Paljonko eläkekertymäsi on?
Liittyen Minna Kaupin juttuun:
https://www.is.fi/muutlajit/art-2000005713987.html
Paljonko sinulle on kertynyt eläkettä? Kerro määrä ja ikäsi.
Itselleni 39-v. on kertynyt 336€/kk.
Kommentit (79)
223€ viime vuonna. Arvio eläkkeestä n. 1800€. JEEE :(
Ikää 29v
1900€..61vuotta.
Ei hirveitä riemun kiljaisuja ei herätä!
845€/kk, 50v.
65v pitäisi olla n. 2100 ja 67v. 2500. Lisäksi ulkomailta n. 500€/kk alk. 60 vuotiaana.
Pärjää mainiosti Suomen maaseudulla tai jossain Virossa, Thaimaassa jne.
1836 € ja olen 56-vuotias. Eläkettä alkoi kertyä vasta 24-vuotiaana. Työurani alku oli hyvin pitkälti pätkätöitä ja suurin osa silloisista työsuhteista alle kuukauden pituisia, joten niistä ei edes kertynyt eläkettä. Lisäksi olen pitänyt lain sallimat vanhempainvapaat molempien lasteni kohdalla. Toisaalta tuo summa ei edes hirvitä, koska vaikka jaksaisinkin vielä 10 vuotta tai jopa enemmän työelämässä, en usko, että silloin enää maksettaisiin tuon enempää vaan eläkkeitä on pakko leikata. Uskon, ettei eläkkeeni tästä eteenpäin enää kerry, vaikka paiskisin miten paljon hommia. Olenkin siis jo aloittanut elintasoni laskemisen tulevan eläkkeeni tasolle ja laitan jokaisen ylimääräisen euron säästöön.
857€ alin ikä. Onneksi on vielä 40 vuotta aikaa joten omat sijoitusten tuottot ovat varmaan yli tuon kuukaudessa. Ne kun ovat jo 62€/kk.
Vierailija kirjoitti:
Kertymä 11€.
Olen mies 38v.
Mee roskiin.
1547€/kk, ikää 42... ei paljon hymyilytä. Tällä erää siis about neljäsosa brutosta.
Hassua huomata että ennen vuotta 2005 kertyi yli 200€/kk eläkettä alle 50K€ vuodessa palkalla, viimeaikoina 80K€ vuosipalkalla kertyy satanen... mikä on muuttunut ja miksi?
Olen parin kuukauden kuluttua siirtymässä eläkeputkeen työttömänä. Ikää on 61 v ja muutama kuukausi päälle. Kun tulee täyteen 62 v, pääsen täydelle vanhuuseläkkeelle, joka on hilkkua vailla 2000 e tällä hetkellä, mutta ansiosidonnainen päiväraha kerryttää eläkettä vielä himpun verran.
Vierailija kirjoitti:
Tiesitkö, että äityisraha-, vanhempainraha- ja kotihoidontuen kaudelta kertyy eläkettä?
Niin, sen mukaan kuin jos palkka olisi 700 euroa/kuussa. Laskepa 1.5 % tuosta summasta niin näet kuinka huima kertymä se on.
Minun appivanhemmat kuvittelivat, että opiskelusta kertyy eläkettä 55 euroa vuodessa!! Kun se on tutkinnosta (korkeampi korkeakoulututkinto), eli laskennallisesti 5 vuodesta.
Vierailija kirjoitti:
1547€/kk, ikää 42... ei paljon hymyilytä. Tällä erää siis about neljäsosa brutosta.
Hassua huomata että ennen vuotta 2005 kertyi yli 200€/kk eläkettä alle 50K€ vuodessa palkalla, viimeaikoina 80K€ vuosipalkalla kertyy satanen... mikä on muuttunut ja miksi?
Ne hommat muuttuivat joitain vuosia sitten eläkeuudistuksessa. Meidän eläkekertymää leikattiin ja laskutapaa muutettiin (olen siis ikätoverisi). Minullakin kertymä taitaa olla nyt samalla tasolla kuin viitisen vuotta sitten ja olen koko ajan ollut töissä. Siitä syystä kannatan leikkuria myös nykyisiin korkeisiin eläkkeisiin.
