Naurettavin kursailu, jota olet todistanut?
Kommentit (1003)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä ”kohteliaisuudesta” jättävätkin lautaselle jotain ja kahvia/mehua/teetä ei koskaan juoda loppuun, olen ymmärtänyt tämän johtuvan pula-ajasta: ei haluta syödä kaikkea jottei vaikuteta köyhiltä tai nälkää nähneiltä 🤦🏻♀️ Ihan käsittämätöntä meininkiä nykyaikana enkä ymmärrä, miksi nuoretkin tätä harrastaa
Ruokaa jätetään lautaselle arabikulttuureissa sen vuoksi ettei loukattaisi isäntäperhettä. Jostain syystä keksineet että jos vieraat syövät lautasensa tyhjiksi niin se tarkoittaa että isäntäperhe ei tarjonnut tarpeeksi ruokaa. Tästä sitten kehittyy sellainen ketju jossa on syönyt lautasensa tyhjäksi niin isäntäperhe lappaa sen uudestaan täyteen etteivät vaikuta kitsailta.
Intiassa on sama "sääntö", ja tästä tietämättöminä aiheutimmekin Kalkutassa kyläpaikassa aikamoisen näytelmän, kun kolmatta kertaa yritimme kohteliaina väkisin syödä lautasiamme tyhjiksi. Isäntäväki huokasi kummissaan helpotuksesta kun viimein emme kyenneet syömään lautasia tyhjiksi. Varmaan vieläkin puhuvat, että miten nälkäisiä nuoria naisia siellä Suomessa on... :'D
Kyllä näin ja meillä sama.
Valittelevat että kun ei kehtoo ja ilikiä ottoo ja on niin hienosti laitettuja pullia että ei näitä paavikaan ottaisi.
Eivät sitten yleensä syö mitään vaan ihastelevat pullia ja kahvinkin säästävät myöhempää varten muovipulloon. Ei ilkiä juua vierailla niin säästää myöhempää varten.
Olen jo tottunut tätän appivanhempien käytökseen.[/quote]
Oikeasti?!? Ei helvetti! Päivän naurut kun kuvittelen sitä kylmän kahvin lipitystä kotimatkalla muovipullosta. :D
Vierailija kirjoitti:
Idealamppu kirjoitti:
Mummo tekee itsestään aina hirveän numeron juhlassa kuin juhlassa kursailullaan. Loppujen lopuksi kaikki energia menee kaikilla mummon maanitteluun ruokapöytään ja sitten alkaa maanittelu, että otahan nyt servetti, ota nyt, se kuuluu kattaukseen, ota se VITTU OTA SE SAATANA, ja sit loput ajasta maanitellaan että ota nyt kakkupala ja ottaisitko kermaa kahviin jne. Aivan loputonta. Kaikki synttäri- ja kihlajaisvahvit menneet mielestäni pilalle hänen käytöksensä vuoksi. Itse kokee varmaan olevansa kohtelias mutta mun tekis mieli heittää kakulla naamaan.
Lopettakaa maanittelu. Erittäin helppo ratkaisu, ja veikkaan että muutaman kerran jälkeen mummokin lopettaa tuo typeryyden.
Samaa mieltä, jatkuva maanittelu voi tuntua jopa pakottamiselta. Jos ei kertakutsu kelpaa, niin antakaa olla omissa oloissaan. Eiköhän seuraavaan vierailuun mennessä opi :D
Itselläni on ruokavaliojuttuja, joita ei aina viitsi selittää (ts. viedä huomiota itseeni) ja tuntuu todellakin hieman kiusalliselta kun tarjotaan ja tarjotaan ja tuputetaan kohteliaasta kiitos nyt ei enempää jaksa jne. Tämä siis kun olen ottanut jo pöydän antimista runsaasti kaikkea sopivaa ja kiitellyt emäntää jne...
Vierailija kirjoitti:
Ai että nämä on olleet hyviä juttuja lukea. Olen saanut kasvaa kursailun parissa ja en tiedä mitään yhtä kamalan raivostuttavaa ja epäkunnioittavaa tapaa. Nämä rahahommat. Kun on annettu vaivanpalkkaa, bensarahaa tai mitä ikinä, on siitä kieltäytyminen ja rahan väittely melkoinen tanssi. Samoin on aina itse viety autolla kyydinantajapaikkaan ettei tarvi meiltä hakea. Kahvipöytään saa pyytää useita kertoja; tarjottavia vähätellään ettei meille ois tämmöstä tarvinnut. Nähdään itse valtavasti vaivaa juhliin ja passuutetaan ja teetetään hommia meillä lapsilla ja jopa kiukutellaan, lopulta vieraille todetaan ettei ollut yhtään vaivaa. Ristiriitaista. Raivostuttavaa. Kursailun joskus nuorempana tuotti hankaluuksia vanhempieni ja minun välille kun en sitä koodistoa ymmärtänyt. Otin asioita iloisena vastaan ja saatoin pyytää kotoa asti kyytiä! Kun ei saa missään tapauksessa olla vaivaksi.
