keittimiä pöydillään, kun tarjolla muuhun kalustukseen sopiva täysautomaattisia kahvikoneitakin? :D
Miehesi on oikeassa kuten kaikissa muissakin tämän tyyppisissä aloituksissa.
Meillä on bialetti mutteripannu ja millään muulla ei tule noin hyvää.
Perkolaattorikeitin + kahvimylly ja kokonaiset pavut. Hieman enemmän vaivaa, mutta paljon parempi kahvi. Suodatinkeittimistä Mocca Master on kyllä parhaasta päästä, keittää riittävän kuumaa. Tärkeää käyttää hyvää kahvia, raikasta vettä ja pitää keitin puhtaana, muuten ei mikään keitin keitä hyvää. Capsulo-tyyppiset keittimet taas ovat aivan kamalia roskaajia, hirveät jätemäärät.
Vierailija kirjoitti:
Vieläkö ihmisillä oikeasti on nointa keittimiä pöydillään, kun tarjolla muuhun kalustukseen sopiva täysautomaattisia kahvikoneitakin? :D
Mä tykkään mustasta, kuumasta ja vahvasta suodatinkahvista. Keskipaahtoa. En käytä maitoa tai sokeria, joten moccamasterilla tulee mun makuuni paras tsufé. Toki jos oikein maitoa lotraa, silloin ymmärrän tummapaahtoiset, voimakkaat kahvit. Ei se latte nyt maailman pahintakaan ole.
Etelä- ja Keski-Eurooppalaistyyppiset kahvit ei vaan ole omaan suuhuni sopivia, paitsi espresso oikein hyvän illallisen päätteeksi.
Ja heti kohta kun joku tulee kommentoimaan että vaan suomalaiset juntit juo vaaleapaahtoista pannukahvia, älkää viitsikö. Ei yksi kahvikulttuuri ole yhtään sen juntimpi kuin mikään muukaan. Suomessa on vahvat, pitkät kahviperinteet ja täysin ainutlaatuisen makuiset kahvit. Ei se ole junttia. Junttia on kuvitella, että muissa maissa on automaattisesti jotenkin hienompaa.
Täältä ääni Moccamasterille. wilfasta oon kuullut kyllä hyvää myös, mutta omassa käytössä on ollut sama moccamaster kohta 15 vuotta ja keittää aivan priimaa kahvia. Kunhan puhdistaa, käyttää hyvää kahvia ja raikasta vettä.
Onko tämä kahvinkeitinkin nyt joku sukupolvijuttu? Ok, olen vanhus ja mulla tosiaan on Moccamaster suodatinkahvia varten. Mutta on myös Jura -merkkinen kone, joka tekee espresson, latten ja cappuccinon.
Eli siis yksiselitteisesti parasta kahvinkeitintä ei ole. Riippuu käyttäjän makunieltymyksistä ja -tottumuksista.
No tuotapa tuota noin niin, Wilfa on ollut käytössä pari vuotta. Ihan hyvä keitin ja hyvät tsufeet tulee, mutta se lasisen kahvipannun alusta (joka kuumenee) on tosi heikkolaatuinen . Jos pohjaan jää vähänkin vettä, niin sen pinnoite menee rikki ja menee epätasaiseksi.
Tämä ei ole mielipideasia, vaan puhtaasti kemiaa ja fysiikkaa.
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Onko tämä kahvinkeitinkin nyt joku sukupolvijuttu? Ok, olen vanhus ja mulla tosiaan on Moccamaster suodatinkahvia varten. Mutta on myös Jura -merkkinen kone, joka tekee espresson, latten ja cappuccinon.
Eli siis yksiselitteisesti parasta kahvinkeitintä ei ole. Riippuu käyttäjän makunieltymyksistä ja -tottumuksista.
Ei se siitäkään riipu, vaan siitä, että käyttääkö keitin optimeita lämpötiloja tietyille kahveille.
Ei tässä mistään muusta ole kyse.
Sinkkumies
Eurooppalaisen kahvi-instituutin hyväksymiä keittimiä:
http://kaffe.no/godkjente-traktere/
Vierailija kirjoitti:
Minulla on OBH Nordica "King of Coffee", silläkin on tuo hyväksyntä. Hyvää kahvia tekee. Tuolla sivulla listataan ilmeisesti vain nyt myynnissä olevat.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä Tanskaa.
Moccamaster keitti aikoinaan kahvit 99 °c. Kahvikokeissa todettiin, että se liian kuumaa kahville, eli kahvi ns."palaa". Pudottivat tuota lämpöä yhdellä asteella.
Mutta noin yleisesti ottaen parhaat keittimet keittävät Huom. Suomalaisen kahvin yli 95 asteessa.
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
http://kaffe.no/godkjente-traktere/En ymmärrä Tanskaa.
Tuo on norjaa. En minäkään Tanskaa ymmärrä.
Miten muuten puhdistan sen moccamasterin? Meillä ollut hetken ja tosi tyytyväinen olen ollut, nyt pitäisi puhdistaa..
ok