Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millä saan naapurin lapset kuriin? Alkaa mennä hermot.

Vierailija
13.06.2018 |

Olen asiallisissa väleissä kaikkien naapureideni kanssa ja haluan säilyttää hyvät välit jatkossakin. Olemme muutenkin huhupuhuiden mukaan naapuruston "hienohelmat", joten en haluaisi kylvää tuota mainetta sen enempää enää.

Pidän lapsista ja minulla on itsellänikin kaksi lasta, jotka ovat toki jo koululaisia. Naapurustossa on neljän alle kouluikäisen lapsen kopla, joista on tullut ongelma. Yks ajelee pyörällä aina mun kukkapenkin läpi. Olen sanonut tytölle tuhat ja yksi kertaa asiasta ihan nätisti. Lapset tulevat ominpäin meidän pihaan leikkimään. No, se nyt ei yleensä maailmaa kaada. Yksi kuitenkin pimpottaa ovikelloa jatkuvasti. Taannoin sanoin, että olen yksin kotona ja teen etätöitä. Lapsella oli kuulemma jano ja annoin vettä. Sen jälkeen pimpotti kymmeniä kertoja ovikelloa ja kokeili kaikki ovet. Kävin välillä ovella asiallisesti. Osa lapsista on tullut joskus itsenäisesti avoimesta terassin ovesta sisälle ja kiertelee koko taloa availlen laatikoita ja kysellen miksi miksi miksi. Mulla on hoidossa siskoni kaksi kania, jotka olivat eilen päivällä ulkona isossa häkissä ja yksi lapsi päästi kanit vapaaksi. Onneksi sain puput takaisin.

Tänä aamuna oli mulle vähän viimeinen niitti. Yks oli meidän pihassa ja heitteli soraa ilmaa ja autojen vieressä. Meilläkin on uusi auto, tai no sama vaikka olisi vanhakin, niin kauheita iskemiähän kivestä jää. Ei meinannut lopettaa millään ja mun oli pakko hiukan korottaa ääntä jo, että loppuu.

Tässä on alkanut noiden neljän lapsen lisäksi pyöriä myös heidän kavereitaan kadun toisesta päästä. Osa toki uskoo puhetta paremmin. Mutta etenkin tuo yksi tyttö on siis ihan täysi terroristi.

Kommentit (127)

Vierailija
61/127 |
13.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos naapurin lapset tulevat teidän pihalle, voit aivan hyvin kieltää heitä ja sanoa muutenkin kasvattavaa. Jos eivät usko niin kovempaa/rumemmastikin.

- -

Muuten olen sitä mieltä, että muuttaessa kannattaa naapurusto tsekata kunnolla. Alemman väen joukkoon ei kannata mennä juuri tuosta syystä, että siellä ei amiksien tai AMK-lailaisten käytöstavat ole aina normin mukaisia. Omakotialueilla ongelma kyllä on, että joku amisputkimies voi tienata hyvinkin saman kuin alempipalkkainen akateeminen, jolloin epätoivottavaa sekoittumista ei voi helposti välttää. Kannattaa katsoa minkälaisia autoja on pihalla. Kaikki pakut - etenkin jollakin firman nimellä - tekevät alueesta no-no.

Erikseen on "puukäpylät" yms., joissa fiksumpi, mutta ei niin varakkaat löytävät henkisesti tasoistaan seuraa.

AMK-laiset ovat kyllä ihan samaa sakkia akateemisten kanssa. Sitä parempaa väkeä, jotka eivät sopeudu duunareiden sekaan. Itseäni usein luullaan duunariksi, vaikka teen toista väikkäriä. Olen sellainen huoleton Hulda. Lapsia mulla ei ole, mutta omakotitaloalueella asutaan. Yliopiston normaalit maisteriohjelmat ovat jopa tyhmemmille, kuin vaikkapa liiketalouden opinnot. Olen opettanut ja opetan sekä yliopistossa ja ammattikorkeakoulussa. Ihmiset ovat hyvin samanlaisia molemmissa. Toki yliopistossa on hieman enemmän keskiluokkaisia tavallisia ihmisiä, joilla on kova tarve esittää hieman parempaa.

