Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapselle oli kylässä ärähdetty "ei niitä keksejä tarvi jatkuvasti närppiä"

Vierailija
11.06.2018 |

Miksi ylipäätään laittoivat keksejä tarjolle jos niitä ei saa ottaa? Lapsi 6v meinasi purskahtaa itkuun kun säikähti. Otti 4 tai 5 keksiä kulhon ohi kulkiessaan.

Kommentit (133)

Vierailija
101/133 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noh. Vaikka ap onkin trolli, niin kyllä minä vähän hiljaa itsekseni ihmettelisin, jos kylässä olisi tarjolla keksejä ja neljän keksin jälkeen emäntä ottaisi asiakseen ärähtää lapselle. Jos on noin tiukassa tarjoilu ja keksit pitää laskea, ei ehkä kannata tarjota niitä ollenkaan, niin säästyypä sekin raha.

Minä ainakin katson, että alle kouluikäiset lapset saa ottaa sitä, mikä maistuu ja niin kauan kuin jäljellä on. Toki niin, että yksi ei ahnehdi kaikkea, mutta ap kertoikin lapsensa ottaneen vähitellen, ohi kulkiessaan eli että niitä oli ollut tarjolla ja riittäny pidempään kuin vain kahvitteluhetken alussa.

Voisin jopa sanoa meillä kyläilevälle lapselle, että kiva kun maistuu, ota kulho mukaan niin voitte syödä loppuun leikin lomassa!

Ja ei, mulla ei ole lapsia, joten ei ole kyse siitä, mitä opetan omille lapsille tai en opeta.

Tiivistän: vieraiden syömisten kyttääminen saati ärähtely on saitaa ja noloa.

Otti 4 tai 5 keksiä kulhon ohi kulkiessaan. Tästä  saa käsityksen, että lapsi otti kerralla viisikin keksiä ja  saattanut kulkea kulhon ohi useitakin kertoja ja saattanut napsia keskejä pitkälti yli toistakymmentäkin.

Noo jos on niin saita ettei vieraat saa tarjoamisia syödä niin paree pistää kaappiin sitten vaan..

Ei sillä saituuden kanssa tarvitse olla tekemistä, muakin ärsyttäisi huonosti kasvatettu, ahne muksu. En kyllä mitään ärähtäisi vaan laittaisin vaan pois ulottuvilta tarjoamiset.

Vierailija
102/133 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap:n muksu on se sama joka menee kylässä katsomaan jääkaappiin on siellä mitään herkkuja.

Yhden tällaisen tapauksen äiti veti herneen nekkuun, kun kullannupulle tästä huomautettiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/133 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noh. Vaikka ap onkin trolli, niin kyllä minä vähän hiljaa itsekseni ihmettelisin, jos kylässä olisi tarjolla keksejä ja neljän keksin jälkeen emäntä ottaisi asiakseen ärähtää lapselle. Jos on noin tiukassa tarjoilu ja keksit pitää laskea, ei ehkä kannata tarjota niitä ollenkaan, niin säästyypä sekin raha.

Minä ainakin katson, että alle kouluikäiset lapset saa ottaa sitä, mikä maistuu ja niin kauan kuin jäljellä on. Toki niin, että yksi ei ahnehdi kaikkea, mutta ap kertoikin lapsensa ottaneen vähitellen, ohi kulkiessaan eli että niitä oli ollut tarjolla ja riittäny pidempään kuin vain kahvitteluhetken alussa.

Voisin jopa sanoa meillä kyläilevälle lapselle, että kiva kun maistuu, ota kulho mukaan niin voitte syödä loppuun leikin lomassa!

Ja ei, mulla ei ole lapsia, joten ei ole kyse siitä, mitä opetan omille lapsille tai en opeta.

Jos oikeesti haluat pitää asunnon siistinä niin ruokailu ja herkkujen syönti (varsinkin murenevat tai suklaiset sottakeksit) syödään ruokapöydän ääressä. Miksi kyläpaikassa pitäisi käyttäytyä kuin pellossa? Odotetaan että emäntä/isäntä pyytää pöytään, syödään semmoinen määrä että muillekin riittää ja ei lähdetä vaeltelemaan minkään syötävän kanssa pois ruokapöydän.

