Lapselle oli kylässä ärähdetty "ei niitä keksejä tarvi jatkuvasti närppiä"
Miksi ylipäätään laittoivat keksejä tarjolle jos niitä ei saa ottaa? Lapsi 6v meinasi purskahtaa itkuun kun säikähti. Otti 4 tai 5 keksiä kulhon ohi kulkiessaan.
Kommentit (133)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse aina varaan kaikkea runsaasti ja mietin että jos ne on esille laitettu niin vieraat saakin ne syödä.
Itse en rohmua vieraiden luona tai odota edes että jotain tarjottaisiin.
Eli sinusta olisi ihan ok, että sulla olisi voileipäkakku ja kaksi paketillista keksejä tarjolla, niin Jorma-setä heittäisi huiviinsa koko voileipäkakun ja yhden paketillisen keksejä? Muut voivat sitten syödä niitä jäljelle jääviä keksejä.
Jos Jorma-setä ottaa kakkua palan kerrallaan ja syö edellisen ennen kuin ottaa lisää, kuten käytöstapoihin kuuluu, niin siitä vaan. Syötäväksi se on tarkoitettu. Jos ei muille kelpaa, niin syököön niitä keksejä sitten.
Meillä nyt muutoinkin on ongelmana se, että esille laitettuja tarjoiluja jää aina yli ja niitä joudutaan sitten tunkemaan vieraille mukaan ettei tarvitse itse kaikkea vetää tai heittää roskiin. Hyvä vaan, jos ne syötäisiin kaikki.
Lasten ollessa aivan pieniä kokoonnuimme muiden äitien kanssa silloin tällöin toistemme luokse kahvittelemaan. Erään äidin lapsi oli juuri sellainen edestakaisin juoksentelija - haki keksi, haukkasi ja saattoi jättää jonnekin sotkuksi ja haki taas. Muutenkin oli rasittava mm. omi lasteni leluja muilta heidän leikkiessä yms. Joskus yritin vihjata äidille, että ohjaisi lastaan. Ei auttanut. Sanoin kerran siitä keksien ottamisesta. Äiti siitä suutahti.
Jätin seuraavan kerran tämän äidin lapsineen kutsumatta. Samoin tekivät sitten muutkin. Koskaan ei tuosta puhuttu, mutta kun "näytin mallia" niin muutkin näköjään rohkaistuivat - olivat ilmeisesti kokeneet myös riesaksi kyseisen parin. Meillä muilla oli mukavaa ja lapsetkin viihtyivät paremmin.
Minusta tämä ketju on jotenkin surullinen. Valtavan negatiivinen suhtautuminen lapsiin osalla kirjoittelijoista. On totta että lapset tarvitsevat apua kohtuudessa ja sosiaalisissa pelisäännöissä. Itse kuitenkin pitäisin tärkeimpänä juhlissa sitä, että kaikilla on hauskaa ja jokaiselle löytyy jotain maistuvaa tarjottavista. En tiedä onko kotiseutueroista kyse, mutta itse karjalaisena pyrin laittamaan reilusti tarjottavia enkä todellakaan laske kenenkään suupaloja. Johan tuosta nyt ahdistava tunnelma syntyisi jos niukasti tarjottavaa ja sitten vielä vahdittaisiin, että kuka syö mitä ja miten paljon.
Tässä keskusteluketjussa näyttäisi olevan kahdenlaista linjaa:
- pitäähän lasten saada syödä jos tekee mieli ja jos on niin köyhä, että ei raski tarjota niin ei sitten tarjota ollenkaan
- aikuisten pitää antaa lapsille rajat ja ohjata käyttäytymään hyvin
Minusta tuntuu, että tuon jälkimmäisen näkemyksen kirjoittajilla on enemmän varaa kekseihin ja sen lisäksi paljon muuhunkin kuin ensimmäisen näkemyksen kirjoittajat.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meilläkin yhdet ipanat tyhjensi ison kulhon suklaata. Kysyivät vaan äidiltään saako ottaa.
En puuttunut, kun ei olleet mun sukulaisia.
Toivon että tuli vatsanväänteitä, mokomat ahmatit.
Tästäkin pitäisi tietää montako ipanaa, minkä ikäisiä, mikä on tässä tapauksessa "iso kulho", millaista suklaata... jne. Itse en edes osaisi kuvitella, miksi joku laittaisi SUKLAATA tarjolle ison KULHOLLISEN.
