Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä ihmisten arkista käytösmallia ette ymmärrä? Mikä saa sinut ärsyyntymään? Maalaisjärki kateissa?

Common sense
06.06.2018 |

Aloitan.

Kaupassa liukuportaan päässä ihmiset pysähtyvät siihen miettimään minne menisi, vaikka takaa tulee muita ihmisiä. Sitten joudut pyytämään anteeksi, että haluat mennä siitä ohi. Miksi siihen pitää pysähtyä?

Kommentit (1212)

Vierailija
1101/1212 |
20.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin osa-aikaisena siivoojana yhdessä firmassa (isohko toimisto asiakas- ja sosiaalitiloineen).

Oli omat värikoodatut liinat pöydille, lattioille ja wc-tiloille, kuten kuuluukin.

Mutta kyllä ihmettelin kun se varsinainen siivooja perehdytyksessä laittoi käytetyt liinat yhteen sankoon, huljutti ne yhteisessä vedessä "puhtaaksi" ja laittoi valuvana patterille kuivumaan. Siellä ne siis uivat sulassa sovussa keskenään, pissaiset ja kakkaiset vessaliinat, lattiarätit ja liinat joilla oltiin pyyhitty pöytiä ja tasoja. Jotenkin piittaamatonta tai sit todella alkeellinen virhe, sama kuin kokki leikkaisi samalla veitsellä ensin raakaa ja sitten kypsää lihaa.

Huuhtelin perehdytyksestä huolimatta itse ne liinat eri vesissään.

Vierailija
1102/1212 |
21.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin osa-aikaisena siivoojana yhdessä firmassa (isohko toimisto asiakas- ja sosiaalitiloineen).

Oli omat värikoodatut liinat pöydille, lattioille ja wc-tiloille, kuten kuuluukin.

Mutta kyllä ihmettelin kun se varsinainen siivooja perehdytyksessä laittoi käytetyt liinat yhteen sankoon, huljutti ne yhteisessä vedessä "puhtaaksi" ja laittoi valuvana patterille kuivumaan. Siellä ne siis uivat sulassa sovussa keskenään, pissaiset ja kakkaiset vessaliinat, lattiarätit ja liinat joilla oltiin pyyhitty pöytiä ja tasoja. Jotenkin piittaamatonta tai sit todella alkeellinen virhe, sama kuin kokki leikkaisi samalla veitsellä ensin raakaa ja sitten kypsää lihaa.

Ammattitaitoisissa paikoissa värikoodatuista liinoista on luovuttu jo vuosia sitten. Liinaa käytetään pyyhkimiseen ja sen jälkeen se laitetaan pesuun ja otetaan taas puhtaana käyttöön. Ei siinä mitään värikoodauksia tarvita. Patterille ei laiteta mitään kuivumaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1103/1212 |
21.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinsanotut suoraansanojat. Siis se tapa, millä he `sanovat suoraan`.  Esim. agressiivinen, määräilevä, hieman halveksiva äänensävy (=tyyliin minä olen oikeassa ja minä saan puhua sinulle ääntä korottaen, koska sinä olet minua huonompi ihminen). En vieläkään ole pystynyt unohtamaan, kun puolituttu ihminen "sanoi suoraan". Ei tienyt asian taustoista mitään.

Juuri näin. Ja näillä suoraansanojilla on oikeus sanoa ihan mitä vain. Mutta auta armias, jos heille sanotaan jotain vähänkin suoraan tai jotain, mikä on tulkittavissa arvosteluksi, niin kyllä suuttuvat! 

Tällaisia ihmisiä en ymmärrä. Eivätkö he oikein tajua?

Vierailija
1104/1212 |
21.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinsanotut suoraansanojat. Siis se tapa, millä he `sanovat suoraan`.  Esim. agressiivinen, määräilevä, hieman halveksiva äänensävy (=tyyliin minä olen oikeassa ja minä saan puhua sinulle ääntä korottaen, koska sinä olet minua huonompi ihminen). En vieläkään ole pystynyt unohtamaan, kun puolituttu ihminen "sanoi suoraan". Ei tienyt asian taustoista mitään.

Juuri näin. Ja näillä suoraansanojilla on oikeus sanoa ihan mitä vain. Mutta auta armias, jos heille sanotaan jotain vähänkin suoraan tai jotain, mikä on tulkittavissa arvosteluksi, niin kyllä suuttuvat! 

Tällaisia ihmisiä en ymmärrä. Eivätkö he oikein tajua?

Eivät. He ovat ihmisiä, jotka kuvittelevat olevansa maailmannapoja, joiden mielipiteellä on valtaisa merkitys koko universumille.

