Millä saan naapurin lapset kuriin? Alkaa mennä hermot.
Olen asiallisissa väleissä kaikkien naapureideni kanssa ja haluan säilyttää hyvät välit jatkossakin. Olemme muutenkin huhupuhuiden mukaan naapuruston "hienohelmat", joten en haluaisi kylvää tuota mainetta sen enempää enää.
Pidän lapsista ja minulla on itsellänikin kaksi lasta, jotka ovat toki jo koululaisia. Naapurustossa on neljän alle kouluikäisen lapsen kopla, joista on tullut ongelma. Yks ajelee pyörällä aina mun kukkapenkin läpi. Olen sanonut tytölle tuhat ja yksi kertaa asiasta ihan nätisti. Lapset tulevat ominpäin meidän pihaan leikkimään. No, se nyt ei yleensä maailmaa kaada. Yksi kuitenkin pimpottaa ovikelloa jatkuvasti. Taannoin sanoin, että olen yksin kotona ja teen etätöitä. Lapsella oli kuulemma jano ja annoin vettä. Sen jälkeen pimpotti kymmeniä kertoja ovikelloa ja kokeili kaikki ovet. Kävin välillä ovella asiallisesti. Osa lapsista on tullut joskus itsenäisesti avoimesta terassin ovesta sisälle ja kiertelee koko taloa availlen laatikoita ja kysellen miksi miksi miksi. Mulla on hoidossa siskoni kaksi kania, jotka olivat eilen päivällä ulkona isossa häkissä ja yksi lapsi päästi kanit vapaaksi. Onneksi sain puput takaisin.
Tänä aamuna oli mulle vähän viimeinen niitti. Yks oli meidän pihassa ja heitteli soraa ilmaa ja autojen vieressä. Meilläkin on uusi auto, tai no sama vaikka olisi vanhakin, niin kauheita iskemiähän kivestä jää. Ei meinannut lopettaa millään ja mun oli pakko hiukan korottaa ääntä jo, että loppuu.
Tässä on alkanut noiden neljän lapsen lisäksi pyöriä myös heidän kavereitaan kadun toisesta päästä. Osa toki uskoo puhetta paremmin. Mutta etenkin tuo yksi tyttö on siis ihan täysi terroristi.
Kommentit (127)
Hmm...toimisikohan noihinkin puutarhaletku samalla tavalla kuin kissoihin ja koiriin?
Vierailija kirjoitti:
Miten olisi ihan vanhanaikainen kunnon keskustelu vanhempien ja lasten kanssa?
Ihmiset vetävät herneen nenään nykyään tällaisesta; kuunka joku julkeaa sanoa mitään negatiivista meidän pikku Nico-Petteristä!
Jackson77 kirjoitti:
Näin miehenä silmäni osui tuohon autoasiaan. Sikälimikäli ymmärsin, että teillä on kadun pähein pirssi? Jos siinä seisoo joku yksiön/kaksion hintainen vitsossarjalainen bemari tai mersu, niin kyllä se nyt helvet** on iso asia, jos kersat heittele kiviä. Kun jokainen huolto on jo muutenkin niin kallis tuollaisiin autoihin. Myös jälleenmyyntiä ajatellen, niin bemarin ostaja todennäköisesti syynää autoa suurennuslasilla ja kolhu tiputtaa hintaa paljon.
En minäkään autooni naarmuja halua. Mutta mun mondeon ostaja tuskin olisi niin kiinnostunut pienestä iskemästä. Vaikka pihassa olisi fiat tonni, niin autoa ei naarmuteta ja kiviä heitellä.
Ja kiviä heitellessä joku kivihän voi lentää vaikka jonkun lapsen silmään jne.Entäs jos teillä joskus unohtuu ovi auki ja ketään ei ole kotona. Menisikö muksut omin päin tupaan?
Kiinnitin myös huomion tuohon auto asiaan...jos ap olisi jättänyt mainitsematta uuden auton aloitus olisi voinut mennä läpikin.
