Öö hääkutsussa kehotus tuoksuttomuuteen?
No mitähän hittoa... "Pyydämme ystävällisesti, että saapuisitte juhliimme tuoksutta" wtf?
Kommentit (1807)
Olen astmaatikko ja allerginen, ja todella toivon, että tuoksuttomuuden pyyntöä noudatetaan. Ei se nyt niin vaikeaa voi olla käyttää hajusteettomina pesuaineita, ja jättää se hajuvedessä rypeminen väliin.
Olen joutunut itse lähtemään kesken matkan pois bussista, jossa oli näitä Axella kyllästettyjä teinejä, koska sain astmakohtauksen.
Onneksi nykyinen työpaikkani on hajusteeton. Kukaan ei kuole hajusteetomuuteen, mutta hajusteisiin on useampi melkein kuollut.
Tilaisuudet pitäisi pystyä järjestämään tiloissa, joissa on hyvä ilmanvaihto tai saa ikkunoita auki ainakin kesällä. Tuo pitäisi olla oikeastaan itsestään selvää. Kun tilanne on niin vakava, että jonkun huolimattomuudesta lukea kutsu ajatuksella tuleekin sinne tuoksupommi vaarantaen jonkun hengen, niin toimiva ilmanvaihto pelastaa tilanteen.
Tietty kyseiselle tuoksupommille voisi joku ystävällisesti käydä varoittamassa, ettei mene sen ja sen lähelle kuin kätteleen nopeasti. Hienotunteisuus pelastaa nololta tilanteelta eikä kukaan siitä pahastu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ala tuoksujani vaihtamaan hääjuhlan takia. Siedätyshoito on kaikkein tehokkain apu tuollaiseen hörhöilyyn.
Eli sinua ei siis haittaa vaikka toinen hääparista saa migreenin, pahoinvointia tai joutuu ambulanssilla sairaalaan kesken omien juhliensa?
Migreenin ja pahoinvoinnin takia?
Haluan kuulla siitä, kun ambulanssi hakee migreenistä ja pahoinvoinnista kärsivän.
T. Jo 20 vuotta ambulanssikuskina
Huolestuttaa tämä luetun ymmärtämisen taso. "Saa migreenin, pahoinvointia TAI joutuu ambulanssilla sairaalaan." Ambulanssilla viedään sairaalaan siis muusta syystä kuin pahoinvoinnin tai migreenin takia.
Eri
Vaihtoehdot ovat siis: migreeni, pahoinvointi tai ambulanssilla sairaalaan. Mikä sairaus on "ambulansilla sairaalaan"?
Ei se ollut luettelo sairauksista vaan siitä, miten hajustettu vieras saattaa pilata hajusteettomuutta toivovan parin hääpäivän.
Kuka sitten joutuu sairaalaan ambulanssilla ja miksi? Joku häävieraista? Pilaako se hääparin fiiliksen? Ambulanssista voi myös tulla vahva polttoaineen haju. Sekö pilaa tuoksuttomat häät? Voisitko selventää?
Luulen, että se pilaisi vähän kenen tahansa häät, jos häävieras tai toinen pariskunnasta joutuisi poistumaan häistä ambulanssilla.
Mutta miksi? Häävieraiden traumatisoitumisen vuoksi syy tulee kertoa rehellisesti, jotta siihen voi hakea tukea.
En nyt ihan saa kiinni siitä, mitä et ymmärrä. Ne hajusteet on se syy ja niitä on pyydetty kutsussa välttämään, jotta hääparille tai heidän läheisilleen ei tule huonoa oloa tai sairauskohtausta kesken juhlien.
Onko siis kyse jostain vakavasta sairaudesta, se on syytä kertoa vieraille. Koska vaikka vieraat tulevat hajusteettomina, saattaa jonkun autossa olla vahva wunderbaum, laukussa tuoksupussukka, kengässä kengänraikastetta jne jne jne.