Näin. Olimme haja-asutusalueella töissä ja toisinaan pyysin kyytiä keskustaan työkavereilta. Ikinä kukaan ei suostunut ottamaan rahaa kyydistä, kuitenkin "johtajatyyppi" keksi ruveta kuormittamaan muita, kun tuo (piip) aina haluaa kyytiä, kai suuttuisi jos kieltäisi. Seuraus että muut oikein ahdistuivat, olin vähällä raivostua huomion kiinnittämisestä, koska nimenomaan tyrkytin seteliä.
Selvintä on aina sopia etukäteen. Vaikka näin, en lähde mihinkään jos et ota rahaa.
Tämä Siskonpedin äiti on paras esimerkki kursailusta, joka jaksossa: https://www.facebook.com/yleareena/videos/10154699997364203/
😂
Anoppi.
Tarjolla oli sosekeittoa, ei ottanut valmiina olevia syviä lautasia vaan sivupöydältä sinne jääneen matalan pienen kertaköyttölautasen. ” kyllä tää minulle hyvin riittää...” hirvee homma että sai tyrkytetty keittolautasen käteen.
Oli meillä yötä. Aamulla löysin pöytäliinan pois viikattuna, kun ei häntä varten nyt tarvii liinaa laittaa.. no oli kyllä ihan minua varten, tykkään liinoista.
Mikään pöydässä oleva ei kelpaa mun on aina muka liian hienoa vaan pitää kaivaa aina jotain ”tavallista” eli loppujen lopuksi aiheuttaa aina enemmän työtä kursailullaan
:D Nää on loistavia!
Mutsin miesystävä ei koskaan "tarvii" mitään, "ei häntä varten tarvitse". Mutsi sitten maanittelee ja kysyy sata kertaa että otatko pullaa, mies sanoo "ei tarvii", mutsi sanoo "no ota nyt pullaa" jne. JA SITTEN SE LOPPUJEN LOPUKSI KUITENKIN OTTAA SITÄ PULLAA SAATANA
Meillä toimii tyypin ollessa kylässä seuraavasti: "otatko pullaa?" "Ei tarvii"
*vien pullat pois. The end.
Toinen sitten että EI VOI OTTAA KUN EI OLE AVATTU. Meni aika kauan ennen kuin älysin että esim. kaikkien aamiaisleikkeleiden ym. -päällisien pakkaukset pitää olla avattu, jos kukaan ei ole korkannut niitä niin mies syö pelkkää leipää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai että nämä on olleet hyviä juttuja lukea. Olen saanut kasvaa kursailun parissa ja en tiedä mitään yhtä kamalan raivostuttavaa ja epäkunnioittavaa tapaa. Nämä rahahommat. Kun on annettu vaivanpalkkaa, bensarahaa tai mitä ikinä, on siitä kieltäytyminen ja rahan väittely melkoinen tanssi. Samoin on aina itse viety autolla kyydinantajapaikkaan ettei tarvi meiltä hakea. Kahvipöytään saa pyytää useita kertoja; tarjottavia vähätellään ettei meille ois tämmöstä tarvinnut. Nähdään itse valtavasti vaivaa juhliin ja passuutetaan ja teetetään hommia meillä lapsilla ja jopa kiukutellaan, lopulta vieraille todetaan ettei ollut yhtään vaivaa. Ristiriitaista. Raivostuttavaa. Kursailun joskus nuorempana tuotti hankaluuksia vanhempieni ja minun välille kun en sitä koodistoa ymmärtänyt. Otin asioita iloisena vastaan ja saatoin pyytää kotoa asti kyytiä! Kun ei saa missään tapauksessa olla vaivaksi.
Näin. Olimme haja-asutusalueella töissä ja toisinaan pyysin kyytiä keskustaan työkavereilta. Ikinä kukaan ei suostunut ottamaan rahaa kyydistä, kuitenkin "johtajatyyppi" keksi ruveta kuormittamaan muita, kun tuo (piip) aina haluaa kyytiä, kai suuttuisi jos kieltäisi. Seuraus että muut oikein ahdistuivat, olin vähällä raivostua huomion kiinnittämisestä, koska nimenomaan tyrkytin seteliä.