Ikää 47v
Sinulle on karttunut eläkettä yhteensä 1 235,40 e/kk.
Arvioitu alin vanhuuseläkeikäsi on 65v 8kk, ja arvioitu eläke tässä iässä on 2 381,17 e/kk.
Arvioitu tavoite-eläkeikäsi on 67v 8kk, ja yllä on arvioitu eläkkeen määrä tässä iässä.
Arvioitu vanhuuseläke alkaen (67v 8kk) 2 742,93.
Sinulle karttuu eläkettä 70-vuotiaaksi saakka, ja arvioitu eläke tässä iässä on 3 194,46 e/kk.
Tavoitteena "lopettaa" työt ennen noita eläkeikiä... jos säätöt vain antaa myöden...
Työeläkekertymä 513 euroa (nainen 45v) mikä tarkoittaa noin 1900 euron eläkettä jos jään tavoite-eläkeiässä pois työelämästä.
Että onnea vaan työkaverit, joiden riemuna olen aina 70-vuotiaaksi asti ihan vaan sen takia, että saan kytätä kelloa ja kalenteria.
Toisaalta tuo raha saattaa riittää, jos tulee joku iso myllerrys, jossa rahan arvo nousee. Tai sitten sillä ei tee yhtään mitään jos euroinflaatio syö senkin vähän ostovoiman.
Nykyisinhän on paljon ihmisiä, jotka ovat tajunneet, että naapurin juopotteleva Reiska saa saman eläkkeen takuueläkkeellä ja mitättömällä työhistorialla kuin itse saa pitkällä työuralla.
Jos on noin nelikymppinen ja palkka 3000 euroa (eikä siitä paljon muutu), karkea laskelma on suht helppoa tehdä.
0.015 * 3000 = 45 euroa eläkettä/työvuosi
Elinaikakerroin leikkaa 8-12 % eläkettä pois, päästään kertymään 40 euroa vuodessa
30 vuotta töitä on "huimat" 1200 euroa eläkettä.
Naapurin reiska saa takuueläkettä 775 euroa + asumistuki päälle. TA DAAA, saat saman verran rahaa käteen kuin Reiska joka on keskittynyt elämässään kaikkeen muuhun kuin työntekoon.
Tällä hetkellä näyttää olevan 3250 eur/kk karttunut. Olen 54
Vierailija kirjoitti:
Nykyisinhän on paljon ihmisiä, jotka ovat tajunneet, että naapurin juopotteleva Reiska saa saman eläkkeen takuueläkkeellä ja mitättömällä työhistorialla kuin itse saa pitkällä työuralla.
Jos on noin nelikymppinen ja palkka 3000 euroa (eikä siitä paljon muutu), karkea laskelma on suht helppoa tehdä.
0.015 * 3000 = 45 euroa eläkettä/työvuosi
Elinaikakerroin leikkaa 8-12 % eläkettä pois, päästään kertymään 40 euroa vuodessa30 vuotta töitä on "huimat" 1200 euroa eläkettä.
Naapurin reiska saa takuueläkettä 775 euroa + asumistuki päälle. TA DAAA, saat saman verran rahaa käteen kuin Reiska joka on keskittynyt elämässään kaikkeen muuhun kuin työntekoon.
Niin jos naapurin Reiska ei esimerkiksi ole pariutunut, jolloin sitä asumistukea ei samaan tahtiin tulekaan.
Ja mikäli tämä nykyinen asumistukijärjestelmä jostain syystä tulee tiensä päähän, on Reiskalla edessä kovat ajat verrattuna siihen tienanneeseen joka on kenties saanut ostettua oman kämpän.
t. naapurin Raija joka ei saa kuin parikymppiä asumistukea, yhteensä n. 800e
20 vuotta töissä, kertymä 1030 e, leikkuri vienyt reilun satasen (se näkyy siinä perässä). Vertailun vuoksi: äiti sai 63-vuotiaana eläkettä 2200 e käteen suht samaan verrattavalla palkkatasolla.
N44