Olet vastuussa siitä, että toiset ovat tietoisia todellisista asioista. Jos et kerro oikea syytä, vieraille jää tilaa kuvitella vaikka mitä, esimerkiksi ah, tuoksu"allergiaa" ei siis mitään vakavaa. On siis sinun vastuullasi, ettei kukaan joudu toisten luulojen vuoksi sairaalaan.
Sanotaan selkeästi tuoksuttomana. Mikä osa tuossa sanassa on niin vaikeaa ymmärtää? Jokainen tietää ihan varmasti missä käyttämissään tuotteissa on hajusteita ja jos ei tiedä niin purkin kyljestä selviää. Hääpäivänä sitten joko käyttää hajusteettomia tuotteita tai on ilman. Jos käyttää hajustettua pyykinpesuainetta niin sitten pesee vaatteet hajustamattomalla ennen juhlia. Voiko olla yksinkertaisempaa tai jos haluaa niin voi tietysti kysyä tarkennuksia.
Ei ole kovin selkeää, koskapa näin pitkä ketju. Sellaista asiaa kuin tuoksuton ei ole edes olemassa.
Ihmisessä itsessään on jo lukematon määrä omia erilaisia hajuja riippuen iästä, sukupuolesta, hormonitoiminnasta, mitä on syönyt, tehnyt, liikkunut, kotieläimet, ammatti, asuinpaikka jne jne.
Sairaustiedon panttaaminen on aina varmin tapa saada ihmiset uskomaan kyseessä olevan luulosairaus. Ja tiedon panttaajan vastuulla.
Eipä näytä nyt netistäkään löytyvät sopivaa sairautta tuohon tuoksuttomuuden vaatimukseen.
Kuten tuolla edellä jo kirjoitettiin tämä tuoksuttomuuden vaatimus on mennyt jo yli äyräidensä. Susi tulee -huuto ei enää tehoa, kun sitä käytetään turhaan. Siksi, jos oikeasti on kysymys vakavasta sairaudesta ja tietyistä tuoksuista, tulee tämä kertoa. Jos aina vaan huudetaan "susi tulee" huutoa, niin ihmiset vetävät omat johtopäätöksensä siitä, ettei mitään sutta olekaan ja toimivat sen mukaan.
Pitääkö kutsuun sitten kirjoittaa, että Matti-sulhanen saa hajusteista migreenin ja Pirkko-mummi saa Poisonista, Axesta ja Mennenistä sekä muista tuotteista, joissa on jotain samaa ainesosaa, helposti astmakohtauksen?
No itselle ei tulisi astmaa ja allergiaa sairastavana mieleenkään kirjoitella tuollaisia. Eiköhän se ole oma asiani ottaa niitä lääkkeitä sen verran kuin tarvitaan altistuksen kasvaessa. Kyllä se niin menee tässä maailmassa, ettei muita voi vaatia sopeutumaan omaan astmaani ja allergiaani, vaan minä sopeudun parhaani mukaan tähän maailmaan.
Ainut asia, jota olen vierailtani vaatinut, on se ettei meillä sisällä saa tupakoida. Suvaitsevaisuus ja erilaisuuden sietokyky näyttää kadonneen maailmasta kokonaan ja aika kuluu omaa vointia ja oireita pohdiskellessa.
Ei se välttämättä auta vaikka lääkitys on tapissa. Siihen vielä, että avaavat lääkkeetkään eivät saa astmakohtausta laukeamaan. Kurja tilanne, kun ambulanssiakaan ei saa soittaa apuun. Astmakohtaukseen voi kuolla ja vaikka ei kuolekaan, se on hemmetin pelottavaa.
Kaikki ei voi lääkkeillä hallita reaktioa ja seurauksena ei ole välttämättä vain paha mieli tai vähän vatsakipua vaan sairaalaanlähtö.
