Naurettavin kursailu, jota olet todistanut?
Kommentit (1003)
pollyhanna kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en kursaile kahvipöytään menon kanssa koska vihaan kylmää kahvia. Yleensä olenkin siellä sitten ensimmäisenä.
Minkin inhoan kylmää kahvia, mutta ei kai nyt enää juuri missään kaadeta kahveja valmiiksi kuppeihin? Tai siis joo, isoäitini 87v tekee niin ja muutama hänen ikäisensä, eivät enää nuoremmat.
Minä kaadan ihan v*ttuillessani. Jos ei kelpaa silloin kun tarjotaan eli kutsutaan pöytään niin juokoon sitten kylmää kahvia
Eräs mökkivieras päästi ulosteet housuunsa kun ei tohtinut käyttää vessaamme. Kursailua tämäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuttavapariskunta lähti mökiltä 45 km päähän syömään, kun huomasivat Lidlin muovikasseissa olleet ruokaostoksemme. Toivat samalla syöntireissulla sitten lähes samoja ruokatarvikkeita K-marketista.
No ei ne ole samoja. Lidlin ruoat on usein ihan hirveää kuraa. Meillä mies syö lähes kaikkea hyvällä ruokahalulla ja pilaantumisen asteesta riippumatta mutta vain Lidlin ruokia on jäänyt kokonaan syömättä. Esim hirveät "suomalaiset lihapullat" jotka meni roskiin, joku jätti-iso maalaisleipä joka maistui kamalalta, ylisuolatun pekonin taistelimme alas, joku yleensä parissa viikossa menevä säilyke pysyi jääkaapissa puoli vuotta jne jne jne.
Suuri osa Lidlin ruoista on Suomessa tehtyjä. Esim. lähes kaikki maitotuotteet. Pitää olla todella kovan luokan elitisti, että Lidlin ruoka ei kelpaa. :D
No maitotuotteilla ei kyllä pitkälle pärjätä mökkitarjoiluissa. Ja mitä väliä sillä on että tuote on tehty Suomessa jos se on tehty ihan kuraksi.
Moni Milbonan tuote on Valion tekemiä. :D
Lidlissä ei myydä yhtäkään Valion valmistamaa tuotetta. Toki Suomessa on muitakin meijereitä, mutta Valiolla ja Lidlillä meni sukset ristiin jo muutama vuosi sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä ”kohteliaisuudesta” jättävätkin lautaselle jotain ja kahvia/mehua/teetä ei koskaan juoda loppuun, olen ymmärtänyt tämän johtuvan pula-ajasta: ei haluta syödä kaikkea jottei vaikuteta köyhiltä tai nälkää nähneiltä 🤦🏻♀️ Ihan käsittämätöntä meininkiä nykyaikana enkä ymmärrä, miksi nuoretkin tätä harrastaa
Ruokaa jätetään lautaselle arabikulttuureissa sen vuoksi ettei loukattaisi isäntäperhettä. Jostain syystä keksineet että jos vieraat syövät lautasensa tyhjiksi niin se tarkoittaa että isäntäperhe ei tarjonnut tarpeeksi ruokaa. Tästä sitten kehittyy sellainen ketju jossa on syönyt lautasensa tyhjäksi niin isäntäperhe lappaa sen uudestaan täyteen etteivät vaikuta kitsailta.
Intiassa on sama "sääntö", ja tästä tietämättöminä aiheutimmekin Kalkutassa kyläpaikassa aikamoisen näytelmän, kun kolmatta kertaa yritimme kohteliaina väkisin syödä lautasiamme tyhjiksi. Isäntäväki huokasi kummissaan helpotuksesta kun viimein emme kyenneet syömään lautasia tyhjiksi. Varmaan vieläkin puhuvat, että miten nälkäisiä nuoria naisia siellä Suomessa on... :'D
Sama Venäjällä, oli ainakin ennen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuttavapariskunta lähti mökiltä 45 km päähän syömään, kun huomasivat Lidlin muovikasseissa olleet ruokaostoksemme. Toivat samalla syöntireissulla sitten lähes samoja ruokatarvikkeita K-marketista.