Selvintä on aina sopia etukäteen. Vaikka näin, en lähde mihinkään jos et ota rahaa.
Ööö... Häh?!
Joulumieli meni lähestulkoon pilalle mummon kursaillessa.
Kutsuin mummon viettämään joulua vastavalmistuneeseen uuteen taloomme. Tämä oli ensimmäinen itse järjestämäni joulu ruokineen päivineen.
Katoin pöydän kauniisti, ruokalaleja oli monenmoisia, niin kuin joulupöydässä on tapana. Tarjosin päivän mittaan glögiä. Kelpuutti aina vain tilkan. Siitä huolimatta lämmitin mukillisen. Ei valittanut, vaan joi tyytyväisenä.
Iltaa kohden show käynnistyi täysillä: hän otti lautasen reunaan laatikoita pienen nokareen, koska ei ollut nälkä. Perunan pilkkoi puoliksi jo kattilassa ja jätti toisen puolikkaan rippeineen murusineen päivineen kattilaan muiden harmiksi. Juustoihin ei suvainnut koskea lainkaan, liian hienoja. Jäin yksin syömään juustojani. Kalan sain väkisin tuoda lautaselleen. Mädit on herrojen herkkua, jäivät kaikki purkkeihin. Servettiä ei tietenkään käytetty. Lautanen näytti kuin kiukuttelevan teinitytön kouluruokalounaalle.
Joulusaunassa löylytteli vajaat viisi minuuttia. Piha- ja jouluvalojen yöksi päälle jättäminen oli vastuutonta. Sähköhän on hyvin kallista jouluyön aikaan...
Aamiaispöydässä tarjosin karjalanpiirakkaa, ei kelvannut. Pyysi tavallista leipää, jota minulla ei ollut. Sanoin että asia selvä, en kata sinulle aamiaista. No siinä vaiheessa puolikas piirakka kelpaisi. Sanoin etten ala palastelemaan mitään, kokonainen tai ei mitään. "No laita sitten yksi, eikä käsitellä tätä enää sen enempää". Vaatimuksia on paljon, siitä huolimatta että pyritään tällä käsittämättömällä käytöksellä olemaan vaatimaton. Kääntynyt päälaelleen koko hänen idea olla vaatimaton karjalaismummo, joka evakkojunalla tuli Helsinkiin joulua viettämään.
Tuttavapariskunta lähti mökiltä 45 km päähän syömään, kun huomasivat Lidlin muovikasseissa olleet ruokaostoksemme. Toivat samalla syöntireissulla sitten lähes samoja ruokatarvikkeita K-marketista.
Vierailija kirjoitti:
Tuttavapariskunta lähti mökiltä 45 km päähän syömään, kun huomasivat Lidlin muovikasseissa olleet ruokaostoksemme. Toivat samalla syöntireissulla sitten lähes samoja ruokatarvikkeita K-marketista.
No ei ne ole samoja. Lidlin ruoat on usein ihan hirveää kuraa. Meillä mies syö lähes kaikkea hyvällä ruokahalulla ja pilaantumisen asteesta riippumatta mutta vain Lidlin ruokia on jäänyt kokonaan syömättä. Esim hirveät "suomalaiset lihapullat" jotka meni roskiin, joku jätti-iso maalaisleipä joka maistui kamalalta, ylisuolatun pekonin taistelimme alas, joku yleensä parissa viikossa menevä säilyke pysyi jääkaapissa puoli vuotta jne jne jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei ne ole samoja. Lidlin ruoat on usein ihan hirveää kuraa. Meillä mies syö lähes kaikkea hyvällä ruokahalulla ja pilaantumisen asteesta riippumatta mutta vain Lidlin ruokia on jäänyt kokonaan syömättä. Esim hirveät "suomalaiset lihapullat" jotka meni roskiin, joku jätti-iso maalaisleipä joka maistui kamalalta, ylisuolatun pekonin taistelimme alas, joku yleensä parissa viikossa menevä säilyke pysyi jääkaapissa puoli vuotta jne jne jne.
Ystävät käyttäytyi tietty niin urposti että olisivat entisiä ystäviä, mutta jos on tarkoitus syödä hyvin ja kassit on kannettu liiteristä niin kyllä silloin voi mielessä pieni harmin huokaus kuulua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suuri osa Lidlin ruoista on Suomessa tehtyjä. Esim. lähes kaikki maitotuotteet. Pitää olla todella kovan luokan elitisti, että Lidlin ruoka ei kelpaa. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kursailu vituttaa juhlissa. Isäntäväki kutsuu kahvipöytään ja hiljainen sääntö on, että vanhimmat aloittaa. Sitten kaikki odottaa niitä mummoja, jotka tulee vasta kolmannen maanittelukerran jälkeen sinne vinkumaan miten ei ole nälkä ja näyttääpä kaikki niin erikoiselta. Onneksi oma sukupolvi ei toteuta enää tätä tapaa vaan kohteliaasti ottaa kun pyydetään.
Tämä!!! Jos niin hävettää, että on vanhimpia, jäisivät sitten kotiin!
Se on kohteliasta, että vanhimmat aloittavat, saavat ottaa siististä kahvipöydästä ja on auttavia käsiä esim. Kantamaan kahvikupin, kun Alma-mummin käsi jo vähän vapisee. Mutta annas olla, kun innokas Vili-Petteri 15v. ponkaisee ensi kutsusta ottamaan kunnon siivun kinkkupiirakkaa, niin kyllä sitten louskutetaan tekarit kolisten, kun ei mitään tapoja ole nuorisolla...😂
Vallankäyttöä. Hyvin tietosia ovat että pistävät odottamaan.Meillä ratkastu niin että topakkana emäntänä sanon että tulehan nyt,laitan lautaselle mitä haluat ottaa pöydästä. Eivät kehtaa temppuilla kun seison ja odotan lautanen ja kakkuveitsi kädessä. Less drama.
Vierailija kirjoitti:
Vanhempani on kursailijoita ja minäkin olen heidän kanssaan. Meillä on ihan oma kieli missä kaikki pitää oikeasti tulkita päin vastoin. Varsinkin kaikki pyynnöt avusta esitetään "pääsen lentokentältä kyllä taksilla" = "voisitko tulla hakemaan?", ei tarvii kastella kukkia = voisitko hakea postin, leikata nurmikon ja kastella kukat kun olen matkoilla? Nykyään kun on lapsia monet asiat hoidetaan kyllä suoremmin. Mutta vaikka joku palvelus olisi sovittu, siitä tulee pyrkiä kieltäytymään vielä jos mahdollista. "Lento on myöhässä, menen kyllä kuitenkin taksilla" jne :)
Mitenkäs ulkopuoliset tämän ymmärtää? Ilmastaanko se mitä halutaan suoraan ulkopuoliselle?Vai onko tämä vaan teidän sisäinen juttu?Mun ja monien muitten on vaikeaa käsittää tätä päinvastoin kieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suuri osa Lidlin ruoista on Suomessa tehtyjä. Esim. lähes kaikki maitotuotteet. Pitää olla todella kovan luokan elitisti, että Lidlin ruoka ei kelpaa. :D
No maitotuotteilla ei kyllä pitkälle pärjätä mökkitarjoiluissa. Ja mitä väliä sillä on että tuote on tehty Suomessa jos se on tehty ihan kuraksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No maitotuotteilla ei kyllä pitkälle pärjätä mökkitarjoiluissa. Ja mitä väliä sillä on että tuote on tehty Suomessa jos se on tehty ihan kuraksi.
Moni Milbonan tuote on Valion tekemiä. :D
Pohjanmaalla on kursailukulttuuri voimissaan ja iskostunut myös minuun. Aina piti odottaa pari kertaa pöytään kutsua ennen kuin mentiin. Kunnes kuvioihin tuli mieheni joka ei ilmeisesti koskaan ollut kuullutkaan tällaisesta. Istutaan mummoni luona ja kun mummo kutsui kahvipöytään, nousi mieheni saman tien ja meni pöytään 😀 Olin ihan suu ammollaan, että mitä tapahtui.
Sen jälkeen olen vasta huomannut kursailutavan ja nykyään menen pöytään, kun kutsutaan.
Varmasti kaikki kursailuperheessä kasvaneet tietää kun annetaan lahjoja!! On niin hieno paketti ettei muka hennota avata. Paperikin niin kotimaa että pitäisihän se säästää. Paketti avataan myös liian tarkasti.. huoh!!! Ja täytekakkujen leikkaus. Ensimmäisen kakun toki sankari avaa, eli ottaa ekan palasen. Sitten mielestäni seuraavat kakut voi avata kuka vain.. mutta kursailuperheessä juoksuttaa sankarin avaamaan muutkin täytekakut.
Kaveri tuli yöksi ja valitti ku olin tehny hälle pedin. Ois kuulemma kelvannut nukkua iha vaa paljaalla lattialla