Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Söin tuttia 5-vuotiaaksi, veli joi tuttipullosta vielä 6-vuotiaana.. Millaisia asioita, jollaisia nykyään kauhisteltaisiin neuvolassa ja vauvapalstalta muistat omasta lapsuudestasi ? Etenkin 70/80-luvuilla syntyneet

Vierailija
05.06.2018 |

Olimme siis veljen kanssa ihan normaaleja, terveitä lapsia ja äiti muistaa serkkuni vielä ekaluokalla pistäneen tutin suuhun kun tuli koulusta! Eli ilmeisesti tuolloin ei ollut niin tiukkoja suosituksia tutista vieroitus-ikään...
Ja olen syntynyt 1980, veli 1985

Kommentit (490)

Vierailija
361/490 |
08.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä muistan ja vanhoista valokuvistakin nähnyt, että 80-luvulla mulla oli niitä ”pikkulasten” kurahousuja käytössä paljon vanhempana kuin nykyään lapset niitä käyttää, esim. loskakelissä kun meni pihalle leikkimään. Yhdessäkin valokuvassa olen päiväyksen mukaan jo 10 ja minulla on keltaiset kurahousut, joissa on sellaiset hassut olkaimet eli ei henkselit vaan se muovikangas jatkuu suoraan olkaimena ja siinä on sitten nepparit. Nykyään saisi varmasti lasun jos pukisi lapset tuollaisiin! Mutta silloin ulkovaatteet ei tainneet juuri pitää vettä.

90-luvulla koulussa oli monella toppahaalarit ala-asteen lopullakin, eikä kukaan pitänyt niitä lapsellisina.

Oma lapseni on syntynyt 2003 ja kyllä vielä eka- ja tokaluokalla, eli siis 2000-luvun lopulla kulkivat toppahaalareissa. 

Joo, mutta 90-luvulla ainakin meidän koulussa ihan viides- ja kuudesluokkalaisetkin käyttivät koulussakin toppahaalareita eikä niillä ollut silloin mitään vauvaleimaa. Ihan niillä suosituillakin oppilailla oli haalareita.

Oho. Taitaa olla paikkakuntakohtaista. Minulla ja suunnilleen kaikilla kavereilla oli Levikset v. 1992-93, kun olin kuutosluokalla. Todellakaan ei kenelläkään ollut toppahaalareita. Olin keskikokoisessa koulussa (reilut 400 oppilasta ala-asteella).

Meidän koulussa oli joo isoillakin, mutta ei ne ihan samanlaisia olleet kuin pienillä, ei esim kenkien alle laitettavia renksuja ollut niissä.

Vierailija
362/490 |
08.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Takapenkillä ei ollut turvavöitä, kun auto oli niin vanhaa mallia. Jouluna oli kivaa tulla mummulasta ja kaivella joululahjoja sieltä takakontosta, kun ei turvavyöt haitanneet.

Neljä-viisivuotiaana kuljin itsenäisesti pitkin kyliä kavereiden kanssa leikkimässä.

Laman aikaan opettaja lomautettiin kahdeksi viikoksi ja saimme olla luokassa keskenämme. Ope valitsi kahdeksan parhaiten pärjäävää tyttöä ja kaksi poikaa, jotka toimivat opeina kukin yhden päivän. Open huoneesta haettiin open valmiiksi valmistelevat tehtävät. Kässänmaikka kävi pari kertaa päivässä katsomassa, miten pärjäämme, muuten olimme keskenämme.

Ala-asteella katsottiin open kanssa keväisin, vikoina päivinä James Bondeja ja Indiana Jonesia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/490 |
08.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on ollut aika eheyttävä ketju, vähän sama kuin se 70-luvulla syntyneiden äidit.

En olekaan ainut jonka vanhemmat oli välinpitämättömiä, syötti lapselle mitä sattui, ei puhuneet kuoleman kohdatessa oikein mitään, eivät huolehtineet lastensa hammashygieniasta, olivat humalassa juhlissa vaikka lapset olivat mukana ja tupakoivat aina ja jokapaikassa.

Vierailija
364/490 |
08.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vm-82 kirjoitti:

Takapenkillä ei ollut turvavöitä, kun auto oli niin vanhaa mallia. Jouluna oli kivaa tulla mummulasta ja kaivella joululahjoja sieltä takakontosta, kun ei turvavyöt haitanneet.

Neljä-viisivuotiaana kuljin itsenäisesti pitkin kyliä kavereiden kanssa leikkimässä.

Laman aikaan opettaja lomautettiin kahdeksi viikoksi ja saimme olla luokassa keskenämme. Ope valitsi kahdeksan parhaiten pärjäävää tyttöä ja kaksi poikaa, jotka toimivat opeina kukin yhden päivän. Open huoneesta haettiin open valmiiksi valmistelevat tehtävät. Kässänmaikka kävi pari kertaa päivässä katsomassa, miten pärjäämme, muuten olimme keskenämme.

Ala-asteella katsottiin open kanssa keväisin, vikoina päivinä James Bondeja ja Indiana Jonesia.

Me katottii kuudennella luokalla koulussa Basic Instinct. Opettaja oli läsnä koko ajan.

Vierailija
365/490 |
09.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä pikkukylässä on saanut tupakkaa kaupasta soittamalla ja lapsen hakemana vielä pitkälti yli 2000-luvulla joten ei kaikkialla ole niin tarkkaa vaikkakin varmasti isoissa marketeissa.

Vierailija
366/490 |
09.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eheyttävä ketju tosiaan. Ilmeisesti osassa perheistä lapset olivat ihan hunnigolla ja osassa pidettiin huolta, hampaat hoidettiin jne. Muutos tämän päivän lastenhoitokriteereihen ja jo aikaisempiin on huima. Tuntuu oudolta että omassa lapsuudessa oli ok toimia kuten toimittiin ja nyt paukahtaisi lasu. Ei 80-90-l mitään keskiaikaa ollut kai se oli laiskuutta ja haluttiin päästä helpolla. Omat vanhemmat suurta ikäluokkaa jotka saivat lapset vanhoina joten tässä lastenhoidossa ns päässeet myös elämässä helpolla kun lapset on vain pidetty hengissä. Kummastuttaa vaan todella paljon ettei sisäsyntyisesti vanhemmille tullut mieleen ettei sokerin syöttäminen, yksin hilluminen ole ok. Nyt tietää automaattisesti mitkä asiat ei ole hyvästä. Eikö me silloin välittänyt vai eikö yhteiskunta paineistanut riittävästi? Toivottavasti joku kulttuurintutkija tekee suuristaikäluokista tutkimusta kunhan aikaa kuluu ja he eivät ole itse tutkujoina jne. Maailma tulee varmasti muuttumaan kun johtoportaasta saadaan pois nämä oman edun tavoittelijat

Vierailija
367/490 |
09.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee outo olo tästä ketjusta. Oma lapsuus ei ollut lainkaan tuollainen viinanhuuruinen, tupakansavuinen, lapset hunningolle jättävä. Minun kanssani tehtiin paljon asioita yhdessä, koska vanhempani eivät olleet päässeet nauttimaan sellaisesta lapsuudessaan. Vietiin tivoliin, sirkukseen, onkiretkille, soutelemaan, Kalajoen hiekkasärkille, teatteriin, uimahalliin, luistelemaan. Koska omat vanhempani eivät olleet harrastaneet mitään, minä sain soittaa pianoa, tanssia balettia, käydä ponitalleilla jne. Meillä oli kotona säännöt ja kasvatus.

N 78

Vierailija
368/490 |
09.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kyllä oli kotikaljaa 2000-luvun alussa ala-asteella juomavaihtoehtona. Alkoholitonta tietenkin, harvat sitä tosin joivat.

Vierailija
369/490 |
09.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä menin ensi kerran hammaslääkärille 6-vuotiaana. 8 reikää. Vanhemmat kuittasivat, että meidän suvussa on kaikilla huonot hampaat. Syntynyt vuonna -77.

Ja ajattelepa sitä, että nykylapsilla on keskimäärin heikommat hampaat kuin vanhemmillaan. Nykyisillä 30-40-vuotiailla suomalaisilla on hampaat peremmassa kunnossa kuin yhdelläkään aikaisemmalla sukupolvella. Johtuu esim. siitä, että lasten hammastarkastukset oli säännöllisiä, ohjeistettiin harjaamaan hampaat 2 kertaa päivässä, alettiin käyttää fluorilakkaa reiän alkuihin ja tehofluorausta kouluissa. 30-40-vuotiaiden lapsuudessa ei oltu keksitty energiajuomia ja limsa oli juhlapäivien herkku (ei päivittäistä). Useissa perheissä oli yksi karkkipäivä viikossa. Hammashoitolasta kannustettiin karkkilakkoon, jos oli alkavia reikiä. Keskimäärin hampaat olivat lapsilla paremmassa kunnossa kuin nykyisillä milleniaaneilla, johtuen elintapojen muutoksista.

Vierailija
370/490 |
09.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä nyt ihmiset yleistävät oman omituisen lapsuuden koko ikäluokkaa koskevaksi. Itse olen syntynyt 1980 ja ei juotu kahvia ala-asteella, turvavyöt ja istuimet oli autossa sekä pyöräilykypärä päässä. Turvaistuin ja kypärä oli tosin Ruotsista hankittu. Alkoholia ei nautittu runsaasti lasten nähden ja iltapäiväkerhossa oltiin eka ja tokaluokka ja sieltäkin vanhemmat hakivat. Muistan kyllä lapsia joilla oli toisin, mutta niistä perheistä puhuttiin selän takana ja vähän sivistymättöminä pidettiin sellaisia perheitä.

Vierailija
371/490 |
09.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä nyt ihmiset yleistävät oman omituisen lapsuuden koko ikäluokkaa koskevaksi. Itse olen syntynyt 1980 ja ei juotu kahvia ala-asteella, turvavyöt ja istuimet oli autossa sekä pyöräilykypärä päässä. Turvaistuin ja kypärä oli tosin Ruotsista hankittu. Alkoholia ei nautittu runsaasti lasten nähden ja iltapäiväkerhossa oltiin eka ja tokaluokka ja sieltäkin vanhemmat hakivat. Muistan kyllä lapsia joilla oli toisin, mutta niistä perheistä puhuttiin selän takana ja vähän sivistymättöminä pidettiin sellaisia perheitä.

Tiedettiin, paheksuttiin muttei puututtu. Viranomaisetkin mahdollisesti tiesi huonoista oloista mutta kukaan ei puuttunut. Ja vanhemmat jatkoi käytöstään vaikka ajan myötä henki varmasti meni lapsiystävällisempään suuntaan ja haluttiin pitää huolta. Meillä asiat ei ollut yhtä hyvin kuin sinun kotona ja kyllä sen aika pienestä itsekin tajusi. Paha olo myös varmasti näkyi ulospäin, mutta kukaan ei reagoinut ja kuraattoteista jne en ainakaan minä tiennyt. On hyvä ymmärtää kuinka erilaiset lähtökohdat elämälle ihmisillä on.

Vierailija
372/490 |
09.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En muista että minua olisi kuskattu mihinkään tai ketään kiinnostanut mitä ja missä tein.

Faija on aina käyttänyt paljon viinaa ja myöhemmin muuttui juopoksi joka oli aina ihan naamat.

Mutsi jätti meidät lapset isälleen ja häipyi kun oltiin pieniä, kaikki mahdolliset reissut faija ja sen kaverit oli aina ihan naamat, antoi rahaa että voi käydä paikallisessa ravintolassa syömässä ym. Ym.

Äitipuolen kanssa tappelivat kännissä jatkuvasti.

Siistit ja puhtaat vaatteet oli aina, siisti omistus asunto, ensin kerrostalosta ja myöhemmin ok-talo, uusi auto, mutta ei siinäkään takana ollut vöitä kuin vasta -80luvun puolessa välissä turvaistuimesta puhumattakaan, eikä pyöräily kypärää olisi voinut pitää, pipon pitämisestäkin talvella kiusattiin ja haukuttiin.

Faija oli finnairilla töissä ja äitipuoli pankissa.

Vierailija
373/490 |
09.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei nämä erot perheissä täysin ole kadonneet, ja kyllä 6-7v jo tajuaa että oman perhe on köyhä tai että lapset toisessa perheessä harrastaa mutta itse ei tai että itse on koko ajan yksin pihalla/kotona ja toiset ei.

Asutaan Helsingissä omakotitalossa ja meidän 3&5v menee ympäri korttelin pihoja osin itsekseen kaverien pihoille leikkimään (sovitaan sopiiko naapurien/naapurien lasten kanssa), 5v leikkii yksin pihalla kun sitä huvittaa (3v ei), ja rupeaa kyllä nopeasti käymään varmaan 350m päässä olevassa koulussa itsekseen. Koulussa on ip/ap-kerho, varmaan sitä käytetään.

Sain itse pyöräilykypärän 2 lk alussa koululta v.-90, kaikki lapset sai. Pyöräilin pitkiä matkoja ala-asteella ympäriinsä kaverien kanssa, varmasti omatkin lapset vanhempana. lapinmatkoilla Saab 900 takaluukkuun levitettiin patjat ja leikittiin siellä koko matka siskon kanssa. Oli kivaa. Sitä ei omat kaoset sitten saakaan. Kyllä 90-l vielä joidenkin kaverien kodeissa poltettiin sisällä, mutta se oli mun mielestäni jotenkin creepyä ja vierasta omaan kokemukseen verraten. Äiti on kertonut miten 50-60 -luvulla sininen savu leijui huoneessa kun sen isän kaverit kokoontui, sen melestä se oli ällöä.

Vm. 81 itse.