Vierailija
104/133 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ylipäätään laittoivat keksejä tarjolle jos niitä ei saa ottaa? Lapsi 6v meinasi purskahtaa itkuun kun säikähti. Otti 4 tai 5 keksiä kulhon ohi kulkiessaan.

Voi voi... on tainnut jäädä kotona käytöstavat opettamatta. Ja pumpulissa lasta pidetty ettei nyt vaan mitään pettymyksiä tulisi! penska on lähdössä kouluun niin nyt olisi syytä vähän opetella elämää

Vierailija
105/133 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuisetkin ihmiset ottavat usein liikaa. Minua harmitti suuresti töissä ollessani, kun vein tuliaisia töihin ja laitoin ne tarjolle. Tarkoitus oli, että kaikki ottavat ensin es. yhden karamellin ja sitten lisää, kun kaikki ovat varmasti saaneet ainakin yhden. Ei mitä, heti tarjouluvadin nähdessään he työnsivät taskunsa täyteen karamellejä, keksejä tai mitä toinkin. Niin vain muutamat työkäverini saivat tuliaisia. Olin töissä sairaalassa. Kerrankin eräs lääkäri söi itse kaikki tuomani chipsit. Ne olivat erikoisen hyvin, siksi toinkin niitä. Ei oikein kehtaa aikuiselle ihmiselle mennä sanomaan, että ota vain yksi. Kikille pitäisi riittää. Itse olin osastonsihteeri, muut hoitajia, lääkäreitä ym. Eihän sihteeri voi mistään huomauttaa, ainakin, jos haluaa pitää välit hyvinä.

Vierailija
106/133 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä kutsuisi enää kylään vierasta, joka antaisi lapsensa napsia kesken leikkien pöydästä keksejä ja kuskata leikkeihin. Hirveän huonoa käytöstä.

Rahasta ei varmasti ole kenelläkään kiinni. Mutta tuollaista ei vaan tehdä.

Mutta jotkut eivät kasvata lapsiaan.

Vierailija
107/133 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos meillä on jotain hyvää tarjokla sen saa myös syödä kaiken. Tarjottavia on varattu sen verran että ylikin jää.

Meillä katoaa persikkavalkosuklaatorttu alta aikayksikön

Vierailija
108/133 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh. Enpä menisi kylään tuollaiseen paikkaan enää toiste. Erittäin huonoa käytöstä isäntäperheeltä. Vieraiden syömisistä ei huomautella. Jos ei halua jotain laittaa tarjolle, niin jättää kaappiin. 

Vierailija
109/133 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahvipöydän kauhu oli tämä kakara!! Hyviin tapoihin ei kuulu vetää pöytää tyhjäksi, siinä ole nuukuudella mitään tekoa,kyse on käytöstavoista.

Vierailija
110/133 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistan meillä joskus isä ojensi kylässä ollutta sukulaispoikaa,ettei niitä ole sun syötäväksi yksin tarkoitettu,kun poika oli jatkuvasti karkkikipolla...ei tuosta tarvii mieltään pahoittaa.

Vittu miten köyhää. Mulle on aikuisena ihan yks paskan hailee jonkun tarjolle laittamat karkit. En ota niitä kuin korkeintaan kohteliaisuudesta. Noloa edes tarjota aikuisille karkkeja, pula aika on mennyt jo,  joita saa parilla kolikolla. Minun puolestani kersat saavat syödä ne hyvällä omalla tunnolla.

Mitä sä sössötät, et taida olla oikeen kartalla 😂😂 kuka aikuisille täs karkkeja tarjoo ??? Jos paikalla useampi pentu,onko oikeen et yks vetää kaikki naamaansa ja sulloo taskuihinsa???

Vierailija
111/133 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama montako keksiä syö, mutta yhtään murusta ei viedä ruokatilasta pois. Yhtään puoli-imetty keksiä ei jätetä minnekään.

Inhoan jo sitä, että jotkut lapset syövät niin, ettei mikään pysy lautasella. Lattiat pöydät muruissa.