Tuoksuttomuus on fiksuutta.Nyt kannattaa ymmärtää se, ettei sellaista ole kuin tuoksuttomuus. Toinen saa oireita tupakan hajusta, toinen ruuan kärystä, toinen pahasta hajusta, toinen tunkkaisesta huoneilmasta, toinen hiuslakasta, toinen homeitiöistä, toinen heinistä, toinen kukista, toinen saunan lämmityssavusta, toinen shampoosta, toinen käsidesinfiointiaineesta, toinen bensankärystä.
Maailma ei vaan mitenkään voi muuttua kaikille astmaatikoille oireita aiheuttamattomaksi paikaksi. Siksi olennaisen tärkeää on itse huolehtia omien oireiden pysymisestä tasapainossa ja ellei muu auta niin välttää tiettyjä paikkoja.
Välttää tiettyjä paikkoja kuten omia häitä ja oman lapsen rippijuhlia? Onpa reilua, kun tulee heitetyksi ulos omista juhlistaan.
Eikö niitä juhlia voi järjestää ulkona tai hyvin ilmastoidussa paikassa? Kyllä minusta kutsuun voi kirjoittaa pyynnön tuoksuttomuudesta selityksineen tai vaikka pyynnön, ettei halata tai kätellä tms. Voihan sitä omissa juhlissa tehdä miten haluaa, mutta ei saa myöskään loukkaantua jos vieraat eivät tule, jos eivät pysty pyyntöä noudattamaan. Minusta ihan reilua puolin ja toisin.
Juhlien järjestäjä päättää paikan sekä kenet kutsuu vieraaksi. En kutsu ketään, kenen tiedän käyttävän voimakkaalle haisevia pesuaineita tai parfyymejä ja joka ei ymmärrä, jos kutsussa lukee tulethan tuoksutta. Tuntemattomia en edes kutsu. Meille ei ole pakko tulla enkä pahastu, jos joku ei tule syystä tai toisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olisi häät pidetty, niin olisi ollut vaatimuksena tuoksuttomuus. Itse saan vain migreenikohtauksen, kuten siskonikin, mutta anoppi saa pahan astmakohtauksen hajusteista, ja on ihan oikeasti viety ambulanssilla sairaalaan teatterinäytöksestä, jonka piti olla hajusteeton. Siellä joku uniikki lumihiutale oli kuitenkin päättänyt tupsautella päälleen sekä hiuslakkaa että hajuvettä ja oikein kunnolla hajustettujen huuhteluainevaatteisiin pukeutuen. Minä luulen, että puolisoni olisi ollut kovin pahoillaan, jos äitinsä olisi joutunut poistumaan häistämme.
Anoppi on 90v, eli ei ole tätä modernia heikkoa sukupolvea.
(ei pidetty häitä, mentiin naimisiin maistraatissa)
Eli vaadit ymmärrystä sinun, siskosi ja anoppisi allergialle/yliherkkyydelle, mutta mollaat "modernin heikon sukupolven". Kerrotko ketä lukeutuu tähän sakkiin ja miksi ihmeessä he huomioisivat teidän heikkoudet, kun itse et hyväksy heitä edes ihmisinä?
Silloin kun nykyinen sukupolvi ei osaa lukea, tai ymmärtää lukemaansa tai vain pitää olla "erilainen* eli tulee hajusteettomaan teatteriesitykseen parfyymissa uiden, on ihan syytä mollata typeryydestä! Kun et edelleenkään halua tajuta, että kyseessä on toisten terveys, ei se minä minä minä -meininki.
Vierailija kirjoitti:
Luin ensin otsikosta, että "hääkutsussa kehotus Tuksuttomuuteen"...
Tuohan tarkoittaa selvällä suomella ettei pukeuduta halvasti, mauttomasti, säädyttömästi tai liikaa paljasta pintaa näyttävästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ala tuoksujani vaihtamaan hääjuhlan takia. Siedätyshoito on kaikkein tehokkain apu tuollaiseen hörhöilyyn.
Eli sinua ei siis haittaa vaikka toinen hääparista saa migreenin, pahoinvointia tai joutuu ambulanssilla sairaalaan kesken omien juhliensa?
