Onko teitå syytetty myymälävarkaaksi ilman mitään syytä?
Minut pysäytti tänään Prismassa vartija joka vaati nähdä taskut, nehän oli äkkiä näytetty minulla kun oli näet legginsit, toppi ja huppari. En vieläkään ymmärrä, mikä minussa oli niin epäilyttävää kun rahapussi kädessä kipaisin hakemassa maitopurkin !
Kommentit (234)
Joskus 80-luvun alkupuolella olin nuorena kummitätini luona Leppävaarassa ja siellähän oli iso Maxi-market. Kävin päivällä siellä yksinäni katselemassa kaikkea kivaa ja ostin keltaisen pitkähihaisen paidan. Kun pääsin ulko-ovesta ulos, minut pysäytti naispuolinen myymäläetsivä, joka syytti minua aivan suoraan varastamisesta. Anna tänne se koru, minkä varastit, hän tolkutti. Ei minulla mitään korua ollut, pelkkä paita vain. Hän tutki muovikassissa olleen paidan, etten olisi korua sen väliin piilottanut, mutta eihän siellä mitään ollut tietenkään.
Tapaus järkytti minut pitkäksi aikaa. En muista minkä ikäinen olin, mutta noin 14-16 -vuotias viaton ja rehellinen pikkupaikkakunnan tyttö, jolle Maxi-market oli iso ihme. Taisihan se olla silloin Suomen suurin kauppa.
En todellakaan varasta mitään ja mies syyttää ylirehelliseksi kun olen aina kassia aukomassa kassalla näyttääkseni että siellä ei ole mitään. Työntänsähän vartiat tekevät mutta olen saanut pari kertaa ne perääni ruokakaupassa kun ei ole ollut asiakkaita. Vähän se huvittaa kun turhaa seuraavat ja yrittävät olla huomaamattomia mutta saavatpahan 'treeniä' siinä sitten ja ajankulua.
Vierailija kirjoitti:
Vartijalle ei tarvitse näyttää taskuja !!
Juu ei tartte ei, mutta kytille täytyy. Ja voin kertoo, että se paikalle tulo voi sitten vähäsen aikaa kestää. Ei ole ihan kiireellisimpien tehtävien joukossa. Se on kivaa ootella, että milloinhan herrat suvaitsee saapua. No ne taskut tarkastetaan joka tapauksessa, tää oli se pointti...
Vierailija kirjoitti:
Ainahan ne hyökkää mun kimppuun, koska erotun massasta persoonallisella ulkonäöllä.
Ihan valtaväestöön kyllä kuulun.
Mulla on kyllä varaa ostaa kaikki mitä tarvitsen, on hyvä virka..
Ikinä en ole varastanut mitään.
Elä valehtele, et usko tohon itekkään...
Vierailija kirjoitti:
Kauppojen henkilökunta varastaa eniten.
No se kompensoi vähän surkeeta palkkaa..
Laivalla. Olin kk takaperin ostanut puuterirasian johon oli jäänyt "näkymätön" häly, joka oli uudelleenaktivoitunut kitkan voimasta puuterirasian hangatessa käsilaukkua vasten sen sisällä.
Mut vietiin lopulta takahuoneeseen ja myymäläpäällikkö (vai mikä lie) syytti mua päin naamaa varastamisesta, vaikka mitään ei löytynyt. Lopulta minun ehdotuksestani käveltiin porteista läpi yksitellen kaikkien käsilaukussa olevien esineitten kanssa ja silloin tuo puuterirasiahäly vasta paljastui.
Eihän tässä sinällään mitään, mutta nöyryyttävästä ja syyttävästä kohtelusta en saanut edes mitään anteeksipyyntöjä. Niitä olisin odottanut niin ei olisi jäänyt niin paha maku suuhun tapahtuneesta. Semminkin kun olin just ostanut useammalla sadalla eurolla tavaraa niitten kälysestä duty freestä.
90-luvulla helsinkiläisen Sparin vanhempi rouvamyyjä kyttäsi lapsia/nuoria hyllyjen välistä ja kassalla oli lähes uhkaileva. "Mitäs sun taskuissa on?! Otitko tuolta hyllystä jotain!?" Mä olin ala-asteikäisenä äidin asialla ostamassa jotain ja hyvä, että en purskahtanut itkuun, kun se rupesi karjumaan, että "mikä sun takin taskussa pullottaa?!!" (omat lapaset)
Kun olin 20v niin steissin Alepan vartiat tutkivat laukkuni. Ei siellä ollut mitään. He jäivät vartioiksi ja minusta tuli maisteri.
