Öö hääkutsussa kehotus tuoksuttomuuteen?
No mitähän hittoa... "Pyydämme ystävällisesti, että saapuisitte juhliimme tuoksutta" wtf?
Kommentit (1807)
Hiki on hajuna paljon pahempi kuin hajuvesi. Haittaako hajuallergikkoja deodoranttien hajut ja muut sellaiset myös?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monessa Länsi-Euroopan maassa hajustettu = juntti. Suomessa ei vielä.
Mihin perustat tämän tietosi? Kokemukseni
mukaan Länsi- Euroopassa nimenomaan on tosi reilusti hajusteilla läträäviä miehiä ja naisia. Tosin merkit on kalliita.Siellä tuupataan jopa vessoihin niin roimat aromit, että pari kertaa olen miettinyt kahdesti ennen vessan kynnyksen yli astumista.
Miksiköhän noita vessan raikastajia sitten on myyntiin laitettu kun kaikki pitää olla hajusteetonta.
Yleisissä vessoissa saattaisi ole aika kamalat katkut ellei niissä olisi noita raikasteita. Kumpi on parempi, todella paha, jopa kaikkia yököttävä haju vai hiukan paranneltu.
Itse sanoisin, että p askan ja kusen haju on kyllä äklöttävämpää.Kyllä moni firma menisi konkurssiin jos kaikki siirtyisivät valmistamaan vain hajustamattomia tuotteita.
Ja totta puhuen, aika tylsäähän se myös olisi.Ei kaiken tartte olla täysin hajusteetonta, todellakaan. Ja vessassa toimii hyvin parin tulitikun polttaminen asioinnin jälkeen, mutta ihan ymmärrettävää ettei yleisissä tiloissa voida pitää mitään tulitikkurasioita ihmisten käytettävänä
Monissa miesten vessoissa, voipi olla naistenkin, on sellainen piintynyt pissan yms. haju. Vaikka on varmaan siivottukin hyvin niin se haju vaan puskee läpi.
Siksi näissä saniteettitilojen pesuaineissa on usein joku peittävä ja raikastava tuoksu.
Usein myös on joku lisäraikastin pysyvästi.
Palava tulitikku poistaa hetkellisesti tuoreena leijailevan tuoksun, mutta piintynyttä ei.
Minusta on tärkeää ja asiakkaille miellyttävämpää käyttää näissä tiloissa raikastavia aineita.
En tiedä sitten haluaisivatko hajuherkät sitten mieluummin haistella vessojen äklöjä naturelleja tuoksuja.
Vierailija kirjoitti:
Mikäli tällaisen kutsun saisin, jättäisin toki hajusteet pois. Toisaalta ihmettelen, miten hajusteherkät altistavat itsensä oireille, eivätkä esim ota antihistamiinia tai jotain lääkettä ennalta ehkäisevästi? Ja hajusteyliherkkyydestä ollaan ylipäänsä sitä mieltä, että niistä suurin osa toiminnallisia vaivoja, ts. keskushermosto oppii ylireagoimaan asioille, joita ihminen tulkitsee vaarallisiksi. Ja siitä opitaan pois alistamalla itseä ärsykkeille, sen sijaan, että toivotaan maailman muuttuvan hajustettomaksi.
Liika välttely saattaa pahentaa oireita. Jos haittaa paljon elä,ää kannattaa mennä lääkärille. Silloin sielöä myös voidaan antaa omaa ajatusmaailmaa koskevia neuvoja.
Myös on usein ajatuksen tasolla oleva, hajuherkkä ei silloin ei altistu, jos ei huomaa tuoksua.
Kun hän huomaa, että onkin jotain tuoksua niin altistus iskee.
Mutta usein heillä on hyvin herkkä hajuaisti ja siksi miltei kaikki tuoksut ottavat nenään.
Huonommalla hajuaistilla ei niitä havaitsisi.
On olemassa lääkkeitä joita voi käyttää kun menee esimerkiksi juhliin.
Hajusteyliherkkyys liittyy siis myös usein erittäin herkkään hajuaistiin.
Kun on sitten valmiiksi kovin epäluuloinen niin vaikutus kertaantuu.
