Öö hääkutsussa kehotus tuoksuttomuuteen?
Kommentit (1807)
Itse en ole allerginen millekään tuoksuille ja rakastan hajuvesiä mutta jos kutsussa lukee "tuoksuton" niin voin kyllä yhdeksi päiväksi jättää tuoksut laittamatta. En tajua mikä ihmeen ongelma siinä on??? Ellei sitten joku ole ihan koukussa hajusteisiin, tyyliin: "sekoan jos en voi 24/7 kätkeytyä tuoksupilven sisään".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hajusteyliherkkänä ja -allergikkona huomautan, että oireet tulevat niistä hajusteaineista eivät hajuista sinänsä. Siis jos hajusteeton tuote vaikka hiuslakka tuoksuu jollekin, ei se ole ongelma. Kunhan siinä ei ole hajusteaineita.
Jos tuotteessa lukee INCI-listalla vain perfume ja se on listan loppupäässä, se ei luultavasti häiritsee montaakaan.
Täysin eri asia on jos vaikka hajuvedessä on ainetta nimeltä oak moss (Evernia prunastri), jolle moni on allerginen (aiheuttaa hengitysvaikeuksia). Yleisesti kannattaa siis välttää EU:n kosmetiikkadirektiivissä mainittuja 26 eniten herkistävää ja allergisoivaa hajustetta (laitan listan alle). Ja tiedoksi, jos sulla ei ole hajusteyliherkkyyttä tai- allergiaa, kunhan läträät noilla hajusteilla kunnolla, altistat itsesi tai ympäristösi (lapset, miehen, asiakkaat, yms.) altistumaan myös yl
En sano, että olet varsinaisesti väärässä, mutta olet yksinkertaistanut liikaa.
Tuoksuherkyydessä ei ole kyse ainoastaan psykosomaattisista tuntemuksista, se voi olla osa totuutta, mutta ei koko syy. Esimerkiksi kemikaaleille tai homeille altistumisesta johtuva tuoksuherkkyys voi saada keskushermoston herkistymään myös keholle vaarattomille tuoksuille, jolloin oireet ovat täysin todellisia.
Tottakai oireet ovat täysin todellisia niistä kärsivälle ihmisille. Psykosomaattiset, psykiatriset jne. oireet ovat myös niistä kärsivälle aivan todellisia oireita. Niiden aiheuttajaa ei välttämättä voida todentaa koska syy ei ole välttämättä selkeästi biologinen vaan vaikeasti tutkittavissa oleva psykosomaattinen prosessi. Keskushermosto voi alkaa ylireagoida myös koska ihminen itse lietsoontuu saamaan oireita jostain syystä. Hoitona ei voi kuitenkaan olla potilaan eristäminen tai muiden pakottaminen elämään niin ettei potilas saa oireita. Hoitona pitäisi olla siedättyminen ja oireiden poistaminen pysäyttämällä häiriöprosessi kehossa. Tietysti tämä on toistaiseksi vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän tää kerro ihan suoraan mistä on kyse. Lähteenä Allergia-, Iho- ja Astmaliiton sivu:
"Tuoksuherkkyys ei ole allergiaa
Tuoksuherkkyys ei ole sama asia kuin hajusteallergia, joka tarkoittaa iholla ilmenevää kosketusallergiaa hajusteille. Tuoksuherkkyys ei myöskään tarkoita astmaa sairastavan oireilua esimerkiksi aerosoleille, jolloin kyse on tavallisesti keuhkojen ärsytysoireesta. Erilaisissa sairauksissa voi olla samankaltaisia oireita kuin tuoksuherkkyydessä, joten oireiden tausta tulee selvittää terveydenhuollossa.
Tuoksuherkkyyttä ei pystytä mittaamaan
Tuoksuherkkyyttä ei pystytä mittaamaan millään laboratorio- tai muillakaan testeillä. Toteaminen perustuu henkilön omaan oirekuvauksiin ja tuntemuksiin sekä lääkärin arvioon tilanteesta.