No ei ne ole samoja. Lidlin ruoat on usein ihan hirveää kuraa. Meillä mies syö lähes kaikkea hyvällä ruokahalulla ja pilaantumisen asteesta riippumatta mutta vain Lidlin ruokia on jäänyt kokonaan syömättä. Esim hirveät "suomalaiset lihapullat" jotka meni roskiin, joku jätti-iso maalaisleipä joka maistui kamalalta, ylisuolatun pekonin taistelimme alas, joku yleensä parissa viikossa menevä säilyke pysyi jääkaapissa puoli vuotta jne jne jne.
Suuri osa Lidlin ruoista on Suomessa tehtyjä. Esim. lähes kaikki maitotuotteet. Pitää olla todella kovan luokan elitisti, että Lidlin ruoka ei kelpaa. :D
No maitotuotteilla ei kyllä pitkälle pärjätä mökkitarjoiluissa. Ja mitä väliä sillä on että tuote on tehty Suomessa jos se on tehty ihan kuraksi.
Moni Milbonan tuote on Valion tekemiä. :D
Lidlissä ei myydä yhtäkään Valion valmistamaa tuotetta. Toki Suomessa on muitakin meijereitä, mutta Valiolla ja Lidlillä meni sukset ristiin jo muutama vuosi sitten.
Juustoportti ja Satamaito on lidin maitojen takana. Juustotkin on suomalaisia suurelta osin. Lidlissä on tietenkin sekä huonoja että hyviä tuotteita, niin kuin kaikissa kaupoissa. Mutta aina se jonkun paha on toisen mielestä hyvä, koska tuote, joka on kaikkeien mielestä huonoa ei kauaa tuotevalikoimassa pysy.
Vierailija kirjoitti:
Mitä noloa kursailua on tässä ? tuttavapariskunta näki toisen mökkeily pariskunnan ruokakassit. Ja ehkä ne tuttavat eivät itse ymmärtäneet ostaa/ottaa ruokaa mukaan.Niin päättivät lähteä "syömään" jonnekkin ihan kahdestaan,ja samalla tuoda mökille mökkillä yleisesti syötävää ruokaa.
Kun tuskin ne nyt ennen lähtöä inventoi niitä liiterin kasseja,toi vaan mökille sopivaa ruokaa.Ja ehkä siinä jo ennen lähtöä on mökillä keskusteltu ruuan hinnasta ja syötävistä ruuista.Ärsyttikö toista pariskuntaa kun heitä ei otettu mukaan syömään,vai se että ruoka oli ostettu vähän kallimmasta K- kaupasta. Kun se olikin samaa halpaa grillimakkaraa tai vaihto ehtoisesti oikein lihaa mutta samaa ja huonosti ostettu väärästä kaupasta. Ehkä he ostivat tarkoituksella samoja ruokia jos ruuasta ollut tuttavien kesken joskus puhetta,että ne sitten varmasti kelpaa tälle tuttavapariskunnalle
Vierailija kirjoitti:
Sinä et näköjään edes hahmota, mitä kursailu tarkoittaa!
Idealamppu kirjoitti:
Mummo tekee itsestään aina hirveän numeron juhlassa kuin juhlassa kursailullaan. Loppujen lopuksi kaikki energia menee kaikilla mummon maanitteluun ruokapöytään ja sitten alkaa maanittelu, että otahan nyt servetti, ota nyt, se kuuluu kattaukseen, ota se VIT TU OTA SE SAAT ANA, ja sit loput ajasta maanitellaan että ota nyt kakkupala ja ottaisitko kermaa kahviin jne. Aivan loputonta. Kaikki synttäri- ja kihlajaisvahvit menneet mielestäni pilalle hänen käytöksensä vuoksi. Itse kokee varmaan olevansa kohtelias mutta mun tekis mieli heittää kakulla naamaan.
Miksi maanittelette? Antaa mummon olla syömättä jos niin haluaa, turhaa käytetätte aikaa ja stressaatte itseännä mokoman takia. Älkää olko kuulevinaankaan sen marinoita.
