Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun Alkossa kysytään papereita, kun olet 35-vuotias

Vierailija
08.06.2018 |

Useimmat kyllä antavat olla, kun kysyn että "anteeksi mitä?" ja katsovat tarkemmin. Mutta sitten on näitä, jotka vaativat papereita edelleen. Mikä näitä vaivaa? Voisi ottaa imarteluna, mutta tuntuu pelkältä kiusaamiselta.

Kommentit (156)

Vierailija
41/156 |
08.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun Alkossa ei kysytä papereita ja olet 18 v.

Vierailija
42/156 |
08.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häiriköintiä ja pahuutta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/156 |
08.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on yksi työkaveri, joka välillä muuten vain kysyy papereita arviolta 40+ naisilta. Alkuhämmennyksen jälkeen asiakas etsii henkkarinsa joita työkaverini vilkaisee ja vastaa suurinpiirtein "kiitos, olin kyllä ihan varma, että oot alle kolkyt, ku oot niin nuoren näköinen 😊" kukaan ei ole pahastunut.

Kerran kysyin työkaverilta niin, että miksi tekee tätä? Vastas että välillä on vaan kiva piristää jonkun päivää.

Työkaverillani on takana vuosikymmenten kokemus asiakaspalvelusta ja hyvä pelisilmä siitä, kelle tämän kysymyksen voi esittää.

Kun lyön kaveriasi pesäpallomailalla päähän, niin on kiva, koska tiedän etukäteen kelle tätä pesäpallomailaa tykkään esitellä lähemmin.

Vierailija
44/156 |
08.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinä ei montaa sekuntia ole aikaa kassalla arvioida asiakkaan ikää, päätös pitää tehdä samantien, lyhyen vilkaisun perusteella. Työnantaja antaa hyvin pian palautetta jos papereita ei kysytä tarpeeksi usein. Syyttäkää kauppaa ja lainsäädäntöä, älkää sitä kassaa...

Itse myyjänä inhoan ikärajatuotteiden myymistä juurikin tämän seikan takia. Moni parikymppinen menee helposti kolmikymppisestä ja vice versa.

Lainsäädännön taakse piiloutuminen on pelkuruutta.

Vierailija
45/156 |
08.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta kysyttiin kaupassa henkkareita kun olin 30-vuotias, seitsemännellä kuulla raskaana ja ruokaostosten seassa oli alkoholiton olut. Silloin hävetti kaivella henkkareita esiin, kun raskausmaha pömpötti ja kuvittelin että jonossa olevat ihmiset tuijottavat minua paheksuen ja varmasti luulivat että ostin ihan oikeaa olutta. Kovaan äänen sitten sanoin kassalle, että tuo on kyllä alkoholiton, mutta kassa ei ollut moksiskaan.

Vierailija
46/156 |
08.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Multa kysytään lähes joka kerta, vaikka olen 39. Kyllä mä itse otan sen ennemmin kohteliaisuutena kuin kiusaamisena ☺️ Parhaiten on jäänyt mieleen yksi Alkon myyjä, joka katsottuaan paperini totesi, että onneksi olkoon 😂

Vierailija
47/156 |
08.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon jo 100v ja silti kysytään paperit. Voi hitsin hitsi :(

Vierailija
48/156 |
08.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kysytään: kuperkeikka ja kärryn pyörä!1

Vierailija
49/156 |
08.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitääköhän tämä tosiaan tulkita niin kun minulta 27-vuotiaalta ei henkkareita kysytä,että näytän lähemmäs nelikymppiseltä kassan mielestä? Järkyttävää.

Tai sitten myyjät muistaa sut eikä kysy siksi.

Kyllähän se aika idioottia on, kun oman lapsen ikäinen kassa kysyy papereita... Tai joltain pukkulapsen äidiltä ei kysytä (kun sillä on se lapsi mukana, joten se ehkä oletetaan aikuiseksi, tai nuori kassa sattuu tuntemaan sen), mutta sitten tämmöiseltä puolet vanhemmalta kysytään, kun ei ole kersoja mukana. Tai jos on, niin ei vissiin tajuta äidiksi ja lapseksi...

