Öö hääkutsussa kehotus tuoksuttomuuteen?
No mitähän hittoa... "Pyydämme ystävällisesti, että saapuisitte juhliimme tuoksutta" wtf?
Kommentit (1807)
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut kymmenissä häissä työssä, jo hääparin tullessa näkee, onko morsian teenjuoja. Yksikään sulhanen ei ole vielä ollut.
Ihme kommentti, jolla ei ole mitään tekemistä ketjun aiheen kanssa. Kaiken lisäksi tuossa ei ole mitään perää.
Vierailija kirjoitti:
Jos olisi kutsuttu niin menisin kyseisiin häihin ilman dödöä ja hajuvettä. Mutta en myöskään olisi käynyt suihkussa viikkoon ennen h-hetkeä... Noihin allergioihin on lääkkeitä, käyttäkää niitä!
Itsesihän siinä vain nolaat haistessasi. Sentään luonnonmukaiselle joka ei aiheuta allergia- tms kohtausta.
Vierailija kirjoitti:
Tuoksuyliherkkyyttä on vain aniharvoilla!! Työskentelin leikk salissa ja anest kaavakkeita tuli,joissa luki punaisella tuo herkkyys!!
Koskaan en jättänyt tuoksua laittamatta. Yksikään potilas ei huomauttanut, eikä ainoakaan saanut minkäänlaista reaktiota. Ja toimin nimenomaan pääpuolessa anestesian hoitajana!!
Eräs sukulaiseni vmo työskenteli pankissa neuvojana!! Heille kun meni, niin mies aina tottelevaisesti ilmoitti; "ei tuoksuja!"
Pankkiin ihmiset tulivat navetalle, Mennenille, Eau de Golognelle ,lialle ja paskalle lemuten! Mitenkähän tuo selvisi hengissä???
Humpuukia!!
Eräs vanha koulukaveri opiskeli anestesiahoitajaksi. Hän voisi hyvin toimia näin. Yksi itsekkäimmistä tietämistäni ihmisistä.
Karmeat hajuvedet ja partavedet saavat keuhkot kutisemaan ja silmät vuotavat verta. Pään särky ja huimaus seuraa moisesta. Koko ajan vain kokee, että tarvitsee raikasta ilmaa ja haluaa tilanteesta pois. Turhauttavaa, jos juuri silloin on esim teatterissa tai omissa häissä kärsimässä karmeista lemuista. Arvostakaa tätä tuoksutonta pyyntöä, sillä on todella merkitystä.
Kemialliset tuoksut ja hajuvedet vaikuttavat hormoneihin heikentävästi. Sen lisäksi että ne herättävät ällötystä, niin hajujen käyttäjän oma terveys kärsii.
Tietysti, niin sen pitää ollakin. Te lemuläjät ette ajattele meitä HAJUSTEYLIHERKKIÄ ihmisiä ollenkaan, kun tulette johonkin, esim bussiin, junaan ja haisette usean metrin päähän !!!!!! Busseissakin ON OHJEET seinällä/ikkunassa, että tule hajuitta sisään !!!!!! Tasan. Max saa olla oma deodorantti, ei sen enempää ! Se LEMU ja kun joutuu olleen lemuläjän kans samaa ahtaas pienes tilas............se o mulle ainakin täys häpeä !!!!! Ja hirrrrrrveeeeeee yskä pahentuu !!!!!! Ei se oo mukavaaaaaa !!!!!!! Nyt hallooooooo, lemuläjät !!!!! Se turha lemu veks, ku ootte ulkon, jos o muitakin ihmisii !!!!! Sit omas kotonaan saa lemuta vaik pjaskalle...............mille ikin haluaa, mut ulkon ei !!!!! Hajut veks !!!!!!!
Nykyään myös pyykinpesuaineet ja huuhteluaine et ovat voimakkaita, myös kodin siivousaineet. Malttia moiseen, allergia riski. Puhtaus ei vaadi hajusteita.
Vierailija kirjoitti:
Jos olisi kutsuttu niin menisin kyseisiin häihin ilman dödöä ja hajuvettä. Mutta en myöskään olisi käynyt suihkussa viikkoon ennen h-hetkeä... Noihin allergioihin on lääkkeitä, käyttäkää niitä!
Minä minä minä... Kuka noin rasittavaa tyyppiä edes haluaa kutsua juhliinsa tunnelmaa pilaamaan?
Nykyäänhän ei pyritä enää täysin tuoksuttomuuteen, koska sitten oikeasti allergiset saavat vakavampia oireita jos törmäävät tuoksuihin. Miedot tuoksut siedättävät.
