Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitkä olivat huonoimmat kouluruuat, jotka muistat?

Vierailija
12.06.2018 |

Itse en ainakaan tykännyt yhtään kalakiusauksesta, jota yleensä tarjottiin muistaakseni punajuurisalaatin kanssa.

Toinen inhokkini oli kinkkukiusaus, jonka kanssa oli tarjolla aina salaattia, johon oli pistetty mandariineja.

Kommentit (91)

Vierailija
61/91 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulun pinaattikeitto. Maistui liikaa kuumalle maidolle ja oksetukselle. Kotona itse tehty pinaattikeitto on sittemmin maistunut. 

Vierailija
62/91 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon ollu peruskoulussa 80-luvulla ja mieleen erityisesti on jäänyt maksakastike jäätävän sitkeillä ja isoilla maksakuutioilla ja tilliliha. Keittäjä annosteli ruuan ja lautanen piti syödä tyhjäksi.

Nykyään osaan arvostaa ruokaa enemmän kuin silloin, mutta noista kahdesta tuli sellaiset traumat, että taitais jäädä syömättä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/91 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Skidien mielestä nykyisin pahinta on kasvisruoka herkkupalat ja herkkulan kiusaus, johon ilmeisesti kerätään viikon ajalta jääneet moskat ja paistetaan peruna-sipulisekoituksen kanssa..

Vierailija
64/91 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nälkäpäivän puuro, jäi aina nälkä :( Sen kanssa oli kurkkuviipaleita.

Vierailija
65/91 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo pakkosyöttäminen oli voimissaan sinne 80-90 lukujen taitteeseen saakka. Itsekin olen joutunut pakottamisen kohteeksi noihin aikoihin, mutta sittemmin se ei kai enää ole ollut koulujen keinoissa mukana. Onkohan siihen vaikuttaneet uudet pedagogiset menetelmät vai yksinkertaisesti sota-aikana oppinsa saaneiden jäärien siirtyminen eläkkeelle?

Eiköhän ole vaikuttanut ihan lait, että lapsillakin alkaa olla oikeuksia.

Ymmärrän entistä aikaa tavallaan siinä, että ruoka oli tärkeää, monihan kärsi vielä 60-luvullakin nälästä ja aliravitsemuksesta.

Mutta olihan siinä myös se elementti, että "kunnon köyhä on kiitollinen sille mitä saa ja syö lautasen puhtaaksi". Aika sama keskustelu siis joka nyt velloo tässä ideassa että "työttömän pitää korvauksensa ansaitakseen mennä risusavottaan".

Lisäksi aikuisilla oli paljon valtaa lapsiin ja sitä valtaa käytettiin usein väärin. Syömään pakottamisessa oli siis kyse siitä että lapsen olisi pitänyt totella auktoriteettiasemassa olevaa aikuista.

Vierailija
66/91 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perunalaatikko. Siis ei se sose, vaan se jossa oli viipaloitua perunaa, jauhelihaa ja lientä. Ihan järkyttävää.

Perunalaatikko=joulun ruoka

Perunasoselaatikko=muusia ja jauhelihaa paistettuna vuoassa

Peruna-jauhelihalaatikko eli merimiespihvi=kuvailemasi

Vierailija
67/91 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa että vieläkin pitää ilmaisista ruuista valittaa? Hävetkää saatanat!

Ilmaisista?

Vierailija
68/91 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni ei tajua, että köyhille lapsille se kouluruoka oli usein päivän ainoa lämmin ruoka. Kyllä ruoka lähes kaikille meidän kansakoulussa 1960-luvulla maistui, toki oli suosikkeja ja inhokkeja.

Yleisiä suosikkeja, joita yritettiin santsata oli makaronilaatikko ja kanaviillokki. Meillä oli vielä oma keittäjä, joka valmisti nämä ruoat, joten ne olivat maukkaita. Myös se koulunäkki ja voi oli hyvää, sitä oltaisiin syöty vaikka miten paljon.

Itse inhosin erityisesti maksalaatikkoa, veripalttua ja kaalikeittoa.

Veripalttu oli kuin ällösuolaista kumiläkkärää olisi syönyt, maksalaatikossa se haju oli kamala. Meillä kotona ei veriruokia tai sisäelimiä syöty, joten outoja olivat nuo ruoat. Kaalikeitto oli liian pitkään kypsynyttä, joten kaali oli jo melkoista limaa.

Kun siirryin ns. oppikouluun, koulu oli suurempi ja ruoka oli ns. teollista ruokaa. Se oli aika hirveää, joten enimmäkseen söin kotoa tuotuja eväitä. Kouluruoista muistiin on jäänyt se perunamuussi, joka kulki -syystä- nimellä tapettiliisteri.

En inhonnut mitään kouluruokaa, mutta hernekeitto oli josta monet eivät tykänneet.  Oikea kotiruoka on aina parempaa kuin einekset, voi johtua tästä miksi jälkipolvet nirsoilivat.  Meidän aikanamme ruoka oli enemmän alkuperäistä.

Kotonakin saatiin ruokaa mutta ei yhtä monipuolista.

