Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko poliisi selvittää sähköpostin lähettäjän, jos epäilen nimeä feikiksi?

Vierailija
04.06.2018 |

Olen erään yhdistyksen hallituksessa ja olemme saaneet ikäviä syytteitä sähköpostitse. Lähettäjä sanoi suoraan, että tavoitteena on selvittää olemmeko toimineet laittomasti parissa jutussa. Mielestäni tämä on silkkaa kiusantekoa. Epäilen että lähettäjä ei ole kirjoittanut omaa nimeään viestiin, vaan toimii salanimellä. Meillä on ollut luottamuspulaa myös yhdistyksen sisällä ja minulla on kyllä arvaukseni siitä, kuka viestin on saattanut lähettää, mutta en voi todistaa sitä. Voinko tehdä rikosilmoituksen kunnianloukkauksesta tai toiminnan estämisestä tai muusta vastaavasta, jotta poliisi selvittäisi viestin lähettäjän?

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
04.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen erään yhdistyksen hallituksessa ja olemme saaneet ikäviä syytteitä sähköpostitse. Lähettäjä sanoi suoraan, että tavoitteena on selvittää olemmeko toimineet laittomasti parissa jutussa. Mielestäni tämä on silkkaa kiusantekoa. Epäilen että lähettäjä ei ole kirjoittanut omaa nimeään viestiin, vaan toimii salanimellä. Meillä on ollut luottamuspulaa myös yhdistyksen sisällä ja minulla on kyllä arvaukseni siitä, kuka viestin on saattanut lähettää, mutta en voi todistaa sitä. Voinko tehdä rikosilmoituksen kunnianloukkauksesta tai toiminnan estämisestä tai muusta vastaavasta, jotta poliisi selvittäisi viestin lähettäjän?

Millä logiikalla tuo on kiusantekoa? Jos todella olet yhdistyksen hallituksessa, luulisi että sinua pitäisi kiinnostaa, onko toimittu laillisesti vai laittomasti.

Vierailija
22/27 |
04.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entäs kun meillä on palkattu työntekijä, jonka epäilen olevan viestin takana tavalla tai toisella. Eikö hänellä ole lojaliteettivelvollisuus työnantajaa kohtaan? Ap

Onko tuo työntekijä sitten tehnyt jotain velvoitetta rikkovaa? Viestin lähettäminen ei ole sellaista, ja jos teillä on yhdistyksessä oikeasti jotain laitonta tapahtunut, niin viestin lähettäjähän on kait oikealla asialla selvittäessään juttua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
04.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entäs kun meillä on palkattu työntekijä, jonka epäilen olevan viestin takana tavalla tai toisella. Eikö hänellä ole lojaliteettivelvollisuus työnantajaa kohtaan? Ap

No kyllä sulla pitäisi jotain näyttöä olla epäilyksesi tueksi ennen kuin poliisilla on intressiä ruveta tutkimaan. Et voi tuosta vaan vainoharhoissasi keksiä, että se on joku tietty henkilö ja alkaa syytellä. Työntekijää varsinkaan. Ehkä olisi parempi keskittyä hoitamaan ne laittomuudet kuntoon eikä ampua viestintuojaa.

Vierailija
24/27 |
04.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyllä sulla pitäisi jotain näyttöä olla epäilyksesi tueksi ennen kuin poliisilla on intressiä ruveta tutkimaan. Et voi tuosta vaan vainoharhoissasi keksiä, että se on joku tietty henkilö ja alkaa syytellä. Työntekijää varsinkaan. Ehkä olisi parempi keskittyä hoitamaan ne laittomuudet kuntoon eikä ampua viestintuojaa.

Mitä se poliisille kuuluu jos työntekijä tai yhdistyksen jäsen toimii yhdistyksen etuja vastaan? Se toki voi kiinnostaa jos yhdistyksen toiminnassa on laittomuuksia.

Vierailija
25/27 |
04.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mutta jos teen rikosilmoituksen, täytyykö minun nimetä rikos vai voinko pyytää, että poliisi määrittelee mikä rikos on tapahtunut? Ja eikö niiden ole pakko kuitenkin tutkia asia? Ap

Vierailija
26/27 |
04.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mutta jos teen rikosilmoituksen, täytyykö minun nimetä rikos vai voinko pyytää, että poliisi määrittelee mikä rikos on tapahtunut? Ja eikö niiden ole pakko kuitenkin tutkia asia? Ap

Ei sun tietenkään varsinaista rikosnimikettä tarvitse osata maallikkona sanoa mutta kyllä rikosilmoitusta kirjatessa kysytään että mitä on tapahtunut/mikä rikos mielestäsi on tapahtunut. Ei se niin mene että sinä vaan ilmotat että teet rikosilmotuksen ja sitten poliisi alkaa tutkimaan että no mikähän rikos täällä olisi :D Ja mikään pakko ei ole varsinaista tutkintaa alkaa, rikosilmoitukseen kirjataan mahdollisimman laajasti tapahtumat ja siitä voi joskus suorilta jo todeta että syytä esitutkinnan aloittamiselle ei ole. 

Ja kuten sulle tässä nyt jo sanottiin niin sun kertomassa kuviossa syytä esitutkinalla ei kyllä ole, useampikaan ikävän sävyinen viesti jossa kaivellaan yhdistyksen mahdollisia laittomuuksia ei täytä rikoksen merkistöä eikä se myöskään ole rikos jos yhdistyksen työntekijä haluaa nimettömänä/keksittyä nimeä käyttäen herätellä yhdistyksen hallitusta mahdollisiin väärinkäytöksiin tai jopa rikoksiin. Lojaliteettivelvollisuus voi olla mutta suomen laki on tuota vahvempi ja jos epäilyksiä rikoksista on niin työntekijäkin on velvollinen asiaan puuttumaan. 

Vierailija
27/27 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua jotenkin häiritsee se, että puhut koko ajan vain itsestäsi. Kai sinun ensin on otettava tämä asia esille hallituksessa ja teidän pitää yhdessä miettiä, onko laittomuussyytöksissä perää vai ei. 

Onko kyseessä epäily taloudellisista väärinkäytöksistä? Mahdollinen petos tai kavallus? Mihin laittommuusepäilyt kohdistuvat? Yhdistyslakiin? Yhdistyksen tarkoitukseen? 

Vähän tuntuu siltä, että yhdistyksessänne ja sen hallituksessa on aika huono henki. 

Teillä on varmaan jo ollut vuosikokous. Saiko hallitus tili- ja vastuuvapauden ja hyväksyttiinkö toimintakertomus? Silloinhan kaiken pitäisi olla reilassa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kaksi