Kun Alkossa kysytään papereita, kun olet 35-vuotias
Useimmat kyllä antavat olla, kun kysyn että "anteeksi mitä?" ja katsovat tarkemmin. Mutta sitten on näitä, jotka vaativat papereita edelleen. Mikä näitä vaivaa? Voisi ottaa imarteluna, mutta tuntuu pelkältä kiusaamiselta.
Kommentit (156)
Kannattaa ryhtyä vakiasiakkaaksi niin ei kysellä ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
NOOO jos yhtään lohduttaa, minulta kysyttiin Englannissa paperit, kun ostin yskänlääkettä. Yskänlääkkeen myynti on kielletty alle 16-vuotialle. Itse olen 35 :DD
Monethan käyttää yskänlääkkeitä amfetamiinin tekoon ja sen takia epäilyttävältä näyttävältä henkilöltä kirjataan tiedot ylös jotta huomataan sitten jos se tulee ostamaan liian usein. Ei ehkä kannattaisi näyttää narkkarilta.
Onhan sitä tietysti voinut näyttää 38 asteen kuumeessa narkkariltakin :'DDD Tosin en voi sanoa vierailleeni kyseisessä putiikissa kuin kerran elämäni aikana.
Ikäni arvioidaan valitettavasti aina sen vähintään 15v alakanttiin. Työmarkkinoilla erityisen rasittavaa. Olitpa miten kova ammattilainen tahansa, miten pitkällä työkokemuksella tahansa, asiakas näkee sinut ensimmäisen kerran ja arvioi mielessään, että "Aha, joku 18v. kesätyöntekijä tässä harjoittelemassa asiaa". Been there, done that. Ihan liian usein...
Ketjun opetus: kaljanjuojat uskovat näyttävänsä hämmästyttävän nuorilta.
Ketjun totuus: myyjien on pakko kysyä paperit, joten he huvikseen piristävät itseään kysymällä paperit kaikilta ikälopuilta kääkiltä.
Luoja että ihmiset osaa luoda ongelmia tyhjästä! Näyttäkää ne hemmetin paperit ja thats it! Sinulle raskaana olevalle nolostujalle erityisestk, miksi ihmeessä raskaana ollessa ei voisi ostaa olutta vaikka miehelleen?? Käsittämättömän vainoharhaista kuvitella, että kaikki tuijottaa ja kelaa sinun tinttaavan raskaana. Ja sinulle joka kysyit ohjeistuksesta tuttujen asiakkaiden kohdalla: kyllä, kaikilta on kysyttävä paperit aina. Vaikka se myyjä tietää sinun olevan aikuinen niin se jonossa seuraava oleva alkoholitarkastaja ei ja jos ei niitä papereita kysy niin luvat lähtee. Mä olen ostanut 13 vuotiaasta röökiä ja alkoholia, 16 vuotiaasta ravannut baarissa. Pidän nykyistä systeemiä paljon parempana ja joka kerta näytän yli kolmekymppisenäkin mielelläni paperit jos sillä saa estettyä edes yhden teinin luisu.
Aikoinaan kassalla kysyin paperit siideriä ostavalta tytöltä, josta olin ihan varma, että on alaikäinen. Oli lapsekkaat kasvot, mutta korostui vielä teinien suosimalla pukeutumistyylillä (tuohon aikaan matalavyötäröiset farkut, niittivyö, paitana lyhythelmainen pastellisävyinen huppari ja napa vilkkui esillä).
No, tällä tuli hyvin epäuskoinen ilme ja näytti paperit, joiden mukaan oli n. 30 -vuotias. Jupisi, että enkö oikeasti aikuista ihmistä alaikäisestä erota. Jätin vastaamatta, koska olisi todennäköisesti loukkaantunut rehellisestä vastauksesta.
Itse pääsin 25 vuotiaana lasten lipulla junassa, en omasta tahdosta. Satuin istumaan koululaisten viereen ja minullakin oli reppu mukana. Sanoin vain minne asti olin menossa, konnari antoi lipun ja otti maksun. En siinä vaiheessa itse ajatellut mitään. Perillä vasta katsoin lippua, että lastenlippu.
