Öö hääkutsussa kehotus tuoksuttomuuteen?
No mitähän hittoa... "Pyydämme ystävällisesti, että saapuisitte juhliimme tuoksutta" wtf?
Kommentit (1807)
Vierailija kirjoitti:
Häistään saa jokainen päättää itse ja sitä tulee kaikkien kunnioittaa.
Mutta eikö teillä migreeniä sairastavilla ole lääkitystä? Mahtaa elämänne todella olla hankalaa, sillä maailma ei vain pyöri teidän sairautenne ympärillä. Itse olen monisairas, mm. neurologinen sairauskin löytyy. En silti odota kaikkien joustavan vuokseni.
Kannattanee muuttaa jonnekin mökkiin, kauas kaikista. En kuitenkaan suosittele paikkoja, joissa on metsiä tai niittyjä lähellä, sillä nekin haisevat.
Ette voi odottaa muun maailman uppoavan sairauteenne, se ei ole muiden syy.
Tuoksuherkkyys/hajusteherkkyys on eri asia kuin migreeni. Se on myös eri asia kuin allergia ja näiden lisäksi siihen ei ole lääkettä. Aamulehti julkaisi tänään artikkelin aiheesta, mutta valitettavasti se on ainakin vielä vain tilaajien luettavissa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi suomalaisia hajuherkkiä ei haittaa yhtään lomamatkoilla kun paikallinen väki haisee usein todella vahvoille ja raskaille parfyymeille? Siellä mennään junaan, bussiin, viereiseen pöytään ravintolassa, eikä hajuista välitetä.
Sitten kun palataan Suomeen niin valitetaan allergiaoireista ja toisten tuoksuista, vaikka istutaan ilmastoidussa toimistossa 50 metrin päästä siitä toisesta jolla vähän kevyttä kukkaistuoksua päällä.
Aivojen välissä tämä suomalainen hajuherkkyys kun se ei päde Suomen ulkopuolella? :D
Minä olen käynyt ulkomaanmatkoilla vaikka olen hajusteyliherkkä astmaatikko. Noin viikkoa ennen matkan alkua olen käynyt keuhkolääkärin luona tsekkauttamassa keuhkojeni tilanteen. Jos lääkärin mukaan olen ollut matkustuskelpoinen, hän on kirjoittanut minulle kortisonitablettikuurin, jonka olen aloittanut välittömästi. Pari päivää ennen matkaa olen triplannut astmalääkkeiden määrän ja olen jatkanut sitä pari päivää matkan jälkeen. Lentokoneessa olen hyvissä ajoin ostanut paikan, jonka olen arvellut turvallisimmaksi, lisäksi lennon aikana olen käyttänyt hengityssuojainta.
Hotellin valinta on ollut tarkkaa. Paikan päällä matkaseuralaiset ovat heti kertoneet minulle, jos jossain tuoksuu liikaa eli he ovat menneet aamiaishuoneeseen ensin. Jos hississä on jo joku, olen seuraavaa tai mennyt portaita. Matkustaminen on onnistunut, mutta se on ollut sen verran rankkaa, että olen lopettanut sen kokonaan. Kyllähän se välillä harmittaa, mutta minkäs teet. Enhän minä muutenkaan pysty enää minnekään menemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi suomalaisia hajuherkkiä ei haittaa yhtään lomamatkoilla kun paikallinen väki haisee usein todella vahvoille ja raskaille parfyymeille? Siellä mennään junaan, bussiin, viereiseen pöytään ravintolassa, eikä hajuista välitetä.
Sitten kun palataan Suomeen niin valitetaan allergiaoireista ja toisten tuoksuista, vaikka istutaan ilmastoidussa toimistossa 50 metrin päästä siitä toisesta jolla vähän kevyttä kukkaistuoksua päällä.
Aivojen välissä tämä suomalainen hajuherkkyys kun se ei päde Suomen ulkopuolella? :D
Samasta syystä kun nämä mielestään laktoosivammaiset voivat syödä maitotuotteita ulkomailla.
Pään välissä.
Mä pystyn suomessa käyttämään esimerkiksi punaista maitoa, mutta kevytmaidosta täytyy olla laktoositon versio. Ulkomailla taas lähes kaikki maitotuotteet taitaa olla laktoosittomia.
Vierailija kirjoitti:
Häistään saa jokainen päättää itse ja sitä tulee kaikkien kunnioittaa.
Mutta eikö teillä migreeniä sairastavilla ole lääkitystä? Mahtaa elämänne todella olla hankalaa, sillä maailma ei vain pyöri teidän sairautenne ympärillä. Itse olen monisairas, mm. neurologinen sairauskin löytyy. En silti odota kaikkien joustavan vuokseni.
