Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rollaattorivanhus jäi pysäkille - linja-autossa matkustusluvan saaneella pyöräilijällä ei ole velvollisuutta väistää

Vierailija
05.06.2018 |

Mitä ajattelet tästä?

https://www.ess.fi/uutiset/paijathame/art2461822

"Lahtelaisia on kuohuttanut tapaus, jossa rollaattorin avulla liikkuva vanhus ei mahtunut paikallisliikenteen bussiin, koska polkupyörää kuljettanut matkustaja oli tukkinut tilan linja-auton keskiosassa."

"Suhosen mukaan matkustajalla, joka on jo otettu kyytiin, ei ole velvollisuutta astua autosta ulos tehdäkseen tilaa vanhukselle. Kuljettajalla ei myöskään ole velvollisuutta poistaa matkustajia kyydistä."

"Suhosen mukaan silläkään ei ole merkitystä, kuka on maksava asiakas. Pyöräilijä kuljettaa fillariaan ilmaiseksi, mutta maksaa kuitenkin omasta kyydistään. Pyörätuolilla tai rollaattorilla kulkeva sekä lasta lastenvaunuissa kuljettava matkustaja saavat kulkea paikallisliikenteessä maksutta."

Kommentit (179)

Vierailija
1/179 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin? Sama tilanne vaikka mammojen ja rattaiden kanssa. Bussiin otetaan ne kahdet rattaat ja se kolmas yrittäjä jää sitten odottamaan seuraavaa. Tai se pyörätuoli on jo kyydissä, ja lastenvaunut ja pyörä jäävät odottamaan.

Vierailija
2/179 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikein, että maksava asiakas Jää kyytiin. Kamalan ulinan aiheutti Lahti-ryhmässä tuo "silminnäkijän" vttuilupostaus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/179 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen luullut ettei polkupyöriä oteta bussiin turvallisuuden takia. Olisihan se ollut ystävällistä väistää, mutta tuotahan se on julkisilla, että sitten mennään seuraavalla.

Siellä keskellä on välillä matkalaukkuja ja koiria niin mihinpä se rollaattoria sittenkään mahtuisi.

Vierailija
4/179 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omituista. Ei rollaattori vie kovin paljon tilaa. Uutisen mukaan "kuljettaja ei ryhtynyt asiassa toimenpiteisiin". Kuljettaja olisi varmaan pienellä järjestelyllä saanut aikaan sen verran tilaa. Näin olisi vanhan ajan linjurikuski tehnyt. Mutta ei taida kuulua nykyisin kaupunkiliikenteen kuljettajan toimenkuvaan. Olisko suorastaan kiellettyä.

Vierailija
5/179 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinhän se on, että jos bussiin ei mahdu niin täytyy odottaa seuraavaa. Ei matkustajia aleta laittaa mihinkään arvojärjestykseen, että rollaattorivanhuksella olisi suurempi oikeus paikkaan kuin pyöräilijällä. Itse toki pyöräilijänä olisin päästänyt vanhuksen bussiin ja mennyt itse seuraavalla, jos se olisi omien aikataulujen puitteissa mahdollista.

Vierailija
6/179 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä olisi pitänyt poistaa yksi maksanut asiakas sen takia, että toinen kärkkyi sisään? Jos ei mahdu, odotetaan seuraavaa. Ei tuo nyt ihan sama asia ole kuin se, että annetaan istumapaikka mummolle ja itse noustaan seisomaan käytävälle.

Vierailija
7/179 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tää tilanne on oikeesti mennyt edes? Eikö siihen bussiin mahdu pyörä ja yksi rollaattori molemmat? Vai oliko siellä myös lastenrattaat, mutta kukaan ei alkanut vaatia että ne väistäisivät?

Ei voi tietää, minne pyörän kanssa liikkunut oli menossa, joten ei mitenkään voi vaatia poistumaan bussista, jos siellä kerran saa matkustaa pyörän kanssa.

Vierailija
8/179 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä on (näkymätön) liikuntavamma, mutta jos käyttäisin jo pyörätuolia, rollaattoria tmv. en välittäisi saada jotain erityiskohtelua ja sääliä sen vuoksi. Eikö rollaattorin kanssa pysty kesäsäässä odottamaan seuraavaa? Jos pyöräilijä olisi kohteliaisuuttaan jäänyt pois, niin hänhän olisi voinut joutua maksamaan matkalipun uusiksi ja se nyt olisi ollut vähän kohtuutonta. Jos taas asiasta olisi jääty yhdessä sopimaan kuljettajan, rollaattorinkäyttäjän ja pyöräilijän kanssa, siitä olisi mun mielestä muodostunut jo hieman liiallinen selkkaus. Olisi ollut kiva jos kaikki ois mahtunut ja kuljettaja olisi ehkä voinut koettaa tehdä tilaa, mutta jos ei niin ei.

Vierailija
9/179 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rollaattorilla oleva olisi päässyt ilmaiseksi ja pyöräilijä ehkä maksanut kertalipun ja sitten toisen jos olisi päästänyt? En ihmettele ettei siirtynyt. Toisaalta ihmettelen ylipäätänsä miksi sitä pitää bussilla kulkea jos on pyörä (paikallisliikenne siis).

