Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä ihmisten arkista käytösmallia ette ymmärrä? Mikä saa sinut ärsyyntymään? Maalaisjärki kateissa?

Common sense
06.06.2018 |

Aloitan.

Kaupassa liukuportaan päässä ihmiset pysähtyvät siihen miettimään minne menisi, vaikka takaa tulee muita ihmisiä. Sitten joudut pyytämään anteeksi, että haluat mennä siitä ohi. Miksi siihen pitää pysähtyä?

Kommentit (1212)

Vierailija
1121/1212 |
22.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun ihmiset valtaavat koko jalkakäytävän, eikä heistä meinaa päästä ohi! Sitten jos olet vielä pyörällä liikkeellä ja soitat kelloa, niin eiköhän porukka sinkoile sinne sun tänne ja vielä mulkoilevat vihaisesti. Jos kävelisivät sivussa niinkuin kuuluu, heistä pääsisi ohi ilman kellonsoittoa.

Ja ei, en ole mikään trikoisiin pukeutunut maantiekiitäjä, vaan ajelen yksivaihteisella mummopyörällä ihan sopivaa vauhtia.

Typerys. Pyörällä ei saa ajaa jalkakäytävällä. Jalkakäytävällä saa kävellä muuallakin kuin sivussa. Se on tarkoitettu vain kävelijöille.

Vierailija
1122/1212 |
22.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Common sense kirjoitti:

Aloitan.

Kaupassa liukuportaan päässä ihmiset pysähtyvät siihen miettimään minne menisi, vaikka takaa tulee muita ihmisiä. Sitten joudut pyytämään anteeksi, että haluat mennä siitä ohi. Miksi siihen pitää pysähtyä?

Minua häiritsisi tuossa tuo anteeksipyytäminen. Jos ihmiset jäävät sellaiseen paikkaan, johon ei kuuluisi, on heidän vastuullaan kärsiä seuraukset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1123/1212 |
22.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se kun konsertissa röyhkeästi etuillaan ja tungetaan muiden eteen, blokaten näkyvyys niiltä, jotka olivat paikalla ennemmin ja joilla oli aiemmin hyvä näkyvyys lavalle. Tosi epäkohteliasta ja itsekästä. Monesti eteentunkijat ovat vielä sellaisia, jotka ovat muuta yleisöä päätä pidempiä ja näkisivät muutenkin hyvin pari riviä taaempaa.

Vierailija
1124/1212 |
22.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, kun ihmiset odottavat, mitä muut tekevät ja vain reagoivat toisten tekemisiin. Malliesimerkki: Puhelin soi jossain seurueessa, esim. jonkun takin taskussa, ja kaikki hyppäävät pystyyn ja lakkaavat keskustelunsa: 'JONKUN PUHELIN SOI!!!' etenkin naisseurueet tekevät.

a) eiköhän kaikki nyt kuule sen puhelimen soinnin. jokaisen omalla vastuulla kuuleeko ja missä yleensä pitää puhelintaan

b) mikä muka voi olla niin tärkeää, että sitä pitäisi heti alkaa selvittämään siinä kesken tapaamisen, lounaan, yms.

Ihmisten pitäisi opetella siihen, että tehdä asiat silloin kun heille sopii eikä aina olla toisille reagoitavana. Miten kukaan saa rauhassa miten pidempää asiaa tehtyäkään?

Vierailija
1125/1212 |
22.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun ihmiset valtaavat koko jalkakäytävän, eikä heistä meinaa päästä ohi! Sitten jos olet vielä pyörällä liikkeellä ja soitat kelloa, niin eiköhän porukka sinkoile sinne sun tänne ja vielä mulkoilevat vihaisesti. Jos kävelisivät sivussa niinkuin kuuluu, heistä pääsisi ohi ilman kellonsoittoa.

Ja ei, en ole mikään trikoisiin pukeutunut maantiekiitäjä, vaan ajelen yksivaihteisella mummopyörällä ihan sopivaa vauhtia.

Typerys. Pyörällä ei saa ajaa jalkakäytävällä. Jalkakäytävällä saa kävellä muuallakin kuin sivussa. Se on tarkoitettu vain kävelijöille.

Aika monissa kaupungeissa on yhdistetty kulkuväylä pyöräilijöille ja kavelijöille. Siinä on liikennemerkkikin, josta asian voi tarkistaa.

