Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Naurettavin kursailu, jota olet todistanut?

Vierailija
04.06.2018 |

Kysymys otsikossa

Kommentit (1003)

Vierailija
621/1003 |
12.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhempani on kursailijoita ja minäkin olen heidän kanssaan. Meillä on ihan oma kieli missä kaikki pitää oikeasti tulkita päin vastoin. Varsinkin kaikki pyynnöt avusta esitetään "pääsen lentokentältä kyllä taksilla" = "voisitko tulla hakemaan?", ei tarvii kastella kukkia = voisitko hakea postin, leikata nurmikon ja kastella kukat kun olen matkoilla? Nykyään kun on lapsia monet asiat hoidetaan kyllä suoremmin. Mutta vaikka joku palvelus olisi sovittu, siitä tulee pyrkiä kieltäytymään vielä jos mahdollista. "Lento on myöhässä, menen kyllä kuitenkin taksilla" jne :)

Niimpä.

Niimpä niim, näinhän se om?

Vierailija
622/1003 |
12.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona lapsena sai jäädä ilman ruokaa, jos ei kahdesta ensimmäisestä ruokakutsusta ollut pöydässä - ja se toinen ei ollut oikeastaan enää kehotus. Ei meillä mitään kiveenhakattuja ruokailuaikoja ollut, mutta kaikki yhdessä pyrittiin syömään, jos kotona olimme. Minusta se oli ihan kiva tapa sen sijaan, että kaikki närppivät jotain eri aikoina.

Vaimon - silloisen tyttöystävän - perheen tapoihin olikin sitten oppimista. Kun ensimmäisillä kerroilla tuli kutsu syömään ja istuin ensimmäisenä pöytään, ei ollut ruokaa eikä ruokailuvälineitäkään vielä valmiina. Perheen tavaksi oli tullut, että anoppi kutsui porukkaa pöytään viisi-kuusi kertaa, ja ensimmäinen kutsu oli oikeastaan ennakkotieto siitä, että ruoka on valmistumassa jonkin ajan päästä. Vierailulla ollessa voi edelleenkin käydä niin, että olen jo syönyt, kun viimeiset vääntäytyvät pöytään.

Tässä on jonkin verran parissakymmenessä vuodessa lähennytty, anopin kutsu ei käy enää niin aikaisin, enkä minäkään pidä kiirettä ruokailuun mennessä. Yleensä kyllä auttelen ruoanvalmistuksessa ja astioissa, niin pääsee nopeammin syömään.

Kahvia keittelen siellä itse, ja juon omassa tahdissani. Muuten tuon porukan kanssa saisi juoda aina kylmää kahvia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
623/1003 |
12.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anoppi ei tule syömään pöydän ääreen, kun teemme siellä ruokaa. Olemme siis lapsiperhe ja jos kyläilemme siellä olemme yötä ja ruokaa myös teemme paikan päällä.

Kun olemme lopettelemassa ruokailua anoppi kaivaa omia eväitään kuivakaapista ja syö ne tiskipöytään nojautuen. Hänelle on katettu lautanen pöydällä.

Anoppilassa ei ole koskaan tarjolla ruokaa. Keitetyt perunat satunnaisesti. Siis pelkät perunat.

Työttömyys ja tukien niukkuus pitää tätä perinnettä yllä. Naapurissa asuu nuori mies joka kerää pihasta tumppeja ja tekee niistä sätkiä.

Siivoaa myös pihaa omatoimisesti kun on jouten. Hän on ollut jo 8 vuotta työttömänä ja täyttää tällä viikolla 28-vuotta. Kyseessä on siis insinööri ja fiksu tapaus. Kuuleman mukaan syö pelkkää perunaa ja lähiaikoina on alkanut syödä perunaa ihan raakana, koska terveysvaikutukset on paremmat raakana.

Kyllä tälle maalle pitäisi saada järjestys ja mittavat tukien korotukset. Kursailu ei nimittäin tule loppumaan sataan vuoteen Suomessa.

Tämä nuori mies on erityisen kova kursailemaan kun tulee kylään päivälliselle. Hän myös valventaa poikaani skeittailussa, joten aina harjoitusten päätteeksi tulevat syömään luokseni. Ihan kamalaa tekee katsoa niin laihaa kursailijaa. Sen yhden perunan ottaa ja vähän kastiketta, kun ei kehtaa ja ei ole tapana ottaa enempää.

Miten tuollainen hyvä mies tulevaisuudessa sen työpaikankaan voi ottaa, kun ahneet tulee ja vie nenän edestä. Siinä jää kursailijat ilman hyvää elämää.

