Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapselle oli kylässä ärähdetty "ei niitä keksejä tarvi jatkuvasti närppiä"

Vierailija
11.06.2018 |

Miksi ylipäätään laittoivat keksejä tarjolle jos niitä ei saa ottaa? Lapsi 6v meinasi purskahtaa itkuun kun säikähti. Otti 4 tai 5 keksiä kulhon ohi kulkiessaan.

Kommentit (133)

Vierailija
41/133 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas mennään huvittavasti ääripäihin. 

Jos 6-vuotiasta houkuttaa keksit ja juhlissa ottaa neljä keksiä, niin se ei todellakaan tarkoita, että olisi haistatteleva häirikkö koulussa myöhemmin :D

Minusta neljä ei kuulosta erityisen paljolta edes. Riippuu tietenkin kekseistä, mutta esim. sellaiset lastenkeksit joissa on väriä päällä (jokin ärrällä alkava merkki, en muista, kun omat jo aikuisia), niin kyllähän niitä nyt muutaman napsii ilman, että on ahne ja tuhoon tuomittu lihavuuteen. 

Vierailija
42/133 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä on näitä samoja lapsia jotka sitten kouluikäisenä alkavat itkeä ja syyttävät opettajaa suunnilleen pahoinpitelystä kun käsketään tunnilla laittaa älypuhelin pois.

Eiköhän sitä ole elämässä tärkeämpiäkin asioita kuin se kuinka monta keksiä on sopivaa syödä kylässä, ei herranjumala. Teidän pelokkaat ja onnettomat lapset tuskin uskaltavat hengittää kun heti tulee noottia.

Sinun lapsestasi se onneton tulee. 

Ei sellaista toiste kutsuta, jota saa komentaa alkeellisissakin asioissa ja ei ole kotona saanut mitään kasvatusta käytökseen. 

Siinä sitten on yksinäinen ehkä lopun elämäänsä, ellei tarpeeksi fiksuna ala itse omaksua tapoja. 

(En nyt ota kantaa tähän aloituksen tapaukseen. Jos lapsen kertomus on totta, niin tietysti vihaisuus tilanteessa on väärin. Asiallisesti ja ystävällisesti olisi voinut ohjata lasta nolaamatta häntä. Vaikka jätä vielä tilaa kakullekin tai jotain muuta aktivitteettia kuin keksien kärkkyminen)

Ei tuossa ole mitään huonoa käytöstapaa että käy tarjolla olevia keksejä muutaman syömässä. Mutta jatka sinä joka asiasta nipottamista ja huutamista, Herran nuhteessa ja piiskan voimalla ne lapset kasvaa eiks vaan ;)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/133 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillakin lapsilla on ärsyttävä se tapa miten niitä keksejä ottavat, ehkä se ärsytti.

Vierailija
44/133 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos 6-vuotiasta houkuttaa keksit ja juhlissa ottaa neljä keksiä, niin se ei todellakaan tarkoita, että olisi haistatteleva häirikkö koulussa myöhemmin :D

Minusta neljä ei kuulosta erityisen paljolta edes. Riippuu tietenkin kekseistä, mutta esim. sellaiset lastenkeksit joissa on väriä päällä (jokin ärrällä alkava merkki, en muista, kun omat jo aikuisia), niin kyllähän niitä nyt muutaman napsii ilman, että on ahne ja tuhoon tuomittu lihavuuteen. 

Ne olikin Carneval-keksit. 

Mutta pointti siis siinä, että onhan silläkin väliä onko keksi joku suklainen leivoskeksi vai kuivakka marie-tyyppinen. 

Vierailija
45/133 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep. Ihan kamalia vanhempia jotka nillittävät juhlissa muutamasta keksistä, eikö pääasia ole että kaikki viihtyvät. Eeriasia taas sotkevat ruuat jne. Mutta lapsi haki pöydästä muutaman keksin.. Voooiii eeiii.

Vierailija
46/133 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä on näitä samoja lapsia jotka sitten kouluikäisenä alkavat itkeä ja syyttävät opettajaa suunnilleen pahoinpitelystä kun käsketään tunnilla laittaa älypuhelin pois.

Eiköhän sitä ole elämässä tärkeämpiäkin asioita kuin se kuinka monta keksiä on sopivaa syödä kylässä, ei herranjumala. Teidän pelokkaat ja onnettomat lapset tuskin uskaltavat hengittää kun heti tulee noottia.

Ei sellaista toiste kutsuta, jota saa komentaa alkeellisissakin asioissa ja ei ole kotona saanut mitään kasvatusta käytökseen. 

Siinä sitten on yksinäinen ehkä lopun elämäänsä, ellei tarpeeksi fiksuna ala itse omaksua tapoja. 

