Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tampere ei kuulu enää ihmisille

Vierailija
12.06.2018 |

Oletteko muut tamperelaiset huomanneet kaupungin muuttuneen epäviihtyisämmäksi ja että kulttuurialoja ajetaan alas? https://www.aamulehti.fi/kulttuuri/lauluntekija-jukka-nousiainen-muutti…

Kommentit (72)

Vierailija
61/72 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mä ainakin ajattelin köyhänä, osa-aikasesti työskentelevänä ihmisenä, nauttia ratikan kyydistä ja kansi-areenan peleistä ja konserteista.

Areena on ihan turha hanke. Tapparan ja Ilveksen peleissä 7300 katsojan Hakametsä ei ole edes puolillaan, siinä on vahva peruste hallihanketta vastaan.

Konferenssitiloja, hotelleja ja ravintoloita hämeenkadun alue on valmiiksi pullollaan, niillekän ei ole mitään tarvetta. Isoja artisteja ei Tampereen kokoiseen junttikylään saada. Tampereelta pääsee niin vaivattomasti ja nopeasti Stadiin, että sinne ne isot artistit menevät tulevaisuudessakin. Ei 400 000 asukkaan seutukunta pysty kilpailemaan melkein vieressä olevan 1,2 milljoonan asukkaan seutukunnan kanssa, vaikka itseään kusettavat päättäjät muuta luulevatkin .

Ainoa peruste hallille on se, että Suomen lätkämaajoukkue saa siitä uuden kotihallin, joka ei ole venäläisessä omistuksessa. Mutta sekin on ontto peruste, koska tolla argumentilla hallin pitäisi olla valtion ja jääkiekkoliiton yhteishanke ja niiden pitäisi myös maksaa se.

Se halli ei tule ikinä maksamaan itseään takaisin tai edes pyörimään kannattavasti. Sillä vain yritetään kiihdyttävää yksityistä asuntomyyntiä, "hei katsokaa, meillä on täällä tämmönen uusi moderni jäähalli". Ilmeisesti toimii, kun Turkuunkin suunnitellaan samanlaista, vaikka mitään järkevää käyttöä niille tuskin onkaan.

Ratikka on taas hyvä esimerkki jälkiteollistuneisuudesta. Kun mitään oikea bisnestä ei ole, sitä pitää keksiä tyhjästä turhilla hankkeilla joissa ei ole mitään järkeä. Tampereella on hyvin toimiva paikallisliikenne, jolla pääsee suht halvalla lähikuntiinkin. Mutta nyt sitten joutuu keskustan alueella hyppimään ratikoista busseihin ja busseista ratikoihin eli ennen 10 minuutin matkaan keskustassa ja sen lähialueella menee tulevaisuudessa puolituntia.

Vierailija
62/72 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutin Tampereelle 80-luvulla opiskelemaan, ja rakastuin siihen. Mieheni samoin. Oikein harmitti kun parin vuosikymmenen jälkeen jouduin työn perässä muualle.

Nyt voisin palata Tampereelle, mutta jotenkin sen luonne on tuhottu. En tiedä mikä siinä on, mutta Ratina ja muut uudet alueet on jotenkin sieluttomia, liian tiiviitä, liian korkeita, liian kylmiä. Ja silti esim Keskustori on ollut ihana aina, ja se nyt ei muuta olekaan kuin kiveä.

Mutta joku on pielessä nyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/72 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tavara-asema sentään säästettiin. Tosin ilman mitään järkevää suunnitelmaa mitä sillä tehdään..

Sen mutkan tiessä olisi hyvin voinut tehdä kunnolla. Pyörätie olisi vaan alittanut sen. Ei sitä asemaa mikään pakko olisi siirtää.

Vierailija
64/72 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin just Tampereella tänään. Ihan ok siellä oli, paitsi se liikenne oli hanurista. En huomannut mitään vaarallisia spurguja edes kellon lähestyessä yhdeksää.

Vierailija
65/72 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tampere on tuhottu. Lopullisesti.

Vierailija
66/72 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on kehitys Tampereella jo liian nopeaa. Lähdin äsken lähikauppaan, eli Kaupinkadun ja Sammonkadun risteyksessä ainakin 30 vuotta sijainneeseen k-kauppaan, mutta koko rakennus oli hävinnyt! Siinä se vielä pari viikkoa sitten oli!

Onneksi on jotain pysyvyyttäkin, nimittäin Kalevan uintikeskuksen läheinen puisto on suljettu rakennustyömaan takia nyt jo kolmatta vuotta, kun siihen kaivetaan uimalaa varten kuoppaa. Lisäksi se rakennusmaa on ihan helkkarinmoinen sotku eli näyttää hirveältä joka suuntaan.

Siinä oli äsken jotain ulkomaalaisia uimareita, jotka olivat eksyneet myös Kekkosentien väärälle puolelle, eli Hipposkylän raitille. Oli varmaan melkoinen järkytys...

Ei jumaliste, maauimalaa rakennetaan, vaikka vieressä asuu ihmisiä huonommissa röttelöissä kuin löytyisi Pärnun perukoilta tai Bulgarian köyhimmästä lävestä.

