Öö hääkutsussa kehotus tuoksuttomuuteen?
No mitähän hittoa... "Pyydämme ystävällisesti, että saapuisitte juhliimme tuoksutta" wtf?
Kommentit (1807)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse käytän hyvin mietoja hajusteita, joiden ei ole tarkoituskaan tuoksua monen metrin päähän, vain ainoastaan ihmiselle jolla on naama kiinni minun paljaassa ihossani. Enkä ajatellut kyllä lopettaa käyttöä, sori siitä.
Sama. On ihana kuulla toisen sanovan, että tuoksut hyvälle. Joskus joku on sanonut, että tuoksut aina niin puhtaalle.
Myös kotonani on hyvä tuoksu. Siivoan säännöllisesti, tuuletan matot ja ryijyt, pesen tekstiilit, vaihdan lakanat 2 kertaa kuukaudessa, ikkunani on auki ja sisällä tuoksuu puhtaalta ja raikkaalta, aavistukselta ruusua.
En käytä kemikaaleja, pesen pyykit hajusteettomalla pesuaineella ja ruusun tuoksuisella pyykkietikalla. Siivoamiseen käytän vain tolua ja fairyä.
Ruusuntuoksuinen pyykkietikka voi olla jollekulle ongelma. Tolu ja Fairy ovat kemikaaleja ja niissä on tuoksut myös. Lakanoiden vaihto 2 krt kuukaudessa on minimi, parempi olisi vaihtaa viikon välein. Mulla ainakin alkaa naama kukkia jos noin harvoin vaihtaa.
Minä ilman allergioita, mutta raikasta sänkyä haluavana vaihdan lakanat kerran viikossa ja tarvittaessa useammin. Niin ja tietty lakanoiden vaihdon yhteydessä petivaatteet yksitellen käy rummussa tuuletusohjelmalla 20 min/tyyny yms. Tyynyliina vaihtuu joka päivä, ah sitä onnea mennä puhtaisiin lakanoihin nukkumaan!
Olisipa itselläkin jaksamista tähän, kiva nukkua puhtaissa lakanoissa. Hyvin usein vaan se lakanoiden vaihtoväli venyy sinne 2-3 viikkoon.
Minäkin allergiaton, mutta kuivausrumpu on ihan loistava siinä, kuinka paljon se kerää pölyä. Tuo petivaatteiden rummuttaminen jollain raikastusohjelmalla on tosi hyvä, kerää samalla irtopölyä pois. Itsellä menee helposti nenä tukkoon kun menen maate, tuo pölyn määrän vähentäminen vuodevaatteista on jonkin verran auttanut.
Vierailija kirjoitti:
Vanha ketju jo jota en todellakaan jaksa lukea kokonaan, joten tämä on varmaan sanottu jo moneen kertaan. Mutta hajusteyliherkkyys on ihan oikea häiriö, jonka lääketiedekin tuntee. Outoa, jos se on mennyt joltain kokonaan ohi, mutta nyt on korkea aika herätä asiaan ja jättää hajusteet pois ainakin silloin, kun sitä erikseen pyydetään. Osan kohdalla olisi fiksua miettiä vähentämistä muutenkin. Vieläkin tulee välillä vastaan niitä, jotka tuoksuvat monen metrin päähänkin, yleensä ovat vanhempia naisia.
Tämäpä juuri, vanhemmat naiset joutuivat aikoinaan, kun sai polttaa joka paikassa, kilpailemaan hajuvedellään tupakanhajua vastaan. Siinä ei kuulkaas mietoja edes myytykään, ei olisi ollut menekkiä. Tottumuksesta he niitä käyttävät, eivät siis ilkeyttään tai pahuuttaan tai edes tyhmyyttään.
Hajuvedet olivat hyvin kalliita silloin ja niitä tosiaan käytettiin vain juhlissa tai ravintoloissa, ei työpaikoilla tai arkena. Ehkä he ovat sen ikäisiä, että jokainen päivä on juhlapäivä, kun saa vielä olla hengissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenköhän hajuton pitää olla? Dödö tuoksuu, vaatteiden pesuaineet, shampoot, hiuslakat ja kampausnesteet...
On tuoksuttomia vaihtoehtoja. Me käytämme hajusteettomia tuotteita tai hyvin mietotuoksuisia, koska minulle iskee tuoksuista migreeni. Haasteellista esim. töissä, kun jotkut työtoverit käyttää kunnon "migreenituoksuja", vaikka meillä sotealalla ohjeena, että "tulethan tuoksutta".
Niin, mutta mitä jos minä haluan kotonani käyttää tuoksuvia tuotteita? Minä henkilökohtaisesti rakastan tuoksuja, yritetäänkö multa nyt kieltää yksi mun elämäni tärkeimmistä nautinnoista sen takia että kaupassa tai toimistolla saattaa ehkä ollu joku tuoksuherkkä samaan aikaan kun minä? En siis laita hajuvettä toimistolle, mutta kyllä mun hiuksissa hoitoaineen tuoksukemikaaleja on, samoin vaatteissa pyykinpesuaineesta.
Et rakasta Kukaan ei rakasta tuoksuja. Tykätä voi kyllä. Rakkaus tarkoittaa ihan erilaisia asioita.
Ahaa. Aiemmin kerrottiin etten saa asua kenenkään kanssa, nyt kerrotaan lisäksi mitä minä tunnen. Seuraavaksi lienee vuorossa se, että minulle kerrotaan mitä minä ajattelen?
En kyllä välitä yhtään siitä mitä mieltä sinä olet, minä rakastan monia asioita. Rakastan pakkasen ja lumisateen tuoksua, vastaleikatun nurmikon tuoksua, kukkasten tuoksua. Rakastan kirpeitä pakkasaamuja, rakastan vakiolenkkipolkuani kesäisin..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse käytän hyvin mietoja hajusteita, joiden ei ole tarkoituskaan tuoksua monen metrin päähän, vain ainoastaan ihmiselle jolla on naama kiinni minun paljaassa ihossani. Enkä ajatellut kyllä lopettaa käyttöä, sori siitä.
