Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rollaattorivanhus jäi pysäkille - linja-autossa matkustusluvan saaneella pyöräilijällä ei ole velvollisuutta väistää

Vierailija
05.06.2018 |

Mitä ajattelet tästä?

https://www.ess.fi/uutiset/paijathame/art2461822

"Lahtelaisia on kuohuttanut tapaus, jossa rollaattorin avulla liikkuva vanhus ei mahtunut paikallisliikenteen bussiin, koska polkupyörää kuljettanut matkustaja oli tukkinut tilan linja-auton keskiosassa."

"Suhosen mukaan matkustajalla, joka on jo otettu kyytiin, ei ole velvollisuutta astua autosta ulos tehdäkseen tilaa vanhukselle. Kuljettajalla ei myöskään ole velvollisuutta poistaa matkustajia kyydistä."

"Suhosen mukaan silläkään ei ole merkitystä, kuka on maksava asiakas. Pyöräilijä kuljettaa fillariaan ilmaiseksi, mutta maksaa kuitenkin omasta kyydistään. Pyörätuolilla tai rollaattorilla kulkeva sekä lasta lastenvaunuissa kuljettava matkustaja saavat kulkea paikallisliikenteessä maksutta."

Kommentit (179)

Vierailija
21/179 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sitä pyörää pitää raahata siellä bussissa? Eikö ajaminen ole joutuisampaakin? Ja kuntokin kasvaa. Bussissa ei niinkään.

Niin ainakin täällä meillä keskikokoisessa kaupungissa.

Vierailija
22/179 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos pyörä oli hajalla? Tai pyöräilijä itse loukkaantunut? Tai pyöräilymatka syystä tai toisesta hankala tai liian pitkä? Ette te tiedä sen pyöräilijän tarinaa niin ette voi oikeen moittia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/179 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi se pyöräilijä ei ajanut sillä pyörällä matkaansa?

Vierailija
24/179 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä jos pyörä oli hajalla? Tai pyöräilijä itse loukkaantunut? Tai pyöräilymatka syystä tai toisesta hankala tai liian pitkä? Ette te tiedä sen pyöräilijän tarinaa niin ette voi oikeen moittia.

Niin, tai jos se olikin varastettu pyörä. Onko sitäkään tutkittu?

Vierailija
25/179 |
06.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei voi tietää, syitä voi olla monia eikä se ole tämän keskustelun kannalta mitenkään olennaista.

Vierailija
26/179 |
06.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten tää tilanne on oikeesti mennyt edes? Eikö siihen bussiin mahdu pyörä ja yksi rollaattori molemmat? Vai oliko siellä myös lastenrattaat, mutta kukaan ei alkanut vaatia että ne väistäisivät?

Ei voi tietää, minne pyörän kanssa liikkunut oli menossa, joten ei mitenkään voi vaatia poistumaan bussista, jos siellä kerran saa matkustaa pyörän kanssa.

Ei siihen välikköön oikein kyllä mahdu pyörän lisäksi mitään muuta ja useimmat kuljettajat eivät suostu ajamaan siten että vaunut/rollaattori/pyörä on osaksi käytävän puolella eikä kunnolla kiinnitetty paikalleen.

Vierailija
27/179 |
06.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Fiksumpi kuski olisi ottanut kyytiin ja pyytänyt jotain nuorta matkustajaa seisomaan. Vanhus siihen istumaan ja rollaattori kasaan. Kestää minuutin extraa, kukaan ei kuole viivästyksen takia, koska audikuskit pääsevät pysäkillä seisovan bussin ohitse syömättä rattiaan turhautumiseensa.

Kaikkia rollaattoreita ei saa kasaan

Vierailija
28/179 |
06.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Fiksumpi kuski olisi ottanut kyytiin ja pyytänyt jotain nuorta matkustajaa seisomaan. Vanhus siihen istumaan ja rollaattori kasaan. Kestää minuutin extraa, kukaan ei kuole viivästyksen takia, koska audikuskit pääsevät pysäkillä seisovan bussin ohitse syömättä rattiaan turhautumiseensa.

Tai sitten padre tulee vaan seuraavalla dösällä. Ei kestä minuuttiakaan, kukaan ei kuole viivästyksen takia eikä tarvi orkestroida mitään härdelliä.

Vierailija
29/179 |
06.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset tykkäävät säännöistä. Varsinkin jos niitä pääsee sanelemaan muille. Monille säännöt tuntuvat olevan elämän suurin sisältö.

Jokainen meistä osaa käyttäytyä muut huomioiden. Emme voi tietää missä tilanteessa kukin meistä on. Jokaisen kohdalla olemme itse tilanteen parhaita arvioijia.

Itse tulin viime viikolla pikana metrolla pyörän kanssa yliopistolta kotiin kun isännöitsijä soitti keslen päivän että asunnossani palohälytin soi ja koira haukkuu eikä huoltomies pääse turvalukon vuosi sisään. Olen velkainen opiskelija eikä minulla ole rahaa taksiin. Onneksi hälytys oli aiheeton.

Vierailija
30/179 |
06.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todellakin olusin poistunut pyöräni kanssa. Voi teitä käytöstavattomia juntteja...

Mietipä vielä hetki ihan itse. Pyörä saattoi olla rikki. Pyöräilijä oli ehkä kaatunut eikä pystynyt ajamaan. Oli ehkä menossa terveyskeskukseen. Lapset olivat ehkä soittaneet kesken työpäivän apua kotoa. Ehkä pyöräilijä oli uupunut matkalla. Harvemmin kukaan viitsii raahata pyörää huvikseen bussiin.

Jos lähtee moraalisin perustein näitä tapauksia arvioimaan niin on tunnettava koko tarina.

Vierailija
31/179 |
06.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kaaduin kerran pyörällä työmatkalla. Ajoin pyörän kanssa bussilla sairaalaan. Aivotärähdys ja keuhkoverenvuoto ja pari katkennutta kylkiluuta.

Vierailija
32/179 |
06.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen luullut ettei polkupyöriä oteta bussiin turvallisuuden takia. Olisihan se ollut ystävällistä väistää, mutta tuotahan se on julkisilla, että sitten mennään seuraavalla.

Siellä keskellä on välillä matkalaukkuja ja koiria niin mihinpä se rollaattoria sittenkään mahtuisi.

Busseissa on välillä takaovi niin tukossa ettei siitä pääse poistumaan; pyörät ja lastenvaunut tukkivat takaoven ja pitää poistua etuovesta. Mietin miten hätätilanteessa poistuminen tapahtuisi yhdestä ovesta; ihmiset varmaankin talloisivat ja runnoisivat toisia paniikissa.

Vierailija
33/179 |
06.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä kaaduin kerran pyörällä työmatkalla. Ajoin pyörän kanssa bussilla sairaalaan. Aivotärähdys ja keuhkoverenvuoto ja pari katkennutta kylkiluuta.

Valtaosa pyörän kanssa bussissa matkustavista ei matkusta samasta syystä; usein ovat vielä aika nuoria. Lähtevät polkemaan vauhdilla kun pääsevät bussista ulos. Tai sitten on pyöräilijöitä kohdannut loukkaantumisepidemia; jatkuvasti bussissa matkustajia pyörän kanssa liikenteessä.

Vierailija
34/179 |
06.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jottei pyörä likaannu ja kulu.

Vierailija
35/179 |
06.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omituista. Ei rollaattori vie kovin paljon tilaa. Uutisen mukaan "kuljettaja ei ryhtynyt asiassa toimenpiteisiin". Kuljettaja olisi varmaan pienellä järjestelyllä saanut aikaan sen verran tilaa. Näin olisi vanhan ajan linjurikuski tehnyt. Mutta ei taida kuulua nykyisin kaupunkiliikenteen kuljettajan toimenkuvaan. Olisko suorastaan kiellettyä.

Jyväskylän busseissa siinä välikössä on yilaa yleensä kolme pyörätuolille tai yhdelle pyörätuolille ja yhdelle rullattorille. Yleensä busseissa on kuitenkin niin paljon matkustajia, ettei se polkupyörä, rullaattori tai ladten vaunutkaan mahdu bussiin. Hyvä jos pääsee itekkään bussista ulos.

Vierailija
36/179 |
06.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valtaosa pyörän kanssa bussissa matkustavista ei matkusta samasta syystä; usein ovat vielä aika nuoria. Lähtevät polkemaan vauhdilla kun pääsevät bussista ulos. Tai sitten on pyöräilijöitä kohdannut loukkaantumisepidemia; jatkuvasti bussissa matkustajia pyörän kanssa liikenteessä.

Pitäisikö busissa matkustajien kunto pisteyttää. Vajaakuntoisten noustessa bussiin sieltä poistettaisiin hyväkuntoisempia jotta saadaan tilaa.

Vierailija
37/179 |
06.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuokaan ei ole jutun pointti. Jos pyörän saa ottaa bussiin ja matkasta on maksettu niin poistua ei ennen omaa pysäkkiä tarvitse, vaikka vanhus/lapsi/kirjava koira tarvitsisi paikkaa myös. Julkisilla kulkeva ottaa sen riskin että kulkuvälineeseen ei välttämättä mahdu kyytiin, taksi on sitten sitä varten jos pitää kiireesti päästä johonkin eikä ole aikaa odotella seuraavaa vuoroa.

Vierailija
38/179 |
06.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaisiko sinunkin siirtyä polkemaan ;)

Vierailija
39/179 |
06.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi jalkamiehet ei juokse tai kävele matkaansa?

Vierailija
40/179 |
06.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei joku bussissa olleista tervejalkaisista jäänyt pysäkillä ja antanut rollaattorille tilaa. Oliko bussi täytetty oikein?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kaksi