Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rollaattorivanhus jäi pysäkille - linja-autossa matkustusluvan saaneella pyöräilijällä ei ole velvollisuutta väistää

Vierailija
05.06.2018 |

Mitä ajattelet tästä?

https://www.ess.fi/uutiset/paijathame/art2461822

"Lahtelaisia on kuohuttanut tapaus, jossa rollaattorin avulla liikkuva vanhus ei mahtunut paikallisliikenteen bussiin, koska polkupyörää kuljettanut matkustaja oli tukkinut tilan linja-auton keskiosassa."

"Suhosen mukaan matkustajalla, joka on jo otettu kyytiin, ei ole velvollisuutta astua autosta ulos tehdäkseen tilaa vanhukselle. Kuljettajalla ei myöskään ole velvollisuutta poistaa matkustajia kyydistä."

"Suhosen mukaan silläkään ei ole merkitystä, kuka on maksava asiakas. Pyöräilijä kuljettaa fillariaan ilmaiseksi, mutta maksaa kuitenkin omasta kyydistään. Pyörätuolilla tai rollaattorilla kulkeva sekä lasta lastenvaunuissa kuljettava matkustaja saavat kulkea paikallisliikenteessä maksutta."

Kommentit (179)

Vierailija
61/179 |
06.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rollaattorivanhuksista on pelkkää haittaa. Niistä kannattaa hankkiutua eroon vähin äänin.

Uusi rollaattori kulkee paremmin ja on turvallisempi.

Nyt olikin kyse rollaattori vanhuksesta.

Vierailija
62/179 |
06.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyöräilijä oli kunnossa ja pyörä ehjä. Kävi itse kommentoimassa Lahti-ryhmän julkaisuun. Bussissa oli entuudestaan kahdet lastenvaunut ja pyöräilijä oli tuonut pyöränsä niin, että lastenvaunujen kanssa kulkeva ei päässyt omien sanojensa mukaan bussista ulos koska pyörä oli tiellä, olisi siis tehnyt tilaa rollaattorin kanssa kulkevalle muttei ehtinyt bussin jo jatkaessa matkaa.

Lahdessa yleensä kuski ilmoittaa pyörän kanssa bussiin noustessa, että pyörä poistuu jos tulee rattaita/rollattoreja/pyörätuoleja _joille se välikkö on oikeastikin varattu_.

Ilmainen vaihto on, eli seuraavaa lippua ei tarvitse maksaa.

Lahdessa "seuraava bussi" ei todellakaan tarkota muutamien minuuttien odottelua, vaan normaalisti bussit kulkevat yleisimpiin paikkoihin kolme tai kaksi kertaa tunnissa ja muualle kerran tunnissa.

ei se nyt pelkästään rattaille/rollaattoreille/pyörätuoleille ole oikeasti varattu. Siinä välikössä kuljetetaan ihan laillisesti myös muita isoja tavaroita. Ei sitä viitsi sello sylissä istua siellä penkissä. Tai rinkka ja iso koira. Itsekästä sakkia nimenomaan on nuo vankkureiden kanssa liikkuvat mammat. Jos bussi on muutenkin täynnä väkeä, niin siihen väliin sitä vaan survotaan en lastenrattaat, koska heillä on olevinaan oikeus siihen. Joku roti.

Pitkänmatkan busseissakin esim. koiran kanssa matkustava on oikeutettu jatkamaan matkaansa, vaikka seuraavalta pysäkiltä mukaan nousisi kyytiin koira-allerginen ihminen. Ensimmäisen oikeus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/179 |
06.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen luullut ettei polkupyöriä oteta bussiin turvallisuuden takia. Olisihan se ollut ystävällistä väistää, mutta tuotahan se on julkisilla, että sitten mennään seuraavalla.

Siellä keskellä on välillä matkalaukkuja ja koiria niin mihinpä se rollaattoria sittenkään mahtuisi.

Busseissa on välillä takaovi niin tukossa ettei siitä pääse poistumaan; pyörät ja lastenvaunut tukkivat takaoven ja pitää poistua etuovesta. Mietin miten hätätilanteessa poistuminen tapahtuisi yhdestä ovesta; ihmiset varmaankin talloisivat ja runnoisivat toisia paniikissa.

Hätätilanteessa riko lasi! Sitä varten siellä ympäri bussia on niitä ikkunan särkijöitä.

Vierailija
64/179 |
06.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rollaattorivanhuksista on pelkkää haittaa. Niistä kannattaa hankkiutua eroon vähin äänin.

Uusi rollaattori kulkee paremmin ja on turvallisempi.