Migreenin ja pahoinvoinnin takia?
Haluan kuulla siitä, kun ambulanssi hakee migreenistä ja pahoinvoinnista kärsivän.
T. Jo 20 vuotta ambulanssikuskina
Huolestuttaa tämä luetun ymmärtämisen taso. "Saa migreenin, pahoinvointia TAI joutuu ambulanssilla sairaalaan." Ambulanssilla viedään sairaalaan siis muusta syystä kuin pahoinvoinnin tai migreenin takia.
Eri
Vaihtoehdot ovat siis: migreeni, pahoinvointi tai ambulanssilla sairaalaan. Mikä sairaus on "ambulansilla sairaalaan"?
Ei se ollut luettelo sairauksista vaan siitä, miten hajustettu vieras saattaa pilata hajusteettomuutta toivovan parin hääpäivän.
Kuka sitten joutuu sairaalaan ambulanssilla ja miksi? Joku häävieraista? Pilaako se hääparin fiiliksen? Ambulanssista voi myös tulla vahva polttoaineen haju. Sekö pilaa tuoksuttomat häät? Voisitko selventää?
Luulen, että se pilaisi vähän kenen tahansa häät, jos häävieras tai toinen pariskunnasta joutuisi poistumaan häistä ambulanssilla.
Mutta miksi? Häävieraiden traumatisoitumisen vuoksi syy tulee kertoa rehellisesti, jotta siihen voi hakea tukea.
En nyt ihan saa kiinni siitä, mitä et ymmärrä. Ne hajusteet on se syy ja niitä on pyydetty kutsussa välttämään, jotta hääparille tai heidän läheisilleen ei tule huonoa oloa tai sairauskohtausta kesken juhlien.
Onko siis kyse jostain vakavasta sairaudesta, se on syytä kertoa vieraille. Koska vaikka vieraat tulevat hajusteettomina, saattaa jonkun autossa olla vahva wunderbaum, laukussa tuoksupussukka, kengässä kengänraikastetta jne jne jne.
Olet vastuussa siitä, että toiset ovat tietoisia todellisista asioista. Jos et kerro oikea syytä, vieraille jää tilaa kuvitella vaikka mitä, esimerkiksi ah, tuoksu"allergiaa" ei siis mitään vakavaa. On siis sinun vastuullasi, ettei kukaan joudu toisten luulojen vuoksi sairaalaan.
Sanotaan selkeästi tuoksuttomana. Mikä osa tuossa sanassa on niin vaikeaa ymmärtää? Jokainen tietää ihan varmasti missä käyttämissään tuotteissa on hajusteita ja jos ei tiedä niin purkin kyljestä selviää. Hääpäivänä sitten joko käyttää hajusteettomia tuotteita tai on ilman. Jos käyttää hajustettua pyykinpesuainetta niin sitten pesee vaatteet hajustamattomalla ennen juhlia. Voiko olla yksinkertaisempaa tai jos haluaa niin voi tietysti kysyä tarkennuksia.
Ei ole kovin selkeää, koskapa näin pitkä ketju. Sellaista asiaa kuin tuoksuton ei ole edes olemassa.
Ihmisessä itsessään on jo lukematon määrä omia erilaisia hajuja riippuen iästä, sukupuolesta, hormonitoiminnasta, mitä on syönyt, tehnyt, liikkunut, kotieläimet, ammatti, asuinpaikka jne jne.
Sairaustiedon panttaaminen on aina varmin tapa saada ihmiset uskomaan kyseessä olevan luulosairaus. Ja tiedon panttaajan vastuulla.
Eipä näytä nyt netistäkään löytyvät sopivaa sairautta tuohon tuoksuttomuuden vaatimukseen.