Hyvähän se vaan on, että kysyvät. Jos sillä saadaan edes muutama alaikäinen ostaja jätettyä ilman juomia, niin kaikkinon vain kotiinpäin. Minä olen 36 ja mua pyydetään näyttämään ne paperit noin neljällä kerralla viidestä, oli sitten ruokakauppa tai Alko. En ota kiusaamisena enkä myöskään kohteliaisuutena - työtään he vain tekevät. Maailma ei pyöri SINUN napasi ympärillä, ap.
Sellainen sääntö ois hyvä, että aina kysytään paperit kun ostetaan alkoholia. Ei tarvis kenenkään ottaa itseensä eikä tarvis kenenkään koettaa toisen pärstävärkistä arvella ikää.
Vanhempienkaan ei tarttis vetää hernettä nenään kun asiakaspalvelija ei pääsylippujen/matkalippujen/ikärajojen takia kysyessään osaa arvioida onko lapsi 5,6,7,8 tai 9v. Ei sitä vain osaa arvioida ja kysyy sen enempää miettimättä. Ihmisillä on tapana kuvitella että heitä epäillään jostain vaikka asiakaspalvelija kysyy rutiinilla.
Ei maailma pyöri sun ympärilläs, tiesitkö?
Vierailija kirjoitti:
Itse pääsin 25 vuotiaana lasten lipulla junassa, en omasta tahdosta. Satuin istumaan koululaisten viereen ja minullakin oli reppu mukana. Sanoin vain minne asti olin menossa, konnari antoi lipun ja otti maksun. En siinä vaiheessa itse ajatellut mitään. Perillä vasta katsoin lippua, että lastenlippu.
Eikö halvempi hinta ihmetyttänyt?
Asiakaspalvelija joka ei haluais kysyä mitään kirjoitti:
Sellainen sääntö ois hyvä, että aina kysytään paperit kun ostetaan alkoholia. Ei tarvis kenenkään ottaa itseensä eikä tarvis kenenkään koettaa toisen pärstävärkistä arvella ikää.
Vanhempienkaan ei tarttis vetää hernettä nenään kun asiakaspalvelija ei pääsylippujen/matkalippujen/ikärajojen takia kysyessään osaa arvioida onko lapsi 5,6,7,8 tai 9v. Ei sitä vain osaa arvioida ja kysyy sen enempää miettimättä. Ihmisillä on tapana kuvitella että heitä epäillään jostain vaikka asiakaspalvelija kysyy rutiinilla.
Ei maailma pyöri sun ympärilläs, tiesitkö?
Yksi äippä suuttui siitä, kun kassalla työskennellessä kysyin hänen tupakkaa ostavalta lapseltaan paperit. 18 -vuotias nuori itse näytti paperit asiallisesti, mutta äiti hyökkäsi säksättämään, että "se on minun lapseni ja kun minä sanon, että se on täysikäinen, niin se on!".
Oli siis eka sanonut laiskasti, että lapsensa on täysi-ikäinen, että ei tartte näyttää papereita. Pyysin silti, laki kun niin vaatii.
On se herkkää joillekin 😁
ei ihme kun 40 vuotiaat mammatkin pitävät nuorten tyttöjen seksi-farkkuja joissa polvet ja perse revitty reikiä täyteen ja tähtiä loistamaan kimalletta
Kuten jo todettiin, Alkon ohjeistus muuttui äskettäin. Olen 40 ja minulta kysytään toisinaan, eli jonkun mielestä näytän alle 30-vuotiaalta mutta useimmista en.
AndyMcCoys kirjoitti:
ei ihme kun 40 vuotiaat mammatkin pitävät nuorten tyttöjen seksi-farkkuja joissa polvet ja perse revitty reikiä täyteen ja tähtiä loistamaan kimalletta
Hahhahah. Olen 40, pukeudun peittävästi ja jopa keski-ikäiseen tyyliin (bootcut-farkut, kävelykengät, puolipitkä kesätakki ja huivi), tukka on värjäämätön ja en meikkaa, mutta kyllä toisinaan kysytään papereita.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tämä on tosi rasittava periaate, ettei keski-ikäinen voi ilman papereiden mukana oloa ostaa alkoholia tms. Ymmärtäisin, jos oikeasti näyttäisi niin nuorelta, että voisi olla alaikäinen, että silloin kysyttäisiin. Mutta jos nyt on sen näköinen, että puolisokea myyjä voi luulla hyvänä päivänä alle kolmekymppiseksi, niin onhan tää ihan naurettavaa nillitystä! Ja hidastaa kaikkien elämää ruveta siinä kassalla kaivamaan jotain papereita esille, kun ne on ahtaissa kännykänkuorissa.
