Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljonko eläkekertymäsi on?

Vierailija
11.06.2018 |

Liittyen Minna Kaupin juttuun:
https://www.is.fi/muutlajit/art-2000005713987.html

Paljonko sinulle on kertynyt eläkettä? Kerro määrä ja ikäsi.

Itselleni 39-v. on kertynyt 336€/kk.

https://www.tyoelake.fi/tyoelakeote/

Kommentit (79)

Vierailija
41/79 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

7 €. En jaksa enää välittää.

N34

Vierailija
42/79 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyisinhän on paljon ihmisiä, jotka ovat tajunneet, että naapurin juopotteleva Reiska saa saman eläkkeen takuueläkkeellä ja mitättömällä työhistorialla kuin itse saa pitkällä työuralla.

Jos on noin nelikymppinen ja palkka 3000 euroa (eikä siitä paljon muutu), karkea laskelma on suht helppoa tehdä.

0.015 * 3000 = 45 euroa eläkettä/työvuosi

Elinaikakerroin leikkaa 8-12 % eläkettä pois, päästään kertymään 40 euroa vuodessa

30 vuotta töitä on "huimat" 1200 euroa eläkettä.

Naapurin reiska saa takuueläkettä 775 euroa + asumistuki päälle. TA DAAA, saat saman verran rahaa käteen kuin Reiska joka on keskittynyt elämässään kaikkeen muuhun kuin työntekoon.

Niin jos naapurin Reiska ei esimerkiksi ole pariutunut, jolloin sitä asumistukea ei samaan tahtiin tulekaan.

Ja mikäli tämä nykyinen asumistukijärjestelmä jostain syystä tulee tiensä päähän, on Reiskalla edessä kovat ajat verrattuna siihen tienanneeseen joka on kenties saanut ostettua oman kämpän.

t. naapurin Raija joka ei saa kuin parikymppiä asumistukea, yhteensä  n. 800e

POINTTI tässä yritti olla se, että kyllä työnteon pitäisi aina kannattaa, myös eläkkeelle sen entisen työnteon. Minusta on käsittämätöntä, että pitkän työuran tehnyt saa vain vähän enemmän käteen kuin se, jota työnteko ei ole työstä tai toisesta kiinnostanut.

Nyt kun meidän nykyisten 30-55 -vuotiaiden tulevia eläkkeitä on leikattu niin paljon (elinaikakerroin, superkarttuman poisto jne, korkeammat eläkeiät), niin tämä ero on todella surkea.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/79 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

N34

Varmasti kivaa asua viisikymppisenä sillan alla.

Vierailija
44/79 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorempien ei ainakaan kannata laskea tuon varaan. Tuskin mitään tullaan saamaan, koska rahat on syöty siinä vaiheessa jos nyt eläkkeelle edes koskaan pääsee. Parempi pelata varmasti ja säästää ja sijoitella itse.

Vierailija
45/79 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N34

Miksi asuisin sillan alla? Pikkukunnista saa vuokrakämppiä edullisesti. Lisäksi saan perintönä vanhempieni talon, olenhan heidän ainoa lapsensa.

Valitettavasti elämä vain on mennyt näin, ettei eläkettä ole kertynyt. Opiskelin kolmikymppiseksi asti, sitten olen ollut työtön.

Vierailija
46/79 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyisinhän on paljon ihmisiä, jotka ovat tajunneet, että naapurin juopotteleva Reiska saa saman eläkkeen takuueläkkeellä ja mitättömällä työhistorialla kuin itse saa pitkällä työuralla.

Jos on noin nelikymppinen ja palkka 3000 euroa (eikä siitä paljon muutu), karkea laskelma on suht helppoa tehdä.

0.015 * 3000 = 45 euroa eläkettä/työvuosi

Elinaikakerroin leikkaa 8-12 % eläkettä pois, päästään kertymään 40 euroa vuodessa

30 vuotta töitä on "huimat" 1200 euroa eläkettä.

Naapurin reiska saa takuueläkettä 775 euroa + asumistuki päälle. TA DAAA, saat saman verran rahaa käteen kuin Reiska joka on keskittynyt elämässään kaikkeen muuhun kuin työntekoon.

Minulla on lähisukulainen juuri tuollainen, tosin ex-juoppo, mutta laiskuus on armotonta.

Aikanaan laskettiin eläkemääräksi viim. 10 vuotta töissä ja tuo jutkale sattui olemaan silloin jossain suunnitteluhommissa kohtuu palkalla. Viina maistui tietenkin silloinkin ja kuvaan tuli mielenterv. ongelmat ja - tadaa- napsahti kohtuu mukava eläke, joka tänään on jotain 1100€ ja päälle jotain hoitolisää ym. hyysäystukea.

Asunnonkin pystyi ostamaan kymmenisen vuotta sitten joten päätyö on nykyään lorvailu, ihmisten asioiden setviminen, kyläluutana pyöriminen ja muu veronmaksajien mahdollistama joutenolo ja makoilu.

Kiitos Suomi, että verovarat menee hyvään käyttöön.

Vierailija
47/79 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

45€ näytti olevan. T. 23v opiskelija

Vierailija
48/79 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurinpiirtein sama, n 350€. Ikää 38.

Olen luovuttanut eläkkeen suhteen. Sijoittelen rahojani minkä ehdin, koska ei koko eläkejärjestelmästä ole mitään jäljellä kun itse olen siinä iässä. Koko systeemi on iso vitsi.