Vierailija
374/490 |
09.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua hymyilyttää nämä :) Toki ikäviäkin laiminlyöntejä, mutta toisaalta hyvää vastapainoa nykyajan nipotussuoritusyhteiskuntaan.

Itse yritän olla jotain tältä väliltä, tietoisesti vähän huonompi kun mitä odotetaan. Kunhan on läsnä.

Vierailija
375/490 |
09.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla kyllä nousi kysymyksiä aloituksesta.

5-vuotiaalla tutti ja kuusivuotiaana tuttipullo! Jos ei sitten ole provo?

Mietityttää, minkälainen perhedynamiikka teillä on ollut. Tuttihan nimen omaan on lapsella lohdun ja turvallisuuden tuoja. Imemisen tarve normaalilla lapsella lantuu paljon ennen tuota ikää, jos ei ole tarvetta tyydyttää emotionaalista tarvetta josta on ollut vajaus.

Lapsilla, jotka ovat jääneet perusturvaa ja hoivaa vaille, esiintyy tuon kaltaisia oireita pitkälle yli vauvaiän. On itsensä heijaamista ja juuri tuota imemisen tarvetta  ja jotkut hakkaavat jopa päätään esim huonekalun selkänojaan jne. 

Tietysti voi sanoa, että meillä oli täysin normaali koti. Kotihan on aina normaali, se mihin lapsi on tottunut! Mistäpä sitä muuta osaisi kaivatakaan.

Vierailija
376/490 |
09.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

338

jatkaa...

Kioskeja oli joka nurkalla ja kävin äidille tupakkaa. Sinistä Belmontia.

Minä kävin  osatmassa sinistä armiroa ja punaista norttia, myöhemmin ostin samalla itsellenekin eli kannatan tlämpimästi sitä, että alle 18-v ei myydä tupakkatuotteita.

Vierailija
377/490 |
09.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvanvaunuja koristi muovinen sydän, tekstinä: älä koske minuun. 70-luvun lopussa. Taisi olla useammatkin vaunut vauvoineen kerrostalon pihassa päiväuniaikaan (kesällä). Me pikkutytöt käytiin ihan hiljaa ihastelemassa vauvoja. Kun joku heräsi ja itki, käytiin ilmoittamassa vauvan äidille joka oli kotonaan arkiaskareissa.

Vierailija
378/490 |
09.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä tupakoitiin sisällä, kun olin lapsi. Autoissa ei ollut turvavöitä. Vanhemmat olivat vuorotyössä, niin usein olin yksin kotona (tai pikkuveljeni kanssa) 7-vuotiaasta alkaen. Kavereiden kanssa kuljettiin pitkin omakotialuetta ja metsiä ja käytiin sorakuopalla uimassa, niin ettei kukaan tiennyt missä olimme. Olen syntynyt 1965.

Tunnistan mutta me asuttiin joen varrella ja äiti töissä. Tosin öitä ei oltu keskenämme.

Teininä bailattiin ja liftattiin. Mitään lastensuojelu ilmoituksia ei tehty, ei edes poliisit.

Sai tehdä mitä vaan niin lasuun ei joutunut.

En juo enkä bailaa, lopetin kun täytin 30 vuotta.

Vierailija
379/490 |
09.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse syntynyt 1965 ja mitään päivähoitoa ei ollut mihin meidät laittaa, äiti oli kotona ja hoiti muutamaa lasta.

Sitten muutettiin ja äiti meni töihin.

Ei ollut mitään hoitopaikkaa johon meidät olisi voinut laittaa.

Oltiin siis keskenämme kotona.

Ei vanhemmat ollut välinpitämättömiä vaan se elämä oli normaalia. Onko tämä nykyajan vahtiminen ja kyttäys sitten normaalia?

Vapaata oli ja oli selvittävä monesta asiasta ihan itse. Kaikkea tehtiin ja nykyään lapset ei saa tehdä oikein mitään.

Vierailija
380/490 |
09.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko mainita vielä palstalle, että purkkaa söin pakettikaupalla kaapista 80-luvulla, jostain syystä sitä ei kielletty ja aina ilmestyi lisää. Samoin keksiä oli aina. Paheksuisin itsekin sitä purkkamäärää ja makeutusaineita. :D Sitten laitettiin punaiset pullonpohjalasit päähän ja katsottiin kohti infrapunalaitetta vai mikä lie, sillä sanottiin olevan terveysvaikutuksia. Kloorivettä ja järvivettä nieltiin vahingossa uidessa. Saunassa oli liian kuumaa pienelle lapselle, mutta oli pakko olla tietty aika alalauteella, enpä suosittele kenellekään. Kuumassa säässä taas liian pitkään ulkona auringossa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kahdeksan