Vierailija
50/156 |
08.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Multa kysytään lähes joka kerta, vaikka olen 39. Kyllä mä itse otan sen ennemmin kohteliaisuutena kuin kiusaamisena ☺️ Parhaiten on jäänyt mieleen yksi Alkon myyjä, joka katsottuaan paperini totesi, että onneksi olkoon 😂

Kolmekymppisiltä näyttäviltäkin kysytään nykyään. Vanhus! Nouruus meni jo :)

Vierailija
51/156 |
08.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kolmekymppisiltä näyttäviltäkin kysytään nykyään. Vanhus! Nouruus meni jo :)

No en mä nyt missään vaiheessa oo sentään alle 18-vuotiaalta kuvitellut näyttäväni 😂 Tiedän kyllä, että kaikilta alle 30v näyttäviltä pitäisi kysyä, mutta kyllä se tälle vanhukselle riittää ihan hyvin 😂

Vierailija
52/156 |
08.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta on erittäin ahdistavaa et täytin vasta hiljattain 18 eikä multa oikeestaan ikinä oo kysytty papereita! Tosin vauva kainalossa antaa luottoa siitä et ikää on vaikka ei pitäis.

Vierailija
53/156 |
08.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minultakin kysellään välillä papereita Alkossa ja kaupassa, vaikka olen 35-vuotias. En närkästy, mutta jotenkin se tuntuu kiusalliselta. En todellakaan näytä alle 30-vuotiaalta. Paitsi ehkä sellaisen silmissä, jonka olisi syytä käydä optikolla... :D 

Vierailija
54/156 |
08.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Humble brag 😂

Vierailija
55/156 |
08.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Multakin on kysytty Alkossa papereita, kun olin jo 40 täyttänyt. Jostain syystä tosin multa ei ikinä kysytty papereita silloin kun olin oikeasti nuori. Muistan hyvin Alkossakin asioineeni alta 20 vuotiaana, niin ettei mitään kyselty. Vasta kun olin jo 30, niin alettiin ihan useammin kysymään, ei nyt ihan joka kerta, mutta kuitenkin. Ruokakaupassakin on joskus kysytty, jos on olutta ostoksissa. Olen ajatellut, että ehkä tuo paperien kysyminen on tiukentunut tässä vuosien myötä. Olen kyllä myös ilmeisesti ikäistäni jonkun verran nuoremman oloinen, vaikka en itse osaa sitä niin nähdä.

Jos papereita haluaa "yli-ikäisenä" pääs näyttämään, niin kannattaa matkata Yhdysvaltoihin. Siellä kysytään tietyissä paikoissa ID kaikilta alkoholiostosten yhteydessä. Sinänsä kyllä ihan selkeä käytäntö.

Vierailija
56/156 |
08.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin, onko myyjiä ohjeistettu kysymään joka kerta paperit, vaikka asiakas olisi tuttu. Itse olen 34-vuotias ja lähikaupassa myyjä kysyy aina paperit, vaikka muistaa varmasti kysyneensä ne minulta ja nähneensä ne. Olen jo useamman vuoden ajan käynyt suurimmaksi osaksi vain yhdessä lähimarketissa, joissa samat myyjät ovat työskennelleet vuosia.

Myyjät, mikä on ohjeistuksenne tutun asiakkaan suhteen?

Vierailija
57/156 |
08.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myyjät ohjeistetaan kysymään myös tutuilta henkilöiltä. Aina voi joku ulkopuolinen seurata tilannetta ja ihmetellä miksei papereita kysytä. Joskus mystery shopperitkin seuraavat sivusta kysytäänkö kaikilta alle 30v näyttäviltä.

T. Kassa

Vierailija
58/156 |
08.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä otan henkkarit automaattisesti esille kun asioin alkossa. Ottaisin marketissakin, jos ostaisin sieltä joskus jotain k18-juttuja. Ikää 33v, enkä koe henkkareiden kyselyä loukkauksena, hyvähän se on että jaksavat tsekata paperit. 

Vierailija
59/156 |
08.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka kerta kysytään alkossa kun en näytä kadulla asuvalta vaan joltai alle 30-v urheililliseta jäbältä.

t. Mies 44v

Vierailija
60/156 |
08.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Humble brag 😂

Ei ole kyse siitä silloin kun asiaa kritisoidaan. Jotkut kyllä kailottaa somessa, jos on paperit kysytty, mutta heille se ei ole ongelma. Itsellä ei tulis mieleenkään. Pidän sitä pelkästään kiusallisena. Eivät kaikki halua näyttää nuoremmalta kuin on, ainakaan merkittävästi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi neljä