Kun Alkossa kysytään papereita, kun olet 35-vuotias
Useimmat kyllä antavat olla, kun kysyn että "anteeksi mitä?" ja katsovat tarkemmin. Mutta sitten on näitä, jotka vaativat papereita edelleen. Mikä näitä vaivaa? Voisi ottaa imarteluna, mutta tuntuu pelkältä kiusaamiselta.
Kommentit (156)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on yksi työkaveri, joka välillä muuten vain kysyy papereita arviolta 40+ naisilta. Alkuhämmennyksen jälkeen asiakas etsii henkkarinsa joita työkaverini vilkaisee ja vastaa suurinpiirtein "kiitos, olin kyllä ihan varma, että oot alle kolkyt, ku oot niin nuoren näköinen 😊" kukaan ei ole pahastunut.
Kerran kysyin työkaverilta niin, että miksi tekee tätä? Vastas että välillä on vaan kiva piristää jonkun päivää.
Työkaverillani on takana vuosikymmenten kokemus asiakaspalvelusta ja hyvä pelisilmä siitä, kelle tämän kysymyksen voi esittää.
Portsarit tekee tätä myös. Vanhemmat naiset saa hyvälle tuulelle kysymällä henkkareita :)
Joo, aina huvittaa lukea näitä. Kyllä me kassat ne teidän vanhojen naisten oikeat iät tiedetään viiden vuoden tarkkuudella naamasta katsomalla. Kysytään kuitenkin ne henkkarit jottei tuu välikohtausta kun joku pro mielensäpahoittaja... ja sellaisia kyllä keski-ikäisisten naisten joukosta.
Olen 35 ja henkkarien kysyminen tässä iässä tuntuu ihan naurettavalta. En ota sitä kohteliaisuutena, koska en näytä alaikäseltä enkä alle kolmekymppiseltä. Tilanne on kiusallinen ja typerä ja tekisi mieli kysyä kassalta onko sinulle varmasti ikää myydä.
Vierailija kirjoitti:
Olen 35 ja henkkarien kysyminen tässä iässä tuntuu ihan naurettavalta. En ota sitä kohteliaisuutena, koska en näytä alaikäseltä enkä alle kolmekymppiseltä. Tilanne on kiusallinen ja typerä ja tekisi mieli kysyä kassalta onko sinulle varmasti ikää myydä.
Voi raukkaa. On se niin kurjaa. Koita kestää.
No mitähän minun pitäisi ajatella, kun minulta henkkareita kysytään ehkä max. kerran vuodessa, ja sekin yleensä jossain yökerhon ovella... Viimeksi 18-vuotiaana kysyttiin joka kerta henkkarit.
N23
Se vasta noloa onkin kun ostaa vaikka Lottoriviä (ikäraja 18, ei mitään 30 vuoden sääntöä) ja vaaditaan henkilöllisyystodistus ja ikää on kuitenkin yli 30 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
NOOO jos yhtään lohduttaa, minulta kysyttiin Englannissa paperit, kun ostin yskänlääkettä. Yskänlääkkeen myynti on kielletty alle 16-vuotialle. Itse olen 35 :DD
Monethan käyttää yskänlääkkeitä amfetamiinin tekoon ja sen takia epäilyttävältä näyttävältä henkilöltä kirjataan tiedot ylös jotta huomataan sitten jos se tulee ostamaan liian usein. Ei ehkä kannattaisi näyttää narkkarilta.
Tai jos näyttää, kannattaa yskiä.
Tuttava on ollut ikuisuuden Alkossa duunissa, helvetin kovalla palkalla. Hän on kokenut siinä hommassa kaiken. Alkokin on muuttunut vuosien varrella moneen kertaan.
Monille vanhemmille ihmisille tulee suoranaisena uutisena esim. se, että nykypäivän Alkossa ei ole minkäänlaisia rajoituksia alkoholin myynnille yksityishenkilölle. Jos asiakas on oikean ikäinen ja selvä, niin esim. tiukkaa viinaa voi tilata myymälään vaikka rekka-autollisen ja sitten ostaa sen. Henkilökunta auttaa tarvittaessa esim. lastauslaiturin puolelta tavarat sitten kyytiin.
