Millä saan naapurin lapset kuriin? Alkaa mennä hermot.
Olen asiallisissa väleissä kaikkien naapureideni kanssa ja haluan säilyttää hyvät välit jatkossakin. Olemme muutenkin huhupuhuiden mukaan naapuruston "hienohelmat", joten en haluaisi kylvää tuota mainetta sen enempää enää.
Pidän lapsista ja minulla on itsellänikin kaksi lasta, jotka ovat toki jo koululaisia. Naapurustossa on neljän alle kouluikäisen lapsen kopla, joista on tullut ongelma. Yks ajelee pyörällä aina mun kukkapenkin läpi. Olen sanonut tytölle tuhat ja yksi kertaa asiasta ihan nätisti. Lapset tulevat ominpäin meidän pihaan leikkimään. No, se nyt ei yleensä maailmaa kaada. Yksi kuitenkin pimpottaa ovikelloa jatkuvasti. Taannoin sanoin, että olen yksin kotona ja teen etätöitä. Lapsella oli kuulemma jano ja annoin vettä. Sen jälkeen pimpotti kymmeniä kertoja ovikelloa ja kokeili kaikki ovet. Kävin välillä ovella asiallisesti. Osa lapsista on tullut joskus itsenäisesti avoimesta terassin ovesta sisälle ja kiertelee koko taloa availlen laatikoita ja kysellen miksi miksi miksi. Mulla on hoidossa siskoni kaksi kania, jotka olivat eilen päivällä ulkona isossa häkissä ja yksi lapsi päästi kanit vapaaksi. Onneksi sain puput takaisin.
Tänä aamuna oli mulle vähän viimeinen niitti. Yks oli meidän pihassa ja heitteli soraa ilmaa ja autojen vieressä. Meilläkin on uusi auto, tai no sama vaikka olisi vanhakin, niin kauheita iskemiähän kivestä jää. Ei meinannut lopettaa millään ja mun oli pakko hiukan korottaa ääntä jo, että loppuu.
Tässä on alkanut noiden neljän lapsen lisäksi pyöriä myös heidän kavereitaan kadun toisesta päästä. Osa toki uskoo puhetta paremmin. Mutta etenkin tuo yksi tyttö on siis ihan täysi terroristi.
Kommentit (127)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka itse pidän ihmisiä samanarvoisina ja olen itse ihan samanlainen tavallinen kaduntallaaja kuin muutkin, niin siitä huolimatta siis tällä kadulla ilmeisesti elää joku myytti, että olemme muka hienompia kuin muut. Toisaalta koomista. No meillä hyvä koulutus, hienot autot ja uusin talo. Se ei silti toki kenestäkään parempaa tee. Välit ovat asialliset kaikkien kanssa, mutta sen huomaa, että olemme vähän silmätikkuina.
Pelkään vähän mennä sanomaan esim lasten vanhemmille, koska siitä se riemu saattaa vasta revetäkin. Mutta en tiedä onko muuta vaihtoehtoa.
Viime kesänä tosi nätisti mainitsin yhden tytön äidille, että oli repinyt mun kukkia irti. Äiti torui tyttöä mun kuullen, mutta toisaalta ei juurikaan tervehtinyt mua enää sitten koko syksynä. Samana syksynä oli kuntaan valitettu meidän aidasta,vaikka siis on toki luvallinen. Tämä voi olla toki mielikuvitukseni tuotetta, että valittaja olisi ollut kyseinen naapuri.
Lapsille näyttää olevan turha sanoa mitään, koska ainakaan kaksi niistä ei usko mitään.
Miksi haluat säilyttää asialliset välit ihmisiin jotka ei kohtele sinua asiallisesti?
Tällaisissa tilanteissa on riski joutua vielä enemmän silmätikuksi. Sen jälkeen kaikki tekemisesi kyttäillään. Sinusta aletaan ehkä puhua muille vähän paskaa ja pian legendat lentääkin kaikenlaisesta, mitä ap:n perheestä on keksitty. Kaikesta mahdollisesta tehdään ilmoitusta johonkin suuntaan.