Nyt olikin kyse rollaattori vanhuksesta.

Mitä tuo nyt tarkoittaa? Rollaattori lienee substantiivi eikä adjektiivi?

Vierailija
65/179 |
06.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pyöräilijä oli kunnossa ja pyörä ehjä. Kävi itse kommentoimassa Lahti-ryhmän julkaisuun. Bussissa oli entuudestaan kahdet lastenvaunut ja pyöräilijä oli tuonut pyöränsä niin, että lastenvaunujen kanssa kulkeva ei päässyt omien sanojensa mukaan bussista ulos koska pyörä oli tiellä, olisi siis tehnyt tilaa rollaattorin kanssa kulkevalle muttei ehtinyt bussin jo jatkaessa matkaa.

Lahdessa yleensä kuski ilmoittaa pyörän kanssa bussiin noustessa, että pyörä poistuu jos tulee rattaita/rollattoreja/pyörätuoleja _joille se välikkö on oikeastikin varattu_.

Lahdessa "seuraava bussi" ei todellakaan tarkota muutamien minuuttien odottelua, vaan normaalisti bussit kulkevat yleisimpiin paikkoihin kolme tai kaksi kertaa tunnissa ja muualle kerran tunnissa.

No mitä se pyöräilijä sitten itse kommentoi?

Että pyörä oli ehjä jne. mutta hänellä oli oikeus olla siinä bussissa eikä voinut sille mitään että pyörä tukki kulkutien.

Vierailija
66/179 |
06.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ei se nyt pelkästään rattaille/rollaattoreille/pyörätuoleille ole oikeasti varattu. Siinä välikössä kuljetetaan ihan laillisesti myös muita isoja tavaroita. Ei sitä viitsi sello sylissä istua siellä penkissä. Tai rinkka ja iso koira. Itsekästä sakkia nimenomaan on nuo vankkureiden kanssa liikkuvat mammat. Jos bussi on muutenkin täynnä väkeä, niin siihen väliin sitä vaan survotaan en lastenrattaat, koska heillä on olevinaan oikeus siihen. Joku roti.

Pitkänmatkan busseissakin esim. koiran kanssa matkustava on oikeutettu jatkamaan matkaansa, vaikka seuraavalta pysäkiltä mukaan nousisi kyytiin koira-allerginen ihminen. Ensimmäisen oikeus.

Edelleenkään, ei täällä. Bussikuskilla on oikeus kieltäytyä isoista matkatavaroista ja koiran kanssa kuljetaan joko bussin etu- tai takaosassa - ei keskellä missä täällä on tilat noille rattaille, rollaattoreille ja pyörätuoleille.

Vierailija
67/179 |
06.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisella on sama ihmisarvo ja samat oikeudet. Ihan oikeinhan tuo meni. Vanhus pääsee kyytiin sitten seuraavalla bussilla, toivottavasti. 

Vierailija
68/179 |
06.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"LASTENVAUNUT

Lasta lastenvaunuissa kuljettava matkustaja saa kulkea paikallisliikenteessä maksutta. Lastenvaunut nostetaan bussiin keskiovesta, missä sijaitsevat myös __paikat vaunuille___. Huomaathan, että ___lastenvaunupaikkoja on vain rajallisesti___, joten et ehkä mahdu ensimmäiseen mahdolliseen bussiin vaunujen kanssa.

MATKATAVARAT

Paikallisliikenteessä saa kuljettaa ilmaiseksi matkatavaroita. __Kuljettaja voi kieltäytyä ottamasta bussiin isokokoisia matkatavaroita (esimerkiksi polkupyörää)__, jos autossa ei ole tilaa tai siitä on haittaa muille matkustajille, etenkin ruuhka-aikana. Linja-autoissa ei saa kuljettaa palavia nesteitä, räjähdysaineita eikä muitakaan ihmisille ja kalustolle vaarallisia aineita tai tavaroita (esim. kaasupullot, autojen akut)."

Tässä vielä LSL ohjeistus liittyen matkatavaroihin ja vaunupaikkoihin. Pyörätuolipaikka/rollaattoripaikka on samassa välikössä lsl:n busseissa kuin vaunupaikat.

Vierailija
69/179 |
06.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä-minä sukupolvi taas määkimässä!

Luulisi olevan itsestään selvää, että tyyppi, joka matkustaa pyörällä bussissa antaa vanhalle sijaa. Mutta kun ei.

Nämä minä-minät ovat muutekin kadehtimassa kuinka eläkeläisvanhukset ovat saaneet kaiken ilmaiseksi ja helposti  eläkkeitä myöten.