Vierailija
67/72 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävin just Tampereella tänään. Ihan ok siellä oli, paitsi se liikenne oli hanurista. En huomannut mitään vaarallisia spurguja edes kellon lähestyessä yhdeksää.

Kyllä ne on katukuvassa, mutta määrällisesti niitä on paljon vähemmän ja ne ovat paljon harmittomimpia kuin AV:n folkloressa.

Vierailija
68/72 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse muutin Tampereelle töihin valmistuttuani AMK:sta 2014. Olin aiemmin asunut Tampereella puolisen vuotta ja tykästynyt kaupunkiin kovasti. Sain kohtuullisen hintaisen asunnon (tuolloin yksiö 490 euroa Amurista) ja työpaikka minulla oli jo valmiiksi hankittuna. Tuolloin olin aivan rakastunut Tampereeseen ja ajattelin että täältä en pois muuta koskaan.

Nykyään minulla on vähän ristiriitaiset tunnelmat. Lähestyn kolmeakymmentä, minulla on vakituinen keskipalkkainen työ ja olen katsellut omistusasuntoja. Tuntuu että pienet asunnot edes keskustan liepeiltä ovat keskituloiselle melko kalliita, uudet asunnot ovat vitsi, kuka maksaa pienestä yksiöstä joka sijaitsee Tampereella velattomana 200 000,00 euroa?

Minua on alkanut huolettaa ihan sellainen perusasia kuin terveydenhuolto. Mitä jos sairastun? Pääsenkö työterveyshuollon lisäksi mihinkään lääkäriin? Nyt olen jonottanut puolivuotta että pääsisin hoitojonoon (saisin ajan johonkin puolen vuoden päähän) hammaslääkärille. Viimeksi kun menin hammaslääkäriin niin ensin aika tuplabuukattiin, sitten lääkäri sairastui, kolmannella kerralla tärppäsi.

Keskusta on nyt remontissa ja melko ahdas mutta se on väliaikaista. Ennemminkin minua surettaa minun ikäisteni ja nuorempien syrjäytyneiden määrä. Nämä muiden kirjoittajien kuvaamat "narkkarit" notkuvat toimettomina ja täysin sekavina Keskustorilla, Koskipuistossa ja Laikunlavan läheisyydessä. Heistä ei ole kukaan kiinnostunut eikä toisaalta heidän tekemisiinsä kukaan puutu. He jopa vähän pelottavat minua vaikkakin yleensä viihtyvät ihan omissa oloissaan. On niin surullista että sellainen määrä rahaa, opettajien ja sosiaalihuollon työtunteja ja resursseja päästetään valumaan kankkulan kaivoon.

Hyviä puolia kaupungissa ovat (Pyynikin) ulkoilumaastot (tosin grynderit kuola valuen havittelevat nyt Etelä-Puistoa moukarin alle). Amurista kävelee parissa kymmenessä minuutissa Pyhäjärven rannalle. Siellä voi vaikka pulahtaa uimaan ja käydä kotimatkalla näkötornilla kahvilla tai olla vaan.

Tamperelaiset ovat aika juntteja, mutta hyvin avoimia sellaisia joten tänne on ollut helppo sopeutua. Pidän siis tamperelaisista koska junttina sovin hyvin joukkoon.

Mielestäni Tampereen imago kyllä kaipaisi jotakin päivitystä mutta sen pitäisi olla jotain muuta kuin jättimäisiä rakennushankkeita jossa kaupungin loputkin rahat poltetaan. Sen pitäisi olla hyvinvointia ja yhteisöllisyyttä, sosiaalista tasa-arvoa (enkä nyt tarkoita tätä keinotekoista keskustelua jossa otetaan heti monikulttuurisuus ja homoseksuaalisuus puheenaiheiksi vaikkei minulla nyt niitä varsinaisesti mitään vastaankaan ole). Uudistuksen pitäisi aidosti puuttua täällä muhiviiin valtaviin sosiaalisiin ongelmiin ja eriarvoistumiseen joihin toiset aiemmistakin kirjoittajista ovat viitanneet. Uudistuksen pitäisi olla tyylillä Tampere - hyvä paikka olla ja asua. Nykyinen viesti kun tuppaa olemaan Tampere - överein paikka olla ja asua.

Vierailija
69/72 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutin Tampereelle noin 10 vuotta sitten. Silloin tuntui, että kaupunki oli iloinen, vaikkakin junttimainen. Tampereen juntit olivat kuitenkin avoimia ja ystävällisiä, hauskaa mansesakkia. Nykyään tuntuu että kaikki ovat vihaisia, ilkeitä, jatkuvasti jotenkin huonolla tuulella. Ennen täällä oli helppo tutustua uusiin ihmisiin. Nykyään kukaan ei ota mitään kontaktia tai tuijottaa vain vihaisena tai sitten ollaan naama kiinni älypuhelimessa.