Duunari=putkimies, lähihoitaja, kaupan kassa, taksikuski tms

Ekonomi, tradenomi, terveydenhoitaja, luokanope, DI jne samassa luukussaan. Toisaalta kyllähän keskiverto insinööri on usein jopa melko hyvässä asemassa ja tienaa kolme kertaa sen, mitä vaikka luokanope.

Vierailija
62/127 |
13.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

HuldaHulttio kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos naapurin lapset tulevat teidän pihalle, voit aivan hyvin kieltää heitä ja sanoa muutenkin kasvattavaa. Jos eivät usko niin kovempaa/rumemmastikin.

- -

Muuten olen sitä mieltä, että muuttaessa kannattaa naapurusto tsekata kunnolla. Alemman väen joukkoon ei kannata mennä juuri tuosta syystä, että siellä ei amiksien tai AMK-lailaisten käytöstavat ole aina normin mukaisia. Omakotialueilla ongelma kyllä on, että joku amisputkimies voi tienata hyvinkin saman kuin alempipalkkainen akateeminen, jolloin epätoivottavaa sekoittumista ei voi helposti välttää. Kannattaa katsoa minkälaisia autoja on pihalla. Kaikki pakut - etenkin jollakin firman nimellä - tekevät alueesta no-no.

Erikseen on "puukäpylät" yms., joissa fiksumpi, mutta ei niin varakkaat löytävät henkisesti tasoistaan seuraa.

AMK-laiset ovat kyllä ihan samaa sakkia akateemisten kanssa. Sitä parempaa väkeä, jotka eivät sopeudu duunareiden sekaan. Itseäni usein luullaan duunariksi, vaikka teen toista väikkäriä. Olen sellainen huoleton Hulda. Lapsia mulla ei ole, mutta omakotitaloalueella asutaan. Yliopiston normaalit maisteriohjelmat ovat jopa tyhmemmille, kuin vaikkapa liiketalouden opinnot. Olen opettanut ja opetan sekä yliopistossa ja ammattikorkeakoulussa. Ihmiset ovat hyvin samanlaisia molemmissa. Toki yliopistossa on hieman enemmän keskiluokkaisia tavallisia ihmisiä, joilla on kova tarve esittää hieman parempaa.

Duunari=putkimies, lähihoitaja, kaupan kassa, taksikuski tms

Ekonomi, tradenomi, terveydenhoitaja, luokanope, DI jne samassa luukussaan. Toisaalta kyllähän keskiverto insinööri on usein jopa melko hyvässä asemassa ja tienaa kolme kertaa sen, mitä vaikka luokanope.

Asun kaupungin vuokra-asunnossa ja samassa talossa asuu useampikin yliopisto-opiskelija. Lisäksi on tietenkin klassista vuokralähiöiden väkeä joilla ei ole käytöstapoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/127 |
13.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis hyvä tavaton. Vanhempien koulutustausta ei ole kovin oleellisesti yhteydessä lastenkasvatukseen. Että vain insinööri, lääkäri, sosionomi tai joku kirkkoherra osaa kasvattaa lapsiaan?

Näin opettajan töitä tehneenä voin sanoa, että melkeimpä ne hyvin koulutettujen lapset riehuvat ja kiusaavat enemmän. Toki todelliset ongelmatapaukset ovat yleensä todella epävakaista oloista, mutta normi kiusaajat ja puheliaat säännöistä piittamattomat ovat hyvin usein koulutettujen vanhempien lapsia. Heillä on hyvät taidot vängätä opettajaa vastaan.

Tämän alueen mopoterroristi on lääkärin lapsi ja ainut tyttö, joka on koskaan haistatellut mulle veetä ja oon nähnyt roskaavat leikkikenttää, on paikallisen optikkoliikkeen omistajien tytär.

Vierailija
64/127 |
13.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärähtäisin kerran lujaa, varmaan säikähtäisivät. Jos oma lapseni (nyt 8v) tekisi jotain tuollaista eikä uskoisi kieltoja niin todellakin arvostaisin jos naapuri ärähtäisi.

Vierailija
65/127 |
13.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttu tunne. Naapuruston lapsiporukkaa joskus menin ovelta kieltämään kun renkuttivat roskakatoksen ovilla todella kovakouraisesti. Jälkeenpäin kuulin, että meiltä olisi uhkailtu poliisilla... mutta kyllä tuo kyseinen porukka on pysynyt suht hyvin poissa. Poliisista ei siis todellakaan ollut mitään puhetta, olivat varmaan vaan yllättyneitä, kun joku puhutteli heitä tiukkaan sävyyn.

Vierailija
66/127 |
13.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko kylä ei saa kasvattaa - Rikosoikeuden professori varoittaa vanhempia ottamasta naapurin lapsia puhutteluun: ”Edessä voi olla tuomio vapaudenriistosta”

Aikuinen saattaa syyllistyä mielestään tavallisessa kurinpidossa lapsen vapaudenriistoon. Takana ovat ajat, jolloin talonmies piti kuria koko pihan lapsille, sanoo rikos- ja prosessioikeuden professori Matti Tolvanen.

Osa lapsiin kohdistuneiden vapaudenriistojen tuomioista on herättänyt keskustelua.

Esimerkiksi naapurin kiusaajalapset puhutteluun ottaneet vanhemmat tuomittiin vapaudenriistosta.

Rikosoikeuden professorin mukaan laki sallii oman lapsen laittamisen arestiin joksikin aikaa, mutta toisten lasten liikkumisenvapauden rajoittaminen johtaa herkemmin rikostuomioon.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/201804132200869887_u0.shtml

Vierailija
67/127 |
13.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karjaisu asiasta auttaa, ainakin omalla kohdalla. Teen 3 vuorotyötä ja lapsen yksi kaveri tuli kerran pimpottamaan ovikelloa sata kertaa ja hakkasi etu ja takaovet läpeensä. Tottakai heräsin kesken unien ja oma lapsi oli vielä koulussa. Seuraavan kerran nähtyäni ääni hyvin korotettuna sanoin, että kerta pimpotus riittää, jos ei ovi aukea, ei ole ketään kotona. Tämä kaveri ei muutenkaan osaa puhua, vaan huutaa.

Tästä lapsen kaveri viisastuneempana, kerroin omalle lapselle seuraavan yövuoron kohdalla, ettei kavereita koulun jälkeen, koska olen nukkumassa. Halusi silti tulla pelaamaan pleikkaa lapseni kanssa ja tällä kertaa hiljaa kuin hiiret, että sain nukkua rauhassa. Kaveri ei ole traumatisoitunut, vaan käy ja saa käydä edelleen kylässä.

Vierailija
68/127 |
13.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä siis tapahtuu muuallakin. Meinasin juuri muutama päivä avautua asiasta.

Meidän naapurissa (OKT) asuu yksi lellitty kakara joka saa tehdä mitä lystää. Kävelee avonaisesta terassinovesta suoraan jääkapillemme, vinkuu ruokaa, sotkee, tulee meille vessaan eikä osaa edes itse pyyhkiä jne.

Meillä on iso talo ja välillä kun olen rauhassa vaikka lukenut kirjaa jossain huoneessa ja menen vaikka käymään vessassa niin huomaan, että tämä riiviö on tullut meille sanaakaan sanomatta ja esim. maalaa vesiväreillä jotka on itse käynyt kaapistamme hakemassa!

Välillä huomaan, että pihallamme on ihan vieraita lapsia leikkimässä, jotain naapurinriiviön sukulaisia/tuttavia.

Meillä on siis itsellämmekin kolme pientä lasta ja tämä riiviö on yhtä vanha kuin keskimmäisemme (4v.) ja ovat tietysti kavereita keskenään, mutta omilla lapsillamme ei ole mitään asiaa naapuriin ilman meidän (ja naapurien) lupaa.

Olemme tehneet naapureille selväksi, että meille ei ole ok, että tänne tullaan omin lupineen terassin kautta, mutta ei näytä menevän jakeluun kun ovat lellineet lapsen piloille eivätkä edes uskolla ojentaa lasta. En tiedä mitä ihmettä tässä pitäisi tehdä, rakentaa laiton muuri (tulisi varmaan tikkailla siitäkin yli)? Nyt meillä on pensasaita + verkkoaita josta lapsi tulee läpi/yli suoraan takapihallemme.

Ainiin ja aina kun sanon lapselle, että nyt ei sovi tulla ”kylään” niin lapsi a) vastaa, että ”äiti sanoi, että mä saan tulla” tai b) menee soittamaan ovikelloa minuutin välein ja kysyy, että joko saa tulla 🤯 Mä olen jo vakavissani harkinnut muuttoa vaikka talomme/sijainti on täydellinen. Ei käynyt mielessäkään kun tänne muutimme, että omakotitalossa ei saisi olla rauhassa.

Vierailija
69/127 |
13.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä valittaisin ja ainakin naarmuuntuneesta autosta lähettäisin laskun.  Toki varmaan tuollaisten riiviönaapureiden kanssa pitää hoitaa poliisin kautta.

Sanoisin myös kakaroille suoraan, että teillä ei ole mitään asiaa meidän pihaan. Ja huutaisin vaikka.

Me muutettiin keväällä nykyiseen asuntoomme ja tästä meidän pihan läpi kulki naapurien poikien kinttupolku. Käytiin sanomassa aika tiukasti asiasta niiden äitille.. sanottiin, että meidän pihan läpi ei kulje enää kukaan ja piste ja vaikka äiti jotain selitteli et lapset on lapsia, niin sanottiin, että meitä ei kiinnosta, että pitäkää omanne kurissa niin me pidetään omanne ja sen jälkeen ei ole meidän pihalla vieraita pentuja näkynyt ja jos näkyy alan huutamaan.

Lapset ovat lapsia, mutta lapsetkin osaa käyttäytyä, jos niillä on kuri ja ohjeet. 

Vierailija
70/127 |
13.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainiin ja aina kun sanon lapselle, että nyt ei sovi tulla ”kylään” niin lapsi a) vastaa, että ”äiti sanoi, että mä saan tulla” tai b) menee soittamaan ovikelloa minuutin välein ja kysyy, että joko saa tulla 🤯 Mä olen jo vakavissani harkinnut muuttoa vaikka talomme/sijainti on täydellinen. Ei käynyt mielessäkään kun tänne muutimme, että omakotitalossa ei saisi olla rauhassa.

Seuraavan kerran kun kotiisi tulee niin peittelemättömän raivokas huutokomennus sille lapselle niin että säikähtää ja itkee. Kyllä semmoiset kuriin saa. Itse olet saamaton vätys, joka ei uskalla kasvattaa/komentaa.

Vierailija
71/127 |
13.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samainen ongelma loppui meillä sillä, että talutin häiriköt kotiinsa niskasta pitäen ja sanoin vanhemmille, että jos tulevat vielä pihaamme heittämään kiviä, rämpyttämään ovikelloa ja kiusaamaan lemmikkieläimiä, teen ilmoituksen kotirauhan häirinnästä. Ne lapset kiertää nyt meidän talon kaukaa.

Tuon johdosta sinua voitaisiin syyttää laittomasta vapaudenriistosta. Ei vierasta kuritonta lasta saa lähteä taluttamaan väkisin minnekään. Itse asiassa laki ei anna edes lasten vanhemmille yksiselitteistä oikeutta siihen, mikäli se ei ole tarpeen lapsen turvallisuuden takaamiseksi.