Vanha sukulainen oli yökylässä, olin varannut hänelle kylpypyyhkeen kylpyhuoneeseen. Hän ei kuitenkaan sitä halunnut ”liata” vaan oli kaivanut pyykkikorista likaisen käsipyyhkeen ja kuivautunut siihen.
Vaatimuksia on paljon, siitä huolimatta että pyritään tällä käsittämättömällä käytöksellä olemaan vaatimaton. Kääntynyt päälaelleen koko hänen idea olla vaatimaton karjalaismummo, joka evakkojunalla tuli Helsinkiin joulua viettämään.[/quote kirjoitti:
Kuulostaa enemmän pohjalaiselta tai hämäläiseltä kuin karjalaismummolta.
Vierailija kirjoitti:
Kulta Kutriina kirjoitti:
Tuu kahville!
En voi, mä kursailen eka.
Joo kiitos, mutta nuo vanhemmat ensin, olkaa vain hyvä!
Vanhuus oikeuttaa! Muttakun se on niin hidasta, eihän sitä heti voi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ei tavallaan ole kursailua, mutta eräs työkaveri on aina ihan ihmeissään, että miksi olen antamassa hänelle rahaa (1-5 e), kun JUURI muutama minuutti sitten hän maksoi kaikkien puolesta kimppaloton netissä ja minä maksan osuuteni takaisin. Eli esittää, kuin ei tietäisi ollenkaan miksi ojennan rahaa hänelle. ÄRSYTTÄVÄÄ!!!
Teet epäkohteliaasti.
Omalla kohdalla tuo tarkoittaisi ystävyyden loppumista.
Kun menemme lapsuudenystävän kanssa kahville hän aina tahtoo, muka parempituloisena maksaa, ja tiskin äärellä alentuvalla äänellä kysyy minulta, kuin piialta "mitähän se p...n nyt kahvin kanssa ottaisi. Repeän joku kerta!
Vierailija kirjoitti:
Idealamppu kirjoitti:
Mummo tekee itsestään aina hirveän numeron juhlassa kuin juhlassa kursailullaan. Loppujen lopuksi kaikki energia menee kaikilla mummon maanitteluun ruokapöytään ja sitten alkaa maanittelu, että otahan nyt servetti, ota nyt, se kuuluu kattaukseen, ota se VIT TU OTA SE SAAT ANA, ja sit loput ajasta maanitellaan että ota nyt kakkupala ja ottaisitko kermaa kahviin jne. Aivan loputonta. Kaikki synttäri- ja kihlajaisvahvit menneet mielestäni pilalle hänen käytöksensä vuoksi. Itse kokee varmaan olevansa kohtelias mutta mun tekis mieli heittää kakulla naamaan.
Miksi maanittelette? Antaa mummon olla syömättä jos niin haluaa, turhaa käytetätte aikaa ja stressaatte itseännä mokoman takia. Älkää olko kuulevinaankaan sen marinoita.
Jotkut haluavat tuolla marinallaan saada kaiken huomion ja säälin kääntymään itseensä, että otetaan huomioon. Joissakin vanhoissa ihmisissä ei elä positiivinen ajatus, ei niin mistään.
Vierailija kirjoitti:
Meidän suvun hämäläinen isomummu kursailee omasta hoidostaan, melkein 100 vuotias. Todella ärsyttävää, pitää yrittää tulkita että mitä lääkettä ja hoivaa tarvitsee, mitä on vailla. Puheiden mukaan mieluiten menisi suunnilleen arkkuun ja laittaisi mullatkin valmiiksi itse ettei olisi vaivaa. Aina kun käydään niin ovella jo mölyää että ei oltaisi saatu tulla, kun siitä on meille vaivaa. No itse asiassa tietysti on, kun ruuhkavuosia elän, ja mummon passiivissggressiivinen kursailu tekee vielä vsikeammaksi. Inhoan hämäläisiä juuriani.
https://www.tehylehti.fi/fi/terveys/miksi-vanhus-ei-halua-olla-vaivaksi…
Aihetta sivuten: siskonpeti ja " finnish modest mommy making food" , löytyy juutuupista! Lasteni mielestä ihan kuin MINÄ😂😂 Samainen mummo seikkailee muissakin sarjan jaksoissa , ollen yhtä vaatimaton.