Kuten tuolla edellä jo kirjoitettiin tämä tuoksuttomuuden vaatimus on mennyt jo yli äyräidensä. Susi tulee -huuto ei enää tehoa, kun sitä käytetään turhaan. Siksi, jos oikeasti on kysymys vakavasta sairaudesta ja tietyistä tuoksuista, tulee tämä kertoa. Jos aina vaan huudetaan "susi tulee" huutoa, niin ihmiset vetävät omat johtopäätöksensä siitä, ettei mitään sutta olekaan ja toimivat sen mukaan.
Pitääkö kutsuun sitten kirjoittaa, että Matti-sulhanen saa hajusteista migreenin ja Pirkko-mummi saa Poisonista, Axesta ja Mennenistä sekä muista tuotteista, joissa on jotain samaa ainesosaa, helposti astmakohtauksen?
No itselle ei tulisi astmaa ja allergiaa sairastavana mieleenkään kirjoitella tuollaisia. Eiköhän se ole oma asiani ottaa niitä lääkkeitä sen verran kuin tarvitaan altistuksen kasvaessa. Kyllä se niin menee tässä maailmassa, ettei muita voi vaatia sopeutumaan omaan astmaani ja allergiaani, vaan minä sopeudun parhaani mukaan tähän maailmaan.
Ainut asia, jota olen vierailtani vaatinut, on se ettei meillä sisällä saa tupakoida. Suvaitsevaisuus ja erilaisuuden sietokyky näyttää kadonneen maailmasta kokonaan ja aika kuluu omaa vointia ja oireita pohdiskellessa.
Ei se välttämättä auta vaikka lääkitys on tapissa. Siihen vielä, että avaavat lääkkeetkään eivät saa astmakohtausta laukeamaan. Kurja tilanne, kun ambulanssiakaan ei saa soittaa apuun. Astmakohtaukseen voi kuolla ja vaikka ei kuolekaan, se on hemmetin pelottavaa.
Kaikki ei voi lääkkeillä hallita reaktioa ja seurauksena ei ole välttämättä vain paha mieli tai vähän vatsakipua vaan sairaalaanlähtö.
Tuoksuttomuus on fiksuutta.Nyt kannattaa ymmärtää se, ettei sellaista ole kuin tuoksuttomuus. Toinen saa oireita tupakan hajusta, toinen ruuan kärystä, toinen pahasta hajusta, toinen tunkkaisesta huoneilmasta, toinen hiuslakasta, toinen homeitiöistä, toinen heinistä, toinen kukista, toinen saunan lämmityssavusta, toinen shampoosta, toinen käsidesinfiointiaineesta, toinen bensankärystä.
Maailma ei vaan mitenkään voi muuttua kaikille astmaatikoille oireita aiheuttamattomaksi paikaksi. Siksi olennaisen tärkeää on itse huolehtia omien oireiden pysymisestä tasapainossa ja ellei muu auta niin välttää tiettyjä paikkoja.
Välttää tiettyjä paikkoja kuten omia häitä ja oman lapsen rippijuhlia? Onpa reilua, kun tulee heitetyksi ulos omista juhlistaan.
Eikö niitä juhlia voi järjestää ulkona tai hyvin ilmastoidussa paikassa? Kyllä minusta kutsuun voi kirjoittaa pyynnön tuoksuttomuudesta selityksineen tai vaikka pyynnön, ettei halata tai kätellä tms. Voihan sitä omissa juhlissa tehdä miten haluaa, mutta ei saa myöskään loukkaantua jos vieraat eivät tule, jos eivät pysty pyyntöä noudattamaan. Minusta ihan reilua puolin ja toisin.
Juhlien järjestäjä päättää paikan sekä kenet kutsuu vieraaksi. En kutsu ketään, kenen tiedän käyttävän voimakkaalle haisevia pesuaineita tai parfyymejä ja joka ei ymmärrä, jos kutsussa lukee tulethan tuoksutta. Tuntemattomia en edes kutsu. Meille ei ole pakko tulla enkä pahastu, jos joku ei tule syystä tai toisesta.