Vierailija
1126/1212 |
22.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isoon ääneen puhelimessa kailottajat esim. pitkillä bussi- tai junamatkoilla. Puhelut ovat maratonmittaisia ja käsittelevät yleensä arkaluonteisiakin aiheita ja juoruilua. Sitten kun vihdoin se 45 min mittainen puhelu päättyy, valikoidaan seuraavaan kaverin numeroa ja uusi soitto! Samat tarinat aloitetaan taas alusta! Nämä ihmiset luultavasti rakastavat omaa ääntänsä eivätkä kestä hetkeäkään hiljaisuutta.

Toinen, ehkä vielä pahempi ärsytys pitkillä matkoilla on ne tyypit, jotka kuuntelee kovalla musiikkia, ilman kuulokkeita. Olettaen, että kaikki kanssamatkustajat haluavat kuulla juuri hänen lempimusiikkiaan eli yleensä jotain sietämätöntä suomi-räppiä tai edm:ää. Todella epäkohteliasta melusaastuttamista. Sama juttu tv-sarjojen ja elikuvien katsomisen sekä pelien pelaamisen kanssa volyymit täysillä, ilman kuulokkeita. Miten jotkut voi olla niin ajattelemattomia? Ja vielä silloin kun ollaan yöjunassa tai yöbussissa, missä muut matkustajat yrittävät nukkua...

Vierailija
1127/1212 |
22.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään taas yks järjenjättiläinen kaupassa punnitsi rehunsa ja jäi siihen vaa'alle ihmettelemään hintalappua ja solmimaan pussia. Miksei voi punnita ja siirtyä sivuun..

Vierailija
1128/1212 |
22.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten jotkut on niiiiin onnettomia vuoronumeroiden käytön kanssa. Terveyskeskuksessa etenkin. Ei pidetä yhtään huolta että mennään omalla vuorolla sinne tiskille, numerot saattaa mennä jo vaikka kuinka kaukana ja sitten havahdutaan että "minulla oli numero 57" ja taulu näyttää 65. Kauhea härdelli kun pitäisi päästä sitten sinne väliin.

Toinen on nää jotka "ihan nopeesti vaan haluaisin mun sairauspoissaololapun" miksi ei voida ottaa sitä helvetin numeroa kuten muutkin vaan kiilaillaan ja ihan nopeesti vaan kysytään(ja jäädään jaarittelemaan)??

Ohis mutta todistin suunnilleen vuosi sitten erittäin tyydyttävää episodia kun tällainen äärimmäisen rasittava "ihan nopeesti vaan" ihminen sai kunnolla nenilleen:D

Terveyskeskuksen labra aukesi aamulla kasilta ja etukäteen oli erikseen ohjeistettu että jonon kärjessä ovat ne joiden pitää paastota tai jostain muusta syystä näyte otettava heti aamulla, muut vasta 10 alkaen.

Itse istuin siellä myös 12h paastonneena, melko viimeisilläni raskaana ja olo oli kertakaikkiaan kaamea. Aula oli täynnä, mutta jonotus sujui rauhallisesti järjestyksessä.

Kunnes paikalle ryntäsi vielä unisen näköinen keski-ikäinen nainen tukka pystyssä ja koitti kiilata juuri näyttenottohuonetta kohti laahustavan vanhuksen ohi kailottaen "Jos mä ihan nopeesti vaan meen tästä välistä kun mulla on vaan pieni näyte otettavaksi!" Kaikkia tietysti vitutti mutta ihmiset tyytyivät tuhahtelemaan ja itsekin olin niin huonovointinen että en jaksanut lähteä tappelemaan. Silloin arjen sankaritar (toinen keski-ikäinen nainen) astui esiin ja keskustelu kulki jotakuinkin näin:

"Etkä mene kun nyt on sen herran vuoro."

"Anteeksi mitä? Mulla on kuule sellainen aamunäyte otettavaksi että minun täytyy päästä nyt tuonne huoneeseen."

"Niin on meillä muillakin. Kaikki täällä ovat heränneet aikaisin ja tulleet jonoon antamaan aamunäytettä. Että jonon perälle vaan, ole hyvä."

"En minä voi jonottaa kun minun pitää ehtiä töihin!"

