Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Taksiuudistus tulee, oletko valmis?

Vierailija
12.06.2018 |

Reilun parin viikon päästä se sitten alkaa suomalaisen taksi uusi aika. Bernerin liikennekaareksi kutsuma radikaali uudistus ajettiin läpi parissa vuodessa ja nyt ollaan tilanteessa, että kukaan ei tiedä mitä tuleman pitää.

Esimerkiksi Suomen suurimman kaupunkin taksit ei vielä tiedä, minkälaisella hinnoittelulla pääkaupunkiseudulla ajetaan ja siis uudistuksen alkuun aikaa enää reilut pari viikkoa. Ruuhkasuomen ulkopuolella erityisesti pikkukunnissa taas asiakkaat ei tiedä, onko heidän kunnassaan ensi kuussa takseja enää ollenkaan.

Autot voi olla mitä vaan, kuskit samoin, kun mitään kunnollista kontrollia ei enää ole. Edes taksikylttiä ei enää taksissa tarvita, eikä taksamittariakaan. Mistä siis voit yön tunteina tietää, oletko istahtanut viralliseen taksiin, kun mitään tunnusmerkkejäkään ei enää taksissa tarvi olla?

Niin ja ne hinnat. Ne voi olla mitä vaan ja vaihdella saman vuorokauden aikaan moneen kertaan ja radikaalistikin. Siinä sitä on humalaisella asiakkaalla baari-illan jälkeen ihmettelemistä, kun yrittää aamyön tunteina selvittää, mitä se kyyti kotiin tänä yönä mahtaakaan maksaa.

Kommentit (101)

Vierailija
101/101 |
14.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

hmm2 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

hmm2 kirjoitti:

Minusta on syytäkin päästä eroon suunnitelmataloudesta.

Sama vielä apteekeille, normikaupasta saisi lääkkeetkin.

Hinta on se että itse pitää olla hereillä kun käyttää palvelua. Taksien määrät voivat vähentyä, totta, pitää vaan hyväksyä se.

Miksi pitää hyväksyä palvelun huonontuminen? Ei kai uudistus saa olla mikään pakkomielle, jos se ei tuo mukanaan mitään parempaa. Ei soteuudistustakaan pidä tehdä vain sen takia, että sotepalveluja halutaan uudistaa, vaan kyllä niillä uudistuksilla pitää olla selkeä fokus. Sotenuudistuksen kohdalla palvelujen paraneminen, sekä mahdolliset säästöt. Taksiuudistuksessa tavoite pitäisi olla suurinpiirtein sama, eli palvelujen parantuminen sekä hintojen lasku. Kuka todella uskoo, että palvelut taksissa tulee paranemaan, tai etenkään, että hinnat laskisivat?

Emme tiedä huononeeko palvelu. Mutta jos asiakas kelpuuttaa huonon palvelun, sitä se tulee saamaan. Tästä voidaan päästä helposti tilanteeseen, jossa kaikki ovat kartellissa: yhtä kehnoja. Tähän ei ole minulla ratkaisua :-/ Ainoastaan ajatus että näin asioiden kuitenkin tulee olla.

Minulla on ideologiset syyt: miksi on aloja, joita valtion pitää erikseen paapoa? Miksi vaikkapa minun alani ei voisi olla kilpailusta vapaa ja alalle pääsyä rajoitetaan, joilla varmistetaan ettei leipä kapene?

Mutta

Armeija, poliisi, palokunta, terveydenhuolto, vesi- ja energia-ala ovat taas asioita joita ei taas saisi päästää valtion hoteista minnekään, meillä ei ole kuin huonoja esimerkkejä muusta. Valvonta taas täytyisi saada näille aloille kuitenkin järjestettyä, muuten meillä on uusia Ylen kaltaisia suojatyöpaikkoja täynnä vanhoja poliitikkoja.

Sotesta minulla ei ole kuin huonoja ajatuksia, en ole nähnyt yhtäkään selvitystä mikä muuttuu ja miten. Mitä tarkoittaa valinnanvapaus? Kuka maksaa ja mitä? Mitä tapahtuu nykyisille kunnallisille terveydenhuoltolaitoksille? Miksi tarvitaan kolmas maakuntahallitus? Mitä se hallinnoi? Kuka sen kulut maksaa? Tarvitseeko se uusia henkilöitä? Mitkä ovat kuntien, maakuntahallitusten ja valtion vastuut? Kuka on verotusoikeuden omistava? Tuleeko uusi maakuntavero? Muuttuuko valtion ja kunnan verotus?