Vierailija kirjoitti:
Samainen ongelma loppui meillä sillä, että talutin häiriköt kotiinsa niskasta pitäen ja sanoin vanhemmille, että jos tulevat vielä pihaamme heittämään kiviä, rämpyttämään ovikelloa ja kiusaamaan lemmikkieläimiä, teen ilmoituksen kotirauhan häirinnästä. Ne lapset kiertää nyt meidän talon kaukaa.
Tuon johdosta sinua voitaisiin syyttää laittomasta vapaudenriistosta. Ei vierasta kuritonta lasta saa lähteä taluttamaan väkisin minnekään. Itse asiassa laki ei anna edes lasten vanhemmille yksiselitteistä oikeutta siihen, mikäli se ei ole tarpeen lapsen turvallisuuden takaamiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset vetävät herneen nenään nykyään tällaisesta; kuunka joku julkeaa sanoa mitään negatiivista meidän pikku Nico-Petteristä!
Siinäpä vetää. Parempi on sekin kuin olla passiivisena tilanteen vietävissä. Jos puhe ei auta silloin otetaan muut keinot käyttöön kuten esim. soittetaan poliisille. Ei olisi eka kerta kun näitä naapuri riitoja poliisin kanssa selvitellään :D
Onpa muuten törkeän huonotapaisia lapsia ja vähänpitämättömiä vanhempia teidän naapuristossanne. Pakkohan sinun on mennä sanomaan ihan suoraan vanhemmille, mitä pihassa ne tapahtuu. Ymmärrän kyllä ettei ole helppoa, itsekin olen "kynnysmatto" ja yritän välttää konflikteja viimeiseen asti. Tämä kyllä johtaa yleensä siihen, että vastapuolen jatkaessa räjähdän oikein kunnolla jossain vaiheessa. Pitäisi oikeasti oppia puhumaan suunsa puhtaaksi heti, kun joku vaivaa.
Tsemppiä ap.
Vahingonteosta rikosilmoitus, vanhemmat ovat korvausvastuussa lastensa tekemisistä.
Häiriköinneistä isännöitsijälle ilmoitusta.
Vierailija kirjoitti:
Jackson77 kirjoitti:
Näin miehenä silmäni osui tuohon autoasiaan. Sikälimikäli ymmärsin, että teillä on kadun pähein pirssi? Jos siinä seisoo joku yksiön/kaksion hintainen vitsossarjalainen bemari tai mersu, niin kyllä se nyt helvet** on iso asia, jos kersat heittele kiviä. Kun jokainen huolto on jo muutenkin niin kallis tuollaisiin autoihin. Myös jälleenmyyntiä ajatellen, niin bemarin ostaja todennäköisesti syynää autoa suurennuslasilla ja kolhu tiputtaa hintaa paljon.
En minäkään autooni naarmuja halua. Mutta mun mondeon ostaja tuskin olisi niin kiinnostunut pienestä iskemästä. Vaikka pihassa olisi fiat tonni, niin autoa ei naarmuteta ja kiviä heitellä.
Ja kiviä heitellessä joku kivihän voi lentää vaikka jonkun lapsen silmään jne.Entäs jos teillä joskus unohtuu ovi auki ja ketään ei ole kotona. Menisikö muksut omin päin tupaan?
Kiinnitin myös huomion tuohon auto asiaan...jos ap olisi jättänyt mainitsematta uuden auton aloitus olisi voinut mennä läpikin.
Olet noin kade jollekin tuntemattomalle nettityypille? Meilläkin on uusi auto.
Uuden auton ja muiden vastaavien juttujen takia käsitin, että ap perhettä nimenomaan pidetään hienostuneina, joka osaltaan vaikeuttaa tilannetta.