Varmaan vaikutin jotenkin omituiselta. Myöhemmin todettiin adhd.
Kaveri kerran kulutti aikaa yhdessä kaupassa ja tutkaili milloin mitäkin, lähtiessä tuli myyjä pysäyttämään. Tämä aikaa ennen kuin vartijat yleistyivät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No vaikka ei tarvitse, niin pääseehän siinä itse helpommalla, jos ei ole mitään varastanut. Jos ei suostu näyttämään, vartija kutsuu poliisin, jota sitten odotellaan ties kuinka kauan.
Vartija voi toki kutsua poliisin mutta minäpä en jääkään paikalle odottamaan vaan jatkan matkaa autolleni ja ajan pois.
Kuka minua estäisi -laillisesti siis? Vartija ei ainakaan sillä hän on koulutuksensa käynyt.
RUAHHAHHAHHHAAAAA!!! Taas näitä oman elämänsä lakimiehiä.
Jos vartija on sitä mieltä, että sulla on kaupan tavaraa taskuissa et mene mihinkään. Jos alat hillumaan saat kaasua ja raudat. Miten voit edes itse uskoa tota????? Oletko joku Suomen vastine Jenkkien "sovereign citizeneille" :D :D ?
Jos asia olisi noin kuin luulet, niin sieltähän sitten käveltäisiin jonossa ulos taskut halkeamispisteeseen tungetun täynnä tavaraa joka ainoa päivä vartijoiden kattellessa päältä.
Jos vartija on nähnyt että varastan niin tilanne menee kuten kirjoitit.
Mutta minäpä en varasta ja näin ollen vartija ei ole voinut nähdä mitään. Voin siis tyynesti kävellä kaupasta ulos vaikka vartija miten siitä pahoittaisi mielensä.
Katsos, ei vartijalla ole tuossa tilanteessa yhtään sen enempää oikeuksia kuin kellään muullakaan.
Minä olen se kun tietää, sinä luulet.
treffit kirjoitti:
Laivalla. Olin kk takaperin ostanut puuterirasian johon oli jäänyt "näkymätön" häly, joka oli uudelleenaktivoitunut kitkan voimasta puuterirasian hangatessa käsilaukkua vasten sen sisällä.
Mut vietiin lopulta takahuoneeseen ja myymäläpäällikkö (vai mikä lie) syytti mua päin naamaa varastamisesta, vaikka mitään ei löytynyt. Lopulta minun ehdotuksestani käveltiin porteista läpi yksitellen kaikkien käsilaukussa olevien esineitten kanssa ja silloin tuo puuterirasiahäly vasta paljastui.
Eihän tässä sinällään mitään, mutta nöyryyttävästä ja syyttävästä kohtelusta en saanut edes mitään anteeksipyyntöjä. Niitä olisin odottanut niin ei olisi jäänyt niin paha maku suuhun tapahtuneesta. Semminkin kun olin just ostanut useammalla sadalla eurolla tavaraa niitten kälysestä duty freestä.
Mun mielestä poliisien tekemät laittomat teot pitäisi tuoda julki. Aarnio on vain nyt yksi keissi, mutta vallanhimoisia ja itsestään liikaa luulevia pikkumunia tuolla häärii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No vaikka ei tarvitse, niin pääseehän siinä itse helpommalla, jos ei ole mitään varastanut. Jos ei suostu näyttämään, vartija kutsuu poliisin, jota sitten odotellaan ties kuinka kauan.
Vartija voi toki kutsua poliisin mutta minäpä en jääkään paikalle odottamaan vaan jatkan matkaa autolleni ja ajan pois.
Kuka minua estäisi -laillisesti siis? Vartija ei ainakaan sillä hän on koulutuksensa käynyt.
Jos vartija on sitä mieltä, että sulla on kaupan tavaraa taskuissa et mene mihinkään. Jos alat hillumaan saat kaasua ja raudat. Miten voit edes itse uskoa tota????? Oletko joku Suomen vastine Jenkkien "sovereign citizeneille" :D :D ?
Jos asia olisi noin kuin luulet, niin sieltähän sitten käveltäisiin jonossa ulos taskut halkeamispisteeseen tungetun täynnä tavaraa joka ainoa päivä vartijoiden kattellessa päältä.
