Öö hääkutsussa kehotus tuoksuttomuuteen?
No mitähän hittoa... "Pyydämme ystävällisesti, että saapuisitte juhliimme tuoksutta" wtf?
Kommentit (1807)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse käytän hyvin mietoja hajusteita, joiden ei ole tarkoituskaan tuoksua monen metrin päähän, vain ainoastaan ihmiselle jolla on naama kiinni minun paljaassa ihossani. Enkä ajatellut kyllä lopettaa käyttöä, sori siitä.
Sama. On ihana kuulla toisen sanovan, että tuoksut hyvälle. Joskus joku on sanonut, että tuoksut aina niin puhtaalle.
Myös kotonani on hyvä tuoksu. Siivoan säännöllisesti, tuuletan matot ja ryijyt, pesen tekstiilit, vaihdan lakanat 2 kertaa kuukaudessa, ikkunani on auki ja sisällä tuoksuu puhtaalta ja raikkaalta, aavistukselta ruusua.
En käytä kemikaaleja, pesen pyykit hajusteettomalla pesuaineella ja ruusun tuoksuisella pyykkietikalla. Siivoamiseen käytän vain tolua ja fairyä.
Ruusuntuoksuinen pyykkietikka voi olla jollekulle ongelma. Tolu ja Fairy ovat kemikaaleja ja niissä on tuoksut myös. Lakanoiden vaihto 2 krt kuukaudessa on minimi, parempi olisi vaihtaa viikon välein. Mulla ainakin alkaa naama kukkia jos noin harvoin vaihtaa.
Minä ilman allergioita, mutta raikasta sänkyä haluavana vaihdan lakanat kerran viikossa ja tarvittaessa useammin. Niin ja tietty lakanoiden vaihdon yhteydessä petivaatteet yksitellen käy rummussa tuuletusohjelmalla 20 min/tyyny yms. Tyynyliina vaihtuu joka päivä, ah sitä onnea mennä puhtaisiin lakanoihin nukkumaan!
Olisipa itselläkin jaksamista tähän, kiva nukkua puhtaissa lakanoissa. Hyvin usein vaan se lakanoiden vaihtoväli venyy sinne 2-3 viikkoon.
Minäkin allergiaton, mutta kuivausrumpu on ihan loistava siinä, kuinka paljon se kerää pölyä. Tuo petivaatteiden rummuttaminen jollain raikastusohjelmalla on tosi hyvä, kerää samalla irtopölyä pois. Itsellä menee helposti nenä tukkoon kun menen maate, tuo pölyn määrän vähentäminen vuodevaatteista on jonkin verran auttanut.
Kannattaa kuitenkin huomata, että se kuivausrumpu myös kuluttaa lakanoita ja muodostaa siten lisää pölyä. Riippuen rummusta lopputulos saattaa olla jopa pölyisempi. Itsellä lattian imurointi parin tunnin kuluttua lakanoiden vaihtamisen jälkeen taas auttaa todella merkittävästi. Kuivausrummun en ole huomannut auttavan.
Minä kuivausrumpua harkitessani luin jostakin, että oikeasti se on pesukone joka niitä lakanoita kuluttaa. Minä olen nukkasihdissä ja huonepölyn määrässä nähnyt valtavan vähenemisen kuivausrummun käytön jälkeen. Mutta kulutti se tai ei, paljon karvaa tiputtavan koiran kanssa kuivausrumpu on ainoa keino saada lakanat ja vaatteet karvattomiksi. Itse laitan kaiken kuivausrumpuun (herkemmät pesupussissa), paitsi pinnoitetut ulkoiluvaatteet joissa on kielto. Myös kuivuneet villaiset vaatteet käytän rummussa raikastusohjelmalla koirankarvojen takia. Paitsi tietty villasukat jotka pesen muun pyykin joukossa muutenkin.
Itseäni kiusaa lähinnä se, että kun lakanat säilytetään meillä sängynaluslaatikossa (laatikot siis ovat osa sänkyä), ja pesee hajusteettomalla pesuaineella eikä käytä etikoita tai huuhteluaineita, niin lakanat alkavat nopeasti haista sellaiselle.. laatikolle. Haju ei ole varsinaisesti likainen, mutta hieman tunkkainen. Sellainen puisen tunkkainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
P*ska vieras olet, jos et noudata pyyntöä. Noin joka kolmas suomalaisista oireilee tuoksuista jonkinasteisesti, joten on hyvin todennäköistä, että jokaisissa häissä ja muissa tilaisuuksissa on tuoksuista oireilevia. Ei pelkästään tuoksuyliherkät oireile, vaan myös mm. astmaatikot voivat saada astmakohtauksen tuoksuista tai migreenipotilaat migreenikohtauksen. Tämä on myös esteettömyyskysymys. Nykyaikana pitäisi olla jo ihan perusjuttu, että huomioidaan kanssaihmiset olemalla tuoksuttomia ihmisten ilmoilla. Parfyymit ym. voimakkaat hajusteet ovat pahimpia, mutta oireita voi aiheuttaa myös hajustetun pyykinpesu/huuhteluaineen haju vaatteissa, hajustetut deodorantit, hajustetut hiuslakat, partavedet, shampoot, saippuat, meikit, rasvat, siivousaineet, tupakan haju, autosta vaatteisiin tarttunut wunderbaumin haju, ilmanraikastimet jne. Olisi suotavaa, että ihmiset ylipäätään siirtyisivät käyttämään hajusteetonta pyykinpesuainetta ja hajusteetonta kosmetiikkaa, ja jättäisivät tuoksuilla lotraamisen kotioloihin ja sellaisiin pienen porukan tilaisuuksiin, joista varmuudella tietävät ettei kukaan oireile tuoksuista. Tämä auttaisi jo paljon. Jos haluat, että kotonasi vierailevat eivät oireile, niin vaihda myös kodinpuhdistustuotteet ja tiskiaineet hajusteettomiin, äläkä käytä wc-raikastimia, huonetuoksuja tms. Hajusteettomia vaihtoehtoja on nykyään paljon tarjolla mm. LV, Erisan, Pirkan ja Rainbown hajusteettomat vaihtoehdot, mitkä ovat myös edullisia. Samalla myös luontoon päätyvä kemikaalikuorma vähenee. Sairaaloissa, hammaslääkäreissä jne. on ollut jo pitkään "tulethan tuoksutta" -kylttejä, toivottavasti tämä laajenee muuallekin yhteiskuntaan. Juuri olin itse elokuvissa missä tuoksui parfyymi ja sain päänsäryn ja hengitystieoireita, ja päätin että enpä kehtaa toiste mennä.