Sama. On ihana kuulla toisen sanovan, että tuoksut hyvälle. Joskus joku on sanonut, että tuoksut aina niin puhtaalle.
Myös kotonani on hyvä tuoksu. Siivoan säännöllisesti, tuuletan matot ja ryijyt, pesen tekstiilit, vaihdan lakanat 2 kertaa kuukaudessa, ikkunani on auki ja sisällä tuoksuu puhtaalta ja raikkaalta, aavistukselta ruusua.
En käytä kemikaaleja, pesen pyykit hajusteettomalla pesuaineella ja ruusun tuoksuisella pyykkietikalla. Siivoamiseen käytän vain tolua ja fairyä.
Ruusuntuoksuinen pyykkietikka voi olla jollekulle ongelma. Tolu ja Fairy ovat kemikaaleja ja niissä on tuoksut myös. Lakanoiden vaihto 2 krt kuukaudessa on minimi, parempi olisi vaihtaa viikon välein. Mulla ainakin alkaa naama kukkia jos noin harvoin vaihtaa.
Minä ilman allergioita, mutta raikasta sänkyä haluavana vaihdan lakanat kerran viikossa ja tarvittaessa useammin. Niin ja tietty lakanoiden vaihdon yhteydessä petivaatteet yksitellen käy rummussa tuuletusohjelmalla 20 min/tyyny yms. Tyynyliina vaihtuu joka päivä, ah sitä onnea mennä puhtaisiin lakanoihin nukkumaan!
Olisipa itselläkin jaksamista tähän, kiva nukkua puhtaissa lakanoissa. Hyvin usein vaan se lakanoiden vaihtoväli venyy sinne 2-3 viikkoon.
Minäkin allergiaton, mutta kuivausrumpu on ihan loistava siinä, kuinka paljon se kerää pölyä. Tuo petivaatteiden rummuttaminen jollain raikastusohjelmalla on tosi hyvä, kerää samalla irtopölyä pois. Itsellä menee helposti nenä tukkoon kun menen maate, tuo pölyn määrän vähentäminen vuodevaatteista on jonkin verran auttanut.
Kannattaa kuitenkin huomata, että se kuivausrumpu myös kuluttaa lakanoita ja muodostaa siten lisää pölyä. Riippuen rummusta lopputulos saattaa olla jopa pölyisempi. Itsellä lattian imurointi parin tunnin kuluttua lakanoiden vaihtamisen jälkeen taas auttaa todella merkittävästi. Kuivausrummun en ole huomannut auttavan.
Vierailija kirjoitti:
Mitenköhän hajuton pitää olla? Dödö tuoksuu, vaatteiden pesuaineet, shampoot, hiuslakat ja kampausnesteet...
Jos nuo kaikki ostaa hajusteilla, niin lopputulos on aika tympeä kärymyrsky. Eikö kannata ostaa hajusteettomana kaikki nuo ja sitten harkitusti lisätä ihan pieni ripaus hyvää tuoksua tilanteissa jossa itse haisee, tai valitsee yhden tuotteen jonka saa hyvällä miedolla tuoksulla. Tuoksuja ei kuitenkaan tule lisätä työpaikalle töihin mennessä, eikä esim sairaalaan, terveyskeskukseen mennessä, eikä muutenkaan jos ei ole varma kestääkö seura tuoksuja.
Parfymoidut huuhteluaineet ovat kammottavimpia, halvalta haiseva käry ei irtoa vaatteista ikinä.
Vierailija kirjoitti:
No sitä vittua, että jompikumpi juhlakaluista tai vaikkapa juhlakalun vanhemmista saa oireita hajusteista. Mäkin meinasin pyytää kuopuksen nimijäisiin saapujia tulemaan ilman hajuvesiä, mutta en sitten kehdannut. No, en onneksi saanut päänsärkyä, kun oli ikkunat tehokkaasti auki.
Tuoksutta ei tarkoita vain ilman hajuvesiä. Hiuslakka, suihkusaippua, pyykinpesuaine, kosteusvoide jne.lasketaan tuohon myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuten hyvä, mut mulla on Mielen pyykkikone ja kuivausrumpu. Valmistaja ei suosittele pyykkietikkaa, koska se syövyttää putkia.
Käytännössä etikka ei syövytä mitään vahingollisesti koneen elinkaaren aikana. Sitäpaitsi se ehkäisee kalkkisaostumia koneessa. Paljon vahvempia happoja käytetään koneenpuhdistusaineissa. Automaattiannostelijoissa ongelman voisi aiheuttaa se, että etikka pitkiä aikoja annostelijassa seisoessaan haihtuu ja saattaa pienissä määrissä päätyä automaattiannostelijan piirilevylle, jota se sitten hapettaisi vuosien saatossa. Jos tuosta on huolissaan niin ongelmaa ei ole kun lisää etikan manuaalisesti huuhteluainelokeroon jos sellainen koneesta löytyy.
Okei, luotan kuitenkin valmistajan ohjeisiin. En usko, että he diipadaapaa huvikseen lisäisivät käyttöohjeisiinsa. Koneessani on mahdollisuus joko käyttää tavallisia pesuaineita tai Mielen omia kahta yhtäaikaa käytettävää säiliötä, josta kone automaattisesti annostelee pesuaineet. Huuhteluaineelle on oma lokero, mutta ei automaattista annostelua eli kaikki hulahtaa kerralla pyykin joukkoon. Käytän huuhteluainetta max. 1-2 rkl tarvittaessa, joten automaattiannostelu ei olisi edes järkevää.
