Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitkä olivat huonoimmat kouluruuat, jotka muistat?

Vierailija
12.06.2018 |

Itse en ainakaan tykännyt yhtään kalakiusauksesta, jota yleensä tarjottiin muistaakseni punajuurisalaatin kanssa.

Toinen inhokkini oli kinkkukiusaus, jonka kanssa oli tarjolla aina salaattia, johon oli pistetty mandariineja.

Kommentit (91)

Vierailija
41/91 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tilliliha täälläkin...alkuun kanaviillokki näytti pahalta mutta maistui kuitenkin.

Minun aikaan pakkosyöttöä....uuteen koululaukkuun piilotin sitkeät lihapalat kun opettaja huusi vieressä että nyt syöt ja vahti..

Juu muistan itsekin kuinka kamalaa tuo pakottaminen oli. Itse kieltäydyin syömästä sitä mitä en halunnut totaalisesti. Istuin vain syömättä. Pakottivat istumaan lautasen kanssa vaikka oppitunti alkoi. Lopulta antoivat viedä ruoan pois.

Mun isä oli kotona samanlainen pakottaja, mutta olin pystynyt vastustamaan häntäkin jo 3-vuotiaasta, vaikka äijä huusi ja meosi, niin että äitikin piiloutui itkien makuuhuoneeseen (sen sijaan että olisi puolustanut lastaan). Joten eivät ne mitään mun hiljaiselle mutta päättäväiselle vastustukselle enää koulussa mitään voineet, olin jo "ammattilainen".

Mutta hirveää oli tuo "lastenkasvatus" ennen vanhaan.

Muistan myös pakkosyömisen. Joskus kun olin viimeisenä syömässä, tai siis istuin lautasen vieressä, opettaja tuli työntämään väkisin haarukallisen suuhun :( Ekaluokalla päästiin usein koulusta heti ruokailun jälkeen, ja jostain ihme syystä kaikkien piti ensin syödä ennen kuin kukaan sai lähteä, eli yleensä minun takiani sitten oltiin yliaikaa. Kiitti vaan opettajille, olen edelleen nirso ja ennakkoluuloinen syöjä.

Vierailija
42/91 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puurot, pinaattikeitto, punajuurikeitto, kesäkeitto, mantelikala, poronkäristys

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/91 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainoa joka herätti ällötystä oli puurot, ne oli annosteltu 1-2 luokkalaisille valmiiksi lautaselle, ja jäähtyneenä niiden pinnalla oli  vastenmielinen "kettu" tai klimppi. Pakko oli tuolloin syödä lautanen tyhjäksi. Kuri oli kova.

Kettu? Tarkoitatko ketto?

Vierailija
44/91 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeastaan inhosin kunnolla vain puuroja jollain marjakastikkeella ja hernekeittoa. Hernekeittoa olen opetellut syömään vanhempana, mutta puuroista en tykkää edelleenkään.

Kanaviillokki ja tilliliha oli herkkua!

Vierailija
45/91 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo pakkosyöttäminen oli voimissaan sinne 80-90 lukujen taitteeseen saakka. Itsekin olen joutunut pakottamisen kohteeksi noihin aikoihin, mutta sittemmin se ei kai enää ole ollut koulujen keinoissa mukana. Onkohan siihen vaikuttaneet uudet pedagogiset menetelmät vai yksinkertaisesti sota-aikana oppinsa saaneiden jäärien siirtyminen eläkkeelle?

Vierailija
46/91 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki muu oli hyvää tai vähintäänkin syötävää, mutta ohrapuuroa eli ns.etanapuuroa en saanut nieltyä. Niinä päivinä pelkkää mehukeittoa ja leipää siis. Enkä syö ohrapuuroa vieläkään, etanoita kylläkin ja nehän on hyviä ne ;)

Vierailija
47/91 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihakeitosta, janssoninkiusauksesta ja keitetyistä kumiperunoista en tykännyt. Suosikkeja oli kesäkeitto grahampiirakan kanssa, makaronilaatikko, pinaattiletut valkokastikkeella ja perunamuusilla, perunamuusi, kalapuikot ja tartarkastike, jauhelihapihvit, puuro ja mehukeitto... melkein kaikki oli hyvää.

Vierailija
48/91 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksalaatikko.

Ei ole edes ruokaa.

Maksalaatikko on mun lempiruokia :)

Raskausaikana pahin kiusaus, jota piti vältellä.

Vierailija
49/91 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulussa keitetty riisi on ihan ihmeellisen pahaa. Olen itse keittänyt satoja kertoja enkä ikinä ole saanut siitä yhtä pahanmakuista. En ymmärrä.