Mutta entä jos poliisi haluaa äksöniä niin hän hakee kaasua ja raudat. Tiedän ja vallon että Suomen poliisissa työskentelee rikollisia.
kerran menin juurikin prismaan hakemaan klo 22:30 nopeasti tamponeja. mulla oli edellisiltä ostoskerralta ruokakassi mukana eikä kolikoita laittaakseni sitä säilytyslokeroon ja vaikka menin suoraan kassan ohi ilman koria suoraan kassan edessä olevalle hygieniahyllylle ja siitä suoraan tuolle kassalle, kassanhoitaja vaati kuittia aiemmista ostoksistani. eipä ollut ja vartioja käskettiin paikalle. meni tarkistamaan valvontakamerat ja pääsin menemään. kuutautiset alkoi yllättäen ja ne ehti jo valua pitkin housunlahjetta sillä aikaa kun tämä episodi oli meneillään.
kiitti vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vartijat muuten alkaa seuraamaan jos katselee tuotteita vähän liian pitkään. Se on näköjään joku varkaan merkki.
No selvis miksi paikallisessa Tokmannissa aina se sama vartija seuraa meikäläistä sitten, ihan kassalle saakka. Minulla on tapana lukea tuoteselostukset allergian takia. Ja minä kun luulin että se hintelä miehenalku oli minuun ihastunut :))))), ketaakaan ei ole sentään pysäyttänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta minäpä en varasta ja näin ollen vartija ei ole voinut nähdä mitään. Voin siis tyynesti kävellä kaupasta ulos vaikka vartija miten siitä pahoittaisi mielensä.
Katsos, ei vartijalla ole tuossa tilanteessa yhtään sen enempää oikeuksia kuin kellään muullakaan.
Minä olen ottanut ihmisiä kaupassa kiinni vailla mitään ongelmaa. Varsinkin ensikertalaisissa on jonkin verran mukana näitä, joilla on aivan tärähtänyt käsitys omista oikeuksistaan.
ENSINNÄKIN sinua ei tietenkään oteta kiinni ellet tee mitään väärää.
SILTI joskus sattuu erehdyksiä ja sinut saatetaan ottaa kiinni. JOS vartija uskoo sinun varastaneen jotain kaupasta ja piilottelevan esinettä vaatteissasi tms. hän ottaa sinut kiinni. Jos et suostu itse näyttämään vapaaehtoisesti mitä sinulla on mukanasi vartija kutsuu poliisin. JOS yrität tässä kohtaa poistua paikalta vedoten syyttömyyteesi, Amerikan perustuslakiin tai habeas corpukseen vartija pitää sinut paikalla voimakeinoin poliisin tuloon asti. Näin olen valitettavasti joutunut kerran itsekin tekemään. Tältä 100% syyttöältä henkilöltä löytyi poliisin tultua purkillinen kalanmaksaöljykapseleita...
JA EI, minä en ollut nähnyt mitään vaan hyllytystä tehnyt myyjä näki kaverin laittavan jotakin povariin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Vartijalla on vartioimistehtävää suorittaessaan oikeus ottaa kiinni rikoksesta epäilty, jos rikoksesta saattaa seurata vankeutta tai jos rikos on lievä pahoinpitely, näpistys, lievä kavallus, lievä luvaton käyttö, lievä moottorikulkuneuvon käyttövarkaus, lievä vahingonteko tai lievä petos. Vartija saa ottaa kiinni myös sen, joka on viranomaisen antaman etsintäkuulutuksen mukaan pidätettävä tai vangittava.
Vartijalla on kiinniotto-oikeutta käyttäessään oikeus tarkastaa kiinniotettu ja hänen mukanaan olevat tavarat sen varmistamiseksi, ettei kiinniotetulla ole hallussaan esineitä tai aineita, joilla hän voi aiheuttaa vaaraa itselleen tai muille. Vartijalla on oikeus ottaa pois tarkastuksessa tavatut vaaralliset esineet tai aineet. Pois otetut esineet tai aineet on luovutettava viipymättä poliisille tai, jos kiinniotettua ei luovuteta poliisille, annettava vapauttamisen yhteydessä takaisin kiinniotetulle, jollei siihen ole lain mukaan estettä."
-Laki yksityisistä turvallisuuspalveluista, 16 §
Vierailija kirjoitti:
Kerran jouduin kaupassa tyhjentämään reppuni, kun epäilivät näpistyksestä. Oli aika nöyryyttävää tyhjentää likaisia hikisiä vaatteita, joita treeneissä pidin päälläni. Kaikki ihmiset katsoivat silmät pyöreinä minua. Varmasti ajattelivat omassa päässään vtun varas.
En kyllä enää mennyt kyseiseen kauppaan. Ilman syytä tehty tarkastus tuntui hävettävältä.
