Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Öö hääkutsussa kehotus tuoksuttomuuteen?

Vierailija
11.06.2018 |

No mitähän hittoa... "Pyydämme ystävällisesti, että saapuisitte juhliimme tuoksutta" wtf?

Kommentit (1807)

Vierailija
181/1807 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No sitä vittua, että jompikumpi juhlakaluista tai vaikkapa juhlakalun vanhemmista saa oireita hajusteista. Mäkin meinasin pyytää kuopuksen nimijäisiin saapujia tulemaan ilman hajuvesiä, mutta en sitten kehdannut. No, en onneksi saanut päänsärkyä, kun oli ikkunat tehokkaasti auki.

Ihan ohis mutta mitkä on "nimijäiset"?

Vierailija
182/1807 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsekin sain tuommoisen pyynnön sisältäneen kutsun, mutten mennyt. En ala yksien juhlien takia etsimään hajusteetonta hiuslakkaa, saati deodoranttia. Lahjan kyllä laitoin tulemaan.

Niiden "etsiminen" olisi vaatinut jopa sen, että olisit kävellyt marketin kosmetiikkahyllylle. Hyvällä tuurilla olisivat olleet samalla hyllyrivillä.

Niissä hiuslakoissa harvemmin lukee "hajusteeton"

Joku älyltään näppärämpi voisi vaikka googlettaa sitten ihan hakusanoilla "hajusteeton hiuslakka" ja saisi heti useammankin vaihtoehdon. Siitä sitten markettiin valitsemaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/1807 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsekin sain tuommoisen pyynnön sisältäneen kutsun, mutten mennyt. En ala yksien juhlien takia etsimään hajusteetonta hiuslakkaa, saati deodoranttia. Lahjan kyllä laitoin tulemaan.

Niiden "etsiminen" olisi vaatinut jopa sen, että olisit kävellyt marketin kosmetiikkahyllylle. Hyvällä tuurilla olisivat olleet samalla hyllyrivillä.

Joku älyltään näppärämpi voisi vaikka googlettaa sitten ihan hakusanoilla "hajusteeton hiuslakka" ja saisi heti useammankin vaihtoehdon. Siitä sitten markettiin valitsemaan.

Eipä ole meidän marketissa noita mitä kuvissa näkyy.

Vierailija
184/1807 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Repesin tuolle että hiuslakat tuoksuvat XDD Miten tynnyrissä joku voi elää???

Juu. Löyhkä onkin parempi sana kuin tuoksu tässä tapauksessa.

Vierailija
185/1807 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä ole meidän marketissa noita mitä kuvissa näkyy.

Ehkä se sitten on parempi, ettette hievahda sieltä Perä-Hikiältä minnekään tai edes yritä ottaa huomioon muita kuin itsenne. Lienee helpointa kaikille.

Vierailija
186/1807 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erikoista keskustelua. Jos hajusteeton lakka on täysi mahdottomuus, eikö niihin juhliin voi mennä hiuslakatta, vaikka niskanutturassa tai pull through braidissa? Aivan lyhyttukkainen taas voi varmaan mennä lättänällä kuontalolla. Ette te morsiamia ole.

En itse ole nähnyt tutkimusta, joka osoittaisi hajusteyliherkkyyden olevan somaattista, mutta kunnioitan läheisteni toiveita silti. Laitan olkapäät peittoon uskonnollisen serkun häissä,menen tuoksutta kaverin häihin jos pyydetään,en pistä ylleni sinistä jos morsian aikoo olla sinisissä ja toivoo olevansa ainoa.

Kohtuuttomat vaatimukset (1920-luvun teemapuvut koko perheelle) ovat asia erikseen, mutta mikä estää menemästä yksiin juhliin vaikka kokonaan meikittä, jos ei halua ostaa tuotteita?

Vierailija
187/1807 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Multa jäis juhlat väliin, noin hankalat allergiat rajoittaa elämää yhteiskunnassa...

Vierailija
188/1807 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi suomalaisia hajuherkkiä ei haittaa yhtään lomamatkoilla kun paikallinen väki haisee usein todella vahvoille ja raskaille parfyymeille? Siellä mennään junaan, bussiin, viereiseen pöytään ravintolassa, eikä hajuista välitetä.

Sitten kun palataan Suomeen niin valitetaan allergiaoireista ja toisten tuoksuista, vaikka istutaan ilmastoidussa toimistossa 50 metrin päästä siitä toisesta jolla vähän kevyttä kukkaistuoksua päällä.