Luettelit voimakkaasti tuoksuvat meikit?! Laadukkaat meikit eivät kylläkään haise yhtään miltään. Kuka nyt kasvoilleen haluaisi koko päiväksi jonkun ruusun tms. tuoksun? Ei niin kukaan. Liioittelu näissä asioissa kääntyy hajuherkkiä/allergisia vastaan.
Kannattaa tarkistaa ainesosaluettelo, valtaosassa meikeistä on hajusteita vaikkei sitä hajusteisiin tottunut havaitse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huono provo. Kaikkien pitäisi tajuta ettei kaikki kestä hajusteita. Se onkin ihan kamalaa edes tämän kerran tyytyä hajusteettomiin tai hyvin mietoihin dödöihin? Ne suojaa ihan yhtä hyvin.
Sehän on ihan sama homma tupakoitsijoilla kuin hajusteiden lotraajilla, että ei välitetä muista ihmisistä. Meidän taloyhtiössä valitti eräs leskirouva, että tupakointipiste oli aivan liian lähellä hänen asuntonsa. Ratkaisuna oli se, että se piste siirrettiin erään nuoren miehen parvekkeen alle. Tämä nuorukainen polttaa itse omalla parvekkeellaan, niin ei ehkä ole häiriintynyt tupakointipisteen läheisyydestä, mutta myytyähän ei tuolla varustuksella kämppäänsä saa, jos semmonen juttu tulisi ajankohtaiseksi.
Mikäs ongelma tuo muka on? Myy sen kiitolliselle tupakoitsijalle.
Ei kukaan halua asuntoa tupakointipaikan vierestä, ei vaikka itse polttaa.
Mikä ettei?? Ei se savu tupakoitsijoita häiritse ja tuskin siellä koko ajan käryää. Aivan hyvin voi oleskella partsilla ja kessutella itsekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sitä vittua, että jompikumpi juhlakaluista tai vaikkapa juhlakalun vanhemmista saa oireita hajusteista. Mäkin meinasin pyytää kuopuksen nimijäisiin saapujia tulemaan ilman hajuvesiä, mutta en sitten kehdannut. No, en onneksi saanut päänsärkyä, kun oli ikkunat tehokkaasti auki.
Tuoksutta ei tarkoita vain ilman hajuvesiä. Hiuslakka, suihkusaippua, pyykinpesuaine, kosteusvoide jne.lasketaan tuohon myös.
Joo, hysteerikkojen mielestä, mutta muihin ihmisiin ulotettuna tuo on jo kohtuuton vaatimus.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenköhän hajuton pitää olla? Dödö tuoksuu, vaatteiden pesuaineet, shampoot, hiuslakat ja kampausnesteet...
Jos nuo kaikki ostaa hajusteilla, niin lopputulos on aika tympeä kärymyrsky. Eikö kannata ostaa hajusteettomana kaikki nuo ja sitten harkitusti lisätä ihan pieni ripaus hyvää tuoksua tilanteissa jossa itse haisee, tai valitsee yhden tuotteen jonka saa hyvällä miedolla tuoksulla. Tuoksuja ei kuitenkaan tule lisätä työpaikalle töihin mennessä, eikä esim sairaalaan, terveyskeskukseen mennessä, eikä muutenkaan jos ei ole varma kestääkö seura tuoksuja.
Parfymoidut huuhteluaineet ovat kammottavimpia, halvalta haiseva käry ei irtoa vaatteista ikinä.
Kauanko nuo sitten haisee? Pyykissä joku huuhteluaine käryää kyllä, mutta esim. suihkusaippua, shampoo, hoitoaine? Jos käyn illalla suihkussa, ei aamulla kyllä iho tai hiukset haise enää miltään muulta kuin ns. itseltään. Käsisaippuassani on nyt joku tuoksu mikä säilyy yllättävän kauan käsissä, jopa puoli tuntia, mutta normaalisti ne eivät haise niin pitkään.
Itse tykkään käyttää tuoksutonta vartalorasvaa ja lisätä siihen suihkauksen jotain lempihajuvettäni. Toki ei sekään tuoksu enää parin tunnin kuluttua iholla tuoksu. Mun ihoni nyt muutenkin syö kaikki tuoksut, vahvinkin hajuvesi katoaa noin neljässä tunnissa kokonaan. Ja se ei ole oma mielipide, olen ihan kysellyt muilta, riittävän läheisten ihmisten kanssa jopa työntänyt ranteeni (minne yleensä hajuveden suihkautan) nenän eteen että haistatko mitään..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse käytän hyvin mietoja hajusteita, joiden ei ole tarkoituskaan tuoksua monen metrin päähän, vain ainoastaan ihmiselle jolla on naama kiinni minun paljaassa ihossani. Enkä ajatellut kyllä lopettaa käyttöä, sori siitä.
Sama. On ihana kuulla toisen sanovan, että tuoksut hyvälle. Joskus joku on sanonut, että tuoksut aina niin puhtaalle.