Vierailija
10/179 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fiksumpi kuski olisi ottanut kyytiin ja pyytänyt jotain nuorta matkustajaa seisomaan. Vanhus siihen istumaan ja rollaattori kasaan. Kestää minuutin extraa, kukaan ei kuole viivästyksen takia, koska audikuskit pääsevät pysäkillä seisovan bussin ohitse syömättä rattiaan turhautumiseensa.

Vierailija
11/179 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rollaattorilla oleva olisi päässyt ilmaiseksi ja pyöräilijä ehkä maksanut kertalipun ja sitten toisen jos olisi päästänyt? En ihmettele ettei siirtynyt. Toisaalta ihmettelen ylipäätänsä miksi sitä pitää bussilla kulkea jos on pyörä (paikallisliikenne siis).

Kyllä sillä paikallisbussillakin voi 10km pyöräilyä säästää, jos menee esim. bussilla kaupungin toisesta päästä toiseen, ja ajaa sieltä sitten johonkin 10km päähän työpaikalle.

Joskus tietyllä välillä voi myös olla huonot pyörätiet, että mieluummin ohittaa ne bussilla ja ajaa vasta siellä missä on paremmat.

Minusta olisi kohtuutonta vaatia ketään poistumaan bussista vanhuksen takia, oli pyöräilijä tai ei. Kuinka moni valittaja muka antaisi paikkansa vanhukselle jos se tarkoittaisi sitä, että itse pitää jäädä pysäkille? Se voi tarkoittaa että myöhästyt töistä, joudut kävelemään 5km, maksamaan toisen bussilipun jne jne... Älytöntä vaatia tuollaista, kaikesta saakin draamaa väännettyä.

Vierailija
12/179 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä-minä sukupolvi taas määkimässä!

Luulisi olevan itsestään selvää, että tyyppi, joka matkustaa pyörällä bussissa antaa vanhalle sijaa. Mutta kun ei.

Nämä minä-minät ovat muutekin kadehtimassa kuinka eläkeläisvanhukset ovat saaneet kaiken ilmaiseksi ja helposti  eläkkeitä myöten.

Kohteliaisuus on kaikonnut kunhan MINÄ!

Vierailija
13/179 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sillä paikallisbussillakin voi 10km pyöräilyä säästää, jos menee esim. bussilla kaupungin toisesta päästä toiseen, ja ajaa sieltä sitten johonkin 10km päähän työpaikalle.

Joskus tietyllä välillä voi myös olla huonot pyörätiet, että mieluummin ohittaa ne bussilla ja ajaa vasta siellä missä on paremmat.

Minusta olisi kohtuutonta vaatia ketään poistumaan bussista vanhuksen takia, oli pyöräilijä tai ei. Kuinka moni valittaja muka antaisi paikkansa vanhukselle jos se tarkoittaisi sitä, että itse pitää jäädä pysäkille? Se voi tarkoittaa että myöhästyt töistä, joudut kävelemään 5km, maksamaan toisen bussilipun jne jne... Älytöntä vaatia tuollaista, kaikesta saakin draamaa väännettyä.

Pyörällä pyöräillään ja piste! Muuten käytetään sitä bussia, eikä tuoda mitään paskaratasta sisälle.

Vierailija
14/179 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin olusin poistunut pyöräni kanssa. Voi teitä käytöstavattomia juntteja...

Vierailija
15/179 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulisi olevan itsestään selvää, että tyyppi, joka matkustaa pyörällä bussissa antaa vanhalle sijaa. Mutta kun ei.

Nämä minä-minät ovat muutekin kadehtimassa kuinka eläkeläisvanhukset ovat saaneet kaiken ilmaiseksi ja helposti  eläkkeitä myöten.

Itsestään selvää on vain se, että pysäkillä olijat nousevat siihen bussiin, mihin mahtuvat.

Vierailija
16/179 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsestään selvää on vain se, että pysäkillä olijat nousevat siihen bussiin, mihin mahtuvat.

Niin sinulle, koska pyörä.

Vierailija
17/179 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väärin. Minä ajan Volvolla, yksin. Mutta siis yleisesti, en minäkään aina ole bussiin mahtunut. Olen tullut seuraavalla. Nyt myös paapalle oli tilaa seuraavassa. Mikä ongelma?

Vierailija
18/179 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ketään nyt voi vaan poistaa bussista, jos sinne on jo sisään otettu ja matka maksettu. Ei sitä tiedä mikä oli pyöräilijän tilanne ja mihin oli menossa.

Vierailija
19/179 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väärin. Minä ajan Volvolla, yksin. Mutta siis yleisesti, en minäkään aina ole bussiin mahtunut. Olen tullut seuraavalla. Nyt myös paapalle oli tilaa seuraavassa. Mikä ongelma?

Epäkohteliaisuus vanhempaa ihmistä kohtaan on se ongelma. Toinen ongelma on tuo kulkeminen pyörällä bussissa.

Mutta jos hyvät tavat eivät oikein nappaa, niin keskustelu on turha.

Jatka sinä vaan Volvoiluasi, eipähän tämä sinua koske, paitsi joskus tulevaisuudessa.

Vierailija
20/179 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ketään nyt voi vaan poistaa bussista, jos sinne on jo sisään otettu ja matka maksettu. Ei sitä tiedä mikä oli pyöräilijän tilanne ja mihin oli menossa.

Maksu ei liene suuri, vai maksetaanko siitä pyörästä erikseen. Pyörä on ajamista varten, luullakseni.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi seitsemän