Myös aikuiset osaavat kiusata.
Hommaa kuitenkin todistusmateriaalia ennen kuin menet vanhemmille juttelemaan. Eli muutamat kännyvideot, jotta sulla on vähän jotain 'kättä pidempää', eikä pelkkää sana sanaa vastaan touhua. Koska lapsethan kieltää kaiken.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka itse pidän ihmisiä samanarvoisina ja olen itse ihan samanlainen tavallinen kaduntallaaja kuin muutkin, niin siitä huolimatta siis tällä kadulla ilmeisesti elää joku myytti, että olemme muka hienompia kuin muut. Toisaalta koomista. No meillä hyvä koulutus, hienot autot ja uusin talo. Se ei silti toki kenestäkään parempaa tee. Välit ovat asialliset kaikkien kanssa, mutta sen huomaa, että olemme vähän silmätikkuina.
Pelkään vähän mennä sanomaan esim lasten vanhemmille, koska siitä se riemu saattaa vasta revetäkin. Mutta en tiedä onko muuta vaihtoehtoa.
Viime kesänä tosi nätisti mainitsin yhden tytön äidille, että oli repinyt mun kukkia irti. Äiti torui tyttöä mun kuullen, mutta toisaalta ei juurikaan tervehtinyt mua enää sitten koko syksynä. Samana syksynä oli kuntaan valitettu meidän aidasta,vaikka siis on toki luvallinen. Tämä voi olla toki mielikuvitukseni tuotetta, että valittaja olisi ollut kyseinen naapuri.
Lapsille näyttää olevan turha sanoa mitään, koska ainakaan kaksi niistä ei usko mitään.
Miksi haluat säilyttää asialliset välit ihmisiin jotka ei kohtele sinua asiallisesti?
Tällaisissa tilanteissa on riski joutua vielä enemmän silmätikuksi. Sen jälkeen kaikki tekemisesi kyttäillään. Sinusta aletaan ehkä puhua muille vähän paskaa ja pian legendat lentääkin kaikenlaisesta, mitä ap:n perheestä on keksitty. Kaikesta mahdollisesta tehdään ilmoitusta johonkin suuntaan.
Myös aikuiset osaavat kiusata.
Kyllähän tuon jo nyt on selvää kiusanteko vaikka tekijöinä on lapset. Miten tilanne voisi pahentua jos vanhemmille sanoo asiallisesti että lapsilla ei ole lupa tulla enää teidän pihalle? Ihan varmasti lapset on jo nyt sanoneet kotona naapurin tädin vaikuttavan kummalliselta kukkahattutädiltä joka ei uskalla edes puuttua siihen että vähän kiviä lensi hänen autonsa päälle.
Vierailija kirjoitti:
Hommaa kuitenkin todistusmateriaalia ennen kuin menet vanhemmille juttelemaan. Eli muutamat kännyvideot, jotta sulla on vähän jotain 'kättä pidempää', eikä pelkkää sana sanaa vastaan touhua. Koska lapsethan kieltää kaiken.
Jos naapurille käy sanomassa että lapsilla ei ole enää lupa tulla teidän pihalle, miten lapset sen pystyy kieltämään että kylläpäs saadaan.
Yksi päivä meille käveli avoimesta takaovesta likaisine kenkineen matolle asti naapurin pentu (vieras meille, näöltä tuttu, 5-vuotias) ja ilmoitti että "mulla on jano". Vähänkö säikähdin kun rauhassa makoilin sohvalla ja vieras kakara yhtäkkiä mollottaa siinä. Sanoin että et todellakaan voi kävellä vieraiden ihmisten kotiin, ja mene kotiisi juomaan.