Myös kotonani on hyvä tuoksu. Siivoan säännöllisesti, tuuletan matot ja ryijyt, pesen tekstiilit, vaihdan lakanat 2 kertaa kuukaudessa, ikkunani on auki ja sisällä tuoksuu puhtaalta ja raikkaalta, aavistukselta ruusua.
En käytä kemikaaleja, pesen pyykit hajusteettomalla pesuaineella ja ruusun tuoksuisella pyykkietikalla. Siivoamiseen käytän vain tolua ja fairyä.
Ruusuntuoksuinen pyykkietikka voi olla jollekulle ongelma. Tolu ja Fairy ovat kemikaaleja ja niissä on tuoksut myös. Lakanoiden vaihto 2 krt kuukaudessa on minimi, parempi olisi vaihtaa viikon välein. Mulla ainakin alkaa naama kukkia jos noin harvoin vaihtaa.
Minä ilman allergioita, mutta raikasta sänkyä haluavana vaihdan lakanat kerran viikossa ja tarvittaessa useammin. Niin ja tietty lakanoiden vaihdon yhteydessä petivaatteet yksitellen käy rummussa tuuletusohjelmalla 20 min/tyyny yms. Tyynyliina vaihtuu joka päivä, ah sitä onnea mennä puhtaisiin lakanoihin nukkumaan!
Olisipa itselläkin jaksamista tähän, kiva nukkua puhtaissa lakanoissa. Hyvin usein vaan se lakanoiden vaihtoväli venyy sinne 2-3 viikkoon.
Minäkin allergiaton, mutta kuivausrumpu on ihan loistava siinä, kuinka paljon se kerää pölyä. Tuo petivaatteiden rummuttaminen jollain raikastusohjelmalla on tosi hyvä, kerää samalla irtopölyä pois. Itsellä menee helposti nenä tukkoon kun menen maate, tuo pölyn määrän vähentäminen vuodevaatteista on jonkin verran auttanut.
Kannattaa kuitenkin huomata, että se kuivausrumpu myös kuluttaa lakanoita ja muodostaa siten lisää pölyä. Riippuen rummusta lopputulos saattaa olla jopa pölyisempi. Itsellä lattian imurointi parin tunnin kuluttua lakanoiden vaihtamisen jälkeen taas auttaa todella merkittävästi. Kuivausrummun en ole huomannut auttavan.
Eri. Laadukkaat lakanat eivät rummussa kulu yhtään vaan tulevat ihanan pehmeiksi eikä vaadi muuta kuin viikkauksen kaappiin. Käyttöön otettaessa ovat aivan sileitä. Nuorena joko silitin tai mankeloin taloyhtiön mankelissa aina siinä töpeksien. Nyt en enää siihen rumbaan ala.
Vaikka laadusta joutuu maksamaan kerran, se tulee vuosien myötä paljon halvemmaksi kuin ostaa jatkuvasti halpoja ja huonoja myttyyn rypistyviä lakanoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuten hyvä, mut mulla on Mielen pyykkikone ja kuivausrumpu. Valmistaja ei suosittele pyykkietikkaa, koska se syövyttää putkia.
Käytännössä etikka ei syövytä mitään vahingollisesti koneen elinkaaren aikana. Sitäpaitsi se ehkäisee kalkkisaostumia koneessa. Paljon vahvempia happoja käytetään koneenpuhdistusaineissa. Automaattiannostelijoissa ongelman voisi aiheuttaa se, että etikka pitkiä aikoja annostelijassa seisoessaan haihtuu ja saattaa pienissä määrissä päätyä automaattiannostelijan piirilevylle, jota se sitten hapettaisi vuosien saatossa. Jos tuosta on huolissaan niin ongelmaa ei ole kun lisää etikan manuaalisesti huuhteluainelokeroon jos sellainen koneesta löytyy.
Pyykkietikka on ihan turha kemikaali ihan yhtä lailla kuin joku huuhteluaine. Kuivausrumpu ajaa saman asian ilman turhia kemikaaleja tai hajuja.
Kaikkia vaatteita vaan ei saa kuivata rummussa. Jotta vaatteet kestävät oikean elinkaarensa ajan, on viisainta olla uhmaamatta ohjetta. Esim. fleecestä valmistettuja vaatteita on laitettu rumpuun huonolla menestyksellä eli tulipalo on seurauksena, joka voi viedä koko kodin.
No siis nykyäänhän mitään ei oikeastaan saa kuivata rummussa. Mulla on ihan tavallisia puuvillafroteepyyhkeitä ja puuvillaisia lakanoita ja kaikissa niissäkin on kielto kuivata rummussa.
Mulla ainakin on rummussa ihan omat ohjelmansa eri tyyppiselle pyykille mikä sitten säätää esim. lämpötilaa. Ei ole tarkoituskaan kuivata keinokuituja samassa lämpötilassa kuin vaikka niitä puuvillaisia liinavaatteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenköhän hajuton pitää olla? Dödö tuoksuu, vaatteiden pesuaineet, shampoot, hiuslakat ja kampausnesteet...
Jos nuo kaikki ostaa hajusteilla, niin lopputulos on aika tympeä kärymyrsky. Eikö kannata ostaa hajusteettomana kaikki nuo ja sitten harkitusti lisätä ihan pieni ripaus hyvää tuoksua tilanteissa jossa itse haisee, tai valitsee yhden tuotteen jonka saa hyvällä miedolla tuoksulla. Tuoksuja ei kuitenkaan tule lisätä työpaikalle töihin mennessä, eikä esim sairaalaan, terveyskeskukseen mennessä, eikä muutenkaan jos ei ole varma kestääkö seura tuoksuja.