Nähnyt olen ettei muksua tarvinnut käskeä syömään kun kerrankin sai oikeaa ruokaa, tavis perunaa, jauhelihapihviä ja kastiketta, kun saatiin sanottua äidille miksei lapsi halunnut yleensä syödä.

Vierailija
69/91 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monikin tässä ketjussa mainituista ruuista kuului suosikkilistalleni. Kanaviillokki oli suorastaan herkkua, kun sen kanssa tarjottiin yleensä riisiä. Veripalttu? Tarkoitetaanko tuolla sitä veritaikinasta uunivuuassa paistettua kuivapintaista "kakkua" josta leikattiin viipaleita perunamuusin ja valkokastikkeen kaveriksi? Sitä on ikävä vielä tänäkin päivänä.

Inhokit taas... Merimiespihvi ja Porohöystö. Merimiespihvin tunnistaa monikin, mutta epäilen että porohöystö on useammalle vieras. Kuvittele siis täydellisin ja murein poronkäristys perunamuusilla ja puolukkahillolla. Noin. Kuvittele nyt siihen poronkäristykseen lanttu- ja naurisviipaleita sekaan.

Vierailija
70/91 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksalaatikko, maksakastike, tilliliha

Vierailija
71/91 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumiperunut jotka olivat vielä joskus kuorimattomia ja ruskea kastike niiden kanssa. Sen kanssa näkkileipää. Onko tuo ihmisille vai vangeille tarjottavaa ruokaa? Itse en koskaan en ikipäivänä syö keitettyjä perunoita kuin muusina tai uuniperunoina lukuunottamatta uusia perunoita. Sitten tietysti se pinaattikeitto hyi, Suomalainen kouluruoka opettanut siihen että ruoka ei muistu miltään ja oli kyllä toisinaan sellaista että aikuisena heittäisi ilman omantunnon tuskia roskapönttöön.

Vierailija
72/91 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kanaviillokki.

Maksakastike.

Perunamuussi kai jostain pussijauheesta tehtynä. Sen makumuisto aiheuttaa yökkimistä yhä tänä päivänäkin. (35v olen)

Vierailija
73/91 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kanaviillokki.

Maksakastike.

Perunamuussi kai jostain pussijauheesta tehtynä. Sen makumuisto aiheuttaa yökkimistä yhä tänä päivänäkin. (35v olen)

Ai niin, kesäkeitto unohtui. Huh.

Vierailija
74/91 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ryynimakkara. En pystyis nielemään sitä varmaan tänäkään päivänä isostakaan rahasummasta.

Vierailija
75/91 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli järjettömän hyvät kouluruoat, ala-asteelta lukioon. Muistelen vieläkin haikeudella. Ainoastaan yksi oli mistä en tykännyt, omituinen kuohkea valkokastike jossa lillui sipulinmakuisia makkaranpaloja. Olisiko tämän nimi voinut olla "Sipatti"? Varmaankin joku vanhanajan resepti.

Vierailija
76/91 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvät salaatit pilattiin usein kurpitsapikkelsillä, ja sen liemikin piti heittää sekaan.

Vierailija
77/91 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Limaiset kastikkeet ja löllöt kaalikääryleet. Muutoin ruoka oli ihan hyvää.

Vierailija
78/91 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ryynimakkara oli ruoka jota kesätyöläisenä eräällä isolla tuottajalla ollessani eivät vakituiset syöneet... Vedin siitä johtopäätöksiä.

Itse aloitin kouluni vuonna 66 enkä pitänyt makaronivellistä enkä valmiiksi voidelluista näkkileivistä joissa näkyi keittäjätätien sormenjälkiä. Leivän päällä oli makkarasiivuja joissa kova muovireuna. Koulukaverini näyttivät syövän ne! Itse keräsin kuorista (salakuljetin taskussa) ison kasan rappujen ikkunalaudalle. Taitavat olla siellä vieläkin.

Olen edelleen koulussa ja ihmettelen miksi niin usein tarjoillaan kanaa... Pieneksi pilkottua ja AINA samalla tavalla (tylsästi) maustettuna. Kasvisruoat voisivat myös olla paremmin mietittyjä. Ei aina sitä samaa kellertävää paksua keittoa. Kotona suorastaan rakastan kasvisruokaa, erityisesti -keittoja.

Vierailija
79/91 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seitikastike. Kakkosena possukastike (kutsuttiin kissanruuaksi). Jonkun muutaman hikisen läskinpalasen sai ehkä lautaselle jos kauho ihan pohjalta.

Lihapullatkin oli pahaa einestä joissa ei ollu lihaa nimeksikään ja niissä oli sellanen nahkee kuori (varmaan lämmityksessä tullu). Joskus ensimmäisinä kouluvuosina muistaakseni oli sentään jauhelihasta tehtyjä ja ne olivat hyviä

Vierailija
80/91 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilliliha, peruna-juures-padat, jota yksi keittolan emäntä harrasti, minusta myös merimiespihvi oli kitkerän makuista.

Poika inhosi koulun tonnikalapastavuokaa ja rakasti rössypottuja.