Tuoksuherkkyydellä ei ole kansainvälistä tautiluokitusta (ICD), sillä sitä ei ole luokiteltu sairaudeksi. Suomalaiseen ICD-10-luokitukseen on kuitenkin lisätt
Kun jonkun syytä ei kokeellisesti voida todentaa, ei tarkoita ettei sitä ole olemassa tai että se olisi kuviteltua. Se tarkoittaa, että vielä ei ole joko osaamista tai tekniikkaa sitä todentaa. Tai ehkä sitä yksinkertaisesti ei ole vielä edes kunnolla tutkittu, kun ei ole kiinnostuneita tutkijoita ja määrärahoja asialle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän tää kerro ihan suoraan mistä on kyse. Lähteenä Allergia-, Iho- ja Astmaliiton sivu:
Tuoksuherkkyys ei ole sama asia kuin hajusteallergia, joka tarkoittaa iholla ilmenevää kosketusallergiaa hajusteille. Tuoksuherkkyys ei myöskään tarkoita astmaa sairastavan oireilua esimerkiksi aerosoleille, jolloin kyse on tavallisesti keuhkojen ärsytysoireesta. Erilaisissa sairauksissa voi olla samankaltaisia oireita kuin tuoksuherkkyydessä, joten oireiden tausta tulee selvittää terveydenhuollossa.
Tuoksuherkkyyttä ei pystytä mittaamaan millään laboratorio- tai muillakaan testeillä. Toteaminen perustuu henkilön omaan oirekuvauksiin ja tuntemuksiin sekä lääkärin arvioon tilanteesta.
Tuoksuherkkyydellä ei ole kansainvälistä tautiluokitusta (ICD), sillä sitä ei ole luokiteltu sairaudeksi. S
Kun jonkun syytä ei kokeellisesti voida todentaa, ei tarkoita ettei sitä ole olemassa tai että se olisi kuviteltua. Se tarkoittaa, että vielä ei ole joko osaamista tai tekniikkaa sitä todentaa. Tai ehkä sitä yksinkertaisesti ei ole vielä edes kunnolla tutkittu, kun ei ole kiinnostuneita tutkijoita ja määrärahoja asialle.
Eli sähköallergia on sun mielestä ihan uskottava sairaus?
Pakko kunnioittaa. Itse olen allerginen hajusteille ja saan aivan valtavia rakkuloita ihooni tietyistä hajusteista. Olisipa ihanaa olla morsiamena, kun pää ja kasvot olisivat rakkuloita täynnä.
Ja itse olen entinen kampaaja ja rakastin tuoksuja. Ilmeisesti minun kehoni vain päätti, että nyt riittää. Harvempi laittaisi hyttysmyrkkyä koko päiväksi, mutta hajusteet ovat aivan sama asia. Sitäkin olen nykyisin miettinyt, että aika riskaa peliä on se, että todella kaikki muutkin olisivat samaa mieltä siitä, että tuoksu on oikeasti hyvä. Jokainen hajuvesi haisee pahalle, jonkun toisen mielestä.
Ps. Tuoksuyliherkkyys ja allergia ovat todella eri asioita. Itselläni on molemmat ja lisäksi migreeni.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on ihan edistyksellistä.Tulevaisuudessa ,jo aivan lähivuosina tuosta tulee trendi.
Ei se muuten täysin onnistu,meidän naisten hiuslakat tuoksuu ,valitettavasti,eikä monikaan sitä ajattele.Itse siihen tottuu,mutta mies joskus huomauttaa,vaikka en todella tottuneena itse huomaa.
Monikaan ei varmasti lähde tuota juhlaa varten ostamaan uutta lakkaa tai geeliä.
Kyllä kannattaisi lähteä. Muu on vain jaksamattomuutta ja saamattomuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hajusteyliherkkänä ja -allergikkona huomautan, että oireet tulevat niistä hajusteaineista eivät hajuista sinänsä. Siis jos hajusteeton tuote vaikka hiuslakka tuoksuu jollekin, ei se ole ongelma. Kunhan siinä ei ole hajusteaineita.