Ollaan muka niin cityihmisiä. Erotukseksi, esimerkiksi Helsingissä sentään voi olla niinsanotusti näkymätön, täällä toljotetaan. Jopa ennen niin leppeistä Pispala-hipeistä on tullut kylmäkiskoisia kaikenvihaajia.. Täällä oli ennen jonkinlainen yhteishenki, nykyään on kuin asuisi keskellä katkerien (työttömien) vihervasemmistosuvakkien ja itseään niin eliittinä pitävien, ns parempien ihmisten kylmää sotaa.. Kaikessa ollaan ääripäässä. Ja huumeongelmat lisääntyvät, poliisi ja kaupunki voimaton (ja välinpitämätön). En tiedä, aiheuttaako kaupungin ahdastuminen, rumeneminen ja työttömyyden lisääntyminen tällaista. Ihmistä täällä ei kuunnella. Ennen niin kaunis, lupsakka kaupunki; nykyään ei edes lääkäriin pääse, yksityiselläkin kun hoito huonontunut..

Vierailija
70/72 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt on kehitys Tampereella jo liian nopeaa. Lähdin äsken lähikauppaan, eli Kaupinkadun ja Sammonkadun risteyksessä ainakin 30 vuotta sijainneeseen k-kauppaan, mutta koko rakennus oli hävinnyt! Siinä se vielä pari viikkoa sitten oli!

Olin menossa Jankan liikekeskukseen, mutta koko kompleksi oli jyrätty maan tasalle :D

Vierailija
71/72 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mä ainakin ajattelin köyhänä, osa-aikasesti työskentelevänä ihmisenä, nauttia ratikan kyydistä ja kansi-areenan peleistä ja konserteista.

Areena on ihan turha hanke.  Isoja artisteja ei Tampereen kokoiseen junttikylään saada. Tampereelta pääsee niin vaivattomasti ja nopeasti Stadiin, että sinne ne isot artistit menevät tulevaisuudessakin. Ei 400 000 asukkaan seutukunta pysty kilpailemaan melkein vieressä olevan 1,2 milljoonan asukkaan seutukunnan kanssa, vaikka itseään kusettavat päättäjät muuta luulevatkin .

Stadista pääsee yhtä vaivattomasti Tampereelle. Staroille on ihan sama mihin tulevat esiintymään, kunhan lyödään rahaa tiskiin.

Vierailija
72/72 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Areena on ihan turha hanke. Tapparan ja Ilveksen peleissä 7300 katsojan Hakametsä ei ole edes puolillaan, siinä on vahva peruste hallihanketta vastaan.

Konferenssitiloja, hotelleja ja ravintoloita hämeenkadun alue on valmiiksi pullollaan, niillekän ei ole mitään tarvetta. Isoja artisteja ei Tampereen kokoiseen junttikylään saada. Tampereelta pääsee niin vaivattomasti ja nopeasti Stadiin, että sinne ne isot artistit menevät tulevaisuudessakin. Ei 400 000 asukkaan seutukunta pysty kilpailemaan melkein vieressä olevan 1,2 milljoonan asukkaan seutukunnan kanssa, vaikka itseään kusettavat päättäjät muuta luulevatkin .

Ainoa peruste hallille on se, että Suomen lätkämaajoukkue saa siitä uuden kotihallin, joka ei ole venäläisessä omistuksessa. Mutta sekin on ontto peruste, koska tolla argumentilla hallin pitäisi olla valtion ja jääkiekkoliiton yhteishanke ja niiden pitäisi myös maksaa se.

Se halli ei tule ikinä maksamaan itseään takaisin tai edes pyörimään kannattavasti. Sillä vain yritetään kiihdyttävää yksityistä asuntomyyntiä, "hei katsokaa, meillä on täällä tämmönen uusi moderni jäähalli". Ilmeisesti toimii, kun Turkuunkin suunnitellaan samanlaista, vaikka mitään järkevää käyttöä niille tuskin onkaan.

Ratikka on taas hyvä esimerkki jälkiteollistuneisuudesta. Kun mitään oikea bisnestä ei ole, sitä pitää keksiä tyhjästä turhilla hankkeilla joissa ei ole mitään järkeä. Tampereella on hyvin toimiva paikallisliikenne, jolla pääsee suht halvalla lähikuntiinkin. Mutta nyt sitten joutuu keskustan alueella hyppimään ratikoista busseihin ja busseista ratikoihin eli ennen 10 minuutin matkaan keskustassa ja sen lähialueella menee tulevaisuudessa puolituntia.

Tampereen paikallisliikenne ei ole toiminut hyvin, eikä sen kapasiteetti olisi enää kauaa riittänyt koko ajan kasvavalle kaupungille. Hämeenkadulle ei enää edes ole voinut lisätä linjoja, koska sen läpi kulkee jo 70 bussia tunnissa. Pysäkeillä on usein nähty 5-6 bussia jonottamassa samalle pysäkille. Ruuhka-aikojen ulkopuolella hiljaisempaa ja bussit tyhjempiä, mutta liikenne onkin mitoitettava ruuhka-ajoille. Ruuhka-aikoina busseissa ei ole esim. istumapaikkoja, vaan käytävillä seisoo ihmisiä usein koko käytävä tukossa. Ratikka tuo huomattavan parannuksen matkustusmukavuuteen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan yhdeksän