"No niin meidän muidenkin. Sen takia me kaikki olimme täällä heti kun ovet aukesivat."

"No sinä et kuule ymmärrä, tämä näyte pitää antaa mahdollisimman pian heräämisen jälkeen!"

"Olisit herännyt aikaisemmin ja tullut tänne ajoissa."

Lopulta muija istahti naama mutrussa kovasti tuhahdellen oman vuoronumeron kanssa paikalleen hiljaisessa mutta tyytyväisessä aulassa:D Olen myöhemmin ajatellut että se on sääli ettei suomalaiseen kulttuuriin kuulu spontaanit aplodit, sillä se tuntematon nainen joka pisti tällekin minäminäminälle kampoihin asiallisesti ja tiukasti olisi sellaiset ansainnut.

Vierailija
1129/1212 |
22.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.valonpolku.com/tama-on-ainut-tapa-luoda-runsautta-pysyvasti-e...

Valonpolku -sivuilta saa avun. Rakkautta ja Valoa kaikille! ❤️

Vierailija
1130/1212 |
22.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sivustolla www.perspaiva.com saa perusvitutuksen joka arkipaivaan.

Vitutusta kaikille!

1131/1212 |
22.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä jotkut pakkaa banaanitertun kaupassa vielä muovikassiin?

Vierailija
1132/1212 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä16953 kirjoitti:

Ostin kerran pari banaania jotka olivat yhdessä ja irtobanaanin. En ottanut pussia vaan laitoin molempiin erilliset hintalaput. En meinannut päästä kassalta pois kun kassa ei ymmärtänyt miksi banaaneilla oli erilliset hintalaput; kyseli toistuvasti asiaa. Lopulta pääsin lähtemään kun kassa suostui punnitsemaan banaanit.

Vierailija
1133/1212 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tänään taas yks järjenjättiläinen kaupassa punnitsi rehunsa ja jäi siihen vaa'alle ihmettelemään hintalappua ja solmimaan pussia. Miksei voi punnita ja siirtyä sivuun..

Omat ostoskärryt voi kätevästi jättää hedelmävaa'an eteen kun valitsee hedelmiä, estää sopivasti niiden ihmisten pääsyn vaa'alle jotka ovat jo hedelmänsä valikoineet.

Vierailija
1134/1212 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä16953 kirjoitti:

Ostin kerran pari banaania jotka olivat yhdessä ja irtobanaanin. En ottanut pussia vaan laitoin molempiin erilliset hintalaput. En meinannut päästä kassalta pois kun kassa ei ymmärtänyt miksi banaaneilla oli erilliset hintalaput; kyseli toistuvasti asiaa. Lopulta pääsin lähtemään kun kassa suostui punnitsemaan banaanit.

Punnitsen kaikki banaanit yhdellä kertaa, tosin kerran kassa kyseli, onko kaikki punnittu. Tavallisesti kiinnitän hintalapun maitopurkin selkäpuolelle, ettei banaaneja tarvitse heitellä edestakaisin.

Vierailija
1135/1212 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä menee vähän ohi aiheen, mutta ketjussa eräs valitti, kun vaunujen kanssa liikkuvalle ei avata ovea.

Tällainen avuliaisuus on meinannut maksaa lapseni hengen. 

Kuljin kolmen lapsen kanssa (melkein 4v, 2v 4kk ja vauva 5kk). Vauva oli kaksostenrattaiden takaosassa ja keskimmäinen istui etuosassa. Vanhin käveli vieressä. Yleensä ovesta mentiin niin, että minä menin ensimmäisenä selkä edellä ja 4v tuli viimeisenä. Näin pystyin kontrollimaan parhaiten kävelijää.

Sillä kertaa olimme poistumassa neuvolakäynniltä terveysasemalta. Ko. talossa oli julkisivuremontti ja talo huputettu. Paikalle sattui avulias täti, joka avasi oven - ja 4v säntäsi ensimmäisenä ulos ja kadulle. Saman tien kuului huppujen takaa kriiiiik - auton jarrutusääni. Selvisimme säikähdyksellä.

Ja auttaja oli edesmennyt Teija Sopanen. 

Eli se oven avaaminen ei ole välttämättä hyvä juttu. 