Parfymoidut huuhteluaineet ovat kammottavimpia, halvalta haiseva käry ei irtoa vaatteista ikinä.Kauanko nuo sitten haisee? Pyykissä joku huuhteluaine käryää kyllä, mutta esim. suihkusaippua, shampoo, hoitoaine? Jos käyn illalla suihkussa, ei aamulla kyllä iho tai hiukset haise enää miltään muulta kuin ns. itseltään. Käsisaippuassani on nyt joku tuoksu mikä säilyy yllättävän kauan käsissä, jopa puoli tuntia, mutta normaalisti ne eivät haise niin pitkään.
Itse tykkään käyttää tuoksutonta vartalorasvaa ja lisätä siihen suihkauksen jotain lempihajuvettäni. Toki ei sekään tuoksu enää parin tunnin kuluttua iholla tuoksu. Mun ihoni nyt muutenkin syö kaikki tuoksut, vahvinkin hajuvesi katoaa noin neljässä tunnissa kokonaan. Ja se ei ole oma mielipide, olen ihan kysellyt muilta, riittävän läheisten ihmisten kanssa jopa työntänyt ranteeni (minne yleensä hajuveden suihkautan) nenän eteen että haistatko mitään..
Iholta hajusteet usein häviävätkin aika nopeasti, mutta vaatteisiin tarttuessaan säilyvät todella pitkään. Hiuksiin hajusteet jäävät myös yllättävän sitkeästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuten hyvä, mut mulla on Mielen pyykkikone ja kuivausrumpu. Valmistaja ei suosittele pyykkietikkaa, koska se syövyttää putkia.
Käytännössä etikka ei syövytä mitään vahingollisesti koneen elinkaaren aikana. Sitäpaitsi se ehkäisee kalkkisaostumia koneessa. Paljon vahvempia happoja käytetään koneenpuhdistusaineissa. Automaattiannostelijoissa ongelman voisi aiheuttaa se, että etikka pitkiä aikoja annostelijassa seisoessaan haihtuu ja saattaa pienissä määrissä päätyä automaattiannostelijan piirilevylle, jota se sitten hapettaisi vuosien saatossa. Jos tuosta on huolissaan niin ongelmaa ei ole kun lisää etikan manuaalisesti huuhteluainelokeroon jos sellainen koneesta löytyy.
Pyykkietikka on ihan turha kemikaali ihan yhtä lailla kuin joku huuhteluaine. Kuivausrumpu ajaa saman asian ilman turhia kemikaaleja tai hajuja.
Se etu siitä on, että etikka neutraloi emäksiset pesuainejäämät ja etikkaahan pyykkiin ei jää, koska se mitä etikasta jää pyykkiin, haihtuu kuivattaessa pyykkiä kokonaan pois. Myös kone pysyy puhtaampana. Muuten tietty kuivausrumpu ajaa asian niiden pyykkien pehmentämisen osalta, jotka sinne voi laittaa.
Tämä on aina ollut mysteeri minulle, miten pyykkikone voi likaantua?? Silloin pestävä pyykki ei mitenkään voi olla ulos otettuna puhdasta. Koneet vaativat, että ne käytetään vaikka kerran kuukaudessa tyhjänä kuumimmalla ja pisimmällä ohjelmalla, jotta putket pysyvät auki. Jääkö tämä tekemättä?
Jos vesi on kovaa täytyy kalkkisaostumat poistaa säännöllisesti hapolla, oli se sitten sitruunahappo tai etikka. Siihen ei auta korkeatkaan pesulämpötilat. Mitä pehmeämpää vesi on sitä harvemmin tämä on tarpeellista.
Ok, olen aina asunut pehmeän veden alueella, joten tuo kalkki on minulle tuntematon ongelma. Kiitos selvennyksestä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulenpa, että kyse ei ole siitä sipaisusta Nivean dödöä tai hoitoaineesta. Ongelma on ihmiset, jotka vetelee kaikkea päällekäin ja paljon! Vaatteet HAISEE vahvalta pesuaineen ja huuhteluaineen sekoitukselta ja päälle vielä suihkittu runsaasti sitä ah niin ihanaa YSL Black Opiumia. Näitä ihmisiä on valitettavasti paljon. Yleensä sellaisia +50v. rouvashenkilöitä.
Black Opium on paras. Ja siitä hyvä, että hajusteyliherkät työkaveritkin pitävät siitä eivätkä saa oireita.
Pitävät siitä? Sinä ihan tosissasi pistät HAJUVETTÄ työpaikalle? Miksi?
Varmaan siksi, että se on hänellä tapana.
Kuten monilla muillakin.
On siis ihan yleinen tapa Suomessa.-eri
Yleisyys ei tee tavasta yhtään vähemmän tyhmää.
Tyhmyys on tässä tapauksessa subjektiista, ei se että sinä et jostain tykkää tai sitä ymmärrä tee siitä tyhmää.
Kyllä se on tyhmää jos teet jotain vain tavasta ja muut kärsivät siitä.
Kaikki kärsivät jostain, mutta maailma ei pyöri niiden poistamisen ympärillä.
Ajatelkaas liikuntavammaisia ihmisiä.
Kuinka monesta paikkaa kuitenkin puuttuu esteettömät tilat tai edes helpotettu heidän liikkumistaan?
Asunnotkin on suureksi osaksi suunniteltu niin, että liikuntaesteinen joutuu omaan alkuun tekemään muutokset, ainakin omistusasunnon ostaessaan.
Eikä liikuntaesteiset voi määrätä millään niin, että kaikki paikat ovat sopivia heille.
Heidän on vain siihen sopeuduttava.
Näkövammaiset, lyhytkasvuiset jne.Paniikkihäiriöiset eivät voi vaatia kauppoja tyhjäksi ennen heidän sinne menoaan.