Koneissani on 5 vuoden takuu, joten viisainta vaan noudattaa valmistajan ohjeita.
Tuoksuyliherkät on todella helppo ottaa huomioon, jos haluaa. Ei vaan käytä hajustettuja tuotteita. Ja eikai kukaan oikeasti halua pesuaineelle tai huuhteluaineelle haista, joten ainakin tämä kannattaa vaihtaa hajustamattomaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siellä on niitä luulosairaita paikalla... eli näitä jotka väittävät olevansa hajuallergisia :D.
Sellaista allergiaa ei ole olemassakaan kuin hajuallergia!
Missä noin sanotaan? Hyvin paikalla voi olla myös astmaatikko tai migreenikko. Sinä vaikutat sen sijaan ihan rehellisesti juntilta.
Ei kun siellä on näitä draamakuningattaria jotka saa milloin mitäkin kohtauksia milloin milläkin tekosyyllä...
Koko maailman pitäisi heidän pillinsä mukaan hyppiä, jääkööt kotiin sellaiset joiden pää ei kestä juhlia
Oletpas epäsivistynyt. Kutsuja päättää millaiset juhlat haluaa järjestää. Järjestä sinä ihan vapaasti omista häistäsi vaikka pierufestarit. Ja missään ei edelleenkään sanouta, että tällainen rajoitus tehtäisiin hajusteallergisten vuoksi.
Sano reilusti vaan sivistymätön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuten hyvä, mut mulla on Mielen pyykkikone ja kuivausrumpu. Valmistaja ei suosittele pyykkietikkaa, koska se syövyttää putkia.
Käytännössä etikka ei syövytä mitään vahingollisesti koneen elinkaaren aikana. Sitäpaitsi se ehkäisee kalkkisaostumia koneessa. Paljon vahvempia happoja käytetään koneenpuhdistusaineissa. Automaattiannostelijoissa ongelman voisi aiheuttaa se, että etikka pitkiä aikoja annostelijassa seisoessaan haihtuu ja saattaa pienissä määrissä päätyä automaattiannostelijan piirilevylle, jota se sitten hapettaisi vuosien saatossa. Jos tuosta on huolissaan niin ongelmaa ei ole kun lisää etikan manuaalisesti huuhteluainelokeroon jos sellainen koneesta löytyy.
Pyykkietikka on ihan turha kemikaali ihan yhtä lailla kuin joku huuhteluaine. Kuivausrumpu ajaa saman asian ilman turhia kemikaaleja tai hajuja.
Kaikkia vaatteita vaan ei saa kuivata rummussa. Jotta vaatteet kestävät oikean elinkaarensa ajan, on viisainta olla uhmaamatta ohjetta. Esim. fleecestä valmistettuja vaatteita on laitettu rumpuun huonolla menestyksellä eli tulipalo on seurauksena, joka voi viedä koko kodin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyykkietikka on ihan turha kemikaali ihan yhtä lailla kuin joku huuhteluaine. Kuivausrumpu ajaa saman asian ilman turhia kemikaaleja tai hajuja.
Se etu siitä on, että etikka neutraloi emäksiset pesuainejäämät ja etikkaahan pyykkiin ei jää, koska se mitä etikasta jää pyykkiin, haihtuu kuivattaessa pyykkiä kokonaan pois. Myös kone pysyy puhtaampana. Muuten tietty kuivausrumpu ajaa asian niiden pyykkien pehmentämisen osalta, jotka sinne voi laittaa.
Tämä on aina ollut mysteeri minulle, miten pyykkikone voi likaantua?? Silloin pestävä pyykki ei mitenkään voi olla ulos otettuna puhdasta. Koneet vaativat, että ne käytetään vaikka kerran kuukaudessa tyhjänä kuumimmalla ja pisimmällä ohjelmalla, jotta putket pysyvät auki. Jääkö tämä tekemättä?
Ystäväni mies saa tuoksuista epilepsiakohtauksen....että mieti sitä.
Vierailija kirjoitti:
P*ska vieras olet, jos et noudata pyyntöä. Noin joka kolmas suomalaisista oireilee tuoksuista jonkinasteisesti, joten on hyvin todennäköistä, että jokaisissa häissä ja muissa tilaisuuksissa on tuoksuista oireilevia. Ei pelkästään tuoksuyliherkät oireile, vaan myös mm. astmaatikot voivat saada astmakohtauksen tuoksuista tai migreenipotilaat migreenikohtauksen. Tämä on myös esteettömyyskysymys. Nykyaikana pitäisi olla jo ihan perusjuttu, että huomioidaan kanssaihmiset olemalla tuoksuttomia ihmisten ilmoilla. Parfyymit ym. voimakkaat hajusteet ovat pahimpia, mutta oireita voi aiheuttaa myös hajustetun pyykinpesu/huuhteluaineen haju vaatteissa, hajustetut deodorantit, hajustetut hiuslakat, partavedet, shampoot, saippuat, meikit, rasvat, siivousaineet, tupakan haju, autosta vaatteisiin tarttunut wunderbaumin haju, ilmanraikastimet jne. Olisi suotavaa, että ihmiset ylipäätään siirtyisivät käyttämään hajusteetonta pyykinpesuainetta ja hajusteetonta kosmetiikkaa, ja jättäisivät tuoksuilla lotraamisen kotioloihin ja sellaisiin pienen porukan tilaisuuksiin, joista varmuudella tietävät ettei kukaan oireile tuoksuista. Tämä auttaisi jo paljon. Jos haluat, että kotonasi vierailevat eivät oireile, niin vaihda myös kodinpuhdistustuotteet ja tiskiaineet hajusteettomiin, äläkä käytä wc-raikastimia, huonetuoksuja tms. Hajusteettomia vaihtoehtoja on nykyään paljon tarjolla mm. LV, Erisan, Pirkan ja Rainbown hajusteettomat vaihtoehdot, mitkä ovat myös edullisia. Samalla myös luontoon päätyvä kemikaalikuorma vähenee. Sairaaloissa, hammaslääkäreissä jne. on ollut jo pitkään "tulethan tuoksutta" -kylttejä, toivottavasti tämä laajenee muuallekin yhteiskuntaan. Juuri olin itse elokuvissa missä tuoksui parfyymi ja sain päänsäryn ja hengitystieoireita, ja päätin että enpä kehtaa toiste mennä.