Mulle on kanssa tapahtunut näin. Joku idiootti myymäläpäällikkö kattoi taustalla omahyväisen näköisenä tyyliin että nyt sain varkaan kiikkiin. Saipahan ainakin pitkän nenän.
Vartijoiden seuraaminen on kanssa ärsyttävää. Joskus törmäsin kaupassa vartijaan joka yritti silleen sniikisti kurkkia hyllyn välistä mitä teen kun olin ostamassa perjantaikaljoja. Mua rupesi tympimään e vilkuilu että jätin kaljat sinne ja kävin hakemassa ne toisesta kaupasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minut pysäytti tänään Prismassa vartija joka vaati nähdä taskut, nehän oli äkkiä näytetty minulla kun oli näet legginsit, toppi ja huppari. En vieläkään ymmärrä, mikä minussa oli niin epäilyttävää kun rahapussi kädessä kipaisin hakemassa maitopurkin !
EIHÄN SINUA SYYTETTY MISTÄÄN! Älä liioittele. Oli tarkistus vaan.
Mitä se virkaheiton vartijan kaveri sönkkää?
Miksi taskut pitäisi nähdä jos varkausepäilyä ei ole?
Varkausepäily on ihan eri asia kuin varkaaksi syyttäminen. Voihan se olla ap muistutti jotain taparikollista ja minusta on vaan hyvä että pistokokeita tehdään. Me kaikki maksamme tuotteiden hinnoissa myymälävarkaudet.
Kyllä se on syyttämistä.
Nykyaikana jos ei muka prismoissa ole varaa pitää valvontakameroita ja opettaa vartijoita seuraamaan niistä luotettaasti kuka varastaa, on epäonnistuttu työntekijän valinnassa.
Pätevä vartija osaa profiloida henkilöstä muutenkin onko toisten tavaraa mukana.
Sitä kutsutaan ammattitaidoksi.
Ei se ole syyttämistä. On sellaisiakin varkaita, joista ei uskoisi ikinä, että he varastavat... Eikä ulkomuodon tai ulkoisen olemuksen perusteella saisi tehdä niitä päätöksiä, onko joku varas vai ei.
Osaatko lukea?
Sitähän se ammattitaito on että vartija osaa tunnistaa kalliisiin vaatteisiin pukeutuneen kleptomaanin, eikä vaan jääräpäisesti keskity persoonallisilta näyttäviin.
Niitä valvontakameroita käyttämällä (jos osaa) näkee varmasti yhtälailla jos pukutyyppi tunkee tavaraa taskuihin, ei pelkästään deekujen toimet.
Miten kuvittelet, että vartija pystyy kaikkia valvontakameroja katsomaan samaan aikaan? Entä jos jollakin on ollut samanvärinen vaate, ja tapahtuu erehdys? Mitäs sillä on väliä? Ja välillä vaan niitä pistokokeita.
Mitäs sitten?Ei ne edes tee mitään "pistokokeita", sana viittaa sattumanvaraiseen testiin.
Tylppä vartija vaan kyttää asiakasta jonka naama/kuteet ei miellytä ja tahtoo pätetä.
Ei fiksut vartijat tee turhia kollauksia, koska niillä on muutakin elämää.
No, miksi sitten et voi näyttää laukkuasi, jos sinulta sitä kysytään? Ei sillä ole mitään väliä. Mutta jos haluat pahoittaa mielesi, senkus pahoitat ja odotat poliiseja...
Koska laki ei sitä vaadi.
Sinun kaltaisten ihmisten takia vartijoille pitäisi nimen omaan antaa enemmän oikeuksia... Toivottavasti joku kansanedustaja tarttuu tähän, jotta saadaan poliisien hukkareissuja vähennettyä näiden sinun kaltaistesi loukkaantujien vuoksi...
Miksi laki ei sitten salli jonkun 1 viikon kurssin suorittaneen (yleensä melkoisen huonosti mensan testeissä pärjäävän) pellen tonkia kenen tahansa kassia?
Eiköhän tämä tilanne muutu, kun tajutaan, miten paljon te loukkaantujat aiheutatte maksuja valtiolle.
Luuletko tosiaan että puupää kutsuu poliisin ellei ole varma?
Luuletko että poliisi tulee paikalle monta kertaa saman vartijan tehdessä vääriä hälyytyksiä?
Kyllä se poliisi tulee ihan joka vatun kerta paikalle. Katopas eihän sitä voi tietää, että onko rosmo ellei tarkasteta..