Aivojen välissä tämä suomalainen hajuherkkyys kun se ei päde Suomen ulkopuolella? :D

Vierailija
189/1807 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voisi noudattaa. En voisi käyttää deodoranttia, laittaa hiuksia mitenkään, kaikki rasvat ovat hajustettuja, en käytä hajusteetonta pesuainetta...

Joten mun pitäisi tulla alasti 🤔 Paitsi shampoot ja suihkusaippuatkin on hajustettuja. Joten ehkä täytyisi jättää koko bileet väliin, kuten varmaan valtaosan muistakin!?

Vierailija
190/1807 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi suomalaisia hajuherkkiä ei haittaa yhtään lomamatkoilla kun paikallinen väki haisee usein todella vahvoille ja raskaille parfyymeille? Siellä mennään junaan, bussiin, viereiseen pöytään ravintolassa, eikä hajuista välitetä.

Sitten kun palataan Suomeen niin valitetaan allergiaoireista ja toisten tuoksuista, vaikka istutaan ilmastoidussa toimistossa 50 metrin päästä siitä toisesta jolla vähän kevyttä kukkaistuoksua päällä.

Aivojen välissä tämä suomalainen hajuherkkyys kun se ei päde Suomen ulkopuolella? :D

Niin siis tunnetko tällaisia ihmisiä? Yksikään tuntemistani matkailijoista ei ole hajusteherkkä. Ettet vaan olisi näitä tyyppejä,jotka valittavat kun "sanotaan x mutta tehdään y" ymmärtämättä, että ihmiset ovat erilaisia ja osa tekee sitä, osa tätä?

Minullekin on valitettu että olen muka niin ekologinen kun [syyt], mutta autolla ajellaan joka paikkaan. Häh, ei mulla ole edes korttia, eikä kellään läheiselläni autoa?

Vierailija
191/1807 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En voisi noudattaa. En voisi käyttää deodoranttia, laittaa hiuksia mitenkään, kaikki rasvat ovat hajustettuja, en käytä hajusteetonta pesuainetta...

Joten mun pitäisi tulla alasti 🤔 Paitsi shampoot ja suihkusaippuatkin on hajustettuja. Joten ehkä täytyisi jättää koko bileet väliin, kuten varmaan valtaosan muistakin!?

Voisit pestä vaatteet kerran pesukoneessa ilman aineita, hajut lähtee. Ja miksi hiukset on pakko laittaa?

Hajusteettoman dödön/saippuan saisi marketista, mutta parempi toki jäädä pois jos ei voi noudattaa toiveita, pisteet kotiin sinulle siitä :)

Vierailija
192/1807 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin siis tunnetko tällaisia ihmisiä? Yksikään tuntemistani matkailijoista ei ole hajusteherkkä. Ettet vaan olisi näitä tyyppejä,jotka valittavat kun "sanotaan x mutta tehdään y" ymmärtämättä, että ihmiset ovat erilaisia ja osa tekee sitä, osa tätä?

Minullekin on valitettu että olen muka niin ekologinen kun [syyt], mutta autolla ajellaan joka paikkaan. Häh, ei mulla ole edes korttia, eikä kellään läheiselläni autoa?

Tunnen! Eräskin tuntemani allerginen suomalaisperhe perhe viihtyi oikein hyvin Ranskan Rivieralla eli hajuvesistään tunnetulla alueella jossa naiset käyttää enemmän tuoksuja kuin Pariisissa. En ole hajuherkkä mutta tuolla jopa minun nenää ja silmiä on alkanut kutittaa koska sitä hajuvettä lotrataan niin paljon. Olin siellä samaan aikaan näiden kanssa. Huvitti kun heillä ei ollut mitään ongelmaa olla siellä sekoitettujen hajuvesien keskellä mutta Suomessa valitetaan jos jollain toisella naisella ollut vähän tuoksua hississä 4 tuntia sitten, jota minä en taas ole pahemmin havainnut.

Vierailija
193/1807 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan teistä niuhottajista ei pystyisi työskentelemään Ranskassa tai Italiassa :))))

Vierailija
194/1807 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitenköhän hajuton pitää olla? Dödö tuoksuu, vaatteiden pesuaineet, shampoot, hiuslakat ja kampausnesteet...