Vierailija kirjoitti:
Tässä keskusteluketjussa näyttäisi olevan kahdenlaista linjaa:
- pitäähän lasten saada syödä jos tekee mieli ja jos on niin köyhä, että ei raski tarjota niin ei sitten tarjota ollenkaan
- aikuisten pitää antaa lapsille rajat ja ohjata käyttäytymään hyvin
Minusta tuntuu, että tuon jälkimmäisen näkemyksen kirjoittajilla on enemmän varaa kekseihin ja sen lisäksi paljon muuhunkin kuin ensimmäisen näkemyksen kirjoittajat.
Itse kuulun enemmän tähän "pitäähän lasten saada syödä" -ryhmään, ja itsekin emännöidessäni saatan ostaa sitä yhtä vierailua varten suuremmalla summalla tarjottavia kuin mitä itselle koko kuussa ruokaa. Suku on keski-, itä- ja kaakkois-Suomesta, ja aina on juhlissa, illanistujaisissa jne. niin yltäkylläisesti syötävää, että vaikka jokainen vieras voisi syödä mahansa täyteen sitä kahvileipää ja muuta herkkua. Eikä suututa mikäli vieraat sitten sen mukaan syövätkin, ja tapana onkin pitkän kaavan herkuttelun jälkeen tarjota vielä muutamaa muuta sorttia, jotka eivät mahtuneet aikaisemmin pöytään. Lasten vedettyä kakkua, pikkupitsaa, keksejä, pullaa, mehua jne. navat täyteen saatetaan vielä kysyä, ottaisivatko vielä jäätelöt jne. Aikuisille parempaa pikkusuolaista, konjakkia... Avataan lahjapullo jota ei ole aikaisemmin hennottu jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meilläkin yhdet ipanat tyhjensi ison kulhon suklaata. Kysyivät vaan äidiltään saako ottaa.
En puuttunut, kun ei olleet mun sukulaisia.
Toivon että tuli vatsanväänteitä, mokomat ahmatit.Tästäkin pitäisi tietää montako ipanaa, minkä ikäisiä, mikä on tässä tapauksessa "iso kulho", millaista suklaata... jne. Itse en edes osaisi kuvitella, miksi joku laittaisi SUKLAATA tarjolle ison KULHOLLISEN.
2 ipanaa, n. 5-7 v, iso kulho suklaata oli sivupöydän kulmalla ennestään, siinä n 300g. konvehteja. Se ei ollut mitenkään tyrkyllä siinä tarkoituksessa että se nuollaan puhtaaksi.
Ei tullut mieleen, että suklaat pitäisi piilottaa vierailta. En ole koskaan tavannnut ihmisiä, jotka antavat lastensa ahmia noin.
Moukkamaiset vanhemmat, ei siinä muuta.
Laitan aina paljon keksejä ja tietysti muutakin tarjolle, ja syödä saa niin paljoin kuin haluaa ihan laskematta, mutta ne keksit syödään pöydässä eikä napsita ohikulkiessa.
Huonotapaiset penskat on rasittavia.
Vierailija kirjoitti:
Itse kuulun enemmän tähän "pitäähän lasten saada syödä" -ryhmään, ja itsekin emännöidessäni saatan ostaa sitä yhtä vierailua varten suuremmalla summalla tarjottavia kuin mitä itselle koko kuussa ruokaa. Suku on keski-, itä- ja kaakkois-Suomesta, ja aina on juhlissa, illanistujaisissa jne. niin yltäkylläisesti syötävää, että vaikka jokainen vieras voisi syödä mahansa täyteen sitä kahvileipää ja muuta herkkua. Eikä suututa mikäli vieraat sitten sen mukaan syövätkin, ja tapana onkin pitkän kaavan herkuttelun jälkeen tarjota vielä muutamaa muuta sorttia, jotka eivät mahtuneet aikaisemmin pöytään. Lasten vedettyä kakkua, pikkupitsaa, keksejä, pullaa, mehua jne. navat täyteen saatetaan vielä kysyä, ottaisivatko vielä jäätelöt jne. Aikuisille parempaa pikkusuolaista, konjakkia... Avataan lahjapullo jota ei ole aikaisemmin hennottu jne.
Ei kait tässä ole kyse siitä, että paljonko tarjotaan ja syödään, vaan että ruokailu/kahvittelu on oma tapahtumansa sekä paikka että aika. Eli: ei syödä missä vaan pitkin huushollia ja milloin vain.
Meilläkään ei ruoka tms. ole koskaan kesken loppuneet ja on ollut isosyömäisiäkin kyläläisiä. Ruoka kädessä ei kuitenkaan kuljeta jos tarkoitettu pöydän ääressä syötäväksi.
Noutopöydästä puolestaan aikuiset ja lapsetkin pienestä pitäen osaavat ottaa sen mitä arvelevat haluavansa syödä ja sitten lisää kun maistuu ja huomaa jaksavansa.