Alkossa vaaditaan että tietyltä prosentilta asiakkaista kysytään paperit. Jos puuttuu tarpeeksi paljon rekisteröintejä kyselyistä niin myyjä kyselee niitä sitten lähes kaikilta.
Vierailija kirjoitti:
Pitääköhän tämä tosiaan tulkita niin kun minulta 27-vuotiaalta ei henkkareita kysytä,että näytän lähemmäs nelikymppiseltä kassan mielestä? Järkyttävää.
Itse olen 24, eikä minulta kysytä papereita kaupan kassalla alkoholijuomia ostaessani. Taidan näyttää todella vanhalta :D
Et ole nuoren näköinen, vaan kassa on likinäköinen. Silloin on paras kysyä kaikilta, ettei myymälä menetä myyntilupaa.
Vierailija kirjoitti:
Isolta vaasalaiselta marketilta meni viikoksi alkoholin myyntiluvat JUHANNUSVIIKOLLA, kun tyrivät ikärajavalvonnan. Eivät olleet tyytyväisiä asiakkaatkaan silloin... Snnetaan myyjien tehdä työnsä ja näytetään ne paperit kysyttäessä.
Oijoi, pahin mahdollinen aika! Saatto kirota kauppiaskin asiakkaiden lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Joka kerta kysytään alkossa kun en näytä kadulla asuvalta vaan joltai alle 30-v urheililliseta jäbältä.
t. Mies 44v
Yööök,keski-ikäinen mies joka kutsuu itseään urheilulliseksi JÄBÄKSI..
Hienoa, että osaatte generoida ongelmia muuten tyhjään elämäänne.
Olen 44-vuotias nainen ja multa kysyttiin paperit viimeksi pari kuukautta sitten ostaessani S-marketista oluen muiden ostosten ohessa. Tilanne sattui olemaan se, että henkilökorttini oli mennyt juuri vanhaksi, uusi oli haussa, ja näytin sitten kämmenet hiessä kassaneidille sitä vanhentunutta korttia. Ei onneksi älynnyt tsekata kuin iän. Se olisi ollut noloa, jos oluttölkki olisi siirretty sivuun :P
Hieman kiusallisia nuo tilanteet, mutta pitää yrittää nauttia siitä, että joku jopa saattaa luulla nuoremmaksi :) Että ei tässä ehkä niin ruppanoita ollakaan kuin mitä peilikuva monesti tuntuu kertovan.
Pitäisi varmaan ostaa viinaa tai tupakkaa, niin selviäisi, kuinka IHANAN nuorelta näytän. :D
paperiton kirjoitti:
aina jos kysytään paperit niin sanon että ei ole mukana, haittaako se?
Jos eivät myy olutta niin jätän sitten kyllä kaikki muutkin ostokset kassalle.
Vittuilua se on papereiden kysyminen tässä iässä mutta onneksi voi vittuilla takaisin.
t, mies, 34 v
Niin? Myyjät eivät ole tulospalkattuja ja jos menee tavaraa hävikkiin, koska kukaan ei ehdi viemään hyllyyn, niin sitten menee. Pomoille tärkeintä ovat myyntiluvat, jos joku asiakas pahoittaa mielensä, niin aivan sama. Sinä taas joudut käymään uudestaan kaupassa, eli omaa aikaasi tuhlaat.
Mikä niissä papereissa on nyt niin vaikeeta osalle? Eipä ihmistä pysty aina arvioimaan sitä ikää saatika sukupuolta nykyjään, ne paperit nyt ihan muutenkin kannattaa aina pitää mukana, koskaan ei tiedä tarviiko vai ei.
Itse olen 47v ja kysyttiin papereita tänään kun hain viinipullon. Toki kiukuttaa, mut onneksi oli ajokortti mukana.
103 jatkaa. Mirlenkiintoista on se, kun 16 vuotiaana sain ostaa kaljaa, ilman että kysyttiin mitään. Kaveri 15v osti myös sikareita, ja ei kysytty siltäkään mitään.
Joissakin jenkkien osavaltioissa kysyvät paperit jopa vanhuksilta ja täällä joku 35-vuotias itkee, kun hän joutuu esittämään henkkarinsa (taas) myyjälle. Älä nyt anna viikonlopun mennä pilalle tämän takia, maanantaina tuskin muistat koko juttua ennen kuin perjantaa koittaa taas.