Vierailija
50/91 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo pakkosyöttäminen oli voimissaan sinne 80-90 lukujen taitteeseen saakka. Itsekin olen joutunut pakottamisen kohteeksi noihin aikoihin, mutta sittemmin se ei kai enää ole ollut koulujen keinoissa mukana. Onkohan siihen vaikuttaneet uudet pedagogiset menetelmät vai yksinkertaisesti sota-aikana oppinsa saaneiden jäärien siirtyminen eläkkeelle?

Minä olen kokenut pakkosyöttämistä vielä 2000-luvun puolellakin. Toisaalta opettaja oli sen ikäinen, että olisi voinut aikanaan olla omien vanhempienikin opettaja. Tällä opettajalla oli muutenkin todella kyseenalaisia tapoja kohdella minua...

Kouluruokainhokkejani olivat rutikuiva porkkanaraaste rusinoilla ja valmiiksi kuoritut perunat, joissa oli kamala, kova ja kuiva "kuori" päällä.

Vierailija
51/91 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis mun mielestä tilliliha ja varsinkin kanaviillokki olivat kouluajan parhaimmistoa! Menin 1988 ala-asteen ekalle. Tosin molemmat olivat ilmeisen hyvin tehtyjä kun kanaviillokissa ei juuri ollut mitään lapsia kauhistuttavia tummia osia ja tillilihan lihat olivat pehmeitä.

Nykyisin en syö lihaa enkä kanaa mutta se ei liity kouluaikojen ruokailuun mitenkään.

Oma inhokkini oli ruismarjapuuro. Samoin ne raastesalaatit missä oli esim. ananasta JA raejuustoa lisäksi, olivat inhokkeja. Meillä oli myös porkkanaraastetta, johon oli lisätty rusinoita...

Joo hyi, tuo porkkana-rusinasalaatti oli hirveetä!

Vierailija
52/91 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloitin koulun -92 ja muistan että eskarissa pakkosyötettiin. Jos ei syönyt lautasta tyhjäksi, se piti itse viedä keittäjälle ja saada tietysti moitteet. Koulussa riitti kun maistoi, eikä sitäkään käytännössä valvottu ja ruokakärryissä oli aina mukana jäteastia. Nykyään jos lapsille tungettaisiin puoliväkisin ruokaa suuhun, oltaisiin heti otsikoissa.

Vierailija
53/91 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perunalaatikko. Siis ei se sose, vaan se jossa oli viipaloitua perunaa, jauhelihaa ja lientä. Ihan järkyttävää.

Vierailija
54/91 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulun keitetyt perunat ysärillä, tuskin edes armeijassa on tarjottu niin huonoja...

Vierailija
55/91 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uunimunakas, lihakastikkeet, lihakeitto

Vierailija
56/91 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksalaatikko ja muut maksaruoat, niitä en syönyt kotonakaan. Merimiespihvin koostumus ei miellyttänyt.

En muista että olisin syönyt aikuisiällä juuri mitään kouluruoista. Makaronilaatikkoa olen tehnyt kasvisversiona. Pinaatti- ja porkkanaletut eivät maistu eineksinä, itse tehtyinä kyllä.

Vierailija
57/91 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkosyöttämistä sivuten. Itse lopetin henkisen pahoinvointini vuoksi kouluruoan syömisen ylä-asteella. Tulin kyllä ruokalaan ja istuin syömättä sillä välin kun muut söivät.

Erikoista oli, että luokanvalvoja ei reagoinut siihen millään tavalla. Tottakai hän huomasi.

Vierailija
58/91 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1984-96 tullu nähtyä.

luokat 1-3 oli noita puolikkaita tomatteja joita piti syödä, oksensin joka kerta. En pysty edelleenkään syömään salaattia tai hedelmiä missään muodossa.

Isommassa koulussa oli sitten valvonta poissa. Mutta entistä prosessoidumpaan suuntaan meni ja oikeastaan ainoat siedettävät oli pinaattikeitto, hernekeitto, spagetti ja puuro. Melkein kaikki muu liian omituista.

Kalakin on nykyään sietämätöntä.

Kalapuikotki joku kummallinen lasten feivi.. itse en tykänny ku tataarikastikkeesta.

Tataareista tehtyä kastiketta, senkin kannibaali! Oisko kuitenkin ollut tartar-kastike?

Vierailija
59/91 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksakastike ja silakkapihvit.

Vierailija
60/91 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silakkavuoka. Hyi oksetus.