Kohteliaisuus on kaikonnut kunhan MINÄ!

Itsestään selvää on vain se, että pysäkillä olijat nousevat siihen bussiin, mihin mahtuvat.

Siihen bussiin mahtuu yllättävän paljon porukkaa kunhan kuski kehottaa tiivistämään käytävällä.

Vierailija
70/179 |
06.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon ihan hyvät käytöstavat omaava nuori aikuinen, niitä harvoja jotka esim pysähtyy kysymään onko kaikki hyvin jos joku vanhus tsi muu vastaava on jotenkin ei niin hyvässä hapessa tai jos lapsi kaatuu pyörällä. Mutta en nyt kuitenkaan rupeis maksamaan toista matkaa (varsinkaan hsl hinnoilla) kohteliaisuudesta, vaan olisin siirtäny sitä romuani ja auttanu sen vanhuksen jonnekkin istumaan ja pitäny sitä rollaattoria vaikka itelläni siinä jossain.

Vierailija
71/179 |
06.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon ihan hyvät käytöstavat omaava nuori aikuinen, niitä harvoja jotka esim pysähtyy kysymään onko kaikki hyvin jos joku vanhus tsi muu vastaava on jotenkin ei niin hyvässä hapessa tai jos lapsi kaatuu pyörällä. Mutta en nyt kuitenkaan rupeis maksamaan toista matkaa (varsinkaan hsl hinnoilla) kohteliaisuudesta, vaan olisin siirtäny sitä romuani ja auttanu sen vanhuksen jonnekkin istumaan ja pitäny sitä rollaattoria vaikka itelläni siinä jossain.

Edelleenkään Lahdessa ei tarvitse maksaa toista matkaa, kuuluu ilmaisen vaihdon piiriin.

Vierailija
72/179 |
06.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin? Sama tilanne vaikka mammojen ja rattaiden kanssa. Bussiin otetaan ne kahdet rattaat ja se kolmas yrittäjä jää sitten odottamaan seuraavaa. Tai se pyörätuoli on jo kyydissä, ja lastenvaunut ja pyörä jäävät odottamaan.

No eivät ne mammatkaan ole kivinkaan xx. Näi n kerran kun bussissa oli kovaan ääneen kuusi mammaa kuuden lastenrattaansa kanssa ja kälättivät kovaan ääneen. Eräältä pysäkiltä olisi kyytiin noussut vielä down pyörätuolinsa kanssa, mutta tilaa ei ollut ja kukaan maamoista ei suostunut nousemaan pois bussista. Alkoi heti kova meteli siitä miten lapset myöhästyy sitten päiväkodista, eivät saa aamiaista ja uudesta lipusta joutuu maksamaan (tästä tapauksesta on siis jo vuosia). Se down mies jäi sitten odottamaan pysäkille seuraavaa bussia joho n oli ainakkn tunti.

Itse todistin hiljattain Lahden bussissa tilannetta, jossa rollaattorivanhus oli pyrkimässä kyytiin, mutta bussissa oli jo useammat rattaat, joten hän ei olisi enää mahtunut. Yksi lastenvaunuäideistä ilmoitti heti jäävänsä kyydistä ja odottavansa seuraavaa bussia, että mummo pääsee kyytiin. Bussikuski vielä neuvoi häntä menemään toiselle pysäkille, johon oli tulossa bussi aikaisemmin kuin tämän linjan seuraava vuoro. Että kyllä täällä hyvää tahtoa ja ongelmanratkaisukykyäkin löytyy.

Vierailija
73/179 |
06.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä-minä sukupolvi taas määkimässä!

Luulisi olevan itsestään selvää, että tyyppi, joka matkustaa pyörällä bussissa antaa vanhalle sijaa. Mutta kun ei.

Nämä minä-minät ovat muutekin kadehtimassa kuinka eläkeläisvanhukset ovat saaneet kaiken ilmaiseksi ja helposti  eläkkeitä myöten.

Kohteliaisuus on kaikonnut kunhan MINÄ!

Itsestään selvää on vain se, että pysäkillä olijat nousevat siihen bussiin, mihin mahtuvat.

Niin sinulle, koska pyörä.

Väärin. Minä ajan Volvolla, yksin. Mutta siis yleisesti, en minäkään aina ole bussiin mahtunut. Olen tullut seuraavalla. Nyt myös paapalle oli tilaa seuraavassa. Mikä ongelma?

Epäkohteliaisuus vanhempaa ihmistä kohtaan on se ongelma. Toinen ongelma on tuo kulkeminen pyörällä bussissa.

Mutta jos hyvät tavat eivät oikein nappaa, niin keskustelu on turha.

Jatka sinä vaan Volvoiluasi, eipähän tämä sinua koske, paitsi joskus tulevaisuudessa.

Minun mielestäni taas olisi äärimmäisen epäkohteliasta ja epäreilua laittaa ihmiset noin eriarvoiseen asemaan.

t. eri

Vierailija
74/179 |
06.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä jos pyörä oli hajalla? Tai pyöräilijä itse loukkaantunut? Tai pyöräilymatka syystä tai toisesta hankala tai liian pitkä? Ette te tiedä sen pyöräilijän tarinaa niin ette voi oikeen moittia.

Niin, tai jos se olikin varastettu pyörä. Onko sitäkään tutkittu?

Tai entäs jos rollaattori oli varastettu?

Joku jo aikaisemmin huomautti, että vanhus olisi voinut mennä penkille istumaan ja laittaa rollaattorinsa kasaan.

Vierailija
75/179 |
06.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"LASTENVAUNUT

Lasta lastenvaunuissa kuljettava matkustaja saa kulkea paikallisliikenteessä maksutta. Lastenvaunut nostetaan bussiin keskiovesta, missä sijaitsevat myös __paikat vaunuille___. Huomaathan, että ___lastenvaunupaikkoja on vain rajallisesti___, joten et ehkä mahdu ensimmäiseen mahdolliseen bussiin vaunujen kanssa.

MATKATAVARAT

Paikallisliikenteessä saa kuljettaa ilmaiseksi matkatavaroita. __Kuljettaja voi kieltäytyä ottamasta bussiin isokokoisia matkatavaroita (esimerkiksi polkupyörää)__, jos autossa ei ole tilaa tai siitä on haittaa muille matkustajille, etenkin ruuhka-aikana. Linja-autoissa ei saa kuljettaa palavia nesteitä, räjähdysaineita eikä muitakaan ihmisille ja kalustolle vaarallisia aineita tai tavaroita (esim. kaasupullot, autojen akut)."

Tässä vielä LSL ohjeistus liittyen matkatavaroihin ja vaunupaikkoihin. Pyörätuolipaikka/rollaattoripaikka on samassa välikössä lsl:n busseissa kuin vaunupaikat.

Niin, voi kieltäytyä ottamasta kyytiin, ei potkia kesken matkan pihalle.

Vierailija
76/179 |
06.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edelleenkään Lahdessa ei tarvitse maksaa toista matkaa, kuuluu ilmaisen vaihdon piiriin.

Sillä vaihdolla on aikaikkuna, et tiedä missä kohtaa tätä ikkunaa pyöräilijä oli. Muutenkin tämä on täysin sivuseikka kun kyse on siitä, että joidenkin mielestä ihmiset kuuluisi laittaa eriarvoiseen asemaan. Siinä missä pyöräilijä voi yleensä pyöräillä vanhuksella on yleensä enemmän aikaa odottaa.

Vierailija
77/179 |
06.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä ymmärrä miksi polkupyörää pitää kuljettaa bussissa. Yllättikö sade vai väsähtikö jalat?

Vierailija
78/179 |
06.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän sovita, että me nuoret ja/tai hyväjalkaiset annamme vanhuksille sijaa tuollaisissa tapauksissa. Tulee hyvä mieli kaikille osapuolille.

Sitten kun olemme itse rollaattorin varassa saatamme saada samanlaista kohtelua osaksemme.

Vierailija
79/179 |
06.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sillä vaihdolla on aikaikkuna, et tiedä missä kohtaa tätä ikkunaa pyöräilijä oli. Muutenkin tämä on täysin sivuseikka kun kyse on siitä, että joidenkin mielestä ihmiset kuuluisi laittaa eriarvoiseen asemaan. Siinä missä pyöräilijä voi yleensä pyöräillä vanhuksella on yleensä enemmän aikaa odottaa.

Muista se kassajonossa kun vanhus etsii lompakkoaan je setvii senttejään. Hänellä on ilmiselvästi aikaa.

Vierailija
80/179 |
06.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muista se kassajonossa kun vanhus etsii lompakkoaan je setvii senttejään. Hänellä on ilmiselvästi aikaa.

Vanhuksen aika onkin vähäarvoisempaa kuin Minun. Hus pois jaloista. Tässä rollaattorikeississä on juuri tuo taustalla. Mun tärkeä kiire vs. vanhuksen ylenpalttinen Aika.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi neljä