Jokainen yksilö joka kärsii jostain henkilökohtaisesta asiasta niin yleensä joutuu siihen sopeutumaan, ei niin, että muut sopeuttavat elämäänsä hänen kärsimykseensä.Minä esimerkiksi kärsin ja olen stressaantunut, ellen jo traumatisoitunut vähätuloisuudestani.
En minäkään voi vaatia muita yksityisiä ihmisiä antamaan minulle rahaa. Tai käymään puolestani ruokakaupassa heidän rahoillaan.
Toki saan pienen asumistuen, kiitos siitä, mutta arki stressaa koko ajan silti.Oletko tosissasi ettei liikuntaesteisiä ole otettu huomioon? Käytännössä kaikissa julkisissa paikoissa on rakennettu esteettömät reitit. Viimeisen 20 vuoden aikana rakennetuissa taloissa on kylpyhuone johon mahtuu pyörätuolilla. Leffateattereissa ja junissa on omat paikat liikuntaesteisille. Omat parkkipaikat parhailla paikoilla, yleensä vielä ilmaisina. Ja kaiken maksavat myös liikuntaesteettömät.
Jos tuoksuyliherkät otettaisiin edes murto-osan verran tuosta huomioon niin hyppisin riemusta.
On hieman eri asia turvata kaikille fyysinen mahdollisuus päästä julkisiin tiloihin, kuin turvata esimerkiksi kaikille allergikoille pääsy julkisiin tiloihin ilman pienintäkään riskiä joutua kosketuksiin allergiaa aiheuttavan asian kanssa.
Et ilmeisesti käsitä, että tuoksuyliherkälle saattaa olla tuoksujen takia fyysinen mahdottomuus mennä joihinkin tiloihin? Allergikolle se on mahdollista allergialääkkeen avulla. Jopa hajusteettomina mainostettuihin teatteriesityksiin tunkee joku, joka kokee oikeudekseen kylpeä hajusteissa. Surkuhupaisin esimerkki oli lentokentän vanhassa turvatarkastuksessa hajusteeton linja, joka päättyi parfymeriaan.
Miten sä ajattelet vaikka kala-allergikon joka saa oireita jo hajustakin kulkevan missään julkisissa tiloissa turvallisesti? Siihen ei mikään allergialääke auta yhtään enempää kuin jollain pähkinäallergikolla. Tai tutun koira-allergikon jolla alkaa kurkkukin turvota umpeen (ei anafylaksia)? Elämä vaan ei ole reilua eikä kaikkien elämä ole yhtä helppoa kuin muiden. Jotta voimme turvata KAIKILLE yhtäläiset mahdollisuudet kulkea kaikissa julkisissa tiloissa huolimatta heidän henkilökohtaisista haasteistaan, aika paljon asioita pitää ihan kokonaan kieltää.
Näillä käsittääkseni on se epipeni mukana ja kyse erittäin marginaalisesta ryhmästä ihmisiä. Kuinka hiton vaikeaa on ymmärtää, että tuoksuyliherkkyyteen ei ole toimivaa lääkettä ja siitä kärsii pahasti n. 1% väestöstä, 40-60% saa tuoksuista oireita.
Sensijaan hajusteiden osalta esteettömyyden toteuttaminen on erittäin helppoa, ei vain lotrata niillä hajusteilla. Tai huolehditaan niinkin yksinkertaisesta asiasta, että vessassa käsisaippuassa ei ole hajusteita, mutta sekin tuntuu olevan täysin ylivoimaista useimmille yrityksille.
Epipen on anafylaksiaan, ei sellaisille jotka ei saa anafylaktista reaktiota, ja tarkoitettu hengen pelastamiseen. Mun mielestä joka tapauksessa aika jännä ajatusmaailma, että anafylaktinen reaktio nyt on ihan se ja sama kun kerran on epipen. Mitä väliä vaikka toinen meinaa kuolla, kun MULLA ALKAA PÄÄTÄ SÄRKEÄ JA YSKITTÄÄ. Kertoo aika paljon sun omastakin empatiakyvystä, minä minä minä minä.
Itse olen homealtistunut ja aktiivisesti mukana kaikenlaisessa toiminnassa, ja usko pois, yllättävän paljon on ihmisiä jotka ei voi kulkea vapaasti julkisissa tiloissa kaikenlaisten allergioiden takia. Mutta sun mielestä ei se haittaa kun allergialääkettä voi ottaa. Koska onhan se niin kiva että joutuu käyttämään 7 eri lääkettä voidakseen käydä ruokakaupassa. Ihan tosi helppoa ja yksinkertaista.
Voi luoja että mua ärsyttää tuollaiset oman navan ympärillä pyörivät ihmiset joiden ongelmat on aina ne maailman pahimmat ja kaikkien muiden pitää muokata elämänsä heidän ongelmiensa ympärille.
Ja minua ärsyttää ihmiset, jotka kuvittelevat ettei asialle A pidä tehdä mitään, koska minäminäminä ja minunkaan asialle B ei voi tehdä mitään. Myöskin maininta 7 eri lääkkeestä kertoo hyvin ettet tiedä asiasta yhtään mitään. Itse en voi mennä koirakotiin vierailemaan ilman antihistamiinia. Sen kanssa vierailu onnistuukin erinomaisesti ja se on yksi ainoa tabletti pari tuntia ennen.
No se on hyvä sulle että antihistamiini auttaa. Meidän koirakodissa vierailee säännöllisesti ihminen, joka joutuu kotonaan vaihtamaan vaatteensa ulkona meillä käytyään, ettei vaimonsa oireile. Vaimo ei voi edes antihistamiinin avulla vierailla meillä. Että etpä sinäkään paljoa tiedä siitä miten allergiat voivat muihin kuin sinuun vaikuttaa. Koska sinä voit, niin kaikki muutkin voivat, niinkö?