Tähänhän täytyy sitten käytännössä tulla lainsäädäntöä jolla kielletään Suomessa hajusteiden myynti ja käyttäminen. Niin kauan kun niiden käyttö on laissa sallittua, se on sallittua ja täysin ihmisten hyväntahtoisuudesta kiinni. Toisin sanoen tuoksuttomuutta ei saada aikaiseksi koskaan, koska aina löytyy jokaisesta porukasta se joku, joka niitä haluaa käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä sanon, miksi käytän hajusteita. Olin nuorena rakastunut poikaan, ja reagoin vielä vuosia jos haistoin jossain tuulahduksenkin hänen käyttämästään deodorantista. Haluan jättää samanlaisen muistijäljen omiin rakastettuihin. Että vielä vuosienkin jälkeen yksi tuulahdus tuo kaikki muistot elävänä mieleen. Hajuaistilla on todella voimakas yhteys tunteisiin ja muistoihin.
Hyvä havaintoja kirjoitus.
Onko noilla, jotka ovat täysin tuoksuttomia ja kaikkia tuoksuja vastaan paikkaa yhteyttä tunteissakin ja muistoihin.
Saavatko mielihyvää jostain hyvästä tuoksusta, joka synnyttää hyvän tai rakkaan muiston.Esimerkiksi jonkun rakkaan ihmisen miellyttävän partaveden tai parfyymin tuulahduksen.
Minulle oli vanhempi siskoni hyvin rakas, ikävä kyllä jo edesmennyt.
Kuinka ihanaa oi pikkutyttönä seuralla hänen laittautumistaan iloisena johonkin tapaamiseen tai tilaisuuteen.
Muistan vieläkin puuterin ja ihovoiteen tuoksu. Kaiken kruunasi suihkaus Kielo hajuvettä.
Hän myös suihkaisi sitä hiukan minuun ja saattoi tupsaista puuteria. Hän huomasi, että se oli minulle tärkeää ja odotin sitä.
Haliusi minulle mielihyvä ja jakaa myös omaa hyvää mieltään kanssani.Tuskin nuo yhteiset hetket ilman noita rituaaleja, myös tuoksuihin liittyviä, olisivat olleet kummankaan mieleestä niin tärkeitä ja mukavia.
Vielä vuosikymmenten jälkeenkin tuovat lämpimiä muistoja.Jos sisko olisi vain vaihtanut nopeasti vaatteensa, ehkä johonkin tylsiin, ja lähtenyt samantien ei näitä muistoja olisi syntynyt.
Siskollani oli myös kauniita, ei kyllä kalliita vaan itseommeltuja, vastteita jotka jäivät mieleeni.Tuo rituaali ei olisi ollut mistään kotoisin ilman kielon tuoksua? Väitän, että hajustetra tärkeämpää silmä oli teidän siskosten välinen läheisyys ja yhteenkuuluvuus.
Itse en käytä hajusteita, mutta lapseni muistelevat edelleen (kahdenkymmen vuoden jälkeenkin) lämmöllä joitain hetkiä, kun pukeuduin juhliin tai muuten ja sipaisin poskipunaa heidänkin kasvoilleen. Ihan saman tyyppinen muisto kuin sinulla, ehkä yhtä rakaskin, on mahdollista syntyä ja kestää myös ilman hajusteita
Ei olisi ollut niin tärkeä ilma Kieloa.
Koska olin nuorin lapsi, ns. iltatähti, opin hyvin pienenä seurailemaan ihmisiä. Vanhemmilla ei olut aikaa kun oli palj8n töitä niin seurailen usein yksin ihmisiä sivusta.
Hyvin nuorena tajusin, että siskolleni oli hyvin tärkeää ja mielihyvää tuottavaa tuo koko rituaali, tuoksuineen kaikkineen. Muuttua hetkeksi "prinsessaksi" arkisen työn välillä.Koska oli juuri rjessa oli navetan hajua ja muuta, niin Kielon suihkaus toi kuin pisteen iin päälle.
Peseytyminen Lux-saippualla, usein saunassa, hiusten pesu jollain hyvätuoksuisella mitä siihen aikaan olikaan, jne.Se toi heti mielihyvää. Koska tajusin ja näin kuinka iloiseksi sisko tili ja kuinka voimakkaasti toi mielihyvää suijkaus Kielo-hajuvettä, se oli se viimenen silaus, niin voin jopa väittää, että ilman sitä ja muita rituaaliin kuuluvia tuoksuja ja asioita se ei olisiollut sama.
Ei siskolleni eikä minullekaan. Se oli meidän yhteinen juttumme, sulkematta pois muita rakkaudellisia asioita. On olemassa eri tasoisia asioita koissa silti on mukaa kantavana voimana rakkaus, mutta ne kukin ovat arvokkaita omana itsenään.
Ne olivat kukin meille molemmille tärkeitä.
Tämä laittautumisrituaali oli yksi hetki pois arjesta.Ehkä osin siksi, koska sain itse sekä myös siskoni tästä kertomastani mielihyvää ja rakkautta tuottavia muistoja lapsena, itsekin nautin hyvistä tuoksuista.