Aivot, nenä ja mahdollinen joku tuoksu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikinä ei parfyymiä, kun mennään hammaslääkäriin, lääkäriin, mammografiaan tai muihin vastaaviin paikkoihin.
Pidän kovasti parfyymeistä ja minulla on niitä useita. Työpaikalle kuitenkin vain jotakin ihan mietoa sitrusta, joka häipyy melkein saman tien ja on lähinnä oman mielen takia.
Kaikkiin sellaisiin paikkoihin, joissa istutaan toisen vieressä pitkään, kuten teatteriin tai vastaavaan, en laita mitään, enkä minnekään, missä ollaan lähikontaktissa, kuten nuo yllä mainitut.Näinhän ne todelliset parfyymifanit toimii. Ja ne kaikista tymäkimmät erikoisuudet on ihan puhtaasti kotiin ja paikkoihin joissa tietää ettei ole yliherkkiä. Mulla on hajuvesi joka tuoksuu Notre-Damen palolta. Savua, nokea, hiiliä, suitsuketta, puuta, ja välillä vieno leyhähdys jotain kukkaista. Upea tuoksu, mutta ei missään nimessä kodin ulkopuolelle sopiva.
Miksi kukaan haluaisi tuoksua miltään rakennuspalolta!?
Jos sattuu tykkäämään savun hajusta. On olemassa tuoksutaloja joiden tarkoitus ei ole tehdä niin sanotusti käytettäviä hajuvesiä, vaan taidetta tuoksumuodossa. Sitten on tuoksutaloja jotka yrittävät vangita jonkun tietyn paikan ja hetken tuoksut pulloon, ikään kuin tuoksumuistona. On tuoksutalo joka yrittää vangita joko eläimen, eläimen elinympäristön, tai muun läheisesti eläimeen liittyvän mielikuvan pulloon. Tämä voi tarkoittaa esimerkiksi sademetsän tuoksuja, joihin liittyy esimerkiksi mädäntyvän kasvuston, ja humuksen tuoksut. Kyse ei ole aina siitä että onko jokin haju hyvä vai paha, vaan esimerkiksi siitä, onko se autenttinen kopio jostakin tietystä paikasta ja hetkestä.
Tuon rakennuspalon lisäksi minulla on hajuvesi joka tuoksuu autenttisesti viulukotelolta. Puuta, metallia, hartsia, hieman tunkkaista. Itselleni entisenä viulistina tämä on nautinnollinen ja tärkeä tuoksu, mutta vain kun haluan nostaa itselleni tuoksun kautta tiettyjä muistoja ja tunnelmia, eli harvoin iltaisin saatan tätä hieman paperille suihkauttaa ja haistella siitä.
Hajuvedet voivat olla paljon muutakin kuin vain hajusteita. Toki tällaiset erikoisuudet harvoin ovat sellaisia päivittäiseen käyttöön suunnattuja tuoksuja. Eivät ole välttämättä tarkoitettu varsinaisesti käyttöön lainkaan, vaan tosiaan enemmän taiteeksi ja taidonnäytteeksi.
Fetissi tuokin.
Jotkut kerää postimerkkejä, toiset kirjoja, kolmannet hajuvesiä. Mikä nyt ketäkin kiinnostaa.
Vierailija kirjoitti:
Hiki on hajuna paljon pahempi kuin hajuvesi. Haittaako hajuallergikkoja deodoranttien hajut ja muut sellaiset myös?
Kaupat ja apteekit on täynnä hajusteettomia deodorantteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on ihan edistyksellistä.Tulevaisuudessa ,jo aivan lähivuosina tuosta tulee trendi.
Ei se muuten täysin onnistu,meidän naisten hiuslakat tuoksuu ,valitettavasti,eikä monikaan sitä ajattele.Itse siihen tottuu,mutta mies joskus huomauttaa,vaikka en todella tottuneena itse huomaa.
Monikaan ei varmasti lähde tuota juhlaa varten ostamaan uutta lakkaa tai geeliä.Hiuslakkaa saa hajuttomana, myydään joka marketissa ja eri merkkejäkin on. Miksei sitä voi käyttää arkenakin vai onko se hiuslakan haju se juttu?