Vähemmän vauhtia ja kauniimmat ruokailutavat, kiitos. Lapset harvoin syövät liikaa, joten määrällä ei ole niin väliä.

Vierailija
112/133 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapakoulutusta kaikenikäisille. kirjoitti:

Aikuisetkin ihmiset ottavat usein liikaa. Minua harmitti suuresti töissä ollessani, kun vein tuliaisia töihin ja laitoin ne tarjolle. Tarkoitus oli, että kaikki ottavat ensin es. yhden karamellin ja sitten lisää, kun kaikki ovat varmasti saaneet ainakin yhden. Ei mitä, heti tarjouluvadin nähdessään he työnsivät taskunsa täyteen karamellejä, keksejä tai mitä toinkin. Niin vain muutamat työkäverini saivat tuliaisia. Olin töissä sairaalassa. Kerrankin eräs lääkäri söi itse kaikki tuomani chipsit. Ne olivat erikoisen hyvin, siksi toinkin niitä. Ei oikein kehtaa aikuiselle ihmiselle mennä sanomaan, että ota vain yksi. Kikille pitäisi riittää. Itse olin osastonsihteeri, muut hoitajia, lääkäreitä ym. Eihän sihteeri voi mistään huomauttaa, ainakin, jos haluaa pitää välit hyvinä.

Olisit jakanut ne karamellit "pirjolle yksi, annelille yksi.. Tsöp Liisa äläs ole ahneena käsi ojossa!"

Vierailija
113/133 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohikulkiessa ottanut keksiä. Huonosti oot kasvattanut. Ruoka ja keksit syödään  pöydän ääressä. Oli oma tai vieras niin meillä ei oo vaellettu keksi kädessä. 

Vierailija
114/133 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse kuulun enemmän tähän "pitäähän lasten saada syödä" -ryhmään, ja itsekin emännöidessäni saatan ostaa sitä yhtä vierailua varten suuremmalla summalla tarjottavia kuin mitä itselle koko kuussa ruokaa. Suku on keski-, itä- ja kaakkois-Suomesta, ja aina on juhlissa, illanistujaisissa jne. niin yltäkylläisesti syötävää, että vaikka jokainen vieras voisi syödä mahansa täyteen sitä kahvileipää ja muuta herkkua. Eikä suututa mikäli vieraat sitten sen mukaan syövätkin, ja tapana onkin pitkän kaavan herkuttelun jälkeen tarjota vielä muutamaa muuta sorttia, jotka eivät mahtuneet aikaisemmin pöytään. Lasten vedettyä kakkua, pikkupitsaa, keksejä, pullaa, mehua jne. navat täyteen saatetaan vielä kysyä, ottaisivatko vielä jäätelöt jne. Aikuisille parempaa pikkusuolaista, konjakkia... Avataan lahjapullo jota ei ole aikaisemmin hennottu jne.

Ei kait tässä ole kyse siitä, että paljonko tarjotaan ja syödään, vaan että ruokailu/kahvittelu on oma tapahtumansa sekä paikka että aika. Eli: ei syödä missä vaan pitkin huushollia ja milloin vain.

Meilläkään ei ruoka tms. ole koskaan kesken loppuneet ja on ollut isosyömäisiäkin kyläläisiä. Ruoka kädessä ei kuitenkaan kuljeta jos tarkoitettu pöydän ääressä syötäväksi.

Noutopöydästä puolestaan aikuiset ja lapsetkin pienestä pitäen osaavat ottaa sen mitä arvelevat haluavansa syödä ja sitten lisää kun maistuu ja huomaa jaksavansa.

Lähinnä ulkokemuissa on lapsille ollut oma tarjoilupöytä, josta on voinut hakea karkkia ja keksejä tms. - on ollut kipotkin, joihin on voinut annoksensa laittaa. Pihalla kun ei ole niin tarkkaa murustelujen yms. sotkujen suhteen.