Enkä tunne yhtään syyyllisyyttä siitä.Siitä olen harmissani kun jotkut yrittävät ihan väkisin hakea siitä jotain negatiivista tai vääntää asiaa ja omakohtaista kokemustani muuksi.
Eikö voida olla samaa mieltä, että joillekin ihan oikeasti tuoksuilla on suuri merkitys ja e myös saavat jonkun rakkaan tuoksun kautta ihan oikeasti mielihyvää ja merkityksellisiä muistoja mieleensä.
Ja jotkut taas ovat sellaisia ettei näin ole.
Mutta älkää tyrmätkö, aliarvioiko tai yritä selittää tätä erilaista seikkaa omalle itsellene sopiviksi tai mieluisiksi.Joillekin tuoksuton juttu ei ole sama tai samanveroinen kuin tuoksullinen.
Itse hän tässä juuri mitätöit minun lasteni vastaavan kokemuksen, jossa tuoksua ei ole. Sanot vain tuoksu voi tehdä muistista merkityksellisen, olla piste Iin päälle. Vaikka todellisuudessa se tuoksu on vain yksi osa muistoa ja muisto on mahdollista muodostua myös ilman tuoksua
Tuoksuja elämässä riittää ilman parfyymien hölväämistä ja pakonomaista lisäämistä ihan joka paikkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulenpa, että kyse ei ole siitä sipaisusta Nivean dödöä tai hoitoaineesta. Ongelma on ihmiset, jotka vetelee kaikkea päällekäin ja paljon! Vaatteet HAISEE vahvalta pesuaineen ja huuhteluaineen sekoitukselta ja päälle vielä suihkittu runsaasti sitä ah niin ihanaa YSL Black Opiumia. Näitä ihmisiä on valitettavasti paljon. Yleensä sellaisia +50v. rouvashenkilöitä.
Black Opium on paras. Ja siitä hyvä, että hajusteyliherkät työkaveritkin pitävät siitä eivätkä saa oireita.
Pitävät siitä? Sinä ihan tosissasi pistät HAJUVETTÄ työpaikalle? Miksi?
Varmaan siksi, että se on hänellä tapana.
Kuten monilla muillakin.
On siis ihan yleinen tapa Suomessa.-eri
Yleisyys ei tee tavasta yhtään vähemmän tyhmää.
Tyhmyys on tässä tapauksessa subjektiista, ei se että sinä et jostain tykkää tai sitä ymmärrä tee siitä tyhmää.
Kyllä se on tyhmää jos teet jotain vain tavasta ja muut kärsivät siitä.
Kaikki kärsivät jostain, mutta maailma ei pyöri niiden poistamisen ympärillä.
Ajatelkaas liikuntavammaisia ihmisiä.
Kuinka monesta paikkaa kuitenkin puuttuu esteettömät tilat tai edes helpotettu heidän liikkumistaan?
Asunnotkin on suureksi osaksi suunniteltu niin, että liikuntaesteinen joutuu omaan alkuun tekemään muutokset, ainakin omistusasunnon ostaessaan.
Eikä liikuntaesteiset voi määrätä millään niin, että kaikki paikat ovat sopivia heille.
Heidän on vain siihen sopeuduttava.
Näkövammaiset, lyhytkasvuiset jne.Paniikkihäiriöiset eivät voi vaatia kauppoja tyhjäksi ennen heidän sinne menoaan.
Jokainen yksilö joka kärsii jostain henkilökohtaisesta asiasta niin yleensä joutuu siihen sopeutumaan, ei niin, että muut sopeuttavat elämäänsä hänen kärsimykseensä.Minä esimerkiksi kärsin ja olen stressaantunut, ellen jo traumatisoitunut vähätuloisuudestani.
En minäkään voi vaatia muita yksityisiä ihmisiä antamaan minulle rahaa. Tai käymään puolestani ruokakaupassa heidän rahoillaan.
Toki saan pienen asumistuen, kiitos siitä, mutta arki stressaa koko ajan silti.Oletko tosissasi ettei liikuntaesteisiä ole otettu huomioon? Käytännössä kaikissa julkisissa paikoissa on rakennettu esteettömät reitit. Viimeisen 20 vuoden aikana rakennetuissa taloissa on kylpyhuone johon mahtuu pyörätuolilla. Leffateattereissa ja junissa on omat paikat liikuntaesteisille. Omat parkkipaikat parhailla paikoilla, yleensä vielä ilmaisina. Ja kaiken maksavat myös liikuntaesteettömät.
Jos tuoksuyliherkät otettaisiin edes murto-osan verran tuosta huomioon niin hyppisin riemusta.
On hieman eri asia turvata kaikille fyysinen mahdollisuus päästä julkisiin tiloihin, kuin turvata esimerkiksi kaikille allergikoille pääsy julkisiin tiloihin ilman pienintäkään riskiä joutua kosketuksiin allergiaa aiheuttavan asian kanssa.
Et ilmeisesti käsitä, että tuoksuyliherkälle saattaa olla tuoksujen takia fyysinen mahdottomuus mennä joihinkin tiloihin? Allergikolle se on mahdollista allergialääkkeen avulla. Jopa hajusteettomina mainostettuihin teatteriesityksiin tunkee joku, joka kokee oikeudekseen kylpeä hajusteissa. Surkuhupaisin esimerkki oli lentokentän vanhassa turvatarkastuksessa hajusteeton linja, joka päättyi parfymeriaan.
Miten sä ajattelet vaikka kala-allergikon joka saa oireita jo hajustakin kulkevan missään julkisissa tiloissa turvallisesti? Siihen ei mikään allergialääke auta yhtään enempää kuin jollain pähkinäallergikolla. Tai tutun koira-allergikon jolla alkaa kurkkukin turvota umpeen (ei anafylaksia)? Elämä vaan ei ole reilua eikä kaikkien elämä ole yhtä helppoa kuin muiden. Jotta voimme turvata KAIKILLE yhtäläiset mahdollisuudet kulkea kaikissa julkisissa tiloissa huolimatta heidän henkilökohtaisista haasteistaan, aika paljon asioita pitää ihan kokonaan kieltää.
Näillä käsittääkseni on se epipeni mukana ja kyse erittäin marginaalisesta ryhmästä ihmisiä. Kuinka hiton vaikeaa on ymmärtää, että tuoksuyliherkkyyteen ei ole toimivaa lääkettä ja siitä kärsii pahasti n. 1% väestöstä, 40-60% saa tuoksuista oireita.
Sensijaan hajusteiden osalta esteettömyyden toteuttaminen on erittäin helppoa, ei vain lotrata niillä hajusteilla. Tai huolehditaan niinkin yksinkertaisesta asiasta, että vessassa käsisaippuassa ei ole hajusteita, mutta sekin tuntuu olevan täysin ylivoimaista useimmille yrityksille.
Epipen on anafylaksiaan, ei sellaisille jotka ei saa anafylaktista reaktiota, ja tarkoitettu hengen pelastamiseen. Mun mielestä joka tapauksessa aika jännä ajatusmaailma, että anafylaktinen reaktio nyt on ihan se ja sama kun kerran on epipen. Mitä väliä vaikka toinen meinaa kuolla, kun MULLA ALKAA PÄÄTÄ SÄRKEÄ JA YSKITTÄÄ. Kertoo aika paljon sun omastakin empatiakyvystä, minä minä minä minä.
Itse olen homealtistunut ja aktiivisesti mukana kaikenlaisessa toiminnassa, ja usko pois, yllättävän paljon on ihmisiä jotka ei voi kulkea vapaasti julkisissa tiloissa kaikenlaisten allergioiden takia. Mutta sun mielestä ei se haittaa kun allergialääkettä voi ottaa. Koska onhan se niin kiva että joutuu käyttämään 7 eri lääkettä voidakseen käydä ruokakaupassa. Ihan tosi helppoa ja yksinkertaista.
Voi luoja että mua ärsyttää tuollaiset oman navan ympärillä pyörivät ihmiset joiden ongelmat on aina ne maailman pahimmat ja kaikkien muiden pitää muokata elämänsä heidän ongelmiensa ympärille.
Ja minua ärsyttää ihmiset, jotka kuvittelevat ettei asialle A pidä tehdä mitään, koska minäminäminä ja minunkaan asialle B ei voi tehdä mitään. Myöskin maininta 7 eri lääkkeestä kertoo hyvin ettet tiedä asiasta yhtään mitään. Itse en voi mennä koirakotiin vierailemaan ilman antihistamiinia. Sen kanssa vierailu onnistuukin erinomaisesti ja se on yksi ainoa tabletti pari tuntia ennen.
No se on hyvä sulle että antihistamiini auttaa. Meidän koirakodissa vierailee säännöllisesti ihminen, joka joutuu kotonaan vaihtamaan vaatteensa ulkona meillä käytyään, ettei vaimonsa oireile. Vaimo ei voi edes antihistamiinin avulla vierailla meillä. Että etpä sinäkään paljoa tiedä siitä miten allergiat voivat muihin kuin sinuun vaikuttaa. Koska sinä voit, niin kaikki muutkin voivat, niinkö?
Valtaosalla eläinallergikoista se antihistamiini on kuitenkin merkittävä apu. Todella harva siitepölyallerginenkaan joutuu eristäytymään ulkoilmasta kokonaan keväällä vaan lääkkeet auttaa.
Valtaosalla antihistamiini auttaa, mutta sulla ei selkeästi ole hajuakaan kuinka paljon on ruoka-aine ja eläinallergikkoja jotka saavat oireita niin paljon vähemmästä, ettei siinä enää pelkkä antihistamiini auta. Niitä on yllättävän paljon, pelkästään mun työpaikalla noin 30 ihmisen joukossa on 5 ihmistä jotka ei pysty olemaan lähiympäristössä tietyistä allergeeneistä. Osalla toki se on tuoksu, mutta ei hajuvedet tai vastaavat, vaan ruoka-aineen tuoksu. Yksi on aina koko koivun siitepölyajan sairaslomalla koska ei voi poistua kotoaan, oireet ovat aiheuttaneet jo sivuääniä sydämessä ja joutuu käyttämään happitankkia. Ei ne vakavat allergiat ole ollenkaan niin harvinaisia kuin luulet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se etu siitä on, että etikka neutraloi emäksiset pesuainejäämät ja etikkaahan pyykkiin ei jää, koska se mitä etikasta jää pyykkiin, haihtuu kuivattaessa pyykkiä kokonaan pois. Myös kone pysyy puhtaampana. Muuten tietty kuivausrumpu ajaa asian niiden pyykkien pehmentämisen osalta, jotka sinne voi laittaa.
Tämä on aina ollut mysteeri minulle, miten pyykkikone voi likaantua?? Silloin pestävä pyykki ei mitenkään voi olla ulos otettuna puhdasta. Koneet vaativat, että ne käytetään vaikka kerran kuukaudessa tyhjänä kuumimmalla ja pisimmällä ohjelmalla, jotta putket pysyvät auki. Jääkö tämä tekemättä?
Jos vesi on kovaa täytyy kalkkisaostumat poistaa säännöllisesti hapolla, oli se sitten sitruunahappo tai etikka. Siihen ei auta korkeatkaan pesulämpötilat. Mitä pehmeämpää vesi on sitä harvemmin tämä on tarpeellista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä sanon, miksi käytän hajusteita. Olin nuorena rakastunut poikaan, ja reagoin vielä vuosia jos haistoin jossain tuulahduksenkin hänen käyttämästään deodorantista. Haluan jättää samanlaisen muistijäljen omiin rakastettuihin. Että vielä vuosienkin jälkeen yksi tuulahdus tuo kaikki muistot elävänä mieleen. Hajuaistilla on todella voimakas yhteys tunteisiin ja muistoihin.
Hajuaistilla on todella voimakas yhteys tunteisiin ja se tuo mielihyvää ja psyykkistä hyvinvointia elämään.
Miettikää miltä tuoksuu leikattu nurmi, sateen jälkeen, metsän pohja aurinkoisella ilmalla, meri, männyt, ruusupensaat, terva, kukkivat kielot, vastaleivottu pulla ja monet muut ihanuudet.
Kenelläkään ei ole oikeutta kieltää toista nauttimasta tästä elämänilosta ja vaatia ankeaan hajuttomuuteen.
Kukaan eibkiellä männyn, meren tai korvapuuustin hajua. Älä sinäkään peitä niitä omalla kosmetiikallasi. Emme halua haistella sinua.
Voihan sitä käyttää korvapuustin tai männyn hajuista hajuvettä. Maailma on täynnä tuoksuja jotka replikoivat näitä ihmisille rakkaita ja miellyttäviä tuoksuja.
Tuoksun partikkelit jotka joutuvat ilmaan, aiheuttaa oireet. Itselläni osa vahvoista hajuvesistä ei aiheuta mitään ja toiset saa yskimään hulluna oksennukseen asti. Kiva jossain teatterissa tai bussissa yskiä hulluna. Yleensä hajuvesien edessä istuva yskinnän aiheuttaja vilkuilee paheksuvasti taakseen. Maski auttaa jonkun verran.
Ota surströmming purkki mukaan ja avaa tilanteen vaatiessa vastatuoksuksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokeilepa vaikka kuukauden ajan. Siihen nimittäin tottuu niin, ettei osaa muuten ollakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulenpa, että kyse ei ole siitä sipaisusta Nivean dödöä tai hoitoaineesta. Ongelma on ihmiset, jotka vetelee kaikkea päällekäin ja paljon! Vaatteet HAISEE vahvalta pesuaineen ja huuhteluaineen sekoitukselta ja päälle vielä suihkittu runsaasti sitä ah niin ihanaa YSL Black Opiumia. Näitä ihmisiä on valitettavasti paljon. Yleensä sellaisia +50v. rouvashenkilöitä.
Black Opium on paras. Ja siitä hyvä, että hajusteyliherkät työkaveritkin pitävät siitä eivätkä saa oireita.
Pitävät siitä? Sinä ihan tosissasi pistät HAJUVETTÄ työpaikalle? Miksi?
Varmaan siksi, että se on hänellä tapana.
Kuten monilla muillakin.
On siis ihan yleinen tapa Suomessa.-eri
Yleisyys ei tee tavasta yhtään vähemmän tyhmää.
Tyhmyys on tässä tapauksessa subjektiista, ei se että sinä et jostain tykkää tai sitä ymmärrä tee siitä tyhmää.
Kyllä se on tyhmää jos teet jotain vain tavasta ja muut kärsivät siitä.
Kaikki kärsivät jostain, mutta maailma ei pyöri niiden poistamisen ympärillä.
Ajatelkaas liikuntavammaisia ihmisiä.
Kuinka monesta paikkaa kuitenkin puuttuu esteettömät tilat tai edes helpotettu heidän liikkumistaan?
Asunnotkin on suureksi osaksi suunniteltu niin, että liikuntaesteinen joutuu omaan alkuun tekemään muutokset, ainakin omistusasunnon ostaessaan.
Eikä liikuntaesteiset voi määrätä millään niin, että kaikki paikat ovat sopivia heille.
Heidän on vain siihen sopeuduttava.
Näkövammaiset, lyhytkasvuiset jne.Paniikkihäiriöiset eivät voi vaatia kauppoja tyhjäksi ennen heidän sinne menoaan.
Jokainen yksilö joka kärsii jostain henkilökohtaisesta asiasta niin yleensä joutuu siihen sopeutumaan, ei niin, että muut sopeuttavat elämäänsä hänen kärsimykseensä.Minä esimerkiksi kärsin ja olen stressaantunut, ellen jo traumatisoitunut vähätuloisuudestani.
En minäkään voi vaatia muita yksityisiä ihmisiä antamaan minulle rahaa. Tai käymään puolestani ruokakaupassa heidän rahoillaan.
Toki saan pienen asumistuen, kiitos siitä, mutta arki stressaa koko ajan silti.Oletko tosissasi ettei liikuntaesteisiä ole otettu huomioon? Käytännössä kaikissa julkisissa paikoissa on rakennettu esteettömät reitit. Viimeisen 20 vuoden aikana rakennetuissa taloissa on kylpyhuone johon mahtuu pyörätuolilla. Leffateattereissa ja junissa on omat paikat liikuntaesteisille. Omat parkkipaikat parhailla paikoilla, yleensä vielä ilmaisina. Ja kaiken maksavat myös liikuntaesteettömät.
Jos tuoksuyliherkät otettaisiin edes murto-osan verran tuosta huomioon niin hyppisin riemusta.
On hieman eri asia turvata kaikille fyysinen mahdollisuus päästä julkisiin tiloihin, kuin turvata esimerkiksi kaikille allergikoille pääsy julkisiin tiloihin ilman pienintäkään riskiä joutua kosketuksiin allergiaa aiheuttavan asian kanssa.
Et ilmeisesti käsitä, että tuoksuyliherkälle saattaa olla tuoksujen takia fyysinen mahdottomuus mennä joihinkin tiloihin? Allergikolle se on mahdollista allergialääkkeen avulla. Jopa hajusteettomina mainostettuihin teatteriesityksiin tunkee joku, joka kokee oikeudekseen kylpeä hajusteissa. Surkuhupaisin esimerkki oli lentokentän vanhassa turvatarkastuksessa hajusteeton linja, joka päättyi parfymeriaan.
Miten sä ajattelet vaikka kala-allergikon joka saa oireita jo hajustakin kulkevan missään julkisissa tiloissa turvallisesti? Siihen ei mikään allergialääke auta yhtään enempää kuin jollain pähkinäallergikolla. Tai tutun koira-allergikon jolla alkaa kurkkukin turvota umpeen (ei anafylaksia)? Elämä vaan ei ole reilua eikä kaikkien elämä ole yhtä helppoa kuin muiden. Jotta voimme turvata KAIKILLE yhtäläiset mahdollisuudet kulkea kaikissa julkisissa tiloissa huolimatta heidän henkilökohtaisista haasteistaan, aika paljon asioita pitää ihan kokonaan kieltää.
Näillä käsittääkseni on se epipeni mukana ja kyse erittäin marginaalisesta ryhmästä ihmisiä. Kuinka hiton vaikeaa on ymmärtää, että tuoksuyliherkkyyteen ei ole toimivaa lääkettä ja siitä kärsii pahasti n. 1% väestöstä, 40-60% saa tuoksuista oireita.
Sensijaan hajusteiden osalta esteettömyyden toteuttaminen on erittäin helppoa, ei vain lotrata niillä hajusteilla. Tai huolehditaan niinkin yksinkertaisesta asiasta, että vessassa käsisaippuassa ei ole hajusteita, mutta sekin tuntuu olevan täysin ylivoimaista useimmille yrityksille.
Epipen on anafylaksiaan, ei sellaisille jotka ei saa anafylaktista reaktiota, ja tarkoitettu hengen pelastamiseen. Mun mielestä joka tapauksessa aika jännä ajatusmaailma, että anafylaktinen reaktio nyt on ihan se ja sama kun kerran on epipen. Mitä väliä vaikka toinen meinaa kuolla, kun MULLA ALKAA PÄÄTÄ SÄRKEÄ JA YSKITTÄÄ. Kertoo aika paljon sun omastakin empatiakyvystä, minä minä minä minä.
Itse olen homealtistunut ja aktiivisesti mukana kaikenlaisessa toiminnassa, ja usko pois, yllättävän paljon on ihmisiä jotka ei voi kulkea vapaasti julkisissa tiloissa kaikenlaisten allergioiden takia. Mutta sun mielestä ei se haittaa kun allergialääkettä voi ottaa. Koska onhan se niin kiva että joutuu käyttämään 7 eri lääkettä voidakseen käydä ruokakaupassa. Ihan tosi helppoa ja yksinkertaista.
Voi luoja että mua ärsyttää tuollaiset oman navan ympärillä pyörivät ihmiset joiden ongelmat on aina ne maailman pahimmat ja kaikkien muiden pitää muokata elämänsä heidän ongelmiensa ympärille.
Ja minua ärsyttää ihmiset, jotka kuvittelevat ettei asialle A pidä tehdä mitään, koska minäminäminä ja minunkaan asialle B ei voi tehdä mitään. Myöskin maininta 7 eri lääkkeestä kertoo hyvin ettet tiedä asiasta yhtään mitään. Itse en voi mennä koirakotiin vierailemaan ilman antihistamiinia. Sen kanssa vierailu onnistuukin erinomaisesti ja se on yksi ainoa tabletti pari tuntia ennen.
No se on hyvä sulle että antihistamiini auttaa. Meidän koirakodissa vierailee säännöllisesti ihminen, joka joutuu kotonaan vaihtamaan vaatteensa ulkona meillä käytyään, ettei vaimonsa oireile. Vaimo ei voi edes antihistamiinin avulla vierailla meillä. Että etpä sinäkään paljoa tiedä siitä miten allergiat voivat muihin kuin sinuun vaikuttaa. Koska sinä voit, niin kaikki muutkin voivat, niinkö?
Valtaosalla eläinallergikoista se antihistamiini on kuitenkin merkittävä apu. Todella harva siitepölyallerginenkaan joutuu eristäytymään ulkoilmasta kokonaan keväällä vaan lääkkeet auttaa.
Valtaosalla antihistamiini auttaa, mutta sulla ei selkeästi ole hajuakaan kuinka paljon on ruoka-aine ja eläinallergikkoja jotka saavat oireita niin paljon vähemmästä, ettei siinä enää pelkkä antihistamiini auta. Niitä on yllättävän paljon, pelkästään mun työpaikalla noin 30 ihmisen joukossa on 5 ihmistä jotka ei pysty olemaan lähiympäristössä tietyistä allergeeneistä. Osalla toki se on tuoksu, mutta ei hajuvedet tai vastaavat, vaan ruoka-aineen tuoksu. Yksi on aina koko koivun siitepölyajan sairaslomalla koska ei voi poistua kotoaan, oireet ovat aiheuttaneet jo sivuääniä sydämessä ja joutuu käyttämään happitankkia. Ei ne vakavat allergiat ole ollenkaan niin harvinaisia kuin luulet.
Tällä taas ei ole mitään merkitystä tuoksuyliherkkyyden huomioimisessa. Eikä se muuta mitenkään sitä faktaa, ettei tuoksuyliherkkyyden hoitamiseen ole olemassa lääkkeitä vaikka antihistamiini voi joillakin oireita hieman lievittääkkin. Yleensä ainoa toimiva vaihtoehto on oireita aiheuttavien tuoksujen välttäminen. Pitkällä aikavälillä siedättyminen tietty saattaa olla vaihtoehto, mutta senkin pitäisi olla hyvin hallittua toimiakseen.