Jos tuotteessa lukee INCI-listalla vain perfume ja se on listan loppupäässä, se ei luultavasti häiritsee montaakaan.
Täysin eri asia on jos vaikka hajuvedessä on ainetta nimeltä oak moss (Evernia prunastri), jolle moni on allerginen (aiheuttaa hengitysvaikeuksia). Yleisesti kannattaa siis välttää EU:n kosmetiikkadirektiivissä mainittuja 26 eniten herkistävää ja allergisoivaa hajustetta (laitan listan alle). Ja tiedoksi, jos sulla ei ole hajusteyliherkkyyttä tai- allergiaa, kunhan läträät noilla hajusteilla kunnolla, altistat itsesi tai ympäristösi (l
Tottakai oireet ovat täysin todellisia niistä kärsivälle ihmisille. Psykosomaattiset, psykiatriset jne. oireet ovat myös niistä kärsivälle aivan todellisia oireita. Niiden aiheuttajaa ei välttämättä voida todentaa koska syy ei ole välttämättä selkeästi biologinen vaan vaikeasti tutkittavissa oleva psykosomaattinen prosessi. Keskushermosto voi alkaa ylireagoida myös koska ihminen itse lietsoontuu saamaan oireita jostain syystä. Hoitona ei voi kuitenkaan olla potilaan eristäminen tai muiden pakottaminen elämään niin ettei potilas saa oireita. Hoitona pitäisi olla siedättyminen ja oireiden poistaminen pysäyttämällä häiriöprosessi kehossa. Tietysti tämä on toistaiseksi vaikeaa.
Sinun lähtökohtasi selvästi on, että ihminen itse keksii syyn ja uskoo siihen niin, että saa oireita. Minun lähtökohtani on, että ihminen jonkin altistumisen seurauksena voi saada oireita (keskushermoston häiriintyminen), jotka voi ajan mittaan muuttua psykosomaattisiksi (oireilu voi jatkua kehon oireilun pelon vuoksi). Ja hoito on tosiaan oireen aiheuttajan ensisijainen välttely ja sen jälkeen hienovarainen siedätys. Tähän ei kuulu pakotus samaan tilaan voimakkaasti tuoksuvien ihmisten kanssa.
Kyllä sitä voi kutsussa asettaa kaikenlaisia ehtoja. Me ainakin kielsimme pikkuhousujen käytön häissämme, koska ne kuitenkin sekaantuvat jatkoilla.
Vierailija kirjoitti:
Itse en ole allerginen millekään tuoksuille ja rakastan hajuvesiä mutta jos kutsussa lukee "tuoksuton" niin voin kyllä yhdeksi päiväksi jättää tuoksut laittamatta. En tajua mikä ihmeen ongelma siinä on??? Ellei sitten joku ole ihan koukussa hajusteisiin, tyyliin: "sekoan jos en voi 24/7 kätkeytyä tuoksupilven sisään".
Minä olen allerginen, mutta usein allergia sekoitetaan siihen että joku saa pääkivun tuoksuista, en saa päinvastoin mieluummin haistelen pientä tuoksua kuin hikeä. Itse käyttäisin mutta saa ihottumaa tuoksuista, eli jos minun ihoon koskee. Mutta ei kukaan kestä että joku on lotrannut noiden hajusteiden kanssa oikein kunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuoksuherkkyydellä ei ole kansainvälistä tautiluokitusta
Eli sähköallergia on sun mielestä ihan uskottava sairaus?
Tiedämme, että oireet ovat todellisia, mutta emme ymmärrä sen mekanismia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täysin eri asia on jos vaikka hajuvedessä on ainetta nimeltä oak moss (Evernia prunastri), jolle moni on allerginen (aiheuttaa hengitysvaikeuksia). Yleisesti kannattaa siis välttää EU:n kosmetiikkadirektiivissä mainittuja 26 eniten herkistävää ja allergisoivaa hajustetta (laitan listan alle). Ja tiedoksi, jos sulla ei ole hajusteyliherkkyyttä tai- allergiaa, kunhan läträät noilla hajust
Sinun lähtökohtasi selvästi on, että ihminen itse keksii syyn ja uskoo siihen niin, että saa oireita. Minun lähtökohtani on, että ihminen jonkin altistumisen seurauksena voi saada oireita (keskushermoston häiriintyminen), jotka voi ajan mittaan muuttua psykosomaattisiksi (oireilu voi jatkua kehon oireilun pelon vuoksi). Ja hoito on tosiaan oireen aiheuttajan ensisijainen välttely ja sen jälkeen hienovarainen siedätys. Tähän ei kuulu pakotus samaan tilaan voimakkaasti tuoksuvien ihmisten kanssa.