Tämä kommentti olisi järkevä, jos joka lakasta olisi samoilla ominaisuuksilla varustettu tuoksuton versio. Toki siis jos olisi tuoksuttomat häät, noudattaisin pyyntöä, mutta normaaliarjessa ei ole löytynyt omaa lakkaani vastaavaa tuotetta, joka on tuoksuton.
Oma suosikkilakkani on pidon kannalta paras, ei jätä hiuksia tahmeiksi ja ei kiillä, joten on aika huomaamaton. Tuoksu aika voimakas ja karkkimainen, josta ei oikein pidä, mutta se onneksi haihtuu nopeasti ja tuoksuyliherkkä ystäväni myös sanoi, ettei lainkaan huomaa sitä normaalin keskusteluetäisyyden päästä, ellei menisi erikseen nuuhkimaan hiuksiani.
Toki valitsisin tuoksuttoman jos juuri tämä olisi sellaisena tarjolla, koska en siitä tuoksusta juuri välitä.
Kerran ostin lakan täysin samoilla tuotekuvauksilla se teki tukasta kuin tahmeaa hattaraa ja ulkona lentävät pumpuliset poppelinsiemenet tarttuivat siihen kuin kärpäspaperiin. Lakoilla on siis valtavia eroja, joten on hyvä, että on valikoimaa.
Tuoksullisia lakkoja on meidän lähikaupassakin parikymmentä, tuoksuttomia vain muutama, joten on paljon epätodennäköisempää, että vain parista tuotteesta löytyy omaa suosikkia.Eli ei tuoksu ole mikään "se juttu" vaan se, ettei halua kulkea koko päivää tahmean hattaratukan kanssa. Noissa häissä toki olisin kokonaan ilman lakkaa, laittaisin tukan vaan erilailla.
Hiuslakoissa se aerosoli saa minulle astmakohtauksen aikaan. Oli tuoksu tai ei. Saman tekee suihkutettavat deodorantit, hyttyskarkoitteet, ilmanraikastajat jne.
Mitä käytännössä tarkoitat tällä? Että saat astmakohtauksen 2 tuntia sitten laitetusta vieruskaverin deodorantista jos se on aerosolidödö? Vai että saat astmakohtauksen jos joku suihkii sitä aerosolia sun lähellä? Kaksi aika eri tilannetta joista jälkimmäinen on varmasti paljon helpompi vältellä kuin ensimmäinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta kun ne ei pidä!
Vierailija kirjoitti:
Mikäli tällaisen kutsun saisin, jättäisin toki hajusteet pois. Toisaalta ihmettelen, miten hajusteherkät altistavat itsensä oireille, eivätkä esim ota antihistamiinia tai jotain lääkettä ennalta ehkäisevästi? Ja hajusteyliherkkyydestä ollaan ylipäänsä sitä mieltä, että niistä suurin osa toiminnallisia vaivoja, ts. keskushermosto oppii ylireagoimaan asioille, joita ihminen tulkitsee vaarallisiksi. Ja siitä opitaan pois alistamalla itseä ärsykkeille, sen sijaan, että toivotaan maailman muuttuvan hajustettomaksi.
Mitä lääkkeitä? Antihistamiini auttaa tuoksuyliherkkyyteen yhtä hyvin kuin luunmurtumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta kun ne ei pidä!
Miten hirveä hienmuodotus teillä oikein on? Terve hiki ei edes haise.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta kun ne ei pidä!
Miten hirveä hienmuodotus teillä oikein on? Terve hiki ei edes haise.
No enpä tiedä mikä on, mutta teinistä alkaen (kun hiki silloin alkoi haista) olen edelleen tänne yli nelikymppiseksi kamppaillut sen kanssa, että mikään dödö ei pidä. Silloin lapsena/nuorena haisin ja pahasti, on se sentään vähän helpottanut. On muuten aika traumaattista nuorelle naiselle haista hielle ihan normaalin koulupäivän aikana. Voit uskoa että olin kiusattu. Tästä syystä olen suorastaan traumatisoitunut pelkäämään haisevani hielle, ja olen asiasta erittäin tarkka.