Sitä päivää odotellessa, kun kassa ei usko, että on omat paperit...
Mä en myöskään ymmärrä miksi tuo ikäraja on noin korkea? Aika hullulta tuntuu, että ihmisiltä jotka ovat olleet oikeutettuja ostamaan olutta iäisyyden kysytään papereita. Ihme holhoamista ja kassat tosiaan voisivat käydä optikolla. Itse ainakin tunnistan aikuiset ihmiset aika kevyesti ihosta ja olemuksesta, enpä ole koskaan erehtynyt luulemaan jotain kolmekymppistä aikuista alle 18-vuotiaaksi teiniksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tämä on tosi rasittava periaate, ettei keski-ikäinen voi ilman papereiden mukana oloa ostaa alkoholia tms. Ymmärtäisin, jos oikeasti näyttäisi niin nuorelta, että voisi olla alaikäinen, että silloin kysyttäisiin. Mutta jos nyt on sen näköinen, että puolisokea myyjä voi luulla hyvänä päivänä alle kolmekymppiseksi, niin onhan tää ihan naurettavaa nillitystä! Ja hidastaa kaikkien elämää ruveta siinä kassalla kaivamaan jotain papereita esille, kun ne on ahtaissa kännykänkuorissa.
Mä en myöskään ymmärrä miksi tuo ikäraja on noin korkea? Aika hullulta tuntuu, että ihmisiltä jotka ovat olleet oikeutettuja ostamaan olutta iäisyyden kysytään papereita. Ihme holhoamista ja kassat tosiaan voisivat käydä optikolla. Itse ainakin tunnistan aikuiset ihmiset aika kevyesti ihosta ja olemuksesta, enpä ole koskaan erehtynyt luulemaan jotain kolmekymppistä aikuista alle 18-vuotiaaksi teiniksi.
Myyjien näössä ei ole mitään vikaa, he vain noudattavat saamaansa ohjeistusta, koska se kuuluu heidän työtehtäviinsä. Toimitko sinä vastoin työnantajasi selkeitä ohjeita?
Miksei nosteta tuota ikärajaa vaikka suoraan 60 vuoteen. Sitten tällä palstalla voisivat kahdeksankymppisetkin kehua kuinka heiltä kysytään papreita :) Silleen tyyliin voi ei, olen 79-vuotias ja kassa kysyi papreita kun yritin ostaa tupakkaa. Siis niin noloa näyttää näin nuorelta aina vaan.
Vierailija kirjoitti:
AndyMcCoys kirjoitti:
Hahhahah. Olen 40, pukeudun peittävästi ja jopa keski-ikäiseen tyyliin (bootcut-farkut, kävelykengät, puolipitkä kesätakki ja huivi), tukka on värjäämätön ja en meikkaa, mutta kyllä toisinaan kysytään papereita.
Jotkut ihmiset näyttävät samalta viisitoistavuotiaasta nelikymppiseksi, yleensä heidän kasvonsa olevat "taikinamaisia" tai jotenkin piirteettömiä, mutta muitakin syitä voi olla. Silloin arvio voi heittää pahastikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myyjien näössä ei ole mitään vikaa, he vain noudattavat saamaansa ohjeistusta, koska se kuuluu heidän työtehtäviinsä. Toimitko sinä vastoin työnantajasi selkeitä ohjeita?
Kyllä tuntuu olevan aika monella myyjällä näössä vikaa kun tässäkin ketjussa sivutolkulla kolme-nelikymppiset kertovat kuinka heiltä kilpaa kysytään papereita. En vaan ymmärrä miten normaalin näkökyvyn omaava ihminen voisi nähdä nelikymppisen ihmisen niin nuorena, että häneltä pitää kysyä paereita :D
Kun ne paperit nyt kerta kysytään lähes kaikilta, niin ihme, ettei ole osunut näiden humble brag -huutelijoiden kohdalle. Mahtaa harmittaa.