Jopa tuoksuttomat tuotteet voivat ärsyttää, kun niissä on aine, jolla se tehdään tuoksuttomaksi. Hiuslakoissa on usein tuoksu, mutta niissä se itse lakkakin voi pölistä ja ärsyttää, kuivashampoot on nykyään minusta pahin tuoksuhaitta, kun jostain syystä hiusten pesusta on tehty ohjelmanumero ja nuoret aikuiset pesevät hiuksiaan kuivashampoolla-
Moni paikka, missä on ennen ollut "tulethan tuoksutta", on nykyään "käytäthän tuoksuja maltilla".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuoksuyliherkkyyttä on vain aniharvoilla!! Työskentelin leikk salissa ja anest kaavakkeita tuli,joissa luki punaisella tuo herkkyys!!
Koskaan en jättänyt tuoksua laittamatta. Yksikään potilas ei huomauttanut, eikä ainoakaan saanut minkäänlaista reaktiota. Ja toimin nimenomaan pääpuolessa anestesian hoitajana!!
Eräs sukulaiseni vmo työskenteli pankissa neuvojana!! Heille kun meni, niin mies aina tottelevaisesti ilmoitti; "ei tuoksuja!"
Pankkiin ihmiset tulivat navetalle, Mennenille, Eau de Golognelle ,lialle ja paskalle lemuten! Mitenkähän tuo selvisi hengissä???
Humpuukia!!
Eräs vanha koulukaveri opiskeli anestesiahoitajaksi. Hän voisi hyvin toimia näin. Yksi itsekkäimmistä tietämistäni ihmisistä.
Siis eikö sairaalatyössä ole oletuksena ettei töihin laiteta hajusteita? Uskomatonta 🥺
On olemassa iso joukko parfyymeita, joita kutsutaan käsitteellä "your skin but better". Luonnolliset, kevyet ja puhtaat tuoksut. Kukaan ei valita näistä sairaaloissa, päiväkodeissa, häissä..
Ihmiset valittaa makeista, itämaisista ja ylipäänsä voimakkaista ja liikaa suihkutetuista tuoksuista.
Vierailija kirjoitti:
On olemassa iso joukko parfyymeita, joita kutsutaan käsitteellä "your skin but better". Luonnolliset, kevyet ja puhtaat tuoksut. Kukaan ei valita näistä sairaaloissa, päiväkodeissa, häissä..
Ihmiset valittaa makeista, itämaisista ja ylipäänsä voimakkaista ja liikaa suihkutetuista tuoksuista.
Eikö silti ennen työvuoroja voisi vain peseytyä? Ehtii niitä hajusteita käyttää sitten vapaa-ajalla. Minusta ainakin olisi kummallista jos suihygienistille mennessä haistelisin toimenpiteen ajan hänen Cleanejään. Epäammattimaista ja itsekästä minusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ihan kaikkea hajusteettomana kun mies ei kestä tuoksuja. Myös hiuskiinne ja muotivaahto. Kun olen tottunut hajusteettomaan elämään, olen alkanut reagoida voimakkaammin itsekin niihin.
Juuri näin, itse olet soppasi keittänyt.
Hajusteeton ihminen huomaa, miten paljon turhaa kemikaalia haisulit itsessään kuljettavat.
On pelkästään positiivista välttää kemikaaleja sen sijaan, että on niille turtunut. Hajusteet ovat kaikille haitaksi.
Vierailija kirjoitti:
Nykyäänhän ei pyritä enää täysin tuoksuttomuuteen, koska sitten oikeasti allergiset saavat vakavampia oireita jos törmäävät tuoksuihin. Miedot tuoksut siedättävät.
Jopa tuoksuttomat tuotteet voivat ärsyttää, kun niissä on aine, jolla se tehdään tuoksuttomaksi. Hiuslakoissa on usein tuoksu, mutta niissä se itse lakkakin voi pölistä ja ärsyttää, kuivashampoot on nykyään minusta pahin tuoksuhaitta, kun jostain syystä hiusten pesusta on tehty ohjelmanumero ja nuoret aikuiset pesevät hiuksiaan kuivashampoolla-
Moni paikka, missä on ennen ollut "tulethan tuoksutta", on nykyään "käytäthän tuoksuja maltilla".
Tällainenkin rajan veto on tosi hankalaa, kun jos sulla on monta tuotetta, jotka on "mietotuoksuisia" niin loppujen lopuksi olet peittänyt itsesi kakofoniaan tuoksuja. Paras olisi, että valitsisi pääosin tuoksuttomat ja korkeintaan pari mietotuoksuista tuotetta - jos on pakko.