Ei se niin mene. Prosessi on alitajuinen. Ihminen ei useinkaan ole tietoinen miksi juuri tietty asia aiheuttaa oireita mutta se ei tarkoita että syy olisi biologinen. Yleensä taustalla on jo valmiiksi psykologisia oireita aiheuttava tila joka sitten vaikuttaa myös keskushermostoon. En usko että koko prosessia edes tunnetaan kunnolla mutta ihminen itse ei tietoisesti keksi mitään mille olisi sitten oirehtiva. Tilan vain laukaisee muu kuin fyysinen syy mutta siihen liittyy myös fyysistä oireilua prosessin edetessä. Ihminen voi sinänsä altistua vaikka mille mutta jos alkaa olla vähän kaikelle oirehtiva niin alkaa olla ns. "incompatible with life". On mahdotonta elää täyseristyksessä maailmassa jossa kaikki aiheuttaa vakavia oireita.
En tarkoittanut pakottamista samaan tilaan voimakkaasti tuoksuvien kanssa, se on liioittelua. Asteittainen altistaminen sekä syiden selvittäminen sille miten psyykkinen ja fyysinen oireilu ovat syntyneet olisi ideaalia. Mutta en usko että tätä somatisaatiota osataan vieläkään tutkia ja ymmärtää tarpeeksi hyvin.
Pointtina että tietyssä mielentilassa oleva ihminen voi alitajuisesti kehittää itselleen yliherkkyyden mihin tahansa. Esimerkkinä vaikkapa tuo sähköallergia joka ei ole allergiana edes mahdollinen. Todellinen sähköallergikko ei pystyisi olemaan elossa.
Olen tuoksuyliherkkä. Saan voimakkaista tuoksuista päänsäryn ja pahoinvointia. Jotkut hajuvedet voivat aiheuttaa, mutta voimakkaasti tuoksuvat kukat ovat pahimpia. Kielo, hyasintti, tuomi, syreeni, pihlaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täysin eri asia on jos vaikka hajuvedessä on ainetta nimeltä oak moss (Evernia prunastri), jolle moni on allerginen (aiheuttaa hengitysvaikeuksia). Yleisesti kannattaa siis välttää EU:n kosmetiikkadirektiivissä mainittuja 26 eniten herkistävää ja allergisoivaa hajustetta (laitan listan alle). Ja tiedoksi, jos sulla ei ole hajusteyliherkkyy
Ei se niin mene. Prosessi on alitajuinen. Ihminen ei useinkaan ole tietoinen miksi juuri tietty asia aiheuttaa oireita mutta se ei tarkoita että syy olisi biologinen. Yleensä taustalla on jo valmiiksi psykologisia oireita aiheuttava tila joka sitten vaikuttaa myös keskushermostoon. En usko että koko prosessia edes tunnetaan kunnolla mutta ihminen itse ei tietoisesti keksi mitään mille olisi sitten oirehtiva. Tilan vain laukaisee muu kuin fyysinen syy mutta siihen liittyy myös fyysistä oireilua prosessin edetessä. Ihminen voi sinänsä altistua vaikka mille mutta jos alkaa olla vähän kaikelle oirehtiva niin alkaa olla ns. "incompatible with life". On mahdotonta elää täyseristyksessä maailmassa jossa kaikki aiheuttaa vakavia oireita.