Se on merkki pitkästä ja vaikeasta köyhyydestä se. Onneksi Suomalaisessa mentaliteetissä köyhä on hyvä ja pyhä. Arvot eivät enää ole samat ja köyhiä rangaistaan kursailusta.

Vierailija
624/1003 |
12.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on ja kummallista, että ei kehdata ottaa niitä tarjottavia kuin sen pikku nökäreen. Ymmärrän kyllä, että pyritään ottamaan sen verran, että kaikki saavat, mutta onhan se ihan järjetöntä, jos tarjottavista jää lähes puolikas syömättä.

Vierailija
625/1003 |
12.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mummo tuli kutsuttuna meille yökylään. Petasimme hänelle vierashuoneeseen vuoteen valmiiksi. Yövyttyään mummo ilmestyi talonväen luokse sylissään käyttämänsä lakanat tarkasti viikattuna: ”nämä voi laittaa kyllä takaisin nyt kaappiin, eivät ne ole likaiset”.

Just. Laitanko käytetyt - vaikka vain yhden yön käytetyt - lakanat takaisin puhtaiden sekaan?

No itse kyllä saatan käyttää samoja lakanoita parillakin sukulaisella tai kaverilla, varsinkin jos nukkuvat niissä vain yhden yön. Minulla käy paljon yövieraita Helsingin ulkopuolelta (kavereita, sisaruksia ja heidän lapsiaan), kun käyvät täällä tapahtumissa tms. Ihan hirveä pyykkääminen olisi, jos esimerkiksi 2-3 vieraan lakanat pitäisi pestä aina yhden yön nukkumisen jälkeen. Viikkaan vieraspeiton ja tyynyn lakanoineen laatikkoon seuraavaa käyttöä varten. Joskus aluslakanankin. Eri asia sitten, jos niissä nukkuu joku kännissä hikoileva mies, tai huomaan muuten että on jäänyt selkeä tuoksu (esim. parfyymi tms., sellaisia en toki laittaisi uudelleen käyttöön). 

Hyhhyh... kaikista erittyy hikeä, rasvaa ym. eritteitä nukkuessaan. Samalle yöpyjälle voi laittaa lakanat pesemättä sivuun seuraavaa kertaa varten mutta eihän nyt uusille yöpyjille toisen käyttämiä lakanoita anneta!!! Ja miten itse kestät ajatusta että likaiset lakanat on kaapissa muhimassa monta kertaa. Eihän tuollainen muhinut ja pinttynyt lika lähde edes pesussakaan pois. Pesukonehan ne pyykit pesee, ei siihen vaadita sinulta vaivaa kuin muutama minuutti per pyykkisatsi.

Tottakai erittyy hikeä yms. kun useamman yön nukkuu. Mutta yhdessä yössä, pieniltä lapsilta ja itsestää huolehtivilta naisilta jotka pesevät kasvonsa illalla?? Ei minun luonani mitään unissaan runkkivia teinipoikia nuku :D kännissä hikoilevat miehet mainitsin erikseen jos joku kaverimies tai siskonmies on ollut yökylässä, ja juuri siinä mielessä että silloin toki menee heti pyykkiin.  Sanotte mitä sanotte, mielestäni aika hygieniafriikkiä.  Mitä siitä sitten tapahtuu jos kasvot koskettaa samaa puuvillaa? Jos paita on silmämääräisesti puhdas eikä haise miltään, pitääkö se pestä jos sitä on käytetty? Voisitko lainata kaverisi kaulahuivia tai pipoa? Pyyhe esim. on ihan eri asia mutta öh...

Ja siis (kerran) käytetyt eivät ole kaapissa, kuten kirjoitinkin, vaan omassa vetolaatikossaan jossa ei säilytetä muuta kuin nuo tyynyt ja peitot, ei puhtaita lakanoita. Joskus tosiaan lakanoineen, joskus ilman. Ja eihän ne siellä nyt viikkotolkulla muhi, vaan niinkuin sanoin – minulla käy usein vieraita, ja jos esim. kesällä näitä vieraita tulee 1-3 hlöä viikossa, niin olen kokenut tämän ihan riittäväksi hygienatasoksi että samoja lakanoita voi pari vierasta käyttää jos nyt jotain poikkeuksellista ei ole.

Ehkä sitten vaan oon av-mittareilla ällö :) Uskon toisaalta, että saisin saman tuomion joistain muistakin jutuista täältä joten eipä sinänsä haittaa. 

