Öö hääkutsussa kehotus tuoksuttomuuteen?
No mitähän hittoa... "Pyydämme ystävällisesti, että saapuisitte juhliimme tuoksutta" wtf?
Kommentit (1807)
Minä en käytä hajuvesiä, enkä tajua mikä idea on tuoksua joltain kemikaalilta. Pesee itsensä, se riittää.
Sisäilmaongelmaisessa koulussa pari vuotta töissä riitti. Nyt haistan kaiken mahdollisen ja puolisoni käyttää minua joskus vainukoirana. Tämä ei ollut edes vitsi, koska haistan meistä tarkimmin. Töissä pitää välillä avata ikkunat oikein kunnolla, jotta pystyy jatkamaan, jos joku teini on kaatanut pullollisen päälleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hiki on hajuna paljon pahempi kuin hajuvesi. Haittaako hajuallergikkoja deodoranttien hajut ja muut sellaiset myös?
Kaupat ja apteekit on täynnä hajusteettomia deodorantteja.
Mutta kun ne ei pidä!
Miten hirveä hienmuodotus teillä oikein on? Terve hiki ei edes haise.
No enpä tiedä mikä on, mutta teinistä alkaen (kun hiki silloin alkoi haista) olen edelleen tänne yli nelikymppiseksi kamppaillut sen kanssa, että mikään dödö ei pidä. Silloin lapsena/nuorena haisin ja pahasti, on se sentään vähän helpottanut. On muuten aika traumaattista nuorelle naiselle haista hielle ihan normaalin koulupäivän aikana. Voit uskoa että olin kiusattu. Tästä syystä olen suorastaan traumatisoitunut pelkäämään haisevani hielle, ja olen asiasta erittäin tarkka.
Yleensä mulla menee paita vaihtoon kesken päivän, samalla tietenkin vessassa kainaloiden pesu ja tuore dödö perään. Juhlissa tämä on aina huomattavasti hankalampaa toteuttaa. Se ei tietty tarkoita sitä että yrittäisin peittää hajua hirveällä parfyyminkäryllä (se ei oikeasti edes auta, sekoitus vaan on hirveämpi kuin kumpikaan haju yksinään). Mutta joo, tällaisen kanssa minä kamppailen. Muutama dödö on joiden tuoksu ns. sopii yhteen oman kemiani kanssa niin, että yhteishaju on vain tunkkainen.
Mars apteekkiin ostamaan antiperspiranttia. Tehoaa varmasti eikä ole hajusteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikäli tällaisen kutsun saisin, jättäisin toki hajusteet pois. Toisaalta ihmettelen, miten hajusteherkät altistavat itsensä oireille, eivätkä esim ota antihistamiinia tai jotain lääkettä ennalta ehkäisevästi? Ja hajusteyliherkkyydestä ollaan ylipäänsä sitä mieltä, että niistä suurin osa toiminnallisia vaivoja, ts. keskushermosto oppii ylireagoimaan asioille, joita ihminen tulkitsee vaarallisiksi. Ja siitä opitaan pois alistamalla itseä ärsykkeille, sen sijaan, että toivotaan maailman muuttuvan hajustettomaksi.
Liika välttely saattaa pahentaa oireita. Jos haittaa paljon elä,ää kannattaa mennä lääkärille. Silloin sielöä myös voidaan antaa omaa ajatusmaailmaa koskevia neuvoja.
Myös on usein ajatuksen tasolla oleva, hajuherkkä ei silloin ei altistu, jos ei huomaa tuoksua.
Kun hän huomaa, että onkin jotain tuoksua niin altistus iskee.
Mutta usein heillä on hyvin herkkä hajuaisti ja siksi miltei kaikki tuoksut ottavat nenään.
Huonommalla hajuaistilla ei niitä havaitsisi.On olemassa lääkkeitä joita voi käyttää kun menee esimerkiksi juhliin.
Hajusteyliherkkyys liittyy siis myös usein erittäin herkkään hajuaistiin.
Kun on sitten valmiiksi kovin epäluuloinen niin vaikutus kertaantuu.
Aivot, nenä ja mahdollinen joku tuoksu.
Voitko hankkia hajusteyliherkkyyden ja kokeilla? Voi olla karua, kun tuleekin ihan fyysisiä oireita ja lääkäri kertoo ettei lääkkeitä ole ja ainoa tapa on vältellä hajusteita.
Ongelma ei ole tuoksut, vaan niiden liikakäyttö. Itse en lähde ovesta ulos ilman tuoksua, mutta sitä ei saa käyttää liikaa. Pää tulee kipeäksi, jos joku on lotrannut voimakasta hajuvettä ja tulee liki.
Kohtuus kaikessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monessa Länsi-Euroopan maassa hajustettu = juntti. Suomessa ei vielä.
Mihin perustat tämän tietosi? Kokemukseni
mukaan Länsi- Euroopassa nimenomaan on tosi reilusti hajusteilla läträäviä miehiä ja naisia. Tosin merkit on kalliita.Siellä tuupataan jopa vessoihin niin roimat aromit, että pari kertaa olen miettinyt kahdesti ennen vessan kynnyksen yli astumista.
Miksiköhän noita vessan raikastajia sitten on myyntiin laitettu kun kaikki pitää olla hajusteetonta.
Yleisissä vessoissa saattaisi ole aika kamalat katkut ellei niissä olisi noita raikasteita. Kumpi on parempi, todella paha, jopa kaikkia yököttävä haju vai hiukan paranneltu.
Itse sanoisin, että p askan ja kusen haju on kyllä äklöttävämpää.Kyllä moni firma menisi konkurssiin jos kaikki siirtyisivät valmistamaan vain hajustamattomia tuotteita.
Ja totta puhuen, aika tylsäähän se myös olisi.Ei kaiken tartte olla täysin hajusteetonta, todellakaan. Ja vessassa toimii hyvin parin tulitikun polttaminen asioinnin jälkeen, mutta ihan ymmärrettävää ettei yleisissä tiloissa voida pitää mitään tulitikkurasioita ihmisten käytettävänä
Monissa miesten vessoissa, voipi olla naistenkin, on sellainen piintynyt pissan yms. haju. Vaikka on varmaan siivottukin hyvin niin se haju vaan puskee läpi.
Siksi näissä saniteettitilojen pesuaineissa on usein joku peittävä ja raikastava tuoksu.
Usein myös on joku lisäraikastin pysyvästi.
Palava tulitikku poistaa hetkellisesti tuoreena leijailevan tuoksun, mutta piintynyttä ei.
Minusta on tärkeää ja asiakkaille miellyttävämpää käyttää näissä tiloissa raikastavia aineita.
En tiedä sitten haluaisivatko hajuherkät sitten mieluummin haistella vessojen äklöjä naturelleja tuoksuja.
Kyllä haluamme, haisee paljon paremmalta kuin joku huuhteluaineen katku. Hyvin siivottu vessa ei haise, kokemusta on. On olemassa myös hajusteettomia pesuaineita, jotka neutraloivat hajuja. Voiko olla niin vaikeaa hankkia yleisiin vessoihin edes hajusteetonta käsisaippuaa, niin tuoksuherkät voisivat pestä kätensä?
Vierailija kirjoitti:
Ongelma ei ole tuoksut, vaan niiden liikakäyttö. Itse en lähde ovesta ulos ilman tuoksua, mutta sitä ei saa käyttää liikaa. Pää tulee kipeäksi, jos joku on lotrannut voimakasta hajuvettä ja tulee liki.
Kohtuus kaikessa.
Vaan mistä tiedät mikä on liikaa muille? Kaikki varmasti käyttävät omasta mielestään juuri sopivasti, kun hajuaisti on turtunut. Myöskään kaikki tuoksuherkät eivät reagoi samoihin tuoksujen ainesosiin.
Vierailija kirjoitti:
Jonsei kestä mitään hajuja, niin kandee pysyä omas himas.
tai vielä parempi, jos ne haisijat pysyisivät kotonaan haisemassa
Vierailija kirjoitti:
Saanko tykätä hajuvesistä?
saat, kunhan tykkäät kotonasi etkä tule ihmisten ilmoille haisemaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikäli tällaisen kutsun saisin, jättäisin toki hajusteet pois. Toisaalta ihmettelen, miten hajusteherkät altistavat itsensä oireille, eivätkä esim ota antihistamiinia tai jotain lääkettä ennalta ehkäisevästi? Ja hajusteyliherkkyydestä ollaan ylipäänsä sitä mieltä, että niistä suurin osa toiminnallisia vaivoja, ts. keskushermosto oppii ylireagoimaan asioille, joita ihminen tulkitsee vaarallisiksi. Ja siitä opitaan pois alistamalla itseä ärsykkeille, sen sijaan, että toivotaan maailman muuttuvan hajustettomaksi.
Liika välttely saattaa pahentaa oireita. Jos haittaa paljon elä,ää kannattaa mennä lääkärille. Silloin sielöä myös voidaan antaa omaa ajatusmaailmaa koskevia neuvoja.
Myös on usein ajatuksen tasolla oleva, hajuherkkä ei silloin ei altistu, jos ei huomaa tuoksua.