Valtaosalla eläinallergikoista se antihistamiini on kuitenkin merkittävä apu. Todella harva siitepölyallerginenkaan joutuu eristäytymään ulkoilmasta kokonaan keväällä vaan lääkkeet auttaa.
Valtaosalla antihistamiini auttaa, mutta sulla ei selkeästi ole hajuakaan kuinka paljon on ruoka-aine ja eläinallergikkoja jotka saavat oireita niin paljon vähemmästä, ettei siinä enää pelkkä antihistamiini auta. Niitä on yllättävän paljon, pelkästään mun työpaikalla noin 30 ihmisen joukossa on 5 ihmistä jotka ei pysty olemaan lähiympäristössä tietyistä allergeeneistä. Osalla toki se on tuoksu, mutta ei hajuvedet tai vastaavat, vaan ruoka-aineen tuoksu. Yksi on aina koko koivun siitepölyajan sairaslomalla koska ei voi poistua kotoaan, oireet ovat aiheuttaneet jo sivuääniä sydämessä ja joutuu käyttämään happitankkia. Ei ne vakavat allergiat ole ollenkaan niin harvinaisia kuin luulet.
Tällä taas ei ole mitään merkitystä tuoksuyliherkkyyden huomioimisessa. Eikä se muuta mitenkään sitä faktaa, ettei tuoksuyliherkkyyden hoitamiseen ole olemassa lääkkeitä vaikka antihistamiini voi joillakin oireita hieman lievittääkkin. Yleensä ainoa toimiva vaihtoehto on oireita aiheuttavien tuoksujen välttäminen. Pitkällä aikavälillä siedättyminen tietty saattaa olla vaihtoehto, mutta senkin pitäisi olla hyvin hallittua toimiakseen.
Sillä on se merkitys, että kun yhteiskunnassa kaikki kansalaisia pitäisi kohdella tasavertaisesti, niin miksi vain tuoksuherkät pitäisi huomioida? On melko itsekästä sanoa, ettei noilla muilla allergikoilla ole väliä, mutta minun herkkyyteni kyllä tulee huomioida. Jos yksi ryhmä huomioidaan, tulee muutkin huomioida.
Jokaisella yksityispuolen yrityksellähän on oikeus itse valita mitä toiveita he asiakaskunnalleen esittävät. Julkisella puolella sen sijaan yritetään parhaan mukaan yleensä huomioida tasavertaisuus, ja vähentää altistumisia haitallisille asioille. Tämä on ihan julkisen toimijan velvollisuus. Samanlaista velvollisuutta ei kuitenkaan ykistyisellä puolella, saati yksityishenkilöillä ole. Raja on aika häilyvä tässä, missä kohtaa puututaan ihmisen perusoikeuksiin elää haluamallaan tavalla? Sellaista lainsäädäntöä on hyvin, hyvin vaikea kehittää missä kontrolloitaisiin yksityishenkilöiden oikeutta käyttää hajusteita, valita harrastuksia, tai lemmikkejä, puuttumatta perusoikeuksiin. Näin ollen tuoksuttomuuden pitää perustua vapaaehtoisuuteen, samalla tavalla kuin esim. veganismin. Ja kaikki tietää kuinka paljon hyvää kaikenlainen mäkättäminen ja vaatiminen sen kohdalla on saanut aikaan. Asenteet muuttuvat asiallisella keskustelulla ja valistamisella, mutta silti aina tulee olemaan ihmisiä joita ei vaan yksinkertaisesti kiinnosta, eikä heitä saa kiinnostumaan millään taikatempulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä kuivausrumpua harkitessani luin jostakin, että oikeasti se on pesukone joka niitä lakanoita kuluttaa. Minä olen nukkasihdissä ja huonepölyn määrässä nähnyt valtavan vähenemisen kuivausrummun käytön jälkeen. Mutta kulutti se tai ei, paljon karvaa tiputtavan koiran kanssa kuivausrumpu on ainoa keino saada lakanat ja vaatteet karvattomiksi. Itse laitan kaiken kuivausrumpuun (herkemmät pesupussissa), paitsi pinnoitetut ulkoiluvaatteet joissa on kielto. Myös kuivuneet villaiset vaatteet käytän rummussa raikastusohjelmalla koirankarvojen takia. Paitsi tietty villasukat jotka pesen muun pyykin joukossa muutenkin.
Itseäni kiusaa lähinnä se, että kun lakanat säilytetään meillä sängynaluslaatikossa (laatikot siis ovat osa sänkyä), ja pesee hajusteettomalla pesuaineella eikä käytä etikoita tai huuhteluaineita, niin lakanat alkavat nopeasti haista sellaiselle.. laatikolle. Haju ei ole varsinaisesti likainen, mutta hieman tunkkainen. Sellainen puisen tunkkainen.