Minäkin olen sitten ällö 😂 Toki vieraat saavat puhtaat petivaatteet, mutta itse en tuon taivaallistakaan piittaa siitä nukunko jonkun jo käyttämillä petivaatteilla. Koskaan en ole siitä vielä sairastunut. Toki se ensimmäinenkin kerta voi tulla ainakin jos tätä palstaa on uskominen, mutta toisaalta kaikki tuntuu olevan niin vaarallista, että joku kaunis päivä voin sairastua ja kuolla melkein mihin tahansa.

Vierailija
626/1003 |
12.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

ootko tyhmä

Vierailija
627/1003 |
12.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heh, me arabit ollaan kursailun kuninkaita. Ollaan ratkaistu tämä ”olkaa hyvä, pöytä on katettu” -dilemma sillä tavalla, että keräämme jokaista tarjoiltavaa lautaselle ja törkätään se vieraan eteen :D sit alkaa syömään. Jos ei voi/jaksa/tykkää niin jättää syömättä. Yleensä ”kohteliaisuudesta” jättävätkin lautaselle jotain ja kahvia/mehua/teetä ei koskaan juoda loppuun, olen ymmärtänyt tämän johtuvan pula-ajasta: ei haluta syödä kaikkea jottei vaikuteta köyhiltä tai nälkää nähneiltä 🤦🏻‍♀️ Ihan käsittämätöntä meininkiä nykyaikana enkä ymmärrä, miksi nuoretkin tätä harrastaa

Lisään vielä, että vaikka he jostain ”kohteliaisuudesta” jättävät syömättä, niin minusta se on erittäin epäkohteliasta. Kun ei haluta, että ”näen vaivaa”, mutta minähän olen JO nähnyt sen vaivan ja leiponut tyyliin kolme päivää kakkua ja pullaa, niin nythän he tekevät vaivannäköni turhaksi, mikä itsessään aiheuttaa mulle vaivaa 🙎🏻‍♀️

Tämä! Tajusin tämän nuorena, kun omaan kämppään tein kahvipöydän kavereilleni, eikä kukaan sitten ottanut tarjottavia. Tein ihan turhan työn! Siitä lähtien olen itse ottanut kahvipöydässä reilusti jotain, ettei tarjoavalle tule sama fiilis.

Vierailija
628/1003 |
12.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos voitan lotossa, ostan Corvetten ja lähen sillä kursaileen! Se on saletti!

Vierailija
629/1003 |
12.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kursailu vituttaa juhlissa. Isäntäväki kutsuu kahvipöytään ja hiljainen sääntö on, että vanhimmat aloittaa. Sitten kaikki odottaa niitä mummoja, jotka tulee vasta kolmannen maanittelukerran jälkeen sinne vinkumaan miten ei ole nälkä ja näyttääpä kaikki niin erikoiselta. Onneksi oma sukupolvi ei toteuta enää tätä tapaa vaan kohteliaasti ottaa kun pyydetään.

Tämä!!! Jos niin hävettää, että on vanhimpia, jäisivät sitten kotiin!

Se on kohteliasta, että vanhimmat aloittavat, saavat ottaa siististä kahvipöydästä ja on auttavia käsiä esim. Kantamaan kahvikupin, kun Alma-mummin käsi jo vähän vapisee. Mutta annas olla, kun innokas Vili-Petteri 15v. ponkaisee ensi kutsusta ottamaan kunnon siivun kinkkupiirakkaa, niin kyllä sitten louskutetaan tekarit kolisten, kun ei mitään tapoja ole nuorisolla...

😂

Vierailija
630/1003 |
12.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kursailu vituttaa juhlissa. Isäntäväki kutsuu kahvipöytään ja hiljainen sääntö on, että vanhimmat aloittaa. Sitten kaikki odottaa niitä mummoja, jotka tulee vasta kolmannen maanittelukerran jälkeen sinne vinkumaan miten ei ole nälkä ja näyttääpä kaikki niin erikoiselta. Onneksi oma sukupolvi ei toteuta enää tätä tapaa vaan kohteliaasti ottaa kun pyydetään.

Tämä!!! Jos niin hävettää, että on vanhimpia, jäisivät sitten kotiin!

Se on kohteliasta, että vanhimmat aloittavat, saavat ottaa siististä kahvipöydästä ja on auttavia käsiä esim. Kantamaan kahvikupin, kun Alma-mummin käsi jo vähän vapisee. Mutta annas olla, kun innokas Vili-Petteri 15v. ponkaisee ensi kutsusta ottamaan kunnon siivun kinkkupiirakkaa, niin kyllä sitten louskutetaan tekarit kolisten, kun ei mitään tapoja ole nuorisolla...