No hyvä. Olet siis ymmärtänyt rajoitteesi. Tämmöiseen huomioon ottoon olisi hyvä kaikkien yliherkkien pyrkiä. Ei tule kenelläkään paha mieli tai sen vakavampaa.
Minä tuolla aiemmin aloin pohtia mikromuoveja tuoksuvissa pesu- ja huuhteluaineissa sekä miten voimakkaalta pestyt vaatteet parinkin viikon jälkeen kaapista ottaessa tuoksuvat. Päätin tästä lähtien ostaa vain mikromuovittomia ja tuoksuttomia pesu- ja huuhteluaineita. No nyt se on luvattu ja lupaukseni pitää. Taidan taputtaa itselleni hyvästä päätöksestä 👏👏👏👏👏 Noin 🍀
Vierailija kirjoitti:
En noudattaisi. Kutsuvieraana minulla on oikeus tuoksua hyvälle. Sitäpaitsi, en ole koskaan kuullut kenenkään saavan oireita NORMAALISTA määrästä hajuvettä. Eri asia jos sitä laittaa purkin kerralla. Sitäpaitsi kutsussa oli mainittu vain KEHOITUS, ei KIELTO!
Astmaatikkona olen sitä mieltä, että jos et noudata ohjetta, saat kääntyä juhlapaikalta takaisin. Kyseessä ei ole sinun OIKEUTESI haista pahalle, vaan toisten oikeus pysyä hengissä ja hengittää raikasta ilmaa ilman sitä parfyymipilveä.
Öö
Öö
Öö
Öö
Öö
Öö
Öö
Öö
Öö
Öö
Öö
Öö
Öö
Öö
Öö
Öö
Öö
Öö
Öö
Öö
Öö
Öö
Öö
Öö
Öö
Öö
Öö
Öö
Öö
Öö
Öö
Öö
Öö
Öö
Öö
Öö
Öö
Öö
Öö
Öö
Öö
Öö
Öö
Öö
Öö
Öö
Öö
Öö
Öö
Öö
Öö
Öö
Öö
Öö
Öö
Öö
Öö
Öö
Öö
Öö
Öö
Öö
Öö
Öö
Öö
Öö
Öö
Öö
Öö
Öö
Öö
Öö
Öö
Öö
Öö
Öö
Öö
Öö
Öö
Öö
Öö
Öö
Öö
Öö
Öö
Öö
Öö
Öö
Öö
Öö
Öö
Öö
Öö
Öö
Öö
Öö
Öö
Öö Öö. Öö. .Öö. Öö
Se hajuste ei ole ihmiselle välttämätön, mutta puhdas hengitysilma on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olisi häät pidetty, niin olisi ollut vaatimuksena tuoksuttomuus. Itse saan vain migreenikohtauksen, kuten siskonikin, mutta anoppi saa pahan astmakohtauksen hajusteista, ja on ihan oikeasti viety ambulanssilla sairaalaan teatterinäytöksestä, jonka piti olla hajusteeton. Siellä joku uniikki lumihiutale oli kuitenkin päättänyt tupsautella päälleen sekä hiuslakkaa että hajuvettä ja oikein kunnolla hajustettujen huuhteluainevaatteisiin pukeutuen. Minä luulen, että puolisoni olisi ollut kovin pahoillaan, jos äitinsä olisi joutunut poistumaan häistämme.
Eli vaadit ymmärrystä sinun, siskosi ja anoppisi allergialle/yliherkkyydelle, mutta mollaat "modernin heikon sukupolven". Kerrotko ketä lukeutuu tähän sakkiin ja miksi ihmeessä he huomioisivat teidän heikkoudet, kun itse et hyväksy heitä edes ihmisinä?
Silloin kun nykyinen sukupolvi ei osaa lukea, tai ymmärtää lukemaansa tai vain pitää olla "erilainen* eli tulee hajusteettomaan teatteriesitykseen parfyymissa uiden, on ihan syytä mollata typeryydestä! Kun et edelleenkään halua tajuta, että kyseessä on toisten terveys, ei se minä minä minä -meininki.