(En nyt ota kantaa tähän aloituksen tapaukseen. Jos lapsen kertomus on totta, niin tietysti vihaisuus tilanteessa on väärin. Asiallisesti ja ystävällisesti olisi voinut ohjata lasta nolaamatta häntä. Vaikka jätä vielä tilaa kakullekin tai jotain muuta aktivitteettia kuin keksien kärkkyminen)

Ei tuossa ole mitään huonoa käytöstapaa että käy tarjolla olevia keksejä muutaman syömässä. Mutta jatka sinä joka asiasta nipottamista ja huutamista, Herran nuhteessa ja piiskan voimalla ne lapset kasvaa eiks vaan ;)

Pieleen menee...

En ole uskonnollinen ja en harrasta fyysistä kurittamista. 

Tarkoitin, että lapselle on hyvä opettaa käytöstavat. Edelleenkään en ota kantaa aloitukseen sinänsä. Periaatteessa olen sitä mieltä, että toki lapsivieras saa ottaa kahvipyödästä sen mitä haluaa siinä missä aikuinenkin. 

Jos lapsi menee liiallisuuksiin tässä (olen nähnyt, että rähmitään jo uutta vaikka edelliset on syömättä ym.) on aikuisen asia ohjata häntä. Vaikka vieraankin aikuisen, jos vanhemmat eivät ole paikalla. 

Vierailija
47/133 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse aina varaan kaikkea runsaasti ja mietin että jos ne on esille laitettu niin vieraat saakin ne syödä.

Itse en rohmua vieraiden luona tai odota edes että jotain tarjottaisiin.

Vierailija
48/133 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pieleen menee...

Tarkoitin, että lapselle on hyvä opettaa käytöstavat. Edelleenkään en ota kantaa aloitukseen sinänsä. Periaatteessa olen sitä mieltä, että toki lapsivieras saa ottaa kahvipyödästä sen mitä haluaa siinä missä aikuinenkin. 

Jos lapsi menee liiallisuuksiin tässä (olen nähnyt, että rähmitään jo uutta vaikka edelliset on syömättä ym.) on aikuisen asia ohjata häntä. Vaikka vieraankin aikuisen, jos vanhemmat eivät ole paikalla. 

No tästähän ei ollut aloituksessa kyse, vaan siitä että lapsi haki tarjolla olevia keksejä muutaman ohi mennessään. Ja tämä ei ole mitenkään huonoa käytöstapaa.

Vierailija
49/133 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haki keksejä...  ja mine meni mutustelemaan ja murentelemaan. Kyllä keksit pitää syödä paikoillaan.

Keksit kourassa hiihtely ympäri kappa ei muuten onnistu meillä

Vierailija
50/133 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pieleen menee...

No tästähän ei ollut aloituksessa kyse, vaan siitä että lapsi haki tarjolla olevia keksejä muutaman ohi mennessään. Ja tämä ei ole mitenkään huonoa käytöstapaa.

Aloitukset ovat tehty usein yleisellä tasolla aiheesta keskusteltaviksi. 

Miten kukaan konkreettisesti voisikaan tästä tilanteesta tietää mitään? Koko juttu voi olla keksitty eli provo. 

Jos totta, niin kyseessähän on vain lapsen sana. Ei joku 6-vuotias osaa edes arvioida monta keksiä on mennyt tai luotettavasti puhua äänensävyistä ja sananmuodoista. 

Eli yleisellä tasolla mielipiteeni: vieraskin aikuinen voi ohjata ystävällisesti lasta toimimaan oikein. 

Mutta ärhennellä ei saa, se on selvä. Oliko tässä tapauksessa edes syytä ohjata mitenkään, niin ei voi tietää. 

Kuten jo sanoin, niin kyllä lapsivieras on yhtä oikeutettu syömään kahvipyödästä kuin muutkin. 

Vierailija
51/133 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meilläkin yhdet ipanat tyhjensi ison kulhon suklaata. Kysyivät vaan äidiltään saako ottaa.

En puuttunut, kun ei olleet mun sukulaisia.

Toivon että tuli vatsanväänteitä, mokomat ahmatit.

Vierailija
52/133 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on mukavaa, että juhlissa tarjottavat maistuu. Mielestäni lapselle tulee kuitenkin opettaa, että juhlissa on kohteliasta maistella vähän kaikkia tarjottavia, ei niin että ottaa pelkästään vaikka 15kpl samoja keksejä tai seitsemän kakkusiivua täytekakusta. Minun mielestäni tuo nyt on vaan itsestäänselvää ja hyvien käytöstapojen mukaista. Itse en tykkäisi sellaisesta, että lapsi pyörii välillä leikeissä ja välillä kahvipöydässä keksikulhon ympärillä, jatkuvasti napsien niitä keksejä. Keksit ja kakut nautitaan siinä pöydässä. Eri asia sitten jos joku tykkää pitää vaikka lastenhuoneen pöydällä tai olohuoneen pöydällä jotain sipsejä tai karkkeja, ne ovat kai tarkoitettu juuri tuollaiseen pupeltamiseen ja napsimiseen.