En tarkoittanut pakottamista samaan tilaan voimakkaasti tuoksuvien kanssa, se on liioittelua. Asteittainen altistaminen sekä syiden selvittäminen sille miten psyykkinen ja fyysinen oireilu ovat syntyneet olisi ideaalia. Mutta en usko että tätä somatisaatiota osataan vieläkään tutkia ja ymmärtää tarpeeksi hyvin.
Pointtina että tietyssä mielentilassa oleva ihminen voi alitajuisesti kehittää itselleen yliherkkyyden mihin tahansa. Esimerkkinä vaikkapa tuo sähköallergia joka ei ole allergiana edes mahdollinen. Todellinen sähköallergikko ei pystyisi olemaan elossa.
"Ei se niin mene." <- sinä valitsit uskoa, että se ei mene niin. Päätit uskoa asian niin kuin sinä itse HALUAT sen uskoa.
Vierailija kirjoitti:
Pakko kunnioittaa. Itse olen allerginen hajusteille ja saan aivan valtavia rakkuloita ihooni tietyistä hajusteista. Olisipa ihanaa olla morsiamena, kun pää ja kasvot olisivat rakkuloita täynnä.
Ja itse olen entinen kampaaja ja rakastin tuoksuja. Ilmeisesti minun kehoni vain päätti, että nyt riittää. Harvempi laittaisi hyttysmyrkkyä koko päiväksi, mutta hajusteet ovat aivan sama asia. Sitäkin olen nykyisin miettinyt, että aika riskaa peliä on se, että todella kaikki muutkin olisivat samaa mieltä siitä, että tuoksu on oikeasti hyvä. Jokainen hajuvesi haisee pahalle, jonkun toisen mielestä.
Ps. Tuoksuyliherkkyys ja allergia ovat todella eri asioita. Itselläni on molemmat ja lisäksi migreeni.
Kauanko olet käynyt terapiassa ilman tulosta?
Minulla on hyvin hankalahoitoinen astma ja paha tuoksuyliherkkyys. Pahimmillaan minulla yksi ainoa henkäys jotain tuoksua saa aikaan astmakohtauksen. Keuhkot menee tilttiin ihan hetkessä. En siinä ehdi vatvomaan ja analysoimaan, että hetkinen, mites se tämän hajun kohdalla, teenkö itselle astmakohtauksen vai en. Kerran tuollaisesta tilanteesta jouduin kahden viikon sairauslomalle, siinä oli työkaverit innoissaan esimiehestä puhumattakaan, hehän sen minun poissaolon joutui paikkaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sitä voi kutsussa asettaa kaikenlaisia ehtoja. Me ainakin kielsimme pikkuhousujen käytön häissämme, koska ne kuitenkin sekaantuvat jatkoilla.
Saako olla päällyshousut tai hame päällä?
Vierailija kirjoitti:
Käyttäisin tuoksuja normaalisti. Olkoon muut lampaita.
Miksi edes menisit tuollaisiin häihin? Luuletko, että kaikki suree, jos et mene paikalle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täysin eri asia on jos vaikka hajuvedessä on ainetta nimeltä oak moss (Evernia prunastri), jolle moni on allerginen (aiheuttaa hengitysvaikeuksia). Yleisesti kannattaa siis välttää EU:n kosmetiikkadirektiivissä mainittuja 26 eniten herkistävää ja allergisoivaa hajustetta (laitan listan alle). Ja tiedoksi, jos sulla ei ole hajusteyliherkkyy
Näen, että et ole avoin ajatukselle, että kyse ei ole yksinkertaisesti psyykkisestä oireilusta, siitäkään huolimatta, että myönnät ettei ilmiötä vielä tutkita tai ymmärretä hyvin.
Sähköallergia on harhaanjohtava nimi, kyseessä on kuitenkin yliherkkyys. Ja samalla tavalla senkään mekanismia ei vielä tunneta.
Mun ystävälläni on astma eikä hankaan saa oireita tuoksuista, KOSKA HÄNELLÄ ON LÄÄKITYS SIIHEN.
Suurimmalla osalla astmaatikoista onkin tuollainen lievä ja helppohoitoinen astma. Itse ei voi valita minkä tyyppisen astman itselleen ottaa.