Tottapa turiset. Lakanat oikeastaan pitäisi säilyttää ilmavasti kaapeissa. Silloin ilma kiertää siellä. Olen myynti-ilmoituksissa nähnyt noita sänkyjä ja uusissa kerrostaloissa ne pitää lakanoita vaihtaessa kiertää olkkarin puolelta pedatakseen toisen puolen. Ehkä kotiisi mahtuisi joku kapea kaappi lakanoille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
P*ska vieras olet, jos et noudata pyyntöä. Noin joka kolmas suomalaisista oireilee tuoksuista jonkinasteisesti, joten on hyvin todennäköistä, että jokaisissa häissä ja muissa tilaisuuksissa on tuoksuista oireilevia. Ei pelkästään tuoksuyliherkät oireile, vaan myös mm. astmaatikot voivat saada astmakohtauksen tuoksuista tai migreenipotilaat migreenikohtauksen. Tämä on myös esteettömyyskysymys. Nykyaikana pitäisi olla jo ihan perusjuttu, että huomioidaan kanssaihmiset olemalla tuoksuttomia ihmisten ilmoilla. Parfyymit ym. voimakkaat hajusteet ovat pahimpia, mutta oireita voi aiheuttaa myös hajustetun pyykinpesu/huuhteluaineen haju vaatteissa, hajustetut deodorantit, hajustetut hiuslakat, partavedet, shampoot, saippuat, meikit, rasvat, siivousaineet, tupakan haju, autosta vaatteisiin tarttunut wunderbaumin haju, ilmanraikastimet jne. Olisi suotavaa, että ihmiset ylipäätään siirtyisivät käyttämään hajusteetonta pyykinpesuainetta ja hajusteetonta kosmetiikkaa, ja jättäisivät tuoksuilla lotraamisen kotioloihin ja sellaisiin pienen porukan tilaisuuksiin, joista varmuudella tietävät ettei kukaan oireile tuoksuista. Tämä auttaisi jo paljon. Jos haluat, että kotonasi vierailevat eivät oireile, niin vaihda myös kodinpuhdistustuotteet ja tiskiaineet hajusteettomiin, äläkä käytä wc-raikastimia, huonetuoksuja tms. Hajusteettomia vaihtoehtoja on nykyään paljon tarjolla mm. LV, Erisan, Pirkan ja Rainbown hajusteettomat vaihtoehdot, mitkä ovat myös edullisia. Samalla myös luontoon päätyvä kemikaalikuorma vähenee. Sairaaloissa, hammaslääkäreissä jne. on ollut jo pitkään "tulethan tuoksutta" -kylttejä, toivottavasti tämä laajenee muuallekin yhteiskuntaan. Juuri olin itse elokuvissa missä tuoksui parfyymi ja sain päänsäryn ja hengitystieoireita, ja päätin että enpä kehtaa toiste mennä.
Luettelit voimakkaasti tuoksuvat meikit?! Laadukkaat meikit eivät kylläkään haise yhtään miltään. Kuka nyt kasvoilleen haluaisi koko päiväksi jonkun ruusun tms. tuoksun? Ei niin kukaan. Liioittelu näissä asioissa kääntyy hajuherkkiä/allergisia vastaan.
Kannattaa tarkistaa ainesosaluettelo, valtaosassa meikeistä on hajusteita vaikkei sitä hajusteisiin tottunut havaitse.
Kyllä niissä varmaan jotain on laitettu peittämään raaka-aineiden kakofonia, mutta eivät todellakaan esim. peitevoiteet, ripsarit yms. tuoksu. Ehkä halvoissa ja nuorisolle suunnatuissa sitten. Itsekin käytin hyvältä tuoksuvaa ja maistuvaa (metsämansikka) huulikiillettä ja -rasvaa teininä. Poikaystäväkin tykkäsi pussatessaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On tuoksuttomia vaihtoehtoja. Me käytämme hajusteettomia tuotteita tai hyvin mietotuoksuisia, koska minulle iskee tuoksuista migreeni. Haasteellista esim. töissä, kun jotkut työtoverit käyttää kunnon "migreenituoksuja", vaikka meillä sotealalla ohjeena, että "tulethan tuoksutta".
Niin, mutta mitä jos minä haluan kotonani käyttää tuoksuvia tuotteita? Minä henkilökohtaisesti rakastan tuoksuja, yritetäänkö multa nyt kieltää yksi mun elämäni tärkeimmistä nautinnoista sen takia että kaupassa tai toimistolla saattaa ehkä ollu joku tuoksuherkkä samaan aikaan kun minä? En siis laita hajuvettä toimistolle, mutta kyllä mun hiuksissa hoitoaineen tuoksukemikaaleja on, samoin vaatteissa pyykinpesuaineesta.
Et rakasta Kukaan ei rakasta tuoksuja. Tykätä voi kyllä. Rakkaus tarkoittaa ihan erilaisia asioita.
Ahaa. Aiemmin kerrottiin etten saa asua kenenkään kanssa, nyt kerrotaan lisäksi mitä minä tunnen. Seuraavaksi lienee vuorossa se, että minulle kerrotaan mitä minä ajattelen?
En kyllä välitä yhtään siitä mitä mieltä sinä olet, minä rakastan monia asioita. Rakastan pakkasen ja lumisateen tuoksua, vastaleikatun nurmikon tuoksua, kukkasten tuoksua. Rakastan kirpeitä pakkasaamuja, rakastan vakiolenkkipolkuani kesäisin..
Tykkäät, mutta en rakasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä niissä varmaan jotain on laitettu peittämään raaka-aineiden kakofonia, mutta eivät todellakaan esim. peitevoiteet, ripsarit yms. tuoksu. Ehkä halvoissa ja nuorisolle suunnatuissa sitten. Itsekin käytin hyvältä tuoksuvaa ja maistuvaa (metsämansikka) huulikiillettä ja -rasvaa teininä. Poikaystäväkin tykkäsi pussatessaan.
Olisipa vain raaka-aineiden kakofonia, niin valinnanvaraa olisi reippaasti enemmän. Eikä hinta tosiaankaan kerro hajusteettomuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottapa turiset. Lakanat oikeastaan pitäisi säilyttää ilmavasti kaapeissa. Silloin ilma kiertää siellä. Olen myynti-ilmoituksissa nähnyt noita sänkyjä ja uusissa kerrostaloissa ne pitää lakanoita vaihtaessa kiertää olkkarin puolelta pedatakseen toisen puolen. Ehkä kotiisi mahtuisi joku kapea kaappi lakanoille?