Mikäli virallinen kahvi-/ruokahetki on jo päättynyt mutta tarjottavia on jäänyt runsaasti yli, mielestäni on ihan OK, että pilaantumattomat jätetään vielä tarjolle sinne keittiön ym. pöydälle, josta vieraat (niin lapset kuin aikuisetkin) saavat hakea hiukopalaa pitkin iltaa. Ihan yhtä lailla saavat niin sedät ja tädit kuin ipanatkin kävellä pasteija kädessä olohuoneeseen, ja jos sotkua tulee, niin sitten siivotaan. Mutta tapoja on toki yhtä monia kuin on huushollejakin, että toimittakoon teillä noin ja meillä näin! 🌼

Idea varmaan olisikin siinä, että lapselle opetetaan toimimaan kyläpaikassa talon tavalla. Omani olen opettanut niin, että kylässä ei oteta mitään mitä ei tarjota ja pöydän ulkopuolelta käydään syötävää hakemassa vain jos isäntäväki kehottaa siihen. Ja silloinkin voi pitää järjen päässä. Jos ajatellaan että tarjottimella on jäljellä 20 keksiä, joista yksi tenava käy ohimennessään napsimassa viisi kysymättä edes lupaa, niin kyllä siitä saa sanoa. Ystävällisesti toki pitäisi sanoa.

Vierailija
115/133 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kyllä lasten syömistä pitää kytätä. Kekseissä on paljon sokeria ja joillekin lapsille liika sokeri ei vaan sovi ja aletaan käymään ylikierroksilla tai ruvetaan kiukuttelemaan. Puhumattakaan siitä että joku lapsi saattaa tulla herkuista pahoinvoivaksi niin kyllä säännöstely on ihan järkevääkin. Ja tosiaan opetetaan kotona ettei kyläpaikassa ahmita. Kyllä viisi keksiä on jo ihan törkeää ahmimista.

Vierailija
116/133 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieraille tiuskiminen on kauhee tapa. Toisten lasten komentelu ei ole mielestäni okei jos ei ole kyse jostain vaarallisesta temppuilusta tms.

Vierailija
117/133 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä niin paljon. Onko muut vastaajat tosissaan? Kyse on lapsesta, eikä nyt eletä sodan jälkeistä pula-aikaa. Tietääkseni.

Itseäni ärsyttää enemmän vanhanaikainen kursailu. Epäkohtelias ja elähtänyt tapa.

Vierailija
118/133 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonoa käytöstä isäntäväeltä, jos ei ollut osattu nätisti sanoa. Miksi asiasta pitää rumasti sanoa? Ei se ole kaunista puhetta, jos muka kauniisti komennetaan, kertoo vain komentajan omasta lapsellisuudesta ja epäkypsyydestä.

Myös kommentoijilla on täällä aivan ihmeellinen suhde kekseihin ja tarjottaviin, 1-2keksiä, mitä ihmettä. Pienet lapset eivät vielä ymmärrä tuollaisia sääntöjä (tai muista), aika huono on lapsen asema perheessä, jos on opetettu tottelemaan, vaikkei tajuakaan, miksi.

Vierailija
119/133 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse kuulun enemmän tähän "pitäähän lasten saada syödä" -ryhmään, ja itsekin emännöidessäni saatan ostaa sitä yhtä vierailua varten suuremmalla summalla tarjottavia kuin mitä itselle koko kuussa ruokaa. Suku on keski-, itä- ja kaakkois-Suomesta, ja aina on juhlissa, illanistujaisissa jne. niin yltäkylläisesti syötävää, että vaikka jokainen vieras voisi syödä mahansa täyteen sitä kahvileipää ja muuta herkkua. Eikä suututa mikäli vieraat sitten sen mukaan syövätkin, ja tapana onkin pitkän kaavan herkuttelun jälkeen tarjota vielä muutamaa muuta sorttia, jotka eivät mahtuneet aikaisemmin pöytään. Lasten vedettyä kakkua, pikkupitsaa, keksejä, pullaa, mehua jne. navat täyteen saatetaan vielä kysyä, ottaisivatko vielä jäätelöt jne. Aikuisille parempaa pikkusuolaista, konjakkia... Avataan lahjapullo jota ei ole aikaisemmin hennottu jne.