Yleensä mulla menee paita vaihtoon kesken päivän, samalla tietenkin vessassa kainaloiden pesu ja tuore dödö perään. Juhlissa tämä on aina huomattavasti hankalampaa toteuttaa. Se ei tietty tarkoita sitä että yrittäisin peittää hajua hirveällä parfyyminkäryllä (se ei oikeasti edes auta, sekoitus vaan on hirveämpi kuin kumpikaan haju yksinään). Mutta joo, tällaisen kanssa minä kamppailen. Muutama dödö on joiden tuoksu ns. sopii yhteen oman kemiani kanssa niin, että yhteishaju on vain tunkkainen.
Vierailija kirjoitti:
Varsinaista keittiölääkärin puhetta.
Ihanaa, miten valistunutta! Hajusteallergia voi olla syntyessä ja sen saada ehkä aikuistuessa kuriin. Tuoksuyliherkkyys tulee aikuisiällä ja se on kolmoishermon häiriö kasvojen alaosan pinnalla ja limakalvoilla sisäpuolella. Oireet voivat olla nopea turvotus, polttava kipu limakalvoilla, migreeni, ääni kadota, poskiontelotulehdus jne. Mun ikuinen kauhu on kun jengi tykkää rasvata esim. lentokoneissa, busseissa Lemon Glyserine käsirasvalla. Synteettinen sitruuna ja myski minusta pahimmat + palasaippuat. Mulla lähtee vartissa ääni jos vieressä käyttäjä jos en pysty suojautumaan. Turpoo hengitystiet. Kerran bussissa viereen istui Body Shopin hajuvettä käyttänyt nainen. Halpamerkeissä yleensä paljon liottimia. Sain migreenin 5min kun ei suojaa. On siksi aina lääke ja vettä mukana, koska kun pahaks menee niin alan oksentaa ja mentävä piikitkseen. Tuli siis aikuisiällä vasta tämmönen.
Mutta viime kädessä joka puolella voi tulla joku ainesosa vastaan joka nostaa reaktiot, ei sen tarvi lähteä ihmisestä, esim kiinalainen muovi tai kumi on paha, kukat, maahome, tuore tai kyllästetty puuaines. Ja toisaalta jotkut tuoksut ei aiheuta reaktioita. Onneksi tuli korona ja kakkostason maskit kun ennen pystyi vaan huivilla tai tuubihuivilla peittään kasvojen alaosan. Manuaalisuojautuminen on siis auttavaa. Maskeilla uskaltaa paremmin liikkua (kun on ensin löytänyt maskin joka ei haise). Kun mulla on juhlat, ne ovat hajusteettomia, tiedotan niistä, läheiset tuntee jo minut ja osaa toimia. Jos vieraan hajuste leijaa pitkälle, on mahdollisuus mennä suihkuun, ja varaamillani tuotteilla palata juhliin. Tai valita lähteä pois.
Hassuinta se että jos sanon bussissa että olen hajuallergikko ja tuoksunne on niin voimakas että joudun nyt valitettavasti suojautumaan, niin jotkut jopa loukkaantuneet ja syyttäneet rasistiksi. Siinä vaiheessa minä aika kylmästi totean että jos pidät sairautta ja kohteliaisuutta rasismina, niin pidä ihan vapaasti. Onneksi on niitä jotka myös ymmärtää. Huomioidaan toisemme, ja otetaan myös itse vastuuta ettei mene päivä pilalle keltään.
Ööö tuli tämmöinen kutsu ja pyyntö.
No ööö. Noudata pyyntöä.
Ei siinä sen enempää.
Vierailija kirjoitti:
Ikinä ei parfyymiä, kun mennään hammaslääkäriin, lääkäriin, mammografiaan tai muihin vastaaviin paikkoihin.
Miksi ylipalkatuilla lääkäreillä muka olisi oikeus löyhkättömiin asiakkaisiin, mutta pienempipalkkaiset joutuvat kärsimään hajuvesilöyhkäisiä ihmisiä. Jos niitä löyhkiä on pakko käyttää, niin menkää sinne lääkäriin haisemaan. Lääkäreillä on niin hyvät palkat, että saavat luvan kärsiä haisevista asiakkaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta kun ne ei pidä!
Apteekista ostettava ihon puhdistukseen tarkoitettu alkoholi pitää hien hajun poissa eikä ärsytä kainaloita. Heti karvojenpoiston jälkeen ei kannata laittaa.
Ongelma on se, että hajuvedet eivät enää ole luonnollisia. Voi kuinka aikoinaan pidin vaikka Laura Biagiottin hajuvedestä, joka oli tuotettu vain valkoisista kukista.
Nykyään se ei ole luonnollinen.
Entäpä tupakka? Aikoinaan siihen oli lisätty yli 200 riippuvuutta aiheuttavaa ainesosaa, sittemmin 400. <juuri luin, että nykyään yli 1000 ainesosaa, ja niitä et tuoteselosteesta löydä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on ihan edistyksellistä.Tulevaisuudessa ,jo aivan lähivuosina tuosta tulee trendi.
Ei se muuten täysin onnistu,meidän naisten hiuslakat tuoksuu ,valitettavasti,eikä monikaan sitä ajattele.Itse siihen tottuu,mutta mies joskus huomauttaa,vaikka en todella tottuneena itse huomaa.
Monikaan ei varmasti lähde tuota juhlaa varten ostamaan uutta lakkaa tai geeliä.Hiuslakkaa saa hajuttomana, myydään joka marketissa ja eri merkkejäkin on. Miksei sitä voi käyttää arkenakin vai onko se hiuslakan haju se juttu?
Niin meinaat, että häihin päästäkseen sen lisäksi, että hommaa juhlapuvun, lapsenvahdin, lahjan, kuljetukset, majoitukset (mahdollisesti, ei välttämättä tietenkään), pitäisi vielä uusia shampoo, hoitoaine, suihkusaippua, dödö, hiustenhoitotuotteet, kasvojen pesuaineet, kosteusvoiteet kasvoille ja vartalolle, meikkipohja ja muut meikit siltä varalta, että jos jossain sattuu joku hajustehiukkanen olla?
Jos se on ylitsepääsemätön ongelma, henkilö voi ihan rauhassa jättää tulematta häihin. -ohis
täytyyhän sun jossain vaiheessa ostaa kuitenkin lisää.
Vierailija kirjoitti:
Mitenköhän hajuton pitää olla? Dödö tuoksuu, vaatteiden pesuaineet, shampoot, hiuslakat ja kampausnesteet...
Mulla noista ei yksikään tuoksu. Shampooseen laitan joskus tipan eteeristä öljyä, mutta muut on hajusteettomia.
Minulla ei edes ole hajusteyliherkkyyttä, mutta en pidä tuoksujen kakofoniasta. Voisko hirveämpää olla kuin työkaveri jolla on hajustettua hiuslakkaa, dödöä, huuhteluaineella pestyt vaatteet ja siinä päällä erikseen vielä parfyymi. Hyi yök!
Vierailija kirjoitti:
Harmillistahan se on, jos ei kestä tuoksuja. Itse kutsun niitä nimenomaan tuoksuiksi, en miksikään lemupilviksi. Niiden halpojen markettien tuotteiden lisäksi joillakin saattaa olla kalliita hyviä parfyymejakin. Täydentävät juhlan, niin kuin joku jo mainitsikin. Mutta ap n kannattaa vaan noudattaa kutsun pyyntöä, eiköhän se ole kutsujalle tärkeää.
1 suihkaus ennen juhliin lähtöä, puhtaalle iholle = elegantti tuoksu.
Useampi kuin 1 suihkaus/vrk, tai suihkaus useammin kuin peseytyminen tai suihkaus julkisessa tilassa kuten työpaikan pukkarissa = lemu.
Ei kaiken tartte olla täysin hajusteetonta, todellakaan. Ja vessassa toimii hyvin parin tulitikun polttaminen asioinnin jälkeen, mutta ihan ymmärrettävää ettei yleisissä tiloissa voida pitää mitään tulitikkurasioita ihmisten käytettävänä