Tampere ei kuulu enää ihmisille
Oletteko muut tamperelaiset huomanneet kaupungin muuttuneen epäviihtyisämmäksi ja että kulttuurialoja ajetaan alas? https://www.aamulehti.fi/kulttuuri/lauluntekija-jukka-nousiainen-muutti…
Kommentit (72)
Meinasin muuttaa Tampereelle lukion jälkeen opiskelujen perässä, mutta ilmeisesti kantsii sitten katsella muita kaupunkeja.. :(
Vierailija kirjoitti:
Asuin Tampereella reilu 10v ja takaisin en halua. Se jotenkin lässähti fiilikseltään viime vuosina. Jos Pirkanmaalle palaan, niin Tamperetta en edes harkitse. Harmi, koska ennen tykkäsin kaupungista.
Fiilis on tosiaan mennyt. Olen yrittänyt analysoida miksi muttten tiedä. Osaksi varmaan tämä hallitsematon kasvu, tuntuu ettei kaupungissa ole tilaa. Sitten osittain uudisrakennukset jotka ovat ihan sairaan rumia ja geneerisiä..
Eikä ihmisillä mene kovin hyvin. Kauheasti työttömiä omissakin tutuissa.
Olisko niin että kaupungista on tulossa sellainen mini-Helsinki mutta juntimpi. Yllättävän paljon rasismia, persuja, ho mo foobikoita.
Vierailija kirjoitti:
Meinasin muuttaa Tampereelle lukion jälkeen opiskelujen perässä, mutta ilmeisesti kantsii sitten katsella muita kaupunkeja.. :(
Suosittelen. Tampereen yllä on nyt pahaa karmaa. Kaikki muuttaa sinne juuri nyt, mutta vähintään yhtä moni pettyy. Kuten todettua, talouskin on ennätyksellisen kuralla. Rakennetaan hirveästi uusia kämppiä, ketä niihin muuttaa? Opiskelijoita ja työttömiä? Töissä käyvät vievät verotuloja yhä enemmän ympäryskuntiin, eikä ihme. Tamperetta ei nyt olla kehittämässä ihmisten ehdolla, se on selvää.
Tampereen pitkäaikainen hyvä maine on toistaiseksi pelastanut paljon, mutta sana alkaa kiirimään tätä menoa, mikä on totuus tämän kaupungin tilanteesta.
Tampere itse ajoi koulutetut, hyvät veronmaksajat naapurikuntiin! Uusia asuinalueita ei rakennettu kuin ok-taloille ja tonttiarpajaisiin sai osallistua vain jos täytti tietyt kriteerit. Hain mieheni kanssa tonttia ja emme päässeet arvontaan, koska meillä oli liian hyvät tulot (olimme töissä keskituloisissa työpaikoissa!) eikä lapsia. Saimme tontin naapurikunnasta, jonne kolme lastamme syntyi ja nyt olemme maksaneet 20v veroja naapurikuntaan. En kaipaa vanhaan opiskelukaupunkiini yhtään. Jos ei kerran kelvattu, ei viedä rahojamme sinne nytkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asuin Tampereella reilu 10v ja takaisin en halua. Se jotenkin lässähti fiilikseltään viime vuosina. Jos Pirkanmaalle palaan, niin Tamperetta en edes harkitse. Harmi, koska ennen tykkäsin kaupungista.
Fiilis on tosiaan mennyt. Olen yrittänyt analysoida miksi muttten tiedä. Osaksi varmaan tämä hallitsematon kasvu, tuntuu ettei kaupungissa ole tilaa. Sitten osittain uudisrakennukset jotka ovat ihan sairaan rumia ja geneerisiä..
Eikä ihmisillä mene kovin hyvin. Kauheasti työttömiä omissakin tutuissa.
Olisko niin että kaupungista on tulossa sellainen mini-Helsinki mutta juntimpi. Yllättävän paljon rasismia, persuja, ho mo foobikoita.
Tai ehkä pikemminkin suur-Kouvola.
Jännä tosiaan nähdä löytyykö noihin kerrostaloihin maksavaa asiakaskuntaa. Asuntosijoittajathan tietty toivovat että saavat sossun ja asumistukien kautta varmat osingot ja yhteiskunta maksaa. Mä taas luulen, että jossain vaiheessa näille asuntosijoittajasäätiöille jää vielä luu käteen kun ei löydykään ylisuurien vuokrien maksajia.