Voin kun itsekin rohkenisin asiasta useammin sanoa ääneen! Enää ei onneksi tarvitse lähipiirille asiasta erikseen mainita, kaikki kyllä tietävät tulla meille tuoksutta. Ja voin rehellisesti sanoa, ettei ketään voi tämä tuoksuille herkistyminen ärsyttää enemmän kuin ihan itseäni! Pidän miedoista hyvistä tuoksuista, mutta ei puhettakaan että voisin käyttää mitään hajuvesiä tippaakaan. Pyrin siihen, että kaikki meillä ei ole tuoksutonta, koska pelkään, että jos jätän kaikki tuoksut pois, enää kohta enää kestä niitä missään. Minulle siis kaikki tuoksut eivät aiheuta migreeniä, mutta liian monet. Käytän esim. todella mietoa deodoranttia ja jotain hajustettua kasvorasvaakin pystyn käyttämään. Olen kysynyt läheisiltä, että "miltä minä tuoksun / haisen?" ja vastaus on, että et miltään. Eli just hyvä! Toisaalta olisi helpompaa valita aina tuoksuton vaihtoehto, koska monien tuotteiden tuoksua vaihdellaan. Tästä esimerkkinä käsitiskiaine. Ostin merkkiä, jota aina käytän, mutta uusittu tuoksu saikin aikaan migreenikohtauksen ja jouduin antamaan aineen pois. Onneksi teen nykyisin etätöitä, koska asiakaspalvelussa oli todellinen ongelma se, että asiakas saattoi tuoksua / haista todella voimakkaasti. Työkaverini olivat ymmärtäväisiä ja parhaansa mukaan ottivat "hajuherneet" vastaan puolestani. Ja kyllä minulla toki on lääkkeet, mutta ei ihan helppo olotila ole migreenin täsmälääkkeen jälkeenkään, vaikka kipu helpottaisikin. Lääkkeet väsyttävät ja aivosumu ja pahoinvointi jatkuu pitkään. Myös itse kohtaus voi pitkittyä ja kestää itselläni jopa pari viikkoa. Siinä tapauksessa pitää käydä jo tk:ssakin piikillä tai tiputuksessa. Kertaakaan siellä ei ole lääkäri tai hoitaja sanonut kyseessä olevan "vain mielenterveysongelma tai huomionhakuisuus"! Enkä ole myöskään itse kertaakaan pilannut kenenkään haisulin elokuvaa, konserttia, juna- bussi tai lentokonematkaa tai urheilutapahtumaa ym. valittamalla liiasta hajusta / tuoksusta. Ihan itse olen lähtenyt kesken kotiin. Tai no, lentokoneesta ei poistunut kesken matkan, vaan aloitin lomani migreenillä. Lapsellani on kaveri, jonka vaatteet on pesty niin voimakkaalla pesuaineella, etten voi olla kotona kun hän käy meillä ja lähdön jälkeen on tuuletettava ja joskus jopa pestävä sohvatyyny jolla hän on istunut. En ole tästäkään sanonut edes lapselleni. Mielestäni en siis ole huomionhakuinen, mutta osallistun tähän keskusteluun sen takia, että edes joku tämän myötä osaisi ajatella asioita myös tuoksuttomien kannalta. Ymmärrän sen, että moni nauttii tuoksuista, mutta yhtä lailla pyydän ymmärtämään etteivät kaikki tuoksuja kestä. Eikä se ole oma valinta.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisten merkkien tuotteet taitaakin pääasiassa olla mietotuoksuisia tai täysin tuoksuttomia. Kannattaa kannattaa kotimaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällainenkin rajan veto on tosi hankalaa, kun jos sulla on monta tuotetta, jotka on "mietotuoksuisia" niin loppujen lopuksi olet peittänyt itsesi kakofoniaan tuoksuja. Paras olisi, että valitsisi pääosin tuoksuttomat ja korkeintaan pari mietotuoksuista tuotetta - jos on pakko.
Olen tämän lainauksen kirjoittaja ja halusin tarkentaa, että tarkoitin tämän nimenomaan sellaiseen tilaan tai tilaisuuteen, jossa toivotaan ettei olisi tuoksuja.
Aloittaja taitaa kuulua siihen itsekkääseen väestönosaan, joka ei välitä mitä hänen hajunsa aiheuttavat kanssaeläjille. Minusta tuo on ilmaistu asiallisesti, jos tuohon ei pysty, kannattaa häät jättää väliin. Silloin kerrankin ajattelisit jotain muuta kuin omaa napaasi.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen sitä mieltä että öö, ööö, ö, öööö, öö, ö.
Samaa mieltä paitsi, ööö, ö,ö, ää, ööööööö, ää, ööö.
Ilmeisesti hän pesee sen perseensä haisuvedellä, ihmekös jos löyhkää.