Kun hän huomaa, että onkin jotain tuoksua niin altistus iskee.
Mutta usein heillä on hyvin herkkä hajuaisti ja siksi miltei kaikki tuoksut ottavat nenään.
Huonommalla hajuaistilla ei niitä havaitsisi.On olemassa lääkkeitä joita voi käyttää kun menee esimerkiksi juhliin.
Hajusteyliherkkyys liittyy siis myös usein erittäin herkkään hajuaistiin.
Kun on sitten valmiiksi kovin epäluuloinen niin vaikutus kertaantuu.
Aivot, nenä ja mahdollinen joku tuoksu.
No nyt on kyllä niin tietämättömän tekstiä että... Tuoksuherkkyys ei todellakaan ole mikään että koska "nenä haistaa" vaan herkkyys tai allergisoituminen kemikaaleille!
Ei siihen auta mikään lääke tai ajattelun muutos, vaan nimenomaan juurikin välttely. Ihan omasta ja monen muun kokemuksesta. Kun kroppa ei vaan kestä, koko elämän mittaista altistuminen kaikenlaisille kemikaaleille (en nyt tähän luettele, hajusteet on vaan yksi asia, mutta iso sellainen) niin jossain kohtaa tulee raja vastaan. Jokaisella, eri tavoin, on se sitten lopulta syöpä tai aiemmin jo allergiat ja herkkyydet.
Moni ei edes tajua, elää erilaisten särkyjen ja sairauksien kanssa ja vetää lääkkeitä, mutta kemikaalien vähetäminen elämässä voi parantaa oloa ja terveyttä huomattavasti. Ravinto ja ulkona liikkuminen on jo ihan perusasiat, sitten voi miettiä mitä kaikkea kemikaalia sisällä hengittelee tai ihon kautta tunkee kehoonsa, ulkona taas ilmansaasteet on oma asiansa kaupungissa. Toki sisällä sisäilma-asiat myös, homeet muodostaa myrkyllisiä kemikaaleja ja monet rakennustarvikkeet on kemikaaleja, harva asuu puutalossa niinkuin ennen asuttiin ja syötiin luomua, ilman kemikaaleja tai juurikin hajusteita ja aineita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hiki on hajuna paljon pahempi kuin hajuvesi. Haittaako hajuallergikkoja deodoranttien hajut ja muut sellaiset myös?
Mutta kun ne ei pidä!
No enpä tiedä mikä on, mutta teinistä alkaen (kun hiki silloin alkoi haista) olen edelleen tänne yli nelikymppiseksi kamppaillut sen kanssa, että mikään dödö ei pidä. Silloin lapsena/nuorena haisin ja pahasti, on se sentään vähän helpottanut. On muuten aika traumaattista nuorelle naiselle haista hielle ihan normaalin koulupäivän aikana. Voit uskoa että olin kiusattu. Tästä syystä olen suorastaan traumatisoitunut pelkäämään haisevani hielle, ja olen asiasta erittäin tarkka.
Yleensä mulla menee paita vaihtoon kesken päivän, samalla tietenkin vessassa kainaloiden pesu ja tuore dödö perään. Juhlissa tämä on aina huomattavasti hankalampaa toteuttaa. Se ei tietty tarkoita sitä että yrittäisin peittää hajua hirveällä parfyyminkäryllä (se ei oikeasti edes auta, sekoitus vaan on hirveämpi kuin kumpikaan haju yksinään). Mutta joo, tällaisen kanssa minä kamppailen. Muutama dödö on joiden tuoksu ns. sopii yhteen oman kemiani kanssa niin, että yhteishaju on vain tunkkainen.
Kyllä hiki suurimalla osalla ihmisistä joltain haisee kun se ihon bakteerien kanssa sekoittuu. Toisilla vähemmän, toisilla enemmän. Dödöjä miettimättä alkaisin miettiä enemmänkin ruokavaliota, mitä kehoon suun kautta laittaa ja sitä kautta hajut saattavat hyvinkin poistua, kun kehossa ei muodostu ns. kuona-aineita paljon. Esim sokerilakko, vehnän vähetäminen ja prosessoitujen ruokien, vedenjuonnin lisääminen.. Suolasaippua pesussa, luonnon dödöt, vaikka suolakividödö, niin ihokin rauhoittuu ja "luonnolistuu" ajan myötä. Toki jos nämä on jo kunnossa niin sitten on omanlaisensa ominaisuus. Kyllä itsekin tilaisuuksissa missä enemmän on jännitystä tm. niin huomaan enemmän hikoilua ja teen välipesuja mahdollisuuksien mukaan. Soodapohjainen luomudödö on käytössä, ei ole antiperspirantin veroinen, millaista en myrkkyä kainaloihini ja sitä kautta imeytymään vaikka rintaan enää laittaisi.
