Pitäisikö lääkärillä olla oikeus kieltäytyä suorittamasta aborttia
jos se on hänen omantunnon vastaista?
Kerro mielipiteesi perusteluineen!
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
Itse yleislääkärin olen ratkaissut aborttilähetteitä pyytävien tilanteen sillä tavalla että lähetän heidät psykologille ja kirjoitan lähetteen vain jos psykologi antaa lausunnon että henkilö on varmasti tosissaan.
Olisit nyt ennen trollijuttuasi ottanut selvää miten toimitaan. Haluaisit ehkä olla lääkäri, ok. Sitä et kuitenkaan ole.
Onneks enää vähemmän joutuu tälläisen moraalisen valinnan eteen, kun keskeytys hoituu pillereillä.
Vierailija kirjoitti:
Ateisti pastori kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi se on joillekin niin tärkeää, että kaikki gynekologit joutuvat tekemään abortteja. Eikö olisi kaikkien kannalta parasta, että niitä tekisivät ne, jotka eiväy kärsi niistä. Ne, joille se on toimenpide muiden joukossa.
Abortin saatavuus Suomenkaltaisessa maassa tuskin siitä romahtaisi. Tällainen on hyvin toimiva käytäntö monessa maassa.Ei muissakaan ammateissa voi noin valita, mitä haluaa tehdä. Miksi gynekologi olisi poikkeus?
Ei tule kyllä mieleen muuta ammattia jossa joutuisi vastaavaan tilanteeseen eteen pakotettuna
Sitten on väärällä alalla ja vaihtaa alaa, jos ei oma työ kiinnosta.
Itse aikanaan jouduin käymään naapurikunnassa hakemassa aborttilähetteen, koska asuinpaikkakunnallani suurin osa lääkäreistä oli aborttivastaisia. Mun onneksi pääsin naapurikuntaan lääkäriin, sillä muuten olisi abortti saattanut jäädä saamatta ja mun lisäksi kahden muun ihmisen elämä olisi pilalla.
Jos olisit palavassa talossa, ja voisit pelastaa vain toisen, kumman valitsisit: 5-vuotiaan lapsen vai 100 hedelmöitettyä alkoita purkissa? Ehkä vastauksestasi huomaat, miksi jo syntynyt ihminen on arvokkaampi kuin alkio, ja siksi äidin oikeus on päättää abortista, vaikka sikiö ei arvoton olekaan. Jos vastaat, että ottaisit purkin, älä käytä lasten oikeuksia aborttikiellon perusteluna.
Tuossa Kiinan tapauksessa ei vastusteta aborttia, vaan systemaattisesti naisiin kohdistuvaa väkivaltaa, mikä on samaa kategoriaa kuin abortin evääminen. Tyttölapsi ja poikalapsi ovat yhtä arvokkaita, samoin tyttösikiö ja poikasikiö. Kiinassa sanotaan, että tyttösikiö ei olisi yhtä arvokas kuin poikasikiö. Suomessa ei tehdä abortteja siksi, että pidettäisiin tiettyä sukupuolta parempana.
Itse en voisi tehdä aborttia, mutta kannatan sitä ehdottomasti!