Vastaukseni ei nyt suoranaisesti ollut tuohon aloittajan tapaukseen, vaan yleisesti aiheeseen liittyen.

Vierailija
53/133 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse aina varaan kaikkea runsaasti ja mietin että jos ne on esille laitettu niin vieraat saakin ne syödä.

Itse en rohmua vieraiden luona tai odota edes että jotain tarjottaisiin.

Eli sinusta olisi ihan ok, että sulla olisi voileipäkakku ja kaksi paketillista keksejä tarjolla, niin Jorma-setä heittäisi huiviinsa koko voileipäkakun ja yhden paketillisen keksejä? Muut voivat sitten syödä niitä jäljelle jääviä keksejä.

Vierailija
54/133 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ylipäätään laittoivat keksejä tarjolle jos niitä ei saa ottaa? Lapsi 6v meinasi purskahtaa itkuun kun säikähti. Otti 4 tai 5 keksiä kulhon ohi kulkiessaan.

Huonosti olet kasvattanut lapsesi jos hän noin rohmusi. 2 keksiä korkeintaan!

Vierailija
55/133 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kyllä läppään kynsille, jos/kun meillä noin käyttäytyisivät.

Vierailija
56/133 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joillakin lapsilla on ärsyttävä se tapa miten niitä keksejä ottavat, ehkä se ärsytti.

Aivan. Itse ajattelen, että tuo närppiminen on sitä, että ensin kaikki keksit kosketellaan ja sitten niistä otetaan yksi. Tuota kun muutaman kerran tekevät, niin se alkaa ärsyttämään. Oikeastaan jo ekasta kerrasta. Parempi jopa jos vetäisivät suoraan paketista vaikka sitten sen 5 keksiä kerralla.

Vierailija
57/133 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos ei osaa kasvattaa lapsiaan, niin toisten täytyy. 

Vierailija
58/133 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On huonoa käytöstä rohmuta 4-5 keksiä kerrallaan. Kun sinä et opeta, niin muut opettavat.

Minulla on aina varattuna riittävästi tarjottavaa juhliin ja montaa sorttia kaikkea -ei lopu kesken, mutta rohmuaminen ärsyttää. Varsinkin kun eräs sukulaislapsi ei edes syö kaikkea rohmuamaansa vaan hänen puoliksi nakertelemiaan tai nuolemiaan herkkuja löytyy sitten sieltä täältä. Hän vaatii jättipalan kakkua, jota ei syö. Kun hänen äitinsä kehoittaa syömään ensin kakun niin ”yök se on pahaa” ja sitten hän rientää ottamaan kourallisen keksejä. Äitinsä vaan hymyilee päätään pudistellen, että voi mikä vilpertti...

Trollihan tämä aloitus. Mutta vastasin silti, koska tällaisia vanhempia on jotka eivät yhtään välitä.

Vierailija
59/133 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerronpa oman kokemuksen, missä olin itse ainakin aika hämmästynyt.

Kutsuin kaverreita kylään lapsineen. Istuimme kahvipöydässä. Lapsille mehua ja meille kahvia ja tarjoilut lautasilla. Yhden kaverin lapsi "närppi"koko ajan keksin ja toisen ja kolmannenkin ja otti toisenlaistakin. Kävi kävi ja välillä juoksi meidän lasten huoneessa hakemassa leluja.

Minä en uskaltanut sanoa mitään. Varsinkaan sen jälkeen, kun kyseinen äiti lapselleen nauroi, että pitäähän sitä ottaa mahdollisimman paljon, kun kerrankin ilmaiseksi saa.

Muut lapsetkin katsoi vähän pitkään sitä heilumista ja keksin nappaamista ja taas menoa jonnekkin. Muut lapset joivat kiltisti pöydässä mehunsa ja söivät keksinsä ja kakkunsa.

Hienoa, että joku uskalsi ap.n lapselle sanoa. Minä en uskaltanut kaverini lapselle sanoa. En vain kutsunut heitä enää sen jälkeen.

Kuinka köyhä pitää olla, jos kekseistä tulee tuollainen ongelma ja seuraukset? Ei voi ostaa enempää keksejä, kun vieraita tulee?

Vierailija
60/133 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä kyllä läppään kynsille, jos/kun meillä noin käyttäytyisivät.

Saako sinuakin läpätä kynsille jos käyttäydyt idioottimaisesti?

Eikä sulla ole ääntä jolla voi sanallisesti kertoa mikä meni vikaan?

Kyllä, lapsille pitää opettaa käytöstavat, mutta ei väkivalloin eikä ärähtelemällä tai huutamalla...

Muitakin tapoja kun on olemassa...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kolme