Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitkä olivat huonoimmat kouluruuat, jotka muistat?

Vierailija
12.06.2018 |

Itse en ainakaan tykännyt yhtään kalakiusauksesta, jota yleensä tarjottiin muistaakseni punajuurisalaatin kanssa.

Toinen inhokkini oli kinkkukiusaus, jonka kanssa oli tarjolla aina salaattia, johon oli pistetty mandariineja.

Kommentit (91)

Vierailija
21/91 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ollut kuin yksi inhokki, sipatti.

Rössykeitto, veripalttu, tilliliha ja silakkapihvit olivat suosikkiruokiani.

Nyt kiinnostaa, millä alueella ja minä vuosikymmenenä kävit koulua? Itse kävin kouluni 90-luvulla, eikä meille koskaan tarjoiltu veripalttua, rössykeittoa tai sipattia. En edes tiedä, mitä ne ovat. :O

Vierailija
22/91 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä Suomessa on kyllä hyvää perusruokaa, toisin kun vaikka Englannissa, ranskiksia.

En tykänyt koulussa veriletuista.

Nyt kaipaan hyvää tillilihaa tai kanaviilokkia, silloin en niistä tykännyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/91 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa joka herätti ällötystä oli puurot, ne oli annosteltu 1-2 luokkalaisille valmiiksi lautaselle, ja jäähtyneenä niiden pinnalla oli  vastenmielinen "kettu" tai klimppi. Pakko oli tuolloin syödä lautanen tyhjäksi. Kuri oli kova.

Vierailija
24/91 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa että vieläkin pitää ilmaisista ruuista valittaa? Hävetkää saatanat!

Kansakoulun neljä luokkaa kuljetin repussa eväitä ja maitopulloa. Keskikoulussa ei ollut ruoka ilmaista. Joka kuukausi kerättiin ruokaraha. Joten saan siis häpeilemättä valittaa :)

Vierailija
25/91 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni ei tajua, että köyhille lapsille se kouluruoka oli usein päivän ainoa lämmin ruoka. Kyllä ruoka lähes kaikille meidän kansakoulussa 1960-luvulla maistui, toki oli suosikkeja ja inhokkeja.

Yleisiä suosikkeja, joita yritettiin santsata oli makaronilaatikko ja kanaviillokki. Meillä oli vielä oma keittäjä, joka valmisti nämä ruoat, joten ne olivat maukkaita. Myös se koulunäkki ja voi oli hyvää, sitä oltaisiin syöty vaikka miten paljon.

Itse inhosin erityisesti maksalaatikkoa, veripalttua ja kaalikeittoa.

Veripalttu oli kuin ällösuolaista kumiläkkärää olisi syönyt, maksalaatikossa se haju oli kamala. Meillä kotona ei veriruokia tai sisäelimiä syöty, joten outoja olivat nuo ruoat. Kaalikeitto oli liian pitkään kypsynyttä, joten kaali oli jo melkoista limaa.

Kun siirryin ns. oppikouluun, koulu oli suurempi ja ruoka oli ns. teollista ruokaa. Se oli aika hirveää, joten enimmäkseen söin kotoa tuotuja eväitä. Kouluruoista muistiin on jäänyt se perunamuussi, joka kulki -syystä- nimellä tapettiliisteri.

Vierailija
26/91 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt kiinnostaa, millä alueella ja minä vuosikymmenenä kävit koulua? Itse kävin kouluni 90-luvulla, eikä meille koskaan tarjoiltu veripalttua, rössykeittoa tai sipattia. En edes tiedä, mitä ne ovat. :O

Rovaniemellä 60- ja 70-luvun alkupuolella. Rössykeittohan on varsinaisesti oululaisten kannallisruoka. Sipatin reseptin voit googlettaa, läskiä maitoliemessä, kastike perunoille siis. Hyvistä aineksista tehtynä voi olla hyvääkin, ehkä...

Vierailija
27/91 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tilliliha täälläkin...alkuun kanaviillokki näytti pahalta mutta maistui kuitenkin.

Minun aikaan pakkosyöttöä....uuteen koululaukkuun piilotin sitkeät lihapalat kun opettaja huusi vieressä että nyt syöt ja vahti..

Vierailija
28/91 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa että vieläkin pitää ilmaisista ruuista valittaa? Hävetkää saatanat!

Ilmaisia? Mistä hiton fantasiamaailmasta sääki..

Vierailija
29/91 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkäsin niin kauan kaikista maksaruuista kunnes selvisi mistä ne on tehty.

Meillä tässä lähellä on ala-aste ja naperot käy jalkakäytävän toisella puolella olevalla nakkikiskalla syömässä. Ei kai sen ikäiset (6-12v) sais edes poistua koulun alueelta?

Vierailija
30/91 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

1984-96 tullu nähtyä.

luokat 1-3 oli noita puolikkaita tomatteja joita piti syödä, oksensin joka kerta. En pysty edelleenkään syömään salaattia tai hedelmiä missään muodossa.

Isommassa koulussa oli sitten valvonta poissa. Mutta entistä prosessoidumpaan suuntaan meni ja oikeastaan ainoat siedettävät oli pinaattikeitto, hernekeitto, spagetti ja puuro. Melkein kaikki muu liian omituista.

Kalakin on nykyään sietämätöntä.

Kalapuikotki joku kummallinen lasten feivi.. itse en tykänny ku tataarikastikkeesta.

Vierailija
31/91 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tykkäsin niin kauan kaikista maksaruuista kunnes selvisi mistä ne on tehty.

Meillä tässä lähellä on ala-aste ja naperot käy jalkakäytävän toisella puolella olevalla nakkikiskalla syömässä. Ei kai sen ikäiset (6-12v) sais edes poistua koulun alueelta?

Ei kyl mekään 80-luvulla välitetty moisista säännöistä, ei ois saanu myöskään ostaa mitään kiskasta uimahallissa. Pff!

Polkypyöräilykin oli kielletty ja mitä kaikkea.

Vierailija
32/91 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peruskoulussa oli aina täydellistä ruokaa joka tehtiin koulun omassa keittiössä, jopa se kesäkeitto oli syötävää.

Mutta sitten menin toiselle paikkakunnalle lukioon. Siellä melkein kaikki ruoka oli pahaa, mutta söi sitä nälkäänsä. Esim. jauhelihakastike, jossa jauheliha oli pelkkiä sattumia, muuten porkkanaa

Vierailija
33/91 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tilliliha täälläkin...alkuun kanaviillokki näytti pahalta mutta maistui kuitenkin.

Minun aikaan pakkosyöttöä....uuteen koululaukkuun piilotin sitkeät lihapalat kun opettaja huusi vieressä että nyt syöt ja vahti..

Juu muistan itsekin kuinka kamalaa tuo pakottaminen oli. Itse kieltäydyin syömästä sitä mitä en halunnut totaalisesti. Istuin vain syömättä. Pakottivat istumaan lautasen kanssa vaikka oppitunti alkoi. Lopulta antoivat viedä ruoan pois.

Mun isä oli kotona samanlainen pakottaja, mutta olin pystynyt vastustamaan häntäkin jo 3-vuotiaasta, vaikka äijä huusi ja meosi, niin että äitikin piiloutui itkien makuuhuoneeseen (sen sijaan että olisi puolustanut lastaan). Joten eivät ne mitään mun hiljaiselle mutta päättäväiselle vastustukselle enää koulussa mitään voineet, olin jo "ammattilainen".

Mutta hirveää oli tuo "lastenkasvatus" ennen vanhaan.

Vierailija
34/91 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksalaatikko.

Ei ole edes ruokaa.

Vierailija
35/91 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heh, sipatin halpisversio on sen sijaan osittain tuttu.

Eli kinkun sijaan hk sinisen paloja ja valkoista kastiketta.

Vastannee kai leipää ja margariinia ravintoarvoiltaan....

Vierailija
36/91 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mun mielestä tilliliha ja varsinkin kanaviillokki olivat kouluajan parhaimmistoa! Menin 1988 ala-asteen ekalle. Tosin molemmat olivat ilmeisen hyvin tehtyjä kun kanaviillokissa ei juuri ollut mitään lapsia kauhistuttavia tummia osia ja tillilihan lihat olivat pehmeitä.

Nykyisin en syö lihaa enkä kanaa mutta se ei liity kouluaikojen ruokailuun mitenkään.

Oma inhokkini oli ruismarjapuuro. Samoin ne raastesalaatit missä oli esim. ananasta JA raejuustoa lisäksi, olivat inhokkeja. Meillä oli myös porkkanaraastetta, johon oli lisätty rusinoita...

Vierailija
37/91 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu muistan itsekin kuinka kamalaa tuo pakottaminen oli. Itse kieltäydyin syömästä sitä mitä en halunnut totaalisesti. Istuin vain syömättä. Pakottivat istumaan lautasen kanssa vaikka oppitunti alkoi. Lopulta antoivat viedä ruoan pois.

Mun isä oli kotona samanlainen pakottaja, mutta olin pystynyt vastustamaan häntäkin jo 3-vuotiaasta, vaikka äijä huusi ja meosi, niin että äitikin piiloutui itkien makuuhuoneeseen (sen sijaan että olisi puolustanut lastaan). Joten eivät ne mitään mun hiljaiselle mutta päättäväiselle vastustukselle enää koulussa mitään voineet, olin jo "ammattilainen".

Mutta hirveää oli tuo "lastenkasvatus" ennen vanhaan.

Itsellä tuommoinen vain johti siihn etten pysty edelleenkään syömään vihanneksia, hedelmiä tai kalaa. Pitkään kokoliha tai jätskikään ei mennyt alas. 

Muutama menee alas kuten ruohosipuli, valkosipuli,persilja tai tilli. Mutta siihen ne jää.

Ja oppihan sitä vihaaman etiopialaisia koska niiden syytä että minua piti kiduttaa.

Vierailija
38/91 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan Rovaniemellä 1970-80-luvuilla lähes kaikki ruoka koulussa oli hyvää kesä- ja pinaattikeittoa myöten. Kanaviillokki ja tilliliha olivat lempiruokaani, samoin poro- ja maksaruoat olivat hyviä, siis maksaruoiksi. Tillilihassa on olennaista lihan kypsyys, jos se jää raa’aksi, sitä ei syö kukaan. Pororuoat olivat hyviä, mutta käristystä ei koulussa osattu tehdä, se oli vedessä keitettyä poronlihaa. Puurot eivät oikein maistuneet.

Vierailija
39/91 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun kävin koulua oppilaana, ei kuulunut asiaan ruikuttaa ruuasta. Toisaalta ne ruuat olivatkin samanlaisia kuin sen ajan kotiruuat eli tarjottiin puuroja, vellejä, erilaisia keittoja (liha-, makkara-, kaali-, herne-, kesä- jne.) ja joskus perunaa ja kastiketta, jossa saattoi olla jonkin verran käristettyä jauhelihaakin joukossa. Ja salaattina muutama suolakurkkusiivu.

Aikuisena olin uudelleen noin 35 vuotta kouluruuan parissa. Kokemuksia minulla on kolmelta koululta. Kaksi ensimmäistä tarjosi tosi maukasta ja laadukasta ruokaa pois lukien pohjoisen herkun eli veripaltusta tehdyn perunasopan eli rössypotun. Se ei uponnut! Kolmannessa koulussa, jossa tein pisimmän ajan urastani ruuan laatu vaihteli aika paljon. Oli todella herkullisia ruokia, mutta myös lähes syömäkelvottomia mössöjä. Niin kauan kuin koululla oli oma keittäjä, ruoka oli pääsääntöisesti hyvää, mutta kun siirryttiin keskuskeittiösysteemiin, taso laski huimasti. Mieleeni on jäänyt mm. kasviskeiton nimellä tarjotun aterian: harmaassa lähinnä tiskivettä muistuttavassa ja siltä maistuvassa liemessä lilluin muutama puolikypsä porkkanasiivu. Keittiö sai niin paljon valituksia, että moinen "herkku" poistui listoilta! Se etten suostunut syömään maksalaatikkoa tai verilettuja ei kerro siitä, että ruoka olisi ollut huonoa, vaan siitä, että en ole niitä koskaan pystynyt syömään. Enkä syö!

Vierailija
40/91 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksalaatikko, hyi saatana. Hernekeitto, jauhelihakeitto, silakkapihvit, mantelikala, kanaviillokki.