Täällä ei muutenkaan löydy normaalille ihmiselle normaalia asuntoa. Vuokramarkkinat on täynnä loppuun käytettyjä ylihinnoiteltuja pahviseinätaloja. Omistusasunnoissa on vain joko luksuskämppiä tai edellä mainittuja vuokrakämppiä myytävänä. Kaikki ylihintaa, tietty Hesan tasossa ei vielä olla, mutta verraten työtilanteeseen melkoista ilmaa hinnoissa.
Vierailija kirjoitti:
Jännä tosiaan nähdä löytyykö noihin kerrostaloihin maksavaa asiakaskuntaa. Asuntosijoittajathan tietty toivovat että saavat sossun ja asumistukien kautta varmat osingot ja yhteiskunta maksaa. Mä taas luulen, että jossain vaiheessa näille asuntosijoittajasäätiöille jää vielä luu käteen kun ei löydykään ylisuurien vuokrien maksajia.
Täällä ei muutenkaan löydy normaalille ihmiselle normaalia asuntoa. Vuokramarkkinat on täynnä loppuun käytettyjä ylihinnoiteltuja pahviseinätaloja. Omistusasunnoissa on vain joko luksuskämppiä tai edellä mainittuja vuokrakämppiä myytävänä. Kaikki ylihintaa, tietty Hesan tasossa ei vielä olla, mutta verraten työtilanteeseen melkoista ilmaa hinnoissa.
On jo pitkään annettu taas ylisuuria lainoja ihmisille, joten sen takia löytyy asukkaita.
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Lisäksi työssäkäyvä usein omistaa auton, jonka pitäminen Tampereella on tehty ennätyksellisen vaikeaksi. Nytkin uusiin taloihin kaavoitetaan parkkipaikkoja vain joka kolmannelle asunnolle. Sitten ihmetellään kun nuo autopaikattomat, koirankopin kokoiset yksiöt eivät kelpaa kenellekään muulle kuin sossun eläteille.
En ole huomannut.
Ja ihan mielenkiinnolla seuraan ratikkatyömään etenemistä, kun bussissa köröttelen keskustan läpi. Kyllä siitä hyvä tulee.
Asuin kanssa tampereella jonkun aikaa nuorempana, oli kyllä ahdistava paikka, niin kuin sisämaassa yleensä on. Juntteja tosiaan riittää.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin nyt kaupunki on epäviihtyisä, kun kadut muistuttavat humalassa suunniteltua slalomrataa. Ja kyllähän Tamperetta kehitetään eliitin ehdoilla. Järjettömän kalliita hankkeita, joista ei pääse nauttimaan kuin varakkaampi kansanosa.
Onko mielestäsi julkinen liikenne erityistä porvareiden huvia? Toki kyllähän me AV:ta lukeneena molemmat tiedetään, että Oikea Köyhä ei kelpaa edes ratikkaan, mutta hei oikeasti, ketä muuta se palvelee kuin ihan tavallista kaupunkilaista, että luodaan uusia joukkoliikenneratkaisuja?
Tai Ratinan kauppakeskus? No, av:n köyhillä ei toki ole varaa kuin poimia marjoja metsästä ja kasvattaa perunoita ämpärissä parvekkeella, mutta noin niinkuin muuten en koe kauppakeskuksen palvelevan vain ja ainoastaan varakkaita. Sieltä löytyy Lidl, H&M, Gina Tricot, Clas Ohlson, kirjakauppa, Lindex... Just sellaisia kauppoja, joista voi ostaa B-luokan grillimakkarat ja trikooleggingsit.
Tullin alueelle toki rakennetaan yksi vauraille suunnattu korkeatasoinen kerrostalo. On ihan joka ainoan tamperelaisen etu, että tänne muuttaa myös maksukykyistä väkeä - he pitävät maksamillaan veroilla terveyskeskukset, päiväkodit ja peruskoulut pyörimässä. Samalle alueelle aletaan pian rakentamaan myös opiskelija-asuntosäätiön taloja - ei siis pelkästään rikkaille.
Pahin ongelma on ihmisten tosikkous. Voi ihme, miten typeriä ihmisiä voi kaupungista löytää... Ratikkatyömaat ovat todella ärsyttäviä eikä koko kaupungissa tunnu olevan enää mitään kivaa. Kaikki asukasvetoinen toiminta tuhotaan kaupungin taholta, jonka käsitys kulttuuritoiminnasta on monoliittinen Vapriikki ja rillumareiteatteri. Asukkaiden omalle kulttuuritoiminnalle ei löydy tiloja, ja vanhatkin puretaan pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Lisäksi työssäkäyvä usein omistaa auton, jonka pitäminen Tampereella on tehty ennätyksellisen vaikeaksi. Nytkin uusiin taloihin kaavoitetaan parkkipaikkoja vain joka kolmannelle asunnolle. Sitten ihmetellään kun nuo autopaikattomat, koirankopin kokoiset yksiöt eivät kelpaa kenellekään muulle kuin sossun eläteille.
Autojen vähyydestä on Tamperetta turha syytellä. Liikenteen määrä kasvaa koko ajan ja tämä on ihan virallisen liikennelaskun tulosta, ei rantatieruuhkien tyyppistä valetta ja propagandaa. Ajatuksena on työntää liikenne isoille sisääntuloväylille ja sulkea keskusta autoilta. Ikävä kyllä, niiden sisääntuloväylienkin lähettyvillä on asuu valtavasti ihmisiä, joten ikävät pakokaasut ja liikenteen melu siirtyvät vaan pois keskustasta, jossa rikkaiden on nyt hyvä nauttia puhtaasta ilmasta ja luonnonrauhasta jugend-asunnoissaan. Köyhemmät kuolee keuhkosyöpään ja leukemiaan Kekkosentien ja muiden isojen väylien varrella.
Vierailija kirjoitti:
Olipas jännä juttu. Muutin itse treelle töiden takia, kuva Tampereesta oli aina ollut positiivinen. Mutta en viihdy täällä yhtään. Enkä osaa sanoa mikä on pielessä, vähän jotenkin kaikki. Muutan pois aivan varmasti lähitulevaisuudessa, ympäryskunnat yksi vaihtoehto.
Mulla vähän sama fiilis. Työn takia muutin pari vuotta sitten ja silloin tykkäsin. Nyt on viimeisen vuoden aikana ruvennut jotenkin ottamaan kaikki täällä kupoliin ja mietin koko ajan muuttoa muualle. Mulla on tosi hyvä duuni eli hullu olen, jos sen jätän. Pitäisi vissiin siis katsella jostain lähikunnista asuntoa vaikka mieli halajaisi kokonaan pois Pirkanmaan alueelta.
Joka paikkaan rakennetaan nyt täyttä häkää kerrostaloja. Asukkaat maksavat vuokransa asumistuella ja rahat menevät verovapaana ammattiliittojen ja ammattiyhdistysten taskuun. Mitähän järkeä tässä kuviossa?
Vierailija kirjoitti:
Joka paikkaan rakennetaan nyt täyttä häkää kerrostaloja. Asukkaat maksavat vuokransa asumistuella ja rahat menevät verovapaana ammattiliittojen ja ammattiyhdistysten taskuun. Mitähän järkeä tässä kuviossa?
Onko se niissä taloissa asuvien ihmisten vika, että esimerkiksi kaupan kassoille ja siivoojille ei tehdä kokoaikaisia työsopimuksia ja lähes täysillä tunneilla työskentelevillekin muodostuu oikeus yleiseen asumistukeen, koska asuminen vaan on kallista suhteessa palkkojen pienuuteen?
En tiedä mistä johtuu. Olen huomannut jo monta vuotta. Että kun teen vuorotyötä, enkä ole viikonloppuisin kotona vapaalla. Ja olisi kiva käydä tapahtumissa viikolla tai kaljalla baarissa. Niin baarit on ihan tyhjät. Olin keskiviikkona baarissa ja yksin olin baarimikon kanssa 2 tuntia tiskillä juttelemassa. Sitten kun lähdin pois tuli joku ulkomaalaisporukka ravintolaan. Mutta ei kovin hirveesti nosta tunnelmaa kun ei enää tapahdu mitään.
Pekka
Joo, tämänhetkinen kasvu tuntuu jotenkin hallitsemattomalta. Ihmettelen myös keitä ne hyvätuloiset uudet asukkaat olisivat kun eihän täällä ole työpaikkoja kun jossain perusinfrassa ja sotealalla.
Kiinnostaisi tietää mikä sitten olisi parempi vaihtoehto Tampereelle jos ei ulkomaille aio muuttaa? Hämeenlinna nyt on täysi vitsi ellet ole eläkeläinen (sanon tämän siellä syntyneenä ja usein vierailevana) ja Turku on sinänsä kiva ja viihtyisä kaupunki, mutta siellä sama kasvupyrähdys on lähitulevaisuudessa edessä ja eikös siellä puuhata jo ratikkaa? Junttius, päihteet ym. Tampereeseen yhdistetyt ongelmat ovat kyllä ihan koko Suomen kattava ilmiö :D