Teija Sopasessa ei ollut mitään vikaa. 

Sen sijaan penskassasi, joka nelivuotiaana säntää kadulle kuin päätön kana. Normaali 4-vuotias todellakin osaa käyttäytyä liikenteessä toisin. 

Mutta tietysti Sopasen olisi pitänyt tietää, että kersallasi on asperger, ADHD, erityisherkkyys jne. 

Sinä et ole tainnut nelivuotiasta nähdäkään, kun et tiedä että sen ikäisiä pitää vahtia vielä haukkana, koska heillä on enemmän intoa kuin itsesuojeluvaistoa. Ihan normaalia tuon ikäiselle ilman mitään diagnooseja.

Sori vaan, jos vanha teini-ihastuksesi Sopasen Teija sai nyt vähän kolauksen sädekehäänsä.

-eri

Vierailija
1136/1212 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miesten vimma saada vaimo ja lapset kotoa pois, jotta saisi "omaa aikaa" ilman muuta perhettä.

Kovin monella naisella ole vimmaa saada ukkoa ja lapsia pois kotoa, jotta saisi myös sitä "omaa aikaa".

Ainakin omalla ukolla on ihme vimma saada meidät johonkin, pois kotoa ja samaan aikaan sillä on ihme vimma tullut tutustua ihmisiin.

Ei käy miehelle se, että mitä jos osat vaihdettaisiin, se lähtis lasten kanssa johonkin ja minä otan omaa aikaa tutustuen ihmisiin. Aika kumma juttu ettei asia sitten päinvastoin käy mitenkään.

Sillä on toinen, avaa jo silmäsi.

Vierailija
1137/1212 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä ennakkoluuloja uusia ruokia kohtaan. Etenkin miehet syyllistyvät tähän usein.

Asumme Aasiassa ja monta kertaa olemme saaneet vieraita Suomesta. Useita tunteja on sitten vieraiden kanssa kuljettu kaupungilla etsien ravintolaa, josta saisi mahdollisimman tuttua ja turvallista ruokaa ja juomaa. Yksi ei uskalla syödä tuoretta kalaa, toinen tarvitsee välttämättä perunoita, kolmas haluaa nähdä kuvan ennen tilausta. Usein, lähes aina, päädymme jonnekin länsimaiseen ravintolaan syömään pizzaa ja pastaa.

Miten voi ihminen olla niin arka ja seikkailunhaluton ettei uskalla mitään uutta kokeilla? Vaikkei heti tykkäisi uudesta mausta niin aina kannattaa mielestäni kokeilla ensin ja sitten vasta mahdollisesti tyrmätä.

Minä en ainakaan nälkäisenä halua alkaa arpoa että mitähän tavaraa mahtaa lautaselle tulla. Ja mitä pahemmassa persläpimaassa ollaan, sitä tarkempana kannattaa olla siinä, mitä suuhunsa laittaa.

Vierailija
1138/1212 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liikennekäytöksestä, tosin nämä on jo mainittukin: pyöräilijäk*rvät, jotka eivät voi väistää bussista pois hyppääviä bussipysäkin kohdalla. Hei, get real! Matkustajilla on oikeus jäädä pois eikä tarvitse kuikuilla bussista moneen otteeseen, uskaltaako jäädä pois. Äsken taas todistin, miten yksi pyöräilijä hyvin nahkeasti jarrutteli ja kierteli pysäkin kohdalla. Eikö voi ihan selkeästi vaikka pysäyttää sen kulkineensa ja antaa ihmisten mennä?

Samoin todistin tänään myös ihmistä, joka ei voinut avata lainkaan suutansa vieressäni, kun halusi jäädä bussista pois. Muija nousee seisomaan eikä mitään voi sanoa, vaikka katson sillä asenteella, että avaa hyvä ihminen suusi. Mikä siinä voi olla niin vaikeata? Jokin periaate olla hiljaa, tuntemattomallehan ei puhuta?

Kai kuitenkin väistit? Minä en ymmärrä sitä uhmakasta asennetta, että pitää esittää tyhmää ja jäädä toisen eteen istumaan, vaikka näkee aivan selvästi että tämä on poistumassa bussista, vai huvikseenko se siinä seisomaan rupeaa? Ihmisillä ei ole mitään puhumispakkoa, jos saman asian saa vähintään yhtä selkeästi ilmaistua muutenkin. 

Jos se puhuminen on niin tärkeää, olisit ilmeilyn sijaan puhunut. Saman asian viestiminen sanallisesti olisi varmaan kuulostanut tosi järkevältä... "Anteeksi mutta tuo seisominen ei riitä, tarvitsen sinulta sanallisen varmistuksen, että olet poistumassa bussista."

Joo, eihän tuollaisessa ole kuin kaksi vaihtoehtoa. Joko on vikaa ymmärryksessä, tai sitten on persoonallisuushäiriö, joka aiheuttaa sen että saa jotain kieroa mielihyvää toisten ohjailemisesta. En tiedä kumpi pahempi.

Vierailija
1139/1212 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän se nyt kohteliaampaa kanssaihmisiä kohtaan on jättää sentään pieni hajurako kassajonossa edellä olevaan ku8n tökkiä silläkärryllä toista takaliston ja huokailla ja hönkäillä toisen niskaan. Sitäpaitsi kun edellä oleva on laittanut ostoksensa liukuhihnalle, hän monesti peruuttaa ja laittaa tyhjän korinsa kassan päätyyn...on tosi ärsyttävää, kun siinä sitten joku tönöttäjä seisoo edessä eikä tajua edes välttämättä väistää.

Kuinka yleistä tuommoinen tökkiminen oikein on - itse en muista että minulle olisi koskaan käynyt niin, eikä kukaan muukaan ole sellaisesta koskaan elävässä elämässä maininnut (ei tosin välttämättä ole luonteva osa kovinkaan monenlaista keskustelua). Koriasiasta olen aivan samaa mieltä ja kunniamaininta niille, jotka oat siinä vaiheessa jo ehtineet laittaa oman täyden korinsa korikasan päällimmäiseksi.

Kyllä tuo tökkiminen on ihan yleistä. Itse jätän kassajonossa edellä olevalle tilaa enkä änkeä perään kiinni, niin johan minun takanai oleva tökkii kärryllään ja kurottelee ostoksiaan kassahihnalle olkapääni vierestä. Olen sanonut usein, että kyllä siihen kassalle pääsee ilman perään tökkimistä ja niskaan hönkäilyäkin, johon vastakommentti on ollut, että on kiire, voisit mennä eteenpäin. Eteenpäin mihin? Edellisen jonottajan takapuoleen kiinnikö? En mene.

Juuri näin. Itse seison aina kassahihnan alkupäässä kunnes kaikki ostokset ovat hihnalla ja kunnes saan laitettua korin koripinoon. Takanatulevalla ei ole mitään asiaa laittaa mitään kassahihnalle ennen sitä, silloinhan ostokset menisivät sekaisin. Blokkaan takanatulevan pääsyn kassahihnalke kunnes olen itse valmis. Jos kuuluu huokailua, enintään naurahdan.

Joo, en minäkään tajua näitä tunkijoita kun se linjan eteneminen ei ole kiinni siitä ihmisten sijoittumisesta, vaan siitä että miten ne tavarat etenevät siinä hihnalla. Idiootit.

Vierailija
1140/1212 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- Kaadut tai liukastut, metrin päässä seisoo ihminen joka tuijottaa vaan hölmistyneenä (eikä tietenkään auta). Junttimaista

- Roskien heittely kadulle ja päälle ylimielinen "minä-omistan-tämän-maailman" ilme. Junttimaista

- Suojatielle ajetaan täysiä eikä tuskin tietoakaan hidastamisesta, oli tietä ylittämässä sitten lapsi taikka vanhus. Junttimaista

Viime talvena neuvolan pihassa kaaduin kantaessani vauvaa kopassaan. Vieressä nainen menossa autolleen, ei reaktiota tulla edes kysymään ollaanko kunnossa. Vähän matkan törötti koiran ulkoiluttaja joka jäi vielä tuijottamaan kun ylös päästyäni tarkistelin vauvani olevan kunnossa ja nilkutin autoon. Ja tuijotti vielä kun ohi ajoin.

Kyllä vitutti. Selkäni siinä nytkähti ja nilkkaan otti itseensä.

Sekö olisi selkäsi ja nilkkasi korjannut, että joku olisi tullut siihen sanomaan jotain?