Vierailija
49/79 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkkeille ei ole maksajia tulevaisuudessa. Ei synny niitä Suomessa, ja ne jotka ovat vuorossa aikanaan eivät ymmärrä työnteosta mitään. Joudumme keksimään muita vaihtoehtoja. - Tämmöinen ikävä ohis.

Höpsön pöpsön. Parhaillaankin pieni määrä ihmisiä elättää valtavan lauman eläkeläisiä. Trendi pysyy samana.

Lisäksi vielä eläkevakutuusyhtiöiden varallisuus on suurempi nyt kuin koko niiden historian aikana.

Tosin niitä ovat punikit hallinnoimassa, joka tarkoittaa ettei niitä jumalauta köyhille anneta.

Huokaus. Harmi vain, että sekään varallisuus ei riitä kattamaan eläkesumaa, joka parhaillaan kasaantuu maksettavaksi. Ihan kiva.

40v ja 320€.

Vierailija
50/79 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä, miksi yli 50-vuotiaiden täytyy aina mainita, ettei heille kertynyt eläkettä ennen 21 -vuotta. Itse olen syntynyt 1980, ja ei minunkaan eläkkeeni kertynyt ennen 23 ikävuotta. Ihan kiva, sillä paraspalkkaiset duunit osuivat juuri tuohon aikaan.

37 ja 490€.

Vierailija
51/79 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrittäjänä voin hieman vaikuttaa omaan eläkkeeseeni. Olen huomannut eläkkeen korottamisen olevan aika työn ja tuskan takana, joten olen valinnut strategiakseni olla maksamatta liikaa eläkemaksuja ja nostaa rahat itselleni nyt. Saan eläkkeeseen laittamani eurot takaisin vain, mikäli olen eläkeläinen 17 vuoden ajan ja kun eläkeiästä ei tiedä, se saattaa olla jopa 70 vuoden nurkilla, en viitsi laittaa rahojani noin epävarmaan sijoitukseen. 

Vierailija
52/79 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

39 v ja 1300e/kk

Vierailija
53/79 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

28v ja 365,69e.

Vierailija
54/79 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

61 v, 40 vuotta akateemista työuraa, eläke silti 1500e/kk.

Vierailija
55/79 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N34

Miksi asuisin sillan alla? Pikkukunnista saa vuokrakämppiä edullisesti. Lisäksi saan perintönä vanhempieni talon, olenhan heidän ainoa lapsensa.

Valitettavasti elämä vain on mennyt näin, ettei eläkettä ole kertynyt. Opiskelin kolmikymppiseksi asti, sitten olen ollut työtön.

No, tuo on hyvä. Epävarma tulevaisuus on aina ikävä. Joko epävarmuus eläkkeen riittävyydestä tai epävarmuuus katoaako eläkejärjestelmä.

Vierailija
56/79 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kertymä on 1606,-€/kk. Alin mahdollinen, 64v 9kk, 2159€/kk, tavoite eläkeikä 66v2kk, 2401,-€ ja 68v 2731,-€. Siinäpä lukemat joihin sopeutua kun se aika tulee. Omaisuutta on omakotitalon ja 4h+k kerrostalo huoneiston verran joista toisen voi sitten realisoida....tai sitten ei.....!

Vierailija
57/79 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

54e. 25v.

Vierailija
58/79 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oi, kun teillä on osalla isoja eläkkeitä, teillä on hyvät palkat. Minä jään piakkoin eläkkeelle, nykyisellä työnantajalla olen ollut nelisenkymmentä vuotta, sitä ennenkin työissä, mutta niitähän ei lasketa, kun tehty nuorena.  Eläkettä tulee vain n. 1700 €, toimistotyötä ole tehnyt. Onneksi on oma velaton asunto, ja ehkä saan jonkun kympin perintöä, luulisin. Olen tyhmä ja en ole osannut säästää.

Vierailija
59/79 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuokin laskelmat tulevasta eläkkeestä ovat suurta sumutusta, koska niissä oletetaan, että ihminen olisi tauotta samalla palkalla työelämässä tavoite-eläkeikäänsä noin 70 v saakka. Montako sellaista ihmistä oikeasti tunnette? Aivan, ette välttämättä ketään.

Oma kertymä noin 1500€/kk, ikää 46 v. En ole koskaqn ollutntyötön ja palkkani on aina ollut hyvä, silti kertymä on pieni. Minun ikäiseni eivät kerryttäneet eläkettä alle 23 v tehdystä työstä, eivät opinnoista eivätkä perhevapaista. Lisäksi eläkkeen kertymistä leikattiin juuri pahimmassa kohtaa, silloin kun palkka alkoi oikeasti nousta. Turhauttavalta tuntuu.

Eläke ei tule riittämään elämiseen, minäkin sijoitan tulevaisuuteni turvaksi. En tunne ketään, joka pystyisi tekemään täyttä työaikaa täydellä palkalla omassa ammatissani yli 60-vuotiaana, kyllä kaikki sen ikäiset ovat jo jäähdyttelijöitä, jos töissä ollenkaan. Suurin ongelma onkin siinä, jos työt loppuvat ennen eläkeikää. En välttämättä ole yksin ongelman kanssa.

Vierailija
60/79 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

724e

M33

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi viisi