Just tällasella kuralla perustellaan kaikki, ja annetaan lapsille aseet käteen. Ihan tosi nyt, sut saatetaan kotia ja kerrotaan mitä on tullut tehtyä ja sä huudat sitten, että se on vapaudenriistoa? Komentaisitte sitten kotona, ja vahtisitte sitten niitä teidän tenavia! Raivostuttavaa kun ei edes kotona saa olla rauhassa. Senkin kotirauhanrikkoja. T. Eri

Vierailija
72/127 |
13.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koko kylä ei saa kasvattaa - Rikosoikeuden professori varoittaa vanhempia ottamasta naapurin lapsia puhutteluun: ”Edessä voi olla tuomio vapaudenriistosta”

Aikuinen saattaa syyllistyä mielestään tavallisessa kurinpidossa lapsen vapaudenriistoon. Takana ovat ajat, jolloin talonmies piti kuria koko pihan lapsille, sanoo rikos- ja prosessioikeuden professori Matti Tolvanen.

Osa lapsiin kohdistuneiden vapaudenriistojen tuomioista on herättänyt keskustelua.

Esimerkiksi naapurin kiusaajalapset puhutteluun ottaneet vanhemmat tuomittiin vapaudenriistosta.

Rikosoikeuden professorin mukaan laki sallii oman lapsen laittamisen arestiin joksikin aikaa, mutta toisten lasten liikkumisenvapauden rajoittaminen johtaa herkemmin rikostuomioon.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/201804132200869887_u0.shtml

Minusta lasten kanssa kannattaa myös olla johdonmukainen vaikka ei syyllistyisikään vapaudenriistoon. Jos haluan kieltää että naapurin lapset eivät tule meille miksi ihmeessä toisin itse lapsen/lapsen meille edes puhuttelun varten.

Toisilla ihmisillä on kyllä jokin käsittämätön taipumus kokea itsensä niin kykeneviksi kasvattaminen että ohjeita kaudellaan vähän kenelle sattuu ja puhuttelu tuottaa suurta nautintoa. Oikeasti siihen naapurin lasten kasvattamiseen on harvoin edes tarvetta saati että siitä olisi jotakin hyötyä. Kieltää naspurin lapsia voi ja pitää silloin kun ne ovat häiriöksi esim. kotipihallani, kaupassa en itse häiriöön puuttuisi mutta kauppiaalle (tai esim. myyjille) todennäköisesti häiriöstä kertoisin.

Vierailija
73/127 |
13.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Seuraavan kerran kun kotiisi tulee niin peittelemättömän raivokas huutokomennus sille lapselle niin että säikähtää ja itkee. Kyllä semmoiset kuriin saa. Itse olet saamaton vätys, joka ei uskalla kasvattaa/komentaa.

Kerran ärähdin pahasti kun pimputteli kymmenettä kertaa. Ilmekkään värähtämättä sanoi, että ”meidän kotona ei koskaan huudeta”. Joo sen kyllä uskon kun vanhemmat ovat sellaisia vätyksiä. Pimputtelu loppui sillä kertaa, mutta edelleen saa suuttua lähes joka kerta ennen kuin uskoo.

Vierailija
74/127 |
13.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis hyvä tavaton. Vanhempien koulutustausta ei ole kovin oleellisesti yhteydessä lastenkasvatukseen. Että vain insinööri, lääkäri, sosionomi tai joku kirkkoherra osaa kasvattaa lapsiaan?

Näin opettajan töitä tehneenä voin sanoa, että melkeimpä ne hyvin koulutettujen lapset riehuvat ja kiusaavat enemmän. Toki todelliset ongelmatapaukset ovat yleensä todella epävakaista oloista, mutta normi kiusaajat ja puheliaat säännöistä piittamattomat ovat hyvin usein koulutettujen vanhempien lapsia. Heillä on hyvät taidot vängätä opettajaa vastaan.

Tämän alueen mopoterroristi on lääkärin lapsi ja ainut tyttö, joka on koskaan haistatellut mulle veetä ja oon nähnyt roskaavat leikkikenttää, on paikallisen optikkoliikkeen omistajien tytär.