Jotkut haluavat tuolla marinallaan saada kaiken huomion ja säälin kääntymään itseensä, että otetaan huomioon. Joissakin vanhoissa ihmisissä ei elä positiivinen ajatus, ei niin mistään.[/quote]
Tuo on niin totta! Ovat muka niin vaatimattomia, mutta käytännössä tekevät vain itsestään ison numeron ja kaikkien muiden on pyörittävä heidän ympärillään.
Meillä kävi kaksi entistä työkaveria +60v rouvia rotinoita tuomassa kun sain esikoisen, toivat kahvikakun ja korvapuusteja tullessaan. Laitoin näitä sekä toisten vieraiden edellisenä päivänä tuomaa porkkanakakkua tarjolle ja keitin pannullisen kahvia. Noh, rouvat sanoivat juoneensa kahvit jo kotonaan ja joivat molemmat puoli lasillista vettä, ja mikä parasta... Samasta lasista tietty ettei vaan astioita hieraannu liikaa :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai että nämä on olleet hyviä juttuja lukea. Olen saanut kasvaa kursailun parissa ja en tiedä mitään yhtä kamalan raivostuttavaa ja epäkunnioittavaa tapaa. Nämä rahahommat. Kun on annettu vaivanpalkkaa, bensarahaa tai mitä ikinä, on siitä kieltäytyminen ja rahan väittely melkoinen tanssi. Samoin on aina itse viety autolla kyydinantajapaikkaan ettei tarvi meiltä hakea. Kahvipöytään saa pyytää useita kertoja; tarjottavia vähätellään ettei meille ois tämmöstä tarvinnut. Nähdään itse valtavasti vaivaa juhliin ja passuutetaan ja teetetään hommia meillä lapsilla ja jopa kiukutellaan, lopulta vieraille todetaan ettei ollut yhtään vaivaa. Ristiriitaista. Raivostuttavaa. Kursailun joskus nuorempana tuotti hankaluuksia vanhempieni ja minun välille kun en sitä koodistoa ymmärtänyt. Otin asioita iloisena vastaan ja saatoin pyytää kotoa asti kyytiä! Kun ei saa missään tapauksessa olla vaivaksi.
Näin. Olimme haja-asutusalueella töissä ja toisinaan pyysin kyytiä keskustaan työkavereilta. Ikinä kukaan ei suostunut ottamaan rahaa kyydistä, kuitenkin "johtajatyyppi" keksi ruveta kuormittamaan muita, kun tuo (piip) aina haluaa kyytiä, kai suuttuisi jos kieltäisi. Seuraus että muut oikein ahdistuivat, olin vähällä raivostua huomion kiinnittämisestä, koska nimenomaan tyrkytin seteliä.
Selvintä on aina sopia etukäteen. Vaikka näin, en lähde mihinkään jos et ota rahaa.
Ööö... Häh?!
Hän oli sosiaalisesti nero ja kiusasi usein hiljaisia ihmisiä -muut juoksivat perässä. Ja väänsi taitavasti kaikki toisten syyksi.
Ymmärsiköhön…..
Vierailija kirjoitti:
Tämä ei tavallaan ole kursailua, mutta eräs työkaveri on aina ihan ihmeissään, että miksi olen antamassa hänelle rahaa (1-5 e), kun JUURI muutama minuutti sitten hän maksoi kaikkien puolesta kimppaloton netissä ja minä maksan osuuteni takaisin. Eli esittää, kuin ei tietäisi ollenkaan miksi ojennan rahaa hänelle. ÄRSYTTÄVÄÄ!!!
Tunnistan itseni tästä, mutta vuosien myötä koen päässeeni pahimmasta kursailusta eroon. Muistan olleeni alakouluikäinen, kun isä ojensi minulle sadan markan setelin, että laittaisin sen säästöön. Työnsin sen aina vain takaisin hänen käteensä. En halunnut sitä, en halunnut. Lopulta vihastuin ja repäisin setelin kahtia. Olin kai saanut vanhempieni kursailuja seuratessani sellaisen mallin, että rahaa ei oteta, vaikka sitä kuinka tyrkytettäisiin.
Tosta sais hyvän sketsin.