Kyllä niille pitää ihan tiukasti ja itse sanoa, luuletko että vanhemmat sanovat, kyllähän ne tietävät että vierailla pihoilla kuljetaan eivätkä välitä. Jos 5-vuotiaalle ei ole opetettu edes alkeellisia käytöstapoja niin tuskinpa niin tapahtuu jatkossakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vahingonteosta rikosilmoitus, vanhemmat ovat korvausvastuussa lastensa tekemisistä.
Häiriköinneistä isännöitsijälle ilmoitusta.
Ap asuu omakotitaloalueella. Millehän isännöitsijälle hänen pitäisi ilmoittaa?
Isännöitsijä (=omakotitalon omistaja) kieltää häiriköinnin isäinnöimällään piha-alueella.
Vastaavaa ilkivaltaa tapahtui rivitalo-osakeyhtiössämme. Aikansa sitä katselin, sitten tein lasun ja hommasin koko häirikköperheeelle häädön. :D Ai että. Muistelen sitä aikaa makoisasti!
Jos naapurin lapset tulevat teidän pihalle, voit aivan hyvin kieltää heitä ja sanoa muutenkin kasvattavaa. Jos eivät usko niin kovempaa/rumemmastikin.
- -
Muuten olen sitä mieltä, että muuttaessa kannattaa naapurusto tsekata kunnolla. Alemman väen joukkoon ei kannata mennä juuri tuosta syystä, että siellä ei amiksien tai AMK-lailaisten käytöstavat ole aina normin mukaisia. Omakotialueilla ongelma kyllä on, että joku amisputkimies voi tienata hyvinkin saman kuin alempipalkkainen akateeminen, jolloin epätoivottavaa sekoittumista ei voi helposti välttää. Kannattaa katsoa minkälaisia autoja on pihalla. Kaikki pakut - etenkin jollakin firman nimellä - tekevät alueesta no-no.
Erikseen on "puukäpylät" yms., joissa fiksumpi, mutta ei niin varakkaat löytävät henkisesti tasoistaan seuraa.
Häiriköille häätö. kirjoitti:
Vastaavaa ilkivaltaa tapahtui rivitalo-osakeyhtiössämme. Aikansa sitä katselin, sitten tein lasun ja hommasin koko häirikköperheeelle häädön. :D Ai että. Muistelen sitä aikaa makoisasti!
Vähän kyllä vaikea kuvitella että lady johtaisi häätöön. Enkä kyllä sanoisi esim. huostaanottoa häädöksi.
Vierailija kirjoitti:
Vähän kyllä vaikea kuvitella että lady johtaisi häätöön. Enkä kyllä sanoisi esim. huostaanottoa häädöksi.
*lasu (ei lady)
Vierailija kirjoitti:
Hmm...toimisikohan noihinkin puutarhaletku samalla tavalla kuin kissoihin ja koiriin?
Meillä toimi. Vesi niin kylmälle kuin sai ja suihku niskaan heti, kun koettivat tulla pihaan. Lisäksi huusin perään, että seuraavalla kerralla se on niin kuumalla ku lähtee.
Ei vilkas lapsi tajua eikä edes ymmärrä sanayhteyttä että joku tekee etätöitä kotona. Mitä se lapsen mielessä tarkoittaa? Ei mitään semmoista mitä hän tajuaisi ja koskettaisi häntä. Jos siis kuvittelet, kuten nykyään niin monet luulevat, että lapsi osaa päätellä tästä että ovikelloa ei saisi soittaa ja vettä/vessaa tms saisi pyytää , niin pieleen meni!
Yksinkertaisia ja lyhkäisiä ohjeita lapsille; tänne ei tulla, meidän pihaan ei saa tulla leikkimään, täällä ei ole teille mitään tekemistä, mitään asiaa, meidän ovikelloa ei soiteta, jos sulla on jano tai pissahätä, mene kotiisi. Ja se on sitten siinä.
En itse jakaisi edes yrittää olla ystävällinen tai mitenkään väleissä kenenkään kanssa, joka tulee luvatta ja pyytämättä mun pihalle ja rimputtelee ovikelloa ja kävelee kotiini, ilman että on kutsuttu tai vähääkään pyydetty paikalle.
Käsket ne vaan pois teidän pihalta. Ihan kunnolla.
Lapsena meidänkin lähellä asui pahantuulinen, kiukkuinen muori, jonka pihalle ei saanut mennä ja joka häätöi meidät pois aina pihaltaan. Ei siinä sitten sen kummempia traumoja syntynyt. Tiedettiin ettei se tykkää jos sinne mennään joten vaklasimme häntä "salaa" ja pyörimme siellä tontin reunoilla. Näin aikuisena tajuan, että hän tietysti näki meidän salahiippailut koko ajan, ja varmaan sekin ärsytti, mutta emme me sitten menneet sinne pihalle, kun se kerran niin kiukkuisesti ajoi meidät sieltä pois.
Vanhemmat tietty oli erilaisia kuin nykyään: jos oltaisiin valitettu,, että Aune-täti ajoi meidät pois pihaltaan, olisi vanhemmat sanoneet että ihan oikein ja uudestaan ette sinne mene tai tulee piiskaa.
Tee kunnon aita ja portti ja ilmoitat ettei pihalle tulla kutsumatta.
Vierailija kirjoitti:
Olen asiallisissa väleissä kaikkien naapureideni kanssa ja haluan säilyttää hyvät välit jatkossakin. Olemme muutenkin huhupuhuiden mukaan naapuruston "hienohelmat", joten en haluaisi kylvää tuota mainetta sen enempää enää.
Pidän lapsista ja minulla on itsellänikin kaksi lasta, jotka ovat toki jo koululaisia. Naapurustossa on neljän alle kouluikäisen lapsen kopla, joista on tullut ongelma. Yks ajelee pyörällä aina mun kukkapenkin läpi. Olen sanonut tytölle tuhat ja yksi kertaa asiasta ihan nätisti. Lapset tulevat ominpäin meidän pihaan leikkimään. No, se nyt ei yleensä maailmaa kaada. Yksi kuitenkin pimpottaa ovikelloa jatkuvasti. Taannoin sanoin, että olen yksin kotona ja teen etätöitä. Lapsella oli kuulemma jano ja annoin vettä. Sen jälkeen pimpotti kymmeniä kertoja ovikelloa ja kokeili kaikki ovet. Kävin välillä ovella asiallisesti. Osa lapsista on tullut joskus itsenäisesti avoimesta terassin ovesta sisälle ja kiertelee koko taloa availlen laatikoita ja kysellen miksi miksi miksi. Mulla on hoidossa siskoni kaksi kania, jotka olivat eilen päivällä ulkona isossa häkissä ja yksi lapsi päästi kanit vapaaksi. Onneksi sain puput takaisin.
Tänä aamuna oli mulle vähän viimeinen niitti. Yks oli meidän pihassa ja heitteli soraa ilmaa ja autojen vieressä. Meilläkin on uusi auto, tai no sama vaikka olisi vanhakin, niin kauheita iskemiähän kivestä jää. Ei meinannut lopettaa millään ja mun oli pakko hiukan korottaa ääntä jo, että loppuu.
Tässä on alkanut noiden neljän lapsen lisäksi pyöriä myös heidän kavereitaan kadun toisesta päästä. Osa toki uskoo puhetta paremmin. Mutta etenkin tuo yksi tyttö on siis ihan täysi terroristi.
Ovatko he ulkomaalaistaustaisia?