Vierailija kirjoitti:
Onkohan munkin pirullinen keskushermosto ruvennut ihan itekseen ylireagoimaan, vaikka olen alistanut sitä ihan hiukan vaan pari x vuodessa kalliille tuoksulle?
Itse en ainakaan menisi sellaiseen hääjuhlaan, missä hajuveden käyttö kielletään. Muutenkin nämä ns. hajusteallergikot ovat aina despotoimassa toisten oikeutta tuoksujen käyttöön. Minä ainakin käytän surutta ja jos se on jollekulle ongelma, niin ei tarvitse lähteä ihmisten ilmoille.
Vierailija kirjoitti:
Itse en ainakaan menisi sellaiseen hääjuhlaan, missä hajuveden käyttö kielletään. Muutenkin nämä ns. hajusteallergikot ovat aina despotoimassa toisten oikeutta tuoksujen käyttöön. Minä ainakin käytän surutta ja jos se on jollekulle ongelma, niin ei tarvitse lähteä ihmisten ilmoille.
Joo, jää pois ihan suosiolla. Minulla on kiva tilanne, kun ei tarvitse mennä töihin ja joka kuukausi tulee ihan kiva summa pankkitilille.
Vierailija kirjoitti:
Hengittäminen on pakollista, sinun hajusteiden käyttösi ei.
Vierailija kirjoitti:
Kaiva oikein syvä kuoppa, mene sinne ja vedä vitu päähäsi ja nauti siellä hajuistasi maailman tappiin asti. "Oikeus tuoksujen käyttöön", eissss...
Haissi.
Ostin tuoksutonta voidetta ja se haisee oksettavalle. On syynsä miksi tuoksuja käytetään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta kun ne ei pidä!
Mars apteekkiin ostamaan antiperspiranttia. Tehoaa varmasti eikä ole hajusteita.
Voi tuota kemikaali kuormaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monessa Länsi-Euroopan maassa hajustettu = juntti. Suomessa ei vielä.
Mihin perustat tämän tietosi? Kokemukseni
mukaan Länsi- Euroopassa nimenomaan on tosi reilusti hajusteilla läträäviä miehiä ja naisia. Tosin merkit on kalliita.Siellä tuupataan jopa vessoihin niin roimat aromit, että pari kertaa olen miettinyt kahdesti ennen vessan kynnyksen yli astumista.
Miksiköhän noita vessan raikastajia sitten on myyntiin laitettu kun kaikki pitää olla hajusteetonta.
Yleisissä vessoissa saattaisi ole aika kamalat katkut ellei niissä olisi noita raikasteita. Kumpi on parempi, todella paha, jopa kaikkia yököttävä haju vai hiukan paranneltu.
Itse sanoisin, että p askan ja kusen haju on kyllä äklöttävämpää.Kyllä moni firma menisi konkurssiin jos kaikki siirtyisivät valmistamaan vain hajustamattomia tuotteita.
Ja totta puhuen, aika tylsäähän se myös olisi.Ei kaiken tartte olla täysin hajusteetonta, todellakaan. Ja vessassa toimii hyvin parin tulitikun polttaminen asioinnin jälkeen, mutta ihan ymmärrettävää ettei yleisissä tiloissa voida pitää mitään tulitikkurasioita ihmisten käytettävänä
Monissa miesten vessoissa, voipi olla naistenkin, on sellainen piintynyt pissan yms. haju. Vaikka on varmaan siivottukin hyvin niin se haju vaan puskee läpi.
Siksi näissä saniteettitilojen pesuaineissa on usein joku peittävä ja raikastava tuoksu.
Usein myös on joku lisäraikastin pysyvästi.
Palava tulitikku poistaa hetkellisesti tuoreena leijailevan tuoksun, mutta piintynyttä ei.
Minusta on tärkeää ja asiakkaille miellyttävämpää käyttää näissä tiloissa raikastavia aineita.
En tiedä sitten haluaisivatko hajuherkät sitten mieluummin haistella vessojen äklöjä naturelleja tuoksuja.
Varmaan, kun kaikki hajuttomat tuotteet haisee ällölle kemikaaleille eikä sekään haittaa.
Niin pahalle, että meinaa huuto oksentaa sen haistaessaan.
Normaalin hajuaistin omaava astmaatikko
se on kyllä fiksua. Se hajuvesien ja muiden tuoksujen kakofonia on järkyttävä aina juhlissa. Hajuvedet, pesuaineet, voiteet, hiuslakat ym.