Voisin kuvitella, että jos vältät voimakkaimmin hajustettuja tuotteitasi, niin on aivan fine. Eli hajuvedet ja voimakkaan tuoksuiset dödöt. Hiuslakka ehkä myös jos on kovin voimakkaan tuoksuista. Ei niiden varmaankaan täysin tuoksuttomia tarvitse olla, mutta mietoja. Esimerkiksi mieheni dödö tuoksuu parin metrin päähän, omani vain jos halaa, vaikka omanikaan ei ole tuoksuton.

Nyt vaikuttaa mutu-tuntumalla tämä juttu. Kun on monta eri mietoa tuoksua, niin kyllä allergikko reagoi niihinkin.

Vierailija
195/1807 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samasta syystä kun nämä mielestään laktoosivammaiset voivat syödä maitotuotteita ulkomailla.

Pään välissä.

Vierailija
196/1807 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kuinka paljon läträätte shampoota, hoitoainetta ja saippuaa, jos niistä jää hiuksiin ja iholle voimakas tuoksu vielä huuhtelun jälkeenkin? :O Ei mulla kyllä hajustettu antiperspiranttikaan erityisemmin tuoksu, ellei työnnä nenää kiinni kainaloon.

Vierailija
197/1807 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enpä oikeasti edes usko tuohon hajusteallergiaan, jotkut vaan ovat yliherkkiä toisille ihmisille. Sama kuin että saa syövän jos jossain haisee tupakka. Vaikka se haisee, niin ei siitä syöpää saa. Vaikka naapuriparvekkeella tupakoitaisiin, ei ole terveydellisesti vaaralliseta nukuttaa vauvaa vaunuissa. Kyse on vaan siitä, ettet tykkää tupakan/hajuvesien hajuista.

Et ole sitten koskaan kuullut passiivisesta tupakoinnista ja sen aiheuttamista haitoista terveydelle? Kyllä siinä tupakan savussa on muitakin yhdisteitä kuin se pelkkä haju. Voiko joku vielä 2000-luvulla sanoa, että siitä ei ole vauvalle haittaa. Näköjään voi.

Vierailija
198/1807 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kutsuun olisi hyvä hieman selittää asiaa auki esim. "morsian saa tuoksuista migreenikohtauksen". Aika moni on kuitenkin aloittajan kaltainen "mitä ny hittoa, hajuvesi kuuluu juhliin, kesällä ilman dödöä, yöks, ei ikinä"

Dödöjä, hiuskiinteitä yms löytyy tuoksuttomina. "en halua yhden juhlan takia semmosta ostaa". Viereillessasi mummon/papan luona hoitolaitoksessa tai ystäväsi luona sairaalassa sinun tulisi olla tuoksuton. Tämä ilmoitetaan useissa hoitolaitoksissa.

Vierailija
199/1807 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häistään saa jokainen päättää itse ja sitä tulee kaikkien kunnioittaa.

Mutta eikö teillä migreeniä sairastavilla ole lääkitystä? Mahtaa elämänne todella olla hankalaa, sillä maailma ei vain pyöri teidän sairautenne ympärillä. Itse olen monisairas, mm. neurologinen sairauskin löytyy. En silti odota kaikkien joustavan vuokseni.

Kannattanee muuttaa jonnekin mökkiin, kauas kaikista. En kuitenkaan suosittele paikkoja, joissa on metsiä tai niittyjä lähellä, sillä nekin haisevat.

Ette voi odottaa muun maailman uppoavan sairauteenne, se ei ole muiden syy.

Vierailija
200/1807 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli tuo toive kutsussa ja hyvin vieraat sen ottivat huomioon, olen hyvin kiitollinen siitä. Pitopalvelun ensimmäisen kerran tavatessamme pitopalvelun henkilö oli uinut hajuvedessä ja sain siitä oireita. Kun lähetimme heille vielä sähköpostiin pyytämänsä tiedot, mainitsimme myös tuoksuttomuudesta. Pitopalvelusta oli alettu tivaamaan (eikä edes meiltä, vaan läheiseltämme), että mitä tämä tällainen oikein on tarkoittavinaan. Onneksi kuitenkin selityksen jälkeen ymmärsivät. Sen sijaan juuri se henkilö, jonka käyttämästä tuoksusta olen saanut oireita lapsuudesta asti (ja joka yksin oli iso syy tuon tuoksuttomuuden mainitsemiseksi) ei ollut ottanut pyyntöämme huomioon. Välttelin ko. henkilöä parhaani mukaan. Minä, morsian, jouduin välttelemään vierastani, jotta selviäisi hääpäivästä ilman migreeniä ja hengenahdistusta.