Osaisitko itse lukea. Suora lainaus kommentista: "Anoppi on 90v, eli ei ole tätä modernia heikkoa sukupolvea." Ei tuossa puhuttu tuoksuttomista tai tuoksullisista, vaan modernista heikosta sukupolvesta. Sen parfyymista uineenhan kyseinen kommentoija haukkui uniikiksi lumihiutaleeksi, enkä puhunut siitä.
Pakkoko sinne on mennä, heitä kutsu roskakoriin.
Vierailija kirjoitti:
mkikäs tuossa, jos hääpari haluaa haistella hieltä haisevia häävieraita.
Yrität siis peittää peseytymättömyytesi hajusteilla!
Voin kertoa, että epäonnistut. Jos haiset hielle, hajuste korostaa likaisuuttasi. Aiheutat oksetuksen tunteen lähellä oleville henkilöille. Olen haistanut kaltaisesi haisulin. Yök!!!
Vierailija kirjoitti:
Tilaisuudet pitäisi pystyä järjestämään tiloissa, joissa on hyvä ilmanvaihto tai saa ikkunoita auki ainakin kesällä. Tuo pitäisi olla oikeastaan itsestään selvää. Kun tilanne on niin vakava, että jonkun huolimattomuudesta lukea kutsu ajatuksella tuleekin sinne tuoksupommi vaarantaen jonkun hengen, niin toimiva ilmanvaihto pelastaa tilanteen.
Tietty kyseiselle tuoksupommille voisi joku ystävällisesti käydä varoittamassa, ettei mene sen ja sen lähelle kuin kätteleen nopeasti. Hienotunteisuus pelastaa nololta tilanteelta eikä kukaan siitä pahastu.
Näistä kommenteista päätellen todellakin pahastuu, jos joku menee puuttumaan ihmisen perusoikeuteen, eli hajusteilta lemuamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuoksuyliherkkyys on mielisairaus. Laittaisin ihan normaalisti hajuvettä.
Missä lukee, että kyse on tuoksuyliherkkyydestä? Kyse voi olla vaikkapa migreenistä. Tai astmasta. Minusta mielisairauteen viittaa ennemminkin muiden tahallinen kiusaaminen. Laita hajuvettä kotonasi.
Käytän kyllä kotonakin, mutta mitä hyötyä siitä on? En minä niitä itseni vuoksi käytä. Migreeniin ja astmaan on olemassa lääkkeet.
No jos pidät niistä, niin miksi et nauttisi niistä myös kotona? Erikoinen suhtautuminen. Suurin osa viihtyisi paremmin ilman sinun hajuvesiäsi. Tottakai on, mutta ne eivät aina auta. Olisiko sinusta mukava joutua sairaalaan pahan migreeni- tai astmakohtauksen takia? Aivan, et tietenään pysy kuvittelemaan sitä.
Nautin kyllä kotonakin, kuten sanoin. Ja pystyn kuvittelemaan. Elämässä on vaan kestettävä kaikenlaista, jos ei kestä normaaleja tuoksuja niin on muutettava johonkin metsään.
Ps. Astmakohtaus ei ala tuoksusta kuin äärimmäisen harvoin. Sekin on todistettu.
Höpö höpö, älä valehtele! Olen usein saanut astmakohtauksen hajusteista. Onneksi elämässä ei tarvitse kestää kaltaisiasi typeryksiä, eli älä mene ollenkaan tuoksuttomiin juhliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vitsi mua ärsyttää nämä ihmiset, jotka vaatii, että koko muu maailma pyörii heidän erityisyytensä ympärillä. Ikävää, jos joku on tuoksuyliherkkä, mutta ei voi olettaa, että kaikki muut ihmiset lopettaa sen takia hajusteiden käytön.