Eli vetelet rajaviivoja kuitenkin? Tottahan olen kanssasi samaa mieltä, ettei noita valtion hoteista pitäisi mihinkään päästääkää, mutta en kyllä päästäisi täysin villiksi taksialaakaan. Taksillahan ei ole mitään monopolia ollut koskaan, kuten erheellisesti on väitetty, vaan taksiyrittäjäksi pääsee ihan kuka tahansa nuhteeton kansalainen, kunhan vaan tietyt kriteerit täyttyvät ja lupia on tarjolla. Sinullakin olisi ollut mahdollisuus ryhtyä yrittäjäksi, jos olisit halunnut. Valtio on ainoastaan määritellyt lupien määrän ja vapaat luvat on ollut kaikkien haettavissa. Taitaa olla tällä hetkelläkin Suomessa useitakin taksilupia tarjolla, jotka eivät ole kenellekään kelvanneet.

Ruotsi on hyvä esimerkki siitä, miksi alaa ei olisi täälläkään kannatanut kokonaan villiksi päästää. Nyt kuitenkin Berneri halusi välttämättä villinlännen meingin ja sen tulee totisesti saamaan. Etelän pojat paahtaa menemään vanhoilla koslillaan ilman taksikylttejä ja ilman mittareita ja koskaan et voi olla varma, onko kyseessä edes virallinen taksi. Nämä veijarit tuskin tulevat edes puolia ajoistaan verottajalle ilmoittamaan. Toisaalta taas mukaan peliin tulee myös ylikanssalliset isot firmat, jotka taas vie veroeurot pois Suomesta. Niin ja kyllä niille vanhoille isännille ja rengeillekin tulee kiusaus ajaa pimeitä kyytejä, kun takseja tolpille tulee tuplamäärä entiseen verrattuna ja kyytien määrä tippuu rajusti. Suurin häviäjähän tässä on verottaja ja sitä kautta me kaikki veronmaksajat.

Kyllä, minullakin on tietyt rajat joissa ideologiaani sovellan ja tarvittaessa hylkään vapaan kilpailun. Luen rajoitetut lupamäärät paapomismalliin, joten pois ne. Olin aikanaan eri alalla yrittäjänä, jossa osaaminen ratkaisee pärjäämisen.

Mutjoo, näen toki mitä haet ja tarkoitat. Olemme kuitenkin jo pelin menettäneet ylikansallisille firmoille, syystä tai toisesta oman kansan puolta ei pidetä yleensäkään missään. Me suomalaiset kumarramme kaikille muille paitsi itsellemme :-/

Nykyisillä takseilla on nyt mahdollisuus erottua joukosta. Jos hinta kohtaa kysynnän niin ajot jatkuvat. Jos menee perseilyksi, niin taksien käyttö vähenee ja joka ehkä kertoo takseille että väärin meni.

Ruotsin mallista en osaa sanoa mikä meni pieleen, en tiedä miten heillä asiakkaita riittää kun perseilyyn on alennuttu? Olen ymmärtänyt että meillä hinnat pitää nähdä ennakolta, joten autovalinnan voi tehdä kyselemättä? Jos ei ole mittaria, täytyy olla kiinteä hinta, mutta miten hinta ilmoitetaan ennakkoon?

--

Valitettavasti monella alalla asiakas on kirous. Mitä suurempi firma, niin sen varmemmin on unohdettu mistä ja keneltä raha tulee taloon. Omallakin alalla näkyy että jos asiakas ei tuota riittävästi, mieluummin jätetään tuuliajolle. Toisaalta ahnehditaan isoja asiakkaita että mahdollisimman pienellä panostuksella saadaan isoja kauppoja. Olen jyrkästi tätä vastaan, vaan sokeat määräävät :-(

Lipesin aiheesta mutta tuntui että piti saada nämä harmitukset ulos.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä seitsemän