Lähinnä ulkokemuissa on lapsille ollut oma tarjoilupöytä, josta on voinut hakea karkkia ja keksejä tms. - on ollut kipotkin, joihin on voinut annoksensa laittaa. Pihalla kun ei ole niin tarkkaa murustelujen yms. sotkujen suhteen.
Meidän pojalle oli sanottu kyläpaikassa, että ei saa räplätä munia kokoajan ruokapöydässä. Nyt mietin seks.ahditelusta ilmoituksen tekoa. Mitä meiän pojan munat kellekkään hienostoemännälle kuuluu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse aina varaan kaikkea runsaasti ja mietin että jos ne on esille laitettu niin vieraat saakin ne syödä.
Itse en rohmua vieraiden luona tai odota edes että jotain tarjottaisiin.
Eli sinusta olisi ihan ok, että sulla olisi voileipäkakku ja kaksi paketillista keksejä tarjolla, niin Jorma-setä heittäisi huiviinsa koko voileipäkakun ja yhden paketillisen keksejä? Muut voivat sitten syödä niitä jäljelle jääviä keksejä.
Ymmärrätkö sinä mikä ero on siinä että yksi vieras heti syö kaiken niin etteivät muut saa mitään, vai että kaikki ovat jo syöneet ja sen jälkeen vieraat vielä syövät jäljelle jääviä tarjottavia??
"Otti kulhon ohi kulkiessaan" kertoo jo riittävästi. Meillä lapset on opetettu syömään keksit pöydässä eikä murustelemaan ympäri asuntoa. Ap voisi kertoa piltilleen, että näin on syytä toimia kylässä.
Oikeassa olivat, ei niitä keksejä tarvitse koko ajan närppiä!
En tarjoaisi keksejä..nehän murenee pitkin asuntoa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kait tässä ole kyse siitä, että paljonko tarjotaan ja syödään, vaan että ruokailu/kahvittelu on oma tapahtumansa sekä paikka että aika. Eli: ei syödä missä vaan pitkin huushollia ja milloin vain.
Meilläkään ei ruoka tms. ole koskaan kesken loppuneet ja on ollut isosyömäisiäkin kyläläisiä. Ruoka kädessä ei kuitenkaan kuljeta jos tarkoitettu pöydän ääressä syötäväksi.
Noutopöydästä puolestaan aikuiset ja lapsetkin pienestä pitäen osaavat ottaa sen mitä arvelevat haluavansa syödä ja sitten lisää kun maistuu ja huomaa jaksavansa.
Lähinnä ulkokemuissa on lapsille ollut oma tarjoilupöytä, josta on voinut hakea karkkia ja keksejä tms. - on ollut kipotkin, joihin on voinut annoksensa laittaa. Pihalla kun ei ole niin tarkkaa murustelujen yms. sotkujen suhteen.
Mikäli virallinen kahvi-/ruokahetki on jo päättynyt mutta tarjottavia on jäänyt runsaasti yli, mielestäni on ihan OK, että pilaantumattomat jätetään vielä tarjolle sinne keittiön ym. pöydälle, josta vieraat (niin lapset kuin aikuisetkin) saavat hakea hiukopalaa pitkin iltaa. Ihan yhtä lailla saavat niin sedät ja tädit kuin ipanatkin kävellä pasteija kädessä olohuoneeseen, ja jos sotkua tulee, niin sitten siivotaan. Mutta tapoja on toki yhtä monia kuin on huushollejakin, että toimittakoon teillä noin ja meillä näin! 🌼
Vierailija kirjoitti:
Oliko lapsi Obeese?
Osaatko sinä Finniish?
Eikö sille Minea-Miira-Elmeriinallesi sanota KOSKAAN vastaan mitään? Pettymykset kuuluu elämään. Deal with it
Nykyään on aika paljon aikuisia ja heidän lisäkseen lapsia, jotka kuvittelevat, että kaikki tarjolla oleva pitää syödä pois. Olen jo lapsuudessa oppinut, että tarjolle laitetaan sen verran kuin on ottajiakin ja muutama sitten ylimääräistä. On aika tylyä laittaa ainoastaan ns. lukupalat eli pöydässä olevien lukumäärä esim. pullaa, kakkua tai pikkuleipiä. Ainakin ennen opetettiin, että kuuluu asiaan, että vadille jää muutama pala syömättä. Eikä sitä tarjoiluastiaa jätetä pöydälle lojumaan määrättömäksi ajaksi, vaan kun on kahvit juotu tms. niin pöytä korjataan, astiat tiskiin ja loput tarjottavat kaappiin.