Ja voi teitä mielensä pahoittajia ihan selkeät perustelut vaan kun on vaikea tajuta. On paljon ammatteja joissa tuoksut kielletty ja perustellusti. Koeta nyt ymmärtää
Kerro yksikin.
Kun vierailen vanhusten hoitokodissa, siellä lukee älä käytä hajusteita. Siis ei mitään "ethän käytä".
Uskon, että sama jyrkkä asenne koskee myös työntekijöitä.
Lukeeko siinä, että tuoksuvat pesu ja huuhteluaineet on kielletty? Hiustuotteet, saippuat? Kenkäplankit? Autosta tarttuvat hajut? Ruuankäryt? Eläimen haju esim tallin jos hoitaa hevostaan?
Mikä ammatti on "vanhusten hoitokodin työntekijä"?
Minun sanastossani kattaa kaikki näkemäni / tapaamani työntekijät: Lähihoitajia, sairaanhoitajia, lääkäreitä, siistijöitä, keittiöhenkilökuntaa, kerhotoiminnan ohjaajia, sivareita ym. Oletan ammatit, en ole töissä siellä.
Voinet opiskella Googlen avulla, mitä eri ammattinimikkeitä löytyy hoiva-alan laitoksista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaisitko itse lukea. Suora lainaus kommentista: "Anoppi on 90v, eli ei ole tätä modernia heikkoa sukupolvea." Ei tuossa puhuttu tuoksuttomista tai tuoksullisista, vaan modernista heikosta sukupolvesta. Sen parfyymista uineenhan kyseinen kommentoija haukkui uniikiksi lumihiutaleeksi, enkä puhunut siitä.
Nykyinen moderni sukupolvi on äärimmäisen heikkoa, jos ei pärjää ilman hajusteita. 😁
Hauskaa etten ole törmännyt itse YHTEENKÄÄN täysin tuoksuttomaan huusholliin tai ihmiseen ja vain yhteen yliherkkään, joka hänkään ei ollut tuoksuton, koko elämäni aikana. Silti tämän keskustelun perusteella heitä olisi todella suuri osa ihmisistä. Onko tuoksuyliherkät valmiita esimerkiksi myymään lemmikkinsä, jotta muut bussissa olevat ei oireilisi? Tai tekemään muita suuria uhrauksia omassa elämässään. Vähän epäilen. Kyllä miedosti tuoksuvat pesuaineet ovat itselleni tärkeitä, enkä ole valmis niistä luopumaan jos 1/1000 ihmisestä on herkkyys ja vielä harvemmilla oikea allergia (hatusta heitettyja lukuja). Jos tulisi aloituksen kaltainen kutsu, niin osallistuisin mikäli kyse ei olisi allergiasta ja perus vaatteiden tuuletus ja tuoksuton hiuslakka riittäisi. Ehdottomasti tarkistaisin tämän kutsujalta, enkä tietämättömänä sooloilisi ja yrittäisi arpoa.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään työpaikoillakin kehotetaan hillittyyn hajustamiseen.
Meidän työpaikallakin annettiin tällainen ohje - kaikki tiesivät että yhden ainoan ihmisen takia. Hän on kiva ja suosittu ihminen mutta hänen työhuoneessaan ei voinut olla kauaa ja ruokapäytäkin tuli mielellään valittua vähän kauempaa.
Muut eivät varmaan muuttaneet käytöstään mitenkään, minäkin laitan aina dödön kainaloon ja suihkauksen raikasta edt:tä, enkä käytä edes huuhtelukirkastetta.
.
Minä en kyllä laittaisi edes "raikasta edt:tä" työpaikalle. Mut mun työpaikalla on myös yksi jonka huoneeseen mennessä ihan ei-yliherkkäkin meinaa pyörtyä kun se haju on niin voimakas. Ihan normaali mukava ja muilta osin fiksun oloinen naisihminen, en yhtään ymmärrä miten hän ei tajua haisevansa järkyttävälle. Joku hajuvesi se luultavasti on ja kai se oma nenä siihen sit tottuu.