Ne oli aiemmin kaapissa, alkoivat sielläkin haisemaan. Lapsuudenkodissani (40-luvun puolitoistakerroksinen omakotitalo) oli ihania seinien sisään rakennettuja kiinteitä komeroita. Osaan mahtui ihan kävelemään sisälle. Sellaisissa lakanat säilyivät raikkaina. Nykyään tuntuu että jos on vaatehuone, sinne ajautuu kaikki ruuanlaiton käryt joko omasta tai naapurien asunnoista ilmanvaihtoventtiileitä pitkin, tai sitten on jotain kämäisiä pikkukaappeja jotka on ihan yhtä tunkkaisia kuin laatikot. Pahimmassa asunnossa missä opiskeluaikana asuin, alakerrassa yksi tupakoi vessassa, ja sieltä ilmanvaihtoventtiileitä pitkin se tupakanhaju levisi meidän vaatehuoneeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huono provo. Kaikkien pitäisi tajuta ettei kaikki kestä hajusteita. Se onkin ihan kamalaa edes tämän kerran tyytyä hajusteettomiin tai hyvin mietoihin dödöihin? Ne suojaa ihan yhtä hyvin.
Sehän on ihan sama homma tupakoitsijoilla kuin hajusteiden lotraajilla, että ei välitetä muista ihmisistä. Meidän taloyhtiössä valitti eräs leskirouva, että tupakointipiste oli aivan liian lähellä hänen asuntonsa. Ratkaisuna oli se, että se piste siirrettiin erään nuoren miehen parvekkeen alle. Tämä nuorukainen polttaa itse omalla parvekkeellaan, niin ei ehkä ole häiriintynyt tupakointipisteen läheisyydestä, mutta myytyähän ei tuolla varustuksella kämppäänsä saa, jos semmonen juttu tulisi ajankohtaiseksi.
Mikäs ongelma tuo muka on? Myy sen kiitolliselle tupakoitsijalle.
Ei kukaan halua asuntoa tupakointipaikan vierestä, ei vaikka itse polttaa.
Mikä ettei?? Ei se savu tupakoitsijoita häiritse ja tuskin siellä koko ajan käryää. Aivan hyvin voi oleskella partsilla ja kessutella itsekin.
Miksi parvekkeelle tupakoimaan menevät laittavat parvekkeen oven kiinni?
Ennen sai lentokoneissa polttaa koneen takaosassa. Tupakoitsijat eivät kuitenkaan halunneet ottaa sinne paikkaa vaan istuivat savuttomien puolella ja kävivät takana polttamassa. Sitten ne tuli haisemaan tupakoimattomien keskuuteen.
Jollakulla paha tuoksuallergia? Olisi vieraana kiva tietää että tuollaista toivotaan sillä muutoin tapana on ripaus hajuvettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkia vaatteita vaan ei saa kuivata rummussa. Jotta vaatteet kestävät oikean elinkaarensa ajan, on viisainta olla uhmaamatta ohjetta. Esim. fleecestä valmistettuja vaatteita on laitettu rumpuun huonolla menestyksellä eli tulipalo on seurauksena, joka voi viedä koko kodin.
No siis nykyäänhän mitään ei oikeastaan saa kuivata rummussa. Mulla on ihan tavallisia puuvillafroteepyyhkeitä ja puuvillaisia lakanoita ja kaikissa niissäkin on kielto kuivata rummussa.
Mulla ainakin on rummussa ihan omat ohjelmansa eri tyyppiselle pyykille mikä sitten säätää esim. lämpötilaa. Ei ole tarkoituskaan kuivata keinokuituja samassa lämpötilassa kuin vaikka niitä puuvillaisia liinavaatteita.
Sama juttu minulla, monipuoliset kuivausohjelmat. Olen kyllä huomannut tuon rumpukiellon, joka tuntuu vaan lisääntyvän. Eräänkin valmistajan puuvillapyyhkeissä pesulämpötila on 30 C. En sitten osta, jossei saa pestä oikeasti puhdistavassa lämpötilassa tai laittaa rumpuun. Hulluahan se olisi pitää rumpua vain koristeena ja joutua silittämään ihan kaiken pyykin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On tuoksuttomia vaihtoehtoja. Me käytämme hajusteettomia tuotteita tai hyvin mietotuoksuisia, koska minulle iskee tuoksuista migreeni. Haasteellista esim. töissä, kun jotkut työtoverit käyttää kunnon "migreenituoksuja", vaikka meillä sotealalla ohjeena, että "tulethan tuoksutta".
Niin, mutta mitä jos minä haluan kotonani käyttää tuoksuvia tuotteita? Minä henkilökohtaisesti rakastan tuoksuja, yritetäänkö multa nyt kieltää yksi mun elämäni tärkeimmistä nautinnoista sen takia että kaupassa tai toimistolla saattaa ehkä ollu joku tuoksuherkkä samaan aikaan kun minä? En siis laita hajuvettä toimistolle, mutta kyllä mun hiuksissa hoitoaineen tuoksukemikaaleja on, samoin vaatteissa pyykinpesuaineesta.
Et rakasta Kukaan ei rakasta tuoksuja. Tykätä voi kyllä. Rakkaus tarkoittaa ihan erilaisia asioita.
Ahaa. Aiemmin kerrottiin etten saa asua kenenkään kanssa, nyt kerrotaan lisäksi mitä minä tunnen. Seuraavaksi lienee vuorossa se, että minulle kerrotaan mitä minä ajattelen?
En kyllä välitä yhtään siitä mitä mieltä sinä olet, minä rakastan monia asioita. Rakastan pakkasen ja lumisateen tuoksua, vastaleikatun nurmikon tuoksua, kukkasten tuoksua. Rakastan kirpeitä pakkasaamuja, rakastan vakiolenkkipolkuani kesäisin..
Tykkäät, mutta en rakasta.
Se taitaa olla amerikkalainen. Varmaan puolisosta ja lapsista kuulostaa kivalle, että äiti rakastaa heitä yhtä paljon mitä nurmikon tuoksua tai pakkasaamuja.