😂

Tuli tästä mieleen kun täti teki lihapiirakoita ja söin niitä yli 15kpl eli yli puolet, kun ei kelvannut muille. Vanhemmat sitten kotona toruivat ja huusivat minulle että senkön lörppösuu söit kaiken ja et jättänyt muille yhtään.

Oli takana jalkapallotreenit ja olin tosi nälkäinen 13v poika. Kamalat jättipaskat päästelin aamulla (ihme ettei pönttö mennyt tukkoon). Olin siihen aikaan jo täysikasvuinen mies 187cm ja partakin kasvoi joten olisin voinut syödä kaikki 22kpl lihapiirakkaa.

Ajattelin syödä paljon kun täti kehoitti ja muut kursaili.

Tuli jälkikäteen tosi paha mieli ja muistelen tätä vieläkin haikeasti kuin se nuorimies silloin :(

Koskaan en saanut niin hyvää lihapiirakkaa ja haluaisin kyllöä lisää.

Vierailija
631/1003 |
12.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anoppi ei tule syömään pöydän ääreen, kun teemme siellä ruokaa. Olemme siis lapsiperhe ja jos kyläilemme siellä olemme yötä ja ruokaa myös teemme paikan päällä.

Kun olemme lopettelemassa ruokailua anoppi kaivaa omia eväitään kuivakaapista ja syö ne tiskipöytään nojautuen. Hänelle on katettu lautanen pöydällä.

Anoppilassa ei ole koskaan tarjolla ruokaa. Keitetyt perunat satunnaisesti. Siis pelkät perunat.

Öh, tämä ei kuulostaa enää pelkästään kursailulta vaan ihan siltä, että anopillasi ei ole tapoja. Syövätkö appivanhempasi muuten keskenäänkin vain pelkkiä perunoita ilman mitään lisukkeita, kuulostaa hyvin erikoiselta?

Vierailija
632/1003 |
12.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en oikein ymmärrä, millä perusteella vanhemmat ihmiset ovat ns. arvokkaampia kuin nuoremmat. Mun mielestä kunnioitus ansaitaan omilla teoilla ja käytöksellä, ei iällä. Ymmärrän toki, että esimerkiksi bussissa on kohteliasta jättää etupenkit vanhemmille mahdollisen heikomman kunnon vuoksi ja huomioida tämä seikka muissakin tilanteissa, mutta muuten kohtelen kaikkia tasa-arvoisesti iästä riippumatta.

Olen nuori aikuinen, joka on kokenut enemmän kuin moni mua vanhempi ihminen. Olen huomannut, että elämänkokemusta ja viisautta ei mitata aina iällä. Tai sitten olen liian nuori ymmärtämään tämmöisiä sääntöjä...

Täysin samaa mieltä kanssasi. Vanhuksetkin voivat olla ikäviä ja huonotapaisia ja ei ilkeitä ihmisiä pidäkään kunnioittaa. Terve auktoriteettien vastustaminen on älykkyyden merkki. Mitä tulee ketjun aiheeseen, niin käytöstavat aikojen saatossa muuttuu ja kursailu on nykyään yltäkylläisyyden aikana epäkohteliasta emäntää kohtaan. 

Vierailija
633/1003 |
12.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin hiljattain juhlissa, joissa olin ainoa suomalainen, muut olivat Lähi-Idästä. Siellä olinkin ilmeisesti vähän epäkohtelias, kun odottelin, milloin ruokaa saa ottaa enkä käynyt sen kimppuun heti.

Söin myös liian hitaasti, mistä minulle huomautettiin elekielellä muutaman kerran kummaksuvalla ilmeellä (kaikki eivät osanneet englantia tai suomea). En myöskään tajunnut, että on kohteliasta ottaa ruokaa monta kertaa lisää. Tässä niitä kulttuurieroja suomalaisille kursailijoille! :D

Vierailija
634/1003 |
12.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoret kursailijat 2018 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömyys ja tukien niukkuus pitää tätä perinnettä yllä. Naapurissa asuu nuori mies joka kerää pihasta tumppeja ja tekee niistä sätkiä.

Siivoaa myös pihaa omatoimisesti kun on jouten. Hän on ollut jo 8 vuotta työttömänä ja täyttää tällä viikolla 28-vuotta. Kyseessä on siis insinööri ja fiksu tapaus. Kuuleman mukaan syö pelkkää perunaa ja lähiaikoina on alkanut syