Söin tuttia 5-vuotiaaksi, veli joi tuttipullosta vielä 6-vuotiaana.. Millaisia asioita, jollaisia nykyään kauhisteltaisiin neuvolassa ja vauvapalstalta muistat omasta lapsuudestasi ? Etenkin 70/80-luvuilla syntyneet
Olimme siis veljen kanssa ihan normaaleja, terveitä lapsia ja äiti muistaa serkkuni vielä ekaluokalla pistäneen tutin suuhun kun tuli koulusta! Eli ilmeisesti tuolloin ei ollut niin tiukkoja suosituksia tutista vieroitus-ikään...
Ja olen syntynyt 1980, veli 1985
Kommentit (490)
338
jatkaa...
Kioskeja oli joka nurkalla ja kävin äidille tupakkaa. Sinistä Belmontia.
Vierailija kirjoitti:
Ihmetyttää että moni joita on pidetty esikouluikään vaipoissa ja annettu syödä tuttia ja uida lähijoessa ja pelata autotiellä palloa, eivät tajua että heillä oli surkea kasvatus, huonot tai osaamattomat vanhemmat.
Olen myös 76 syntynyt, ja totta että oli erilaista ja liian vapaata mutta on silloinkin ollut ääripäät.
Hormonitoiminta voi aiheuttaa yökastelun 6-7v saakka. Riippuu yksilöstä mikä syynä. Liian kovaa virtaava joki tai liian korkeat aallot meressä voivat olla vaarallisia
Meillä kotona siivottiin kerran viikossa. Se tarkoitti, että kaikki matot ulos ja lapset piiskaamaan mattoja. Sitten pyyhittiin pölyt (myös lapset) ja luututtiin lattiat. Meillä oli imuri, ja lapset yleensä imuroi vähintään oman huoneen. Lapsetkin osallistuivat siivoamiseen useamman tunnin. Tietysti leluja ei ollut niin paljon kuin nykyisin, niin siivoaminen oli helpompaa. Lapset myös tiskasivat, kun ei mitään tiskikoneita ollut kenelläkään. Minullakin saattoi olla 3 tiskivuoroa viikossa jo 6-7-vuotiaana. Nostin tuolin tiskipöydän viereen, kun en muuten yltänyt. Kesämökillä otin kuumaa vettä saunan padasta, lisäsin siihen järvivettä ja tiskasin koko perheen astiat vuorollani, ja niitä astioita riitti. Lapset laitettiin myös kitkemään porkkanapenkit, kivetysten välit ja kantamaan mökillä pesuvedet saunaan. Eikä siitä mitään palkkaa maksettu. Joskus sai jäätelön, kun oli ollut ahkera. Karkkia ei syöty kuin korkeintaan karkkipäivänä kerran viikossa, ja määrät oli tosi pieniä. Karkkipäivänä saatettiin saada pikkulaatikot karkkia. Joskus saatiin lauantaipussit (noin 90g). Kauhulla aina katselen, kun nykyisin lapset voi mättää irtokarkkeja kaupassa pussiin 300g tai ostavat jättipusseja (entisaikaan mitään 300g karkkipusseja ei edes ollut olemassa).
Kansakoulussa 60-luvun alkuvuosina ei koulusta saanut lämpimän ruuan lisäksi maitoa eikä leipää, vaan ne piti tuoda kotoa. Maito myytiin kaupasta maitohinkkiin eli pääläriin, ja usein se lauantaina ostettu maito oli loppu maanatai-aamuna. Sununtaisin ei kaupat olleet auki eikä kioskeisssa myyty maitoa.
Ongelmana oli sitten, että mitä eväspulloon laitetaan juomaksi. Asuin mummoni luona ja mummo teki usein kotikaljaa. Niinpä mummo täytti eväspulloni kaljalla. Join sitten ruokatunnilla kaljaa toisten juodessa maitoa. Ei sitä kukaan ihmtellyt. Nykyään taitaisi lastensuojelu jo puuttua
Ihmettelen, millaiset vanhemmat on kuljettaneet lapsia mukana ryyppyjuhlissa. Meillä en nähnyt vanhempiani ikinä humalassa, enkä kenenkään kaverinkaan luona. Meillä ei kukaan käyttänyt alkoholia. Joskus ulkomaanmatkoilla joivat esim. drinkit iltaravintolassa. Oltiin sillä tavalla harvinainen perhe, että meillä oli rahaa matkustella joka vuosi Kanarialla, Kreikassa, Espanjassa, Norjassa jne. Juhannuksena vain veneiltiin, yövyttiin teltassa ja käytiin katsomassa lasten kokkoa, eikä kukaan aikuinen siellä ollut humalassa. Yhden kaverin isä oli juoppo, mutta hänkin taisi enimmäkseen ryypätä kotinsa ulkopuolella, koska en ikinä nähnyt häntä humalassa kaverin luona käydessäni. Tupakoivia vanhempia näin useinkin.
Vierailija kirjoitti:
Meillä kotona siivottiin kerran viikossa. Se tarkoitti, että kaikki matot ulos ja lapset piiskaamaan mattoja. Sitten pyyhittiin pölyt (myös lapset) ja luututtiin lattiat. Meillä oli imuri, ja lapset yleensä imuroi vähintään oman huoneen. Lapsetkin osallistuivat siivoamiseen useamman tunnin. Tietysti leluja ei ollut niin paljon kuin nykyisin, niin siivoaminen oli helpompaa. Lapset myös tiskasivat, kun ei mitään tiskikoneita ollut kenelläkään. Minullakin saattoi olla 3 tiskivuoroa viikossa jo 6-7-vuotiaana. Nostin tuolin tiskipöydän viereen, kun en muuten yltänyt. Kesämökillä otin kuumaa vettä saunan padasta, lisäsin siihen järvivettä ja tiskasin koko perheen astiat vuorollani, ja niitä astioita riitti. Lapset laitettiin myös kitkemään porkkanapenkit, kivetysten välit ja kantamaan mökillä pesuvedet saunaan. Eikä siitä mitään palkkaa maksettu. Joskus sai jäätelön, kun oli ollut ahkera. Karkkia ei syöty kuin korkeintaan karkkipäivänä kerran viikossa, ja määrät oli tosi pieniä. Karkkipäivänä saatettiin saada pikkulaatikot karkkia. Joskus saatiin lauantaipussit (noin 90g). Kauhulla aina katselen, kun nykyisin lapset voi mättää irtokarkkeja kaupassa pussiin 300g tai ostavat jättipusseja (entisaikaan mitään 300g karkkipusseja ei edes ollut olemassa).
Juuuu, meillä oli myös tuo siivousintoilu 80-luvun alkupuolella. Penskoilla teetettiin kotitöitä ihan hulluna. Mulle oli astianpesut OK mut auton pesu tökki. Peltilehmä oli tärkeämpi kuin penskat. Meillä oli rivitalossa saunaillat ti + la. Joskus tuntui, että sitä isän uutta Toyotaa pestiin useammin kuin meitä lapsia :)
Monilla oli kesämökit. Jostain tilastosta luin, että 70-luvun lopusta 80-luvun loppuun rakennettiin Suomessa ennätysmäärä mökkejä. Sen jälkeen mökkien rakentaminen on huomattavasti hiljentynyt. Kesämökkielämäähän meistä lapsista monet vietti kultaisella 80-luvulla. En tiedä, olisiko lasun paikka, mutta eihän siellä mökeillä ollut sisävessoja, ei juoksevaa vettä, ei sähköjä. Meidän mökki valmistui -83. Aluksi ei ollut edes jääkaappia. Ruoka oli siis omasta maasta salaattia, porkkanaa, perunaa, raparperia ja järvestä kalaa joka päivä. Kun ei ollut jääkaappia, kaivettiin jonkunlainen maakuoppa, jossa säilytettiin esim. voita ja lenkkimakkaraa. Maitoa ei juotu, kun ei voinut säilyttää missään. Mehukattia juotiin. Meille oli luksusta, kun teetettiin oma vesikaivo v. -87. Sitten ei tarvinnut enää kuljettaa vesikanistereita kaupungista.
Vierailija kirjoitti:
Kaupasta sai hakea tupakkaa ja kaljaa kun oli vanhemmilta lappu tai äiti soitti kauppaan. Me käytiin usein hakemassa kaverin äidille kartonki sinistä belmonttia. Näin vielä 80-luvulla.
Olin 80-luvun alussa Citymarketin kassalla, ja silloin oltiin kyllä ikärajoista hyvinkin tarkkoja. Lapsille ei tupakkaa tai kaljaa myyty.
Kotikalja on lasten juomaa, ei siinä ole juurikaan alkoholia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
70-luvulla äitiyslomat päättyi, kun vauva oli reilut 3 kk. Kotihoidontukea ei ollut keksitty. Koska päiväkoteihin ei otettu niin pieniä vauvoja, monet vauvat laitettiin yksityiselle hoitajalle. Itsekin olen ollut eläkeläismummelin hoidettavana 1-vuotiaaksi asti. Eikä niille yksityishoitajille kunnon palkkaa maksettu. Se oli kulukorvausta. Äiti oli tehnyt päiväohjelman tyyliin: aamumaito, ulkoilu, aamupäivämaito, päiväunet, maitoa, leikkihetki, maito, toiset päiväunet ulkona vaunuissa jne. Oli siihen aikaan myös kunnallisia perhepäivähoitajia, joilla saattoi olla vauvan lisäksi 3 alle 3-vuotiasta.
Olihan vauvoille lastenseimi.
Juuri näin. Minäkin olin 6-vuotiaana tarhassa, jonka naapuritontilla oli lastenseimi. Vuosi oli -72.
Vierailija kirjoitti:
Monilla oli kesämökit. Jostain tilastosta luin, että 70-luvun lopusta 80-luvun loppuun rakennettiin Suomessa ennätysmäärä mökkejä. Sen jälkeen mökkien rakentaminen on huomattavasti hiljentynyt. Kesämökkielämäähän meistä lapsista monet vietti kultaisella 80-luvulla. En tiedä, olisiko lasun paikka, mutta eihän siellä mökeillä ollut sisävessoja, ei juoksevaa vettä, ei sähköjä. Meidän mökki valmistui -83. Aluksi ei ollut edes jääkaappia. Ruoka oli siis omasta maasta salaattia, porkkanaa, perunaa, raparperia ja järvestä kalaa joka päivä. Kun ei ollut jääkaappia, kaivettiin jonkunlainen maakuoppa, jossa säilytettiin esim. voita ja lenkkimakkaraa. Maitoa ei juotu, kun ei voinut säilyttää missään. Mehukattia juotiin. Meille oli luksusta, kun teetettiin oma vesikaivo v. -87. Sitten ei tarvinnut enää kuljettaa vesikanistereita kaupungista.
Kuinka pihalla voi olla??? Nykyäänkään monessa mökissä ei ole sisävessoja tai juoksevaa vettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä muistan ja vanhoista valokuvistakin nähnyt, että 80-luvulla mulla oli niitä ”pikkulasten” kurahousuja käytössä paljon vanhempana kuin nykyään lapset niitä käyttää, esim. loskakelissä kun meni pihalle leikkimään. Yhdessäkin valokuvassa olen päiväyksen mukaan jo 10 ja minulla on keltaiset kurahousut, joissa on sellaiset hassut olkaimet eli ei henkselit vaan se muovikangas jatkuu suoraan olkaimena ja siinä on sitten nepparit. Nykyään saisi varmasti lasun jos pukisi lapset tuollaisiin! Mutta silloin ulkovaatteet ei tainneet juuri pitää vettä.
90-luvulla koulussa oli monella toppahaalarit ala-asteen lopullakin, eikä kukaan pitänyt niitä lapsellisina.
Oma lapseni on syntynyt 2003 ja kyllä vielä eka- ja tokaluokalla, eli siis 2000-luvun lopulla kulkivat toppahaalareissa.
Oltiin siskon kanssa 2 ja 3-vuotiaat, kun äiti jätti meidät kahdestaan kerrostalon pihalle hiekkalaatikolle leikkimään. Kuikuili vaan välillä ikkunasta. Joki oli ihan vieressä.
Sisko katosi. Muistan, kun äiti tuli hädissään kysymään, missä sisko on. En tiennyt, muistan vaan sellaisen "ison tytön olon", kun sain olla yksin pihalla. Sisko löytyi, ei ollut mennyt jokeen.
Tämä 60-luvun lopulla.
Kun oltiin 3- ja 4- vuotiaat, äiti ja isä olivat töissä niin, että toinen teki ilta- ja toinen aamuvuoroa, niin ettei päivähoitopaikkaa tarvittu. Mutta siinä toisen aamu- ja toisen iltavuoron välillä jäi sellainen vajaan tunnin jakso, että olimme siskon kanssa kahdestaan kotona. Meille annettiin herätyskello, ja sanottiin, että sitten kun pitkäviisari on tuossa, niin vanhempi tulee. Siitäkin selvittiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka pihalla voi olla??? Nykyäänkään monessa mökissä ei ole sisävessoja tai juoksevaa vettä.
Eiköhän nykypäivänä ole vähintään jääkaapit, että lapsille on tarjolla maitoa ja vähän monipuolisempaa ruokaa. En ole vuosiin alkeellisilla mökeillä oleillut, mutta en kyllä lähtisikään mökille, josta puuttuu jääkaappi, johon saa ruuat. Meillä on mökki saaressa, mutta on siellä aggregaatti, jolla saa jääkaappiin virtaa ja kattovalaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän nykypäivänä ole vähintään jääkaapit, että lapsille on tarjolla maitoa ja vähän monipuolisempaa ruokaa. En ole vuosiin alkeellisilla mökeillä oleillut, mutta en kyllä lähtisikään mökille, josta puuttuu jääkaappi, johon saa ruuat. Meillä on mökki saaressa, mutta on siellä aggregaatti, jolla saa jääkaappiin virtaa ja kattovalaisin.
Jep. Kaasulla toimivia jääkaappeja on nykyisin myös. Minulla myös omistuksessa perintömökki, jossa olin lapsuuden kesät. Asuttiin käytännössä mökillä 2 kk putkeen, kun isä oli sairauseläkkeellä. Kalaa nostettiin verkkokaupalla joka päivä. Juoksin kalaämpäreiden kanssa myymässä niitä halvalla naapureille 6 km säteellä. Maalaistaloissa sai vaihdettua tuoretta kalaa maitoon ja uunituoreeseen leipään. Heinäkuun loppupuolella keräsin usein mansikoita yhdestä talosta vaihtariksi kalaämpäristå. Meilläkään ei ollut jääkaappia, niin tuoretta piti hankkia. Kylmemmälle ilmoilla upotettiin veteen kalaa, niin säilyi paremmin. Nykyään ei mökin lähellä monikaan niistä taloista ole edes asutettu. Autio ja kolkko kylä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen syntynyt - 79 ja sisarukseni 80-luvulla. Meillä ajanhenki näkyi turvavyöttömänä autona. Muistan kun nuorin sisaruksistani syntyi ja häntä kuljetetettiin vaununkopassa takapenkillä ja myöhemmin kun alkoi liikkua, äidin sylissä etupenkillä. Muistan myös erään kerran kun yksi sisaruksistani kesken matkan avasi oven ja tippui kyydistä. Vauhtia oli onneksi vähän, kun oltiin juuri lähdetty liikkeelle. Monesti myös ajeltiin mummo ja ukki kyydissä pitkiäkin matkoja sukulaisiin, me lapset takapenkillä isovanhempien sylissä.
Isä poltti autossa ikkuna raollaan, mutta ei koskaan kotona sisällä.
Vanhempani olivat töissä käyviä ns. kunnon ihmisiä, arkeen ei kuulunut päihteet mutta kesäviikonloppuina oltiin usein mökkeilemässä sukulaisten kanssa tai kotona vietettiin aikaa naapureiden kesken. Illanviettoihin kuului aina että aikuiset oli pienessä hilpeässä ja lapset saivat puuhailla omiaan juurikaan kenenkään valvomatta. Ei jäänyt traumoja ja kukaan ei vahingoittunut.
Terveellisestä ruuasta, koulunkäynnistä ja arkena nukkumaanmenoajoista meillä oltiin tarkkoja. Kuri ja hyvät käytöstavat olivat ihan itsestäänselvyys.
Omia lapsia ei ikinä tulisi mieleenkään kuljettaa ilman vöitä ja asianmukaisia istuimia. Joissakin tuttavaperheessä lapset on siirretty eskari-ikäisinä turvaistuimista auton penkeille ilman korokettakaan. Meillä vielä kolmasluokkalaisella on turvaistuin kun siihen vielä hyvin mahtuu.
Mutta sellaista huoletonta aikuisten kesken olemista kaipaan. Nykyään kaikki on niin valtavan lapsikeskeisiä, että kaikki tapaamiset pyörii lasten ympärillä. Kyllä mullekin lapset ovat tärkeitä ja rakkaita ja heidän terveys ja turvallisuus ensisijalla, mutta mutta se sellainen ylenmääräinen hössötys, että isompienkaan lasten ei anneta mennä vapaasti ja se yhteinen ajanvietto on sitä että jokainen hyysää vaan jälkikasvuaan.
Kolmasluokkalaisella turvaistuin?!
Esikoinen lopetti juuri 2. Luokan ja kesän jälkeen alkaa 3.luokka. Yhä istuu tyytyväisenä turvaistuimessa eikä kaipaa lainkaan pois.
Ja kun pituutta on vasta 124cm, niin en näe miksi ei olisi turvaistuimessa.
Ehkä joissakin perheissä turvaistuimettomuus on joku coolius-asia?No oma KAKSI VUOTIAS kyllä istuu turvaistuimessa, jos autolla kuljemme. Mutta omaa autoa meillä ei ole ja näin kaupungissa emme moista kaipaakaan, bussit kulkevat. Mutta että ton ikäinen istuu turvaistuimessa? Siis ei korokkeella, vaan turvaistuimessa? Niin huh, huh, taidat "hieman" olla hysteerinen....
Olen tuon ensimmäisen viestin kirjoittaja ja hieman yllättynyt ja huvittunut että tuohon turvaistuin asiaan näin takerruttiin! 😄 Mun kolmasluokkalainen, tai siis neljännellähän hän nyt menee, on 134cm pitkä. Jos hän mahtuu hyvin istuimeen (koroke, jossa selkänoja, sivutörmäyssuojat ja päätuki) ja siinä tykkää istua, niin miksi ihmeessä hän ei siinä voisi istua? Ikkunasta näkee paremmin ulos, vyö ohjautuu oikeaan paikkaan, pitkillä matkoilla nukkuessa voi nojata päätukeen + istuimen antama suoja onnettomuus/ kolaritilanteessa -kerran sellaiseen on jouduttukin.
Kerran eräs eskarilainen mulle näsäviisateli, että hänelle äiti on sanonut että hän on niin iso tyttö, ettei tarvitse edes koroketta. Vastasin vain että meilläpä äiti sanoo, että turvallisuus on tärkeämpää ja meidän autossa lapset istuu istuimissa -niin kauan kuin niihin mahtuvat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä muistan ja vanhoista valokuvistakin nähnyt, että 80-luvulla mulla oli niitä ”pikkulasten” kurahousuja käytössä paljon vanhempana kuin nykyään lapset niitä käyttää, esim. loskakelissä kun meni pihalle leikkimään. Yhdessäkin valokuvassa olen päiväyksen mukaan jo 10 ja minulla on keltaiset kurahousut, joissa on sellaiset hassut olkaimet eli ei henkselit vaan se muovikangas jatkuu suoraan olkaimena ja siinä on sitten nepparit. Nykyään saisi varmasti lasun jos pukisi lapset tuollaisiin! Mutta silloin ulkovaatteet ei tainneet juuri pitää vettä.
90-luvulla koulussa oli monella toppahaalarit ala-asteen lopullakin, eikä kukaan pitänyt niitä lapsellisina.
Oma lapseni on syntynyt 2003 ja kyllä vielä eka- ja tokaluokalla, eli siis 2000-luvun lopulla kulkivat toppahaalareissa.
Joo, mutta 90-luvulla ainakin meidän koulussa ihan viides- ja kuudesluokkalaisetkin käyttivät koulussakin toppahaalareita eikä niillä ollut silloin mitään vauvaleimaa. Ihan niillä suosituillakin oppilailla oli haalareita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, mutta 90-luvulla ainakin meidän koulussa ihan viides- ja kuudesluokkalaisetkin käyttivät koulussakin toppahaalareita eikä niillä ollut silloin mitään vauvaleimaa. Ihan niillä suosituillakin oppilailla oli haalareita.
Oho. Taitaa olla paikkakuntakohtaista. Minulla ja suunnilleen kaikilla kavereilla oli Levikset v. 1992-93, kun olin kuutosluokalla. Todellakaan ei kenelläkään ollut toppahaalareita. Olin keskikokoisessa koulussa (reilut 400 oppilasta ala-asteella).
7-vuotiaana kävin yksin uimahallissa 80-luvulla, sukelsin 4 metriin ja seinämän alitse, myös pitkän matkan sukellusta. Ja kirkkaassa meressä sukelsin ulkomailla melko vapaasti, sameassa järvessä tarkoilla säännöillä. -Koulussa opettaja jätti 90-luvun alussa muutaman oppilaan, johon kuuluin, keskelle Norjan vuoristoa – tulimme alas omalla tekniikalla jyrkkiä rinteitä. Opettajat huolehtivat joistakin asioista ylitarkasti määräten (80-luvulla esim), joistakin taas eivät yhtään välittäneet tai uskoneet mitä lapsi sanoo - vaikka olisi ollut katastrofi kyseessä. Lienee sama nykyään, ellei fiksumpia opettajia.
Kerran opettaja juotti kierrättämällä puhdistettua (oikeasti bakteerivettä) oppilaille. Toisella kerralla opettaja kehotti juomaan järvivettä, josta sain sikotaudin. Luonnossa rämmittiin opettajien vaatimuksesta eri reissuilla, kukaan ei maininnut sanallakaan punkeista eikä niitä näkynyt. 7v ollessani luokkallani ollut poika iski täydellä voimalla rautalapiolla käteeni joka oli hiekkakasan päällä, opettaja oli vaan että ei se mitään ja jatkoi hommiaan.