Joo, meillä kanssa naapurin naperot tunkeilee oman "kaverina" jatkuvasti. Oma on 9-vuotias, naapurin muksut 4- ja 6 -vuotiaat. Okei, omani voi paremman puutteessa välillä olla noiden pienempien kanssa, mutta enimmäkseen on kyllä ikäisessään seurassa. Mitä ajattelee äiti, joka päästää kaksi tuon ikäistä "kaveriksi" meidän isommalle joka päivä. Kävelevät sisään ovesta pimputtamatta tai takaovesta, kerjäävät koko ajan jotain, pitäisi tulla pyyhkimään vessaan ja tietysti nuorempi itkee naama vääränä koko ajan jotain ja jos ei muuta, niin sisarukset kiusaavat toisiaan. Olen vetänyt nyt tiukan linjan. En anna edes vesilasia, vessaan ei ole asiaa. Menköön 20 metriä omaan kotiinsa. Kiellän tulemasta sisälle vessaan ja sanon, että "omaan kotiin vessaan". Muutenkin koko ajan meille kannetaan hiekkaa sisään, kun tossa ravataan ja kaikki lelut on pitkin pihaa levitelty. Miten joku kehtaa antaa kitisevien ja huonostikasvatettujen muksujensa pyöriä naapureilla jatkuvasti? Ja vielä verhoutuu sen taakse, että on kavereita meidän lapselle. Olisipa meillä pienempiä, niin tunkisin muutaman vuoden päästä meidän taaperot heidän kouluikäistensa seuraksi naapurin rouvan huolehdittavaksi.
Paras oli, kun tämä rouva vielä erikseen on neuvonut lapsia, että pitää mulle kertoa, jos on sattunut tai joku kiusaa. Viimeksi sanoin suoraan lapsille, etten selvitä heidän välejään ja piste. Mies sanoi, että jos yksikin itku kuuluu sisälle, niin hän ei ole kiinnostunut, mistä se tulee vaan saavat heti lähteä kotiinsa ja sanoi tämän vielä lapsille suoraan, että nyt huuto stop ja mitään itkua ei tarvi sisälle enää meidän pihasta kuulua. Järjetöntä, että meidän pihassa on jatkuvasti itkevät ja riitelevät sisarukset. Hävettää jo, että meiltä kuuluu tommoinen rääkyminen jatkuvasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hmm...toimisikohan noihinkin puutarhaletku samalla tavalla kuin kissoihin ja koiriin?
Meillä toimi. Vesi niin kylmälle kuin sai ja suihku niskaan heti, kun koettivat tulla pihaan. Lisäksi huusin perään, että seuraavalla kerralla se on niin kuumalla ku lähtee.
Tuosta toki onneksi ei lähde mitkään jutut naapurustossa liikkeelle ja maine putsaantuu outona tai ainakin hienohelmana.
Vierailija kirjoitti:
Ovatko he ulkomaalaistaustaisia?
Johan se palstan päivystävä persukin ilmaantui.
Vierailija kirjoitti:
Haha. Et taida olla penaalin terävimmästä päästä. Ei lasu häätöön johtanut vaan hommasin sen ihan itse. Ei ollut edes vaikeaa. Oli kiva ikkunasta seurata häirikkörevahkan muuttopuuhia. Oli voittajafiilis :D
Ymmärrän aloittajaa täysin! Meidän naapurustossa on lähes 10 lapsen porukka, johon omat lapseni kuuluvat myös. Ikähaarukka 5-10v. On aivan ihanaa, että lapsilla on päivittäin leikkiseuraa pihalla, olen siitä äärettömän onnellinen. Mutta. Onhan tämä rauhatonta. Etenkin näin kesällä kun lapset ovat lomalla. Itsekin teen etätöitä ja koko ajan on jollain jotain asiaa ovella, tai muuten joutuu muistuttamaan miten trampoliinilla käyttäydytään tai miten kukkapenkkiin ei mennä. Lapset ovat kaikki ihania, mutta välillä tämä jatkuva härdelli väsyttää. Yritän silti muistuttaa itselleni, että omassa lapsuudessani iso kaveripiiri pihalla oli todellinen rikkaus ja joidenkin näiden entisten pihakavereiden kanssa ollaan edelleen ystäviä monen vuosikymmenen jälkeen.