Ei kait tässä ole kyse siitä, että paljonko tarjotaan ja syödään, vaan että ruokailu/kahvittelu on oma tapahtumansa sekä paikka että aika. Eli: ei syödä missä vaan pitkin huushollia ja milloin vain.

Meilläkään ei ruoka tms. ole koskaan kesken loppuneet ja on ollut isosyömäisiäkin kyläläisiä. Ruoka kädessä ei kuitenkaan kuljeta jos tarkoitettu pöydän ääressä syötäväksi.

Noutopöydästä puolestaan aikuiset ja lapsetkin pienestä pitäen osaavat ottaa sen mitä arvelevat haluavansa syödä ja sitten lisää kun maistuu ja huomaa jaksavansa.

Lähinnä ulkokemuissa on lapsille ollut oma tarjoilupöytä, josta on voinut hakea karkkia ja keksejä tms. - on ollut kipotkin, joihin on voinut annoksensa laittaa. Pihalla kun ei ole niin tarkkaa murustelujen yms. sotkujen suhteen.

Mikäli virallinen kahvi-/ruokahetki on jo päättynyt mutta tarjottavia on jäänyt runsaasti yli, mielestäni on ihan OK, että pilaantumattomat jätetään vielä tarjolle sinne keittiön ym. pöydälle, josta vieraat (niin lapset kuin aikuisetkin) saavat hakea hiukopalaa pitkin iltaa. Ihan yhtä lailla saavat niin sedät ja tädit kuin ipanatkin kävellä pasteija kädessä olohuoneeseen, ja jos sotkua tulee, niin sitten siivotaan. Mutta tapoja on toki yhtä monia kuin on huushollejakin, että toimittakoon teillä noin ja meillä näin! 🌼

Idea varmaan olisikin siinä, että lapselle opetetaan toimimaan kyläpaikassa talon tavalla. Omani olen opettanut niin, että kylässä ei oteta mitään mitä ei tarjota ja pöydän ulkopuolelta käydään syötävää hakemassa vain jos isäntäväki kehottaa siihen. Ja silloinkin voi pitää järjen päässä. Jos ajatellaan että tarjottimella on jäljellä 20 keksiä, joista yksi tenava käy ohimennessään napsimassa viisi kysymättä edes lupaa, niin kyllä siitä saa sanoa. Ystävällisesti toki pitäisi sanoa.

"Olen opettanut". Miten? Mä en ole. Ei tulisi mieleenkään saarnata lapsille tuollaista. Luulisi sen jokaisen ihan itsekin tajuavan, ei meillä kotonakaan lapset saa ottaa sellaista, mitä ei tarjoilla. Mutta ei ole eri säännöt siinä kylässä. Ja jos olisi, en kuvittelisi lapsen sitä 6-vuotiaana ymmärtävän ja minusta tuossa eri säännöt on aivan ihmeellistä.

Vierailija
120/133 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankala arvioida kun tässä on vain lapsen subjektiivinen kertomus tilanteen etenemisestä.

Itse olen myös sillä kannalla, että vaikka joillekin olisi ok että vieras lapsi syö kaiken näkemänsä, silti lapselle pitäisi vanhempien opettaa miten kyläpaikassa käyttäydytään. Lasten syntymäpäivät ehkä asia erikseen, mutta normaalisti en pidä hyvien tapojen mukaisena että vieras tyhjentää pulla- ja keksilautaset, ja varsinkin että aina ohimennessään ottaa uuden herkun ja vie muihin huoneisiin. Kun kutsutaan mehulle, niin silloin istutaan pöydän ääressä, syödään kohtuullinen määrä herkkuja jos mieli tekee, kiitetään ja lähdetään jatkamaan leikkejä. Jos kyläpaikan äiti/isä myöhemmin kysyy haluaako joku ottaa vielä jotakin, niin sitten voi ottaa, mutta muuten ei.

Lasta tosin voi kieltää nätistikin, ja kyllä, vaikka olette sitä mieltä että "minun lastahan ei kukaan määrää!!", niin omassa kodissaan on oikeus puuttua myös vieraiden lasten käytökseen mikäli se on häiritsevää ja talon sääntöjen vastaista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kahdeksan