Jos lapsi puhuu ekat sanat 9kk iässä niin onko normaalia?
Kommentit (23)
Minun lapseni alkoi puhumaan 5 kk ikäisenä: ensimmäinen sana äiti (äiki), toinen sana 8 kk ukki (kikki) ja iki (isi). Vuoden ikäisenä puhui lauseita eikä äännevirheitä enää ollut. Meni päiväkotiin 1,5-vuotiaana ja herätti puhukyvyillään suurta hämmästystä (itse en ihmetellyt, omassa suvussani lapset oppivat puhumaan 1-v) . Nyt kielellisesti selvästikin lahjakas alakoululainen, erinomainen sanavarasto, rikas kielenkäyttö ja vieraiden kielten oppiminen helppoa. Lukemaan oppi 4-v ja kirjoittamaan 5-v.
Onkohan tämä kuin aikuiset jotka välittävät puhuvansa kieliä ja osaavat sanoa vain my name is?
Olihan mun vauva alle 6kk kun tuli sanoja. Tuli hei, tuli vauva ja myöhemmin äiti ja jotain muutakin. Mutta vuoden aikana sanoi vain muutaman kerran. Nyt usean viikon ollut hiljaa. Hölöttänyt omaa kieltä. Vai enkä ymmärrä mitä vauva puhuu?
1.sana oli äiti ja tyttö sanoi sen 6kk ja ei ole nero vaan ihan tavallinen lapsi tuli hänestäkin. Seuraava sana oli pupu ja sitten tutti. Namnam tarkoitti maitoa.
Tosin hän on kielellisesti lahjakas ja puhui ihan jo ihan täysillä ja kokonaisilla lauseilla 1,4v.
Pikkuveli puhui 1,4v vasta kahden sanan "lauseita" esim. pallo pomppii ja anna vettä. Niin ne lapset ovat erilaisia samassakin perheessä.