Kannattanee muuttaa jonnekin mökkiin, kauas kaikista. En kuitenkaan suosittele paikkoja, joissa on metsiä tai niittyjä lähellä, sillä nekin haisevat.
Ette voi odottaa muun maailman uppoavan sairauteenne, se ei ole muiden syy.
Ensin myönnät alkulauseessasi jotain ja sitten koetat perustella sitä vastaan...Kertoo kyllä aika paljon sinusta. Onko sinulla bipo ?
Mä en voisi osallistua, koska mun hajuaisti on niin herkkä, tuollahan haisee hirvee hiki, lika ja paska, jos kukaan ei saa kunnolla kuurata ja dödöittää itseään. Kauhuhäät tiedossa, lisäksi kaikki susirumia lättätukkia ja miekittämiä kalpeanaamoja, yök
Mä en ole edes hajusteyliherkkä, eikä mulla ole todettu astmaakaan. Silti kerran mulla salpautui hengitys erään miesasiakkaan partavedestä, aloin yskimään, en pystynyt vetämään henkeä, silmät muuttui punaiseksi ja vuotivat. Työnantaja antoi mulle avaavaa suihketta ja vei ulos hengittelemään ja työkaverit palvelivat asiakkaan loppuun.
Minä jättäisin suosiolla nuo tuoksuttomat häät väliin.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on ihan edistyksellistä.Tulevaisuudessa ,jo aivan lähivuosina tuosta tulee trendi.
Ei se muuten täysin onnistu,meidän naisten hiuslakat tuoksuu ,valitettavasti,eikä monikaan sitä ajattele.Itse siihen tottuu,mutta mies joskus huomauttaa,vaikka en todella tottuneena itse huomaa.
Monikaan ei varmasti lähde tuota juhlaa varten ostamaan uutta lakkaa tai geeliä.
Suomessa tästäkin asiasta vaan jaksetaan urputtaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sitä vittua, että jompikumpi juhlakaluista tai vaikkapa juhlakalun vanhemmista saa oireita hajusteista. Mäkin meinasin pyytää kuopuksen nimijäisiin saapujia tulemaan ilman hajuvesiä, mutta en sitten kehdannut. No, en onneksi saanut päänsärkyä, kun oli ikkunat tehokkaasti auki.
Ihan ohis mutta mitkä on "nimijäiset"?
Juhlitaan sitä kun on onnistuttu valitsemaan mukulalle joku ihan jäätävä nimi.
Tulkitsen tuon niin, että pakko ei ole noudattaa kun ei ole kielto. Samoin voi morsiuspari pyytää noudattamaan asuissa jotain teemaa mutta pakko ei ole. Jos kutsuu vieraan saa tämä Tulla omana itsenäön.
Vierailija kirjoitti:
Mitenköhän hajuton pitää olla? Dödö tuoksuu, vaatteiden pesuaineet, shampoot, hiuslakat ja kampausnesteet...
Ei mulla vaan. Käytän hajusteettomia tuotteita, hiuslakkoja ja muita tukkatuotteita en ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Kukaan teistä niuhottajista ei pystyisi työskentelemään Ranskassa tai Italiassa :))))
Tai Venäjällä! :DDD Minun entinen venäläinen työkaveri täällä Suomessa käytti vuorotellen maailman markkinoiden viittä tujuinta haisupommia eli Jean Paul Gaultierin naistorsoppullohajua, Dior Poisonia, Chanel Vitosta, T.Muglerin Angelia ja Lancomen Poemea! 90-luvulla.
Hänellä oli ne pullot työpöydällään eli siitä muistan ne, ja aina kun kävi röökillä eli kerran tunnissa niin uitti itsensä hajupilvessä. Me muut oltiin hajuvesipöllyissä suurimman aikaa, välillä karattiin nurkkaneuvotteluhuoneeseen jossa talon paras ilmastointi. Onneksi meistä kellään ei ollut migreeniä eikä astmaa, mutta minun kaverit luulivat pitkään että yök minä olen siirtynyt noihin itätyylisiin tuoksuihin koska ne tarttui töissä vaatteisiini eivätkä lähteneet yhden tai kahden pesun jälkeen edes pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samasta syystä kun nämä mielestään laktoosivammaiset voivat syödä maitotuotteita ulkomailla.
Pään välissä.
Mä pystyn suomessa käyttämään esimerkiksi punaista maitoa, mutta kevytmaidosta täytyy olla laktoositon versio. Ulkomailla taas lähes kaikki maitotuotteet taitaa olla laktoosittomia.
Monissa maissa on on ihan eri tavoin käsitelty maito. Esim. se myydään huoneenlämpöisenä. Lähi-Idässä sanottiin että "täällä moni suomalainen laktoosi-intolerantti voi käyttää maitotuotteita, koska erilainen valmistustapa.