Tällaisia naapuriterroristeja on kaikkialla. Meidän naapurin termiitti onneksi alkaa olla niin iso, että tilanne on ohi. Hänellä on mukava perhe ja isoveljet oikein rauhallisia ja mukavia poikia ollut aina. Tämä nuorimmainen oli kyllä koko naapuruston kauhu. Pommitti kivillä ikkunoita, veti kissoja hännästä, kippasi ihmisten piharoskiksia ja vaikka mitä. Kotona kyllä puututtiin asiaan. Nyt taitaa olla joku 11-12v ja ihan mukava poika hänestä lopulta kasvoi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samainen ongelma loppui meillä sillä, että talutin häiriköt kotiinsa niskasta pitäen ja sanoin vanhemmille, että jos tulevat vielä pihaamme heittämään kiviä, rämpyttämään ovikelloa ja kiusaamaan lemmikkieläimiä, teen ilmoituksen kotirauhan häirinnästä. Ne lapset kiertää nyt meidän talon kaukaa.
Tuon johdosta sinua voitaisiin syyttää laittomasta vapaudenriistosta. Ei vierasta kuritonta lasta saa lähteä taluttamaan väkisin minnekään. Itse asiassa laki ei anna edes lasten vanhemmille yksiselitteistä oikeutta siihen, mikäli se ei ole tarpeen lapsen turvallisuuden takaamiseksi.
Nykyäänhän ei saa mitään tehdä, kun heti tulee syyte jostain naurettavasta. Jos minua häiriköidään toistuvasti kotonani, teen asialle jotain. En silittelee lastenkaan päätä, että meneppäs nyt kotia, olet vieraillut tarpeeksi. Ja todellakin talutan lapsen vaikka kaupungin toiselle puolelle kotiinsa ja sanon, että takaisin ei ole asiaa.
Huutomyrsky olisi edessä, jos penikat minua kohtaan noin käyttäytyisivät ja vanhempii heti yhteys ja laskua perään kukista jne.
Ei maailmassa pärjää, jos itseään antaa kohdella kuinka vaan, eivätkä pärjää penskatkaan, koko kylä kasvattaa, jos vanhemmat ei!
Menet ensin ihan varovaisesti ja nätisti puhumaan vanhemmille. "Tuossa jouduin vähäsen teidän Emmalle ja Eetulle sanoa, kun avasivat luvatta kanin luukun ja heittelivät auton vieressä kiviä. Kanit olisivat voineet vaikka kuolla, kun niitä ei saa pihalla pitää vapaana ja en halua, että meidän pihassa heitellään yhtään mitään. Toivottavsti voisitte jutella. Vähän ikävää tulla näin sanomaan, mutta pelkään myös, että lapsille sattuu jotain. Menee vaikka kivi silmään. Ja mukavia lapsiahan nuo ovat" ja sitten juttelet vähän mukavia vielä päälle. Miten on paljon hyttysiä tänä kesänä ja mikäs kukka teillä onkaan tuossa, kun kukkii niin hienosti.
Nyt marssit heti sinne vanhempien puheille. Kerrot rauhallisesti, mutta jämäkästi tilanteen. Sanot, että teiän pihassa on nyt liikkumiskielto. Jos autoon tuli jälkiä pyydät vanhemmat katsomaan ja sovitte korvauksesta. Omaa kotia ja omaisuutta saa ja pitää puolustaa!!
Villipate kirjoitti:
Menet ensin ihan varovaisesti ja nätisti puhumaan vanhemmille. "Tuossa jouduin vähäsen teidän Emmalle ja Eetulle sanoa, kun avasivat luvatta kanin luukun ja heittelivät auton vieressä kiviä. Kanit olisivat voineet vaikka kuolla, kun niitä ei saa pihalla pitää vapaana ja en halua, että meidän pihassa heitellään yhtään mitään. Toivottavsti voisitte jutella. Vähän ikävää tulla näin sanomaan, mutta pelkään myös, että lapsille sattuu jotain. Menee vaikka kivi silmään. Ja mukavia lapsiahan nuo ovat" ja sitten juttelet vähän mukavia vielä päälle. Miten on paljon hyttysiä tänä kesänä ja mikäs kukka teillä onkaan tuossa, kun kukkii niin hienosti.
Tuollaisella lässytyksellä vanhemmat ei pongaa puoliakaan todellista ongelmista :D
Villipate kirjoitti:
Ja käynnin jälkeen naapuri muistaa vain että ap kävi rupattelemasta säistä ja kuinka ihanat lapset heillä on.
Siis, jos minun lapseni heittäisi kiviä auton päälle, niin ehdottomasti haluaisin tietää asiasta.
Poikani oli siis 7 vuotias ja heitti kiven naapurin autoon. Tuli pieni lommo, ja naapuri soitti minulle ja kertoi asiasta. Kotin kun tultiin (kukkakaupan kautta) mentiin yhdessä pojan kanssa pyytelemään anteeksi ja kirjoittamaan vanhinkoselostuksen vakuutusyhtiötä varten. Poika sai itse istua mukana kun kirjoitettiin kaikki ja tehtiin ilmoitus. Sitten mentiin pojan kanssa kotiin ja keskusteltiin omavastuu osuudesta joka oli 150 €. Yhdessä laskettiin kuinka monta karkkipussia jää nyt saamatta, sekä sovittiin kuinka hän korvaa vahingon. Eli sovittiin yhdessä, ja hän sitten hoiti pikku asioita kunnes sai vanhingon korvattua. Ei muuten ole enää heitellyt kiviä ja on monta kertaa ollut auttamassa naapuria jossakin hommissa.
Eli nyt vaan rohkeasti puhumaan tytön vanhemman kanssa, suurin osa meistä vanhemmista haluaa, että lapset käyttäytyvät asiallisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vahingonteosta rikosilmoitus, vanhemmat ovat korvausvastuussa lastensa tekemisistä.
Häiriköinneistä isännöitsijälle ilmoitusta.
Ap asuu omakotitaloalueella. Millehän isännöitsijälle hänen pitäisi ilmoittaa?
Vierailija kirjoitti:
Vaikka itse pidän ihmisiä samanarvoisina ja olen itse ihan samanlainen tavallinen kaduntallaaja kuin muutkin, niin siitä huolimatta siis tällä kadulla ilmeisesti elää joku myytti, että olemme muka hienompia kuin muut. Toisaalta koomista. No meillä hyvä koulutus, hienot autot ja uusin talo. Se ei silti toki kenestäkään parempaa tee. Välit ovat asialliset kaikkien kanssa, mutta sen huomaa, että olemme vähän silmätikkuina.
Pelkään vähän mennä sanomaan esim lasten vanhemmille, koska siitä se riemu saattaa vasta revetäkin. Mutta en tiedä onko muuta vaihtoehtoa.
Viime kesänä tosi nätisti mainitsin yhden tytön äidille, että oli repinyt mun kukkia irti. Äiti torui tyttöä mun kuullen, mutta toisaalta ei juurikaan tervehtinyt mua enää sitten koko syksynä. Samana syksynä oli kuntaan valitettu meidän aidasta,vaikka siis on toki luvallinen. Tämä voi olla toki mielikuvitukseni tuotetta, että valittaja olisi ollut kyseinen naapuri.
Lapsille näyttää olevan turha sanoa mitään, koska ainakaan kaksi niistä ei usko mitään.
Miksi haluat säilyttää asialliset välit ihmisiin jotka ei kohtele sinua asiallisesti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä h.. väliä, anna vetää vaikka koko vihannesmaansa kunhan eivät sinun vihanneksissa nenäänsä tunkke.
Ja kiviä heitellessä joku kivihän voi lentää vaikka jonkun lapsen silmään jne.
Entäs jos teillä joskus unohtuu ovi auki ja ketään ei ole kotona. Menisikö muksut omin päin tupaan?