Komppaan kyllä tätä. Meillä on lapsen kaverina lääkäriperheen poika. On muuten hirvein kakara jonka olen ikinä tavannut. Hyvin huomaa, että lapsi on kasvatettu mentaliteetillä, että kun on rahaa, voi tehdä ja käyttäytyä ihan miten vaan. Olen itse niin ikään akateemisesti koulutettu, puoliso on duunari ja kyllä meillä on lapset kasvatettu siten, että tietävät rajansa. Eivät hengaile muiden pihoilla jos sinne ei ole mitään asiaa, eivät roiku oman tai kenenkään muunkaan autojen lähellä ja ennen kaikkea eivät mene luvatta kenenkään kotiin. 

AP:lle, pidä ovet lukossa ja sano asiasta jämäkästi vanhemmille. Minä ainakin olisin tosi kiitollinen jos omat lapseni käyttäytyisivät noin, että saisin tiedon siitä suoraan. 

Vierailija
75/127 |
13.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

JEE JEE JEESUSteippi pelastaaa! :D Eli teippi suun päälle niin eiköhän hiljene.

Vierailija
76/127 |
13.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka itse pidän ihmisiä samanarvoisina ja olen itse ihan samanlainen tavallinen kaduntallaaja kuin muutkin, niin siitä huolimatta siis tällä kadulla ilmeisesti elää joku myytti, että olemme muka hienompia kuin muut. Toisaalta koomista. No meillä hyvä koulutus, hienot autot ja uusin talo. Se ei silti toki kenestäkään parempaa tee. Välit ovat asialliset kaikkien kanssa, mutta sen huomaa, että olemme vähän silmätikkuina.

Pelkään vähän mennä sanomaan esim lasten vanhemmille, koska siitä se riemu saattaa vasta revetäkin. Mutta en tiedä onko muuta vaihtoehtoa.

Viime kesänä tosi nätisti mainitsin yhden tytön äidille, että oli repinyt mun kukkia irti. Äiti torui tyttöä mun kuullen, mutta toisaalta ei juurikaan tervehtinyt mua enää sitten koko syksynä. Samana syksynä oli kuntaan valitettu meidän aidasta,vaikka siis on toki luvallinen. Tämä voi olla toki mielikuvitukseni tuotetta, että valittaja olisi ollut kyseinen naapuri.

Lapsille näyttää olevan turha sanoa mitään, koska ainakaan kaksi niistä ei usko mitään.

Ihmiset ovat kyllä "aikuisinakin" uskomattoman pikkutärkeitä nipottajia ja ottavat pienimmätkin asiat herkästi itseensä. Muiden ymmärtäminen on monella yllättävän vähissä. Ihmettelen toisinaan miten ihmiset tulevat näinkin hyvin toimeen toistensa naapureina.

Vierailija
77/127 |
13.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen lääkäri, joten palstan mukaan pitäisi kaiketi olla sivistynyt, en kestä tuota ravaamista yhtään.

Meillä kävi naapurin lapset kiipeilemässä aitojen yli ja sabotoi kukkapenkkejä ja kasvihuonetta, ajoivat ruohonleikkuria ym. Huusin että jos vielä kerran tulevat niin saavat maksaa omavastuuosuuden kun teen ilmoituksen vakuutusyhtiölle ja poliisille.

Muutenkin olen suoraan huutanut vieraiden lapsille, että meidän piha ei ole puisto. Naapurisopu ei sinänsä kiinnosta. Toki omat lapset ovat jo isompia, mutta kun heidän kaverit mekasti niin tylysti totesin vierailun päättyneen. En tiedä mitä kotonaan kertoivat. Toisaalta, eiköhän heidän vanhemmat osaa päätellä mistä reaktio on mahtanut syntyä.

Vierailija
78/127 |
13.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähköaita voisi olla kova sana?

Vierailija
79/127 |
13.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kanssa oli 4 lasta. Muistan aikoinaan rivitalossa kun naapurin pikkutyttö, noin 4-vuotias tuli meille, istui pöytään ja kysyin mitä ruokaa. Niin suloinen. 

Vierailija
80/127 |
13.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minut on perheeni aikuisena tyttärenä ulkoistettu huutamaan naapurin lapsille. Voin tulla sinnekin jos hinnasta sovitaan?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi seitsemän