Vierailija kirjoitti:
Tulkitsen tuon niin, että pakko ei ole noudattaa kun ei ole kielto. Samoin voi morsiuspari pyytää noudattamaan asuissa jotain teemaa mutta pakko ei ole. Jos kutsuu vieraan saa tämä Tulla omana itsenäön.
Tämähän selvensi tuota kutsuasiaa paljon. Jos kutsussa mainitaan häistä "aikuisten juhlana", voi lapset ottaa kuitenkin mukaan. Samoin lemmikit voi ottaa mukaan, jos niitä ei ole erikseen kielletty. Monella voi olla lapsen- tai lemmikinhoito-ongelmia, mutta nehän ratkeaa ottamalla lapset ja koirat mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenköhän hajuton pitää olla? Dödö tuoksuu, vaatteiden pesuaineet, shampoot, hiuslakat ja kampausnesteet...
Ei mulla vaan. Käytän hajusteettomia tuotteita, hiuslakkoja ja muita tukkatuotteita en ollenkaan.
Kolmoishermosärkyä (trigeminusneuralgia), ihmisen kivuista kolme kärjessä -sarjaan kuuluvaa kipua sairastavana voin sanoa että hajustus on junttia. Kipuni, johon sitten syön neljää maksatoksista lääkettä, on teidän hajustefriikkien käsissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuoksuyliherkkyys on mielisairaus. Laittaisin ihan normaalisti hajuvettä.
Missä lukee, että kyse on tuoksuyliherkkyydestä? Kyse voi olla vaikkapa migreenistä. Tai astmasta. Minusta mielisairauteen viittaa ennemminkin muiden tahallinen kiusaaminen. Laita hajuvettä kotonasi.
Käytän kyllä kotonakin, mutta mitä hyötyä siitä on? En minä niitä itseni vuoksi käytä. Migreeniin ja astmaan on olemassa lääkkeet.
HIV:iinkin on olemassa lääkkeet mutta jos tartutat sen tahallaan toiselle se on rikos.
wau, haiseeko oikeasti ne hajusteita käyttävät ilman parfyymejään hielle ja *kalle? Luulisi nykypäivänä ihan jokaisen osaavan huolehtia hygieniastaan. Siis tarkoitan nimenomaan näitä, jotka keuhkoavat, että minulla on oikeus hölvätä se hajusteputeli päälleni, välittämättä tippaakaan muista? ja niille , jotka sanovat että on oikeus tuoksua hyvälle, niin hajuvesi ja hyvä tuoksu eivät todellakaan tarkoita samaa asiaa. Omassa nenässäsi toki voit tuoksua vaikka kuinka hyvälle, mutta muiden nenään saatat nimenomaan haista ei niin hyvälle siinä järkyttävässä katkussasi. Koittakaahan nyt vaan hyväsyä se, että mikä sopii toisen nenälle, ei välttämättä sovi toiselle. Jos ette pysty noudattamaan pyyntöä, niin olkaa menemättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pään välissä.
Aivojen välissä? Pään välissä? Ovatko nämä nyt edellenkehittelyjä sanonnasta korvien välissä? Vai onko kyseisillä kirjoittajilla pää jäänyt pahasti oven väliin? Mielipidekin viittaa siihen. Onko selvitetty, että ne jotka eivät kärsi hajuista ulkomailla ovat samoja henkilöitä jotka kärsivät niistä Suomessa?
Omissa häissämme oli tuo toive jo viisitoista vuotta sitten, sillä anopilla oli migreenitaipumusta, ja vahvat tuoksut saattoivat laukaista kohtauksen. Vain yksi pariskunta ei ollut kehotusta noudattanut. Rouvalla parfyymit ja miehellä partavedet, jotka löyhkäsivät kuumassa kesäsäässä kyllä ihan migreenittömienkin ihmisten neniin melko tyrmäävinä, kun saapuivat paikalle. Onneksi oli kaunis sää ja saimme suunnittelemamme ulkokattauksen, eli ilma kiersi. Istutettiin tämä pariskunta tosin huomattavasti kauemmas kuin alkuperäisessä istumajärjestyksessä oli. Sääli tosin niitä, jotka nämä saivat viereensä.
Hajusteallergiassa tulee iho- oireita, kun hajustettu aine pääsee iholle. Hajusteyliherkkyys on eri asia. Yliherkkyys voi aiheuttaa monenlaisia oireita. Tuoksut voivat laukaista migreenikohtauksen tai astmakohtauksen. Ihan todellisia sairauksia ja ikäviä oireita. Hajusteiden käyttö ei ole ihmisoikeus, mutta tarve hengittää on elinehto.