"Suoraan sanominen" on siis eufemismi sille, että omaan napaan tuijottava huonosti kasvatettu ihminen uskoo saavansa laukaista ihan mitä vaan muille ihmisille.

He odottavat tietysti että heidän "sanomisiaan" arvostetaan kuten kultahippuja, jotka satavat taivaasta. Heidän maailmansa ei mahdu ymmärrys siitä, että he ovat vain yksi yksilö miljardien joukossa ja ettei heidän mielipiteellään ole usein mitään merkitystä muille ihmisille.

Toisaalta heille tulee täysin yllärinä se, että joku muukin voi sanoa suoraan heille. Silloin tulee maailmannavalle itkupotkuraivarit ja syvä loukkaantuminen. Kun muut eivät ole sen arvoisia ihmisiä heidän mielestään, että saisivat hänelle, suurelle mielipidegurulle, avata sanaista arkkuaan.

Joka tuttavaporukassa on aina kaksi suoraan sanojaa, jä näitä ei voi koskaan kutsua minnekään yhtä aikaa, koska kummankin mielestä se toinen on aina suuna päänä kommentoimassa kaikkea (= varastaa suoraan sanomisen tilanteet siltä toiselta).

Vierailija
1105/1212 |
21.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

tiedänäistä kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehen poika pieree saunassa, ihan koko ajan ja on olevinaan hauskakin. Itse pidättelen oksennusta.

Pieree ruokapöydässä. Vielä oikein työntää sitä pierua, hyvä ettei housuunsa, lauteille tai lattialle paskanna. Ällöttävää. Aivan sairasta. Ikää on 13v.

Olisko sitä joku isompi poika tuupannut berberiin? Siinähän luulis menevän ilmaa suoleen.

Ap käy 13 vuotiaan pojan kanssa saunassa?

Onko pojalla myös iso k.ulli?

ii

Joku ääliö näkee saunomisenkin jonain seksuaalisena asiana.

Sitä paitsi sauna on pyhä eikä siellä pierrä. Tai muutenkaan sikailla.

Sinä varmaan miehenä kävisit 13 vuotiaan tytärpuolesi kanssa saunassa:)

Niil alkaa olla tisut nupullaan

Vastasit naiselle.

Entisaikaankin saunottiin koko perheen kanssa eikä kukaan ketään tuijoteltu tai ajatellut siinä olevan mitään seksuaalista tai muutenkaan pervoa.

Ihminen joka noin ajattelee on todella sairas mieleltään. Tai vain keskenkasvuinen joka näkee seksiä kaikkialla.

Kasva aikuiseksi.

Miten pystyt tietämään entisaikojen ihmisten ajatukset ja tunteet?

Monet vanhat ihmiset ovat kertoneet, että sekasaunat olivat nimenomaan oiva laillinen tirkistelypaikka ja miehet olivat kommentoineet aivan törkeästi piikatyttöjen vartaloja.

Piikatytöt ovat kertoneet, ett saunominen oli painajaista.

Kaikki ei tietenkään näin tehneet, mutta varma mielipide, että terveelle ihmiselle sekasaunassa ei ole mitään seksuaalista eikä normaalille ihmiselle voi tulla seksiajatuksia saunassa, on tosi kummallinen. Minulle tulee seksiajatuksia alastomista miehistä aina ja kaikkialla, en toki sitä näytä. Olen kai sitten perverssi.

Vierailija
1106/1212 |
21.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset, jotka matkoille lähtiessään jättävät talonsa oikein korostetusti tyhjillään olevan näköiseksi. Kuin kutsu murtovarkaille!

Asun isossa kaupungissa pientaloalueella. Tähän aikaan vuodesta joka toisesta töllistä on väki mökillä tai matkoilla. Eilen iltalenkillä pisti silmään, kuinka joissakin taloissa oli oikein huomiota herättävästi esim. siivottu piha, talutettu polkupyörät riviin tyhjään autokatokseen, kerätty kaikki pihalelut koreihin kuistille, vedetty ikkunaverhot eteen ja yhdessä talossa oli viritelty rappusten eteen joku köysi(!) sen merkiksi, että poissa ollaan ja pitkään. Tälläkin alueella on keväällä ollut kolme murtoa ja arvelen, jotta lisää on tulossa lähipäivinä. Voi ihmisten järkikulta!

Vierailija
1107/1212 |
21.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen Tampereen lapsiperheet -facebook-ryhmässä. Joka ikinen päivä ryhmään tulee useita tällaisia viestejä: "Mitä tänään vois tehdä 1-vuotiaan kanssa?" "Tänään kotona 6 ja 9 v kanssa, mitäs Tampereella vois tehdä?" "Ollaan 4-vuotiaan kanssa kotona kaksin, mitäs tänään vois tehdä?" ja niin edelleen. Ja joka ikinen päivä nämä kyselijät saavat samat vastaukset: "HopLop, Leos leikkimaa, Koiramäki, pikkukakkosen puisto, ottakaa eväät ja lähtekää vaikka rannalle!"

Mun mielestä kertoo todella paljon ihmisen järjenjuoksusta, jos ei Tampereen kokoisessa kaupungissa keksi päiväksi tai pariksi tekemistä lapsen kanssa. Tai ettei tajua lukea niitä vinkkejä siitä juuri edellä käydystä keskustelusta. Uusavuttomuuden uusi muoto.

Vierailija
1108/1212 |
21.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen Tampereen lapsiperheet -facebook-ryhmässä. Joka ikinen päivä ryhmään tulee useita tällaisia viestejä: "Mitä tänään vois tehdä 1-vuotiaan kanssa?" "Tänään kotona 6 ja 9 v kanssa, mitäs Tampereella vois tehdä?" "Ollaan 4-vuotiaan kanssa kotona kaksin, mitäs tänään vois tehdä?" ja niin edelleen. Ja joka ikinen päivä nämä kyselijät saavat samat vastaukset: "HopLop, Leos leikkimaa, Koiramäki, pikkukakkosen puisto, ottakaa eväät ja lähtekää vaikka rannalle!"

Mun mielestä kertoo todella paljon ihmisen järjenjuoksusta, jos ei Tampereen kokoisessa kaupungissa keksi päiväksi tai pariksi tekemistä lapsen kanssa. Tai ettei tajua lukea niitä vinkkejä siitä juuri edellä käydystä keskustelusta. Uusavuttomuuden uusi muoto.

Voisko tuossa olla ajatuksena, että oikeasti kaivataan seuraa ja toivotaan että joku ehdottaa äiti-lapsi tapaamista?

Vierailija
1109/1212 |
21.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, kyllä niissä kysellään ihan vain tekemistä. Ei ole mun nähdäkseni kyse kaverien etsimisestä, eikä kukaan koskaan seuraksi tarjoudu.

Vierailija
1110/1212 |
21.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Raivostuttavaa on tuo toiselle alentavasti puhuminen. Itse en niissä tilanteissa oikein osaa puolustaa itseäni. Jos mies vaikka sanoo asian x, (x= neutraali juttu jonka mielelläni olisin joka tapauksessa tehnyt tai suostunut, jos olisi normaalisti ja asiallisesti sanottu), mutta tekee sen käskyttämällä ja "siksi koska minä sanon", niin menen ihan huonoksi.

Aivoni prosessoivat ensin sen sanoman. Ja se on OK, mutta tunne on raivo ja viha. Sitten raksuttaa ja raksuttaa mikä ristiriita tässä nyt on. Miten voin sanoa vastaan, kun asiasta olen samaa mieltä.

Tuntuu typerältä puolen tunnin päästä ottaa asia puheeksi, kun on tajunnut että äänen sävy ja asian esitystapa olivat minua mitätöiviä ja halventavia.

Vierailija
1111/1212 |
21.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ammattitaitoisissa paikoissa värikoodatuista liinoista on luovuttu jo vuosia sitten. Liinaa käytetään pyyhkimiseen ja sen jälkeen se laitetaan pesuun ja otetaan taas puhtaana käyttöön. Ei siinä mitään värikoodauksia tarvita. Patterille ei laiteta mitään kuivumaan. 

No, se olikin vähän sellainen paikka :D tämä varsinainen siivooja oli jo lähellä eläkeikää, varmaan on jo nyt eläkkeellä ja toivottavasti uudet tavat talossa.

Vierailija
1112/1212 |
22.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikennevaloista lähtö: valot vaihtuvat vihreiksi, ensimmäinen auto lähtee liikkeelle. Sen takana olevassa kuski huomaa, oho, lähdetään. Kolmas auto lähtee sitten toisen jälkeen. Jos kaikki katsoisivat liikennevalojen vaihtumista eikä edellä olevan jarruvaloja, jono lähtisi paljon nopeammin liikkeelle ja useampi auto ehtisi valoista.

En ymmärrä, miksi ihmiset eivät ota kauppaa kauppakassia, vaan ostavat muovipusseja. Josku toki voi unohtua, mutta jos lähtee tekemään viikonlopun ostokset, voisi ne omat kestokassit ottaa mukaan.

Vierailija
1113/1212 |
22.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peruskäytöstavat kaunistavat kirjoitti:

Itseäni ärsyttää peruskäytöstapojen puute. Joillakin ihmisillä on tapana kuittailla normaalikeskusteluun aina jotenkin ikävästi. Ihmiset voisivat edes vähän yrittää olla niin, että kaikilla olisi hyvä olla. Suomalaiset voisivat opetella enemmän sellaista hyväntuulista small talkia ja hienovaraisuutta. Ajatellaan, että suorapuheisuus on hyve. Itseäni ärsyttää, kun tölväistään asioita ja ylpeillään omalla suorapuheisuudella. Sama itsekkyys näkyy myös siinä, että ei anneta muille puheenvuoroa vaan pälpätetään pitkiä monologeja ja puhutaan toisten päälle. 

Tällainen työkaveri mulla. Kommentoi negatiivisesti toisten eväitä, harrastuksia, vaatteita. Miten hän kuvittelee että ilmapiiri pysyy hyvänä ja kevyenä kun tuollaista tölvii joka väliin? On tyyppinä sellainen että paras ohittaa ne kommentit eikä missään tapauksessa vastata samalla mitalla, on kova suuttumaan mistä vaan ja talon pahin juoruilija.

Vierailija
1114/1212 |
22.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästä valittaminen. Itselläni on useita työkavereita jotka heti töihin tultuamme alkavat negatiivisesti ruotimaan sem hetkistä säätä, aina on joko liian kylmä tai kuuma, sataa tai tuulee. Koskaan en lähde itse mukaan tuohon.

Vierailija
1115/1212 |
22.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ihmiset valtaavat koko jalkakäytävän, eikä heistä meinaa päästä ohi! Sitten jos olet vielä pyörällä liikkeellä ja soitat kelloa, niin eiköhän porukka sinkoile sinne sun tänne ja vielä mulkoilevat vihaisesti. Jos kävelisivät sivussa niinkuin kuuluu, heistä pääsisi ohi ilman kellonsoittoa.

Ja ei, en ole mikään trikoisiin pukeutunut maantiekiitäjä, vaan ajelen yksivaihteisella mummopyörällä ihan sopivaa vauhtia.

Vierailija
1116/1212 |
22.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorison ja miesten huono käyttäytyminen. Kukaan ei anna paikkaa vanhuksille tai lasten kanssa matkustaville naisille. Uskomatonta. Tuijotetaan vain kännykkää. Ainoa, joka paikkansa luovuttaa, on vanha setä tai täti, joka tuskin itsekään pysyy pystyssä. No tietysti pölöttäminen kulkuvälineessä, kun itse yrittää lukea tms.

Vierailija
1117/1212 |
22.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä tätä jatkuvaa olkinukke-argumentaatiovirheen käyttöä tälläkin palstalla. Toisen henkilön argumenttia vääristellään tai siihen itse lisätään asioita joita tämä toinen ei koskaan sanonut, ja sitten hyökätään tätä alkuperäisen argumentin karikatyyriä vastaan.

Esim. kun joku aloitti ketjun siitä, miten on kyllästynyt kun koskaan ei saa kuulla töissä kiitosta eikä häntä tunnuta arvostavan millään lailla, niin joku toinen katsoi asiakseen vastata "miksi pitäisi koko ajan olla sanomassa, että voi kun ihanaa kun olet täällä töissä?" Eikä ap mitenkään väittänyt, että häntä pitäisi koko ajan olla kehumassa.

No, hulluilla on halvat huvit ja idiooteilla ilmaiset.

Vierailija
1118/1212 |
22.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset jotka käyttävät rehellisyyttä oikeutuksena sille että laukovat ilkeitä kommentteja. Ketä tahansa saa sanoa rumaksi idiootiksi ja sitten kun möläyttely saa aikaan jonkun reaktion sitä vaan nauretaan että hei, mähän oon vaan rehellinen ja se on hyvä piirre! Rehellinen voi olla myös olematta epäkohtelias ääliö.

Vierailija
1119/1212 |
22.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskustelukumppanille tuntemattomista ihmisistä kertominen pelkillä etunimillä ikään kuin olisivat molempien tuttuja. Jotenkin pikkulapsimaista ja vähä-älyistä käytöstä. Näin tutun luona kissanruokakupin ja kysäisin, onko hän ottanut kissan. Kertoi Marin kissan olleen hoidossa ja jouduin sitten urkkimaan, että kukahan tämä Mari on. Vaivaannuttavaa.

Vierailija
1120/1212 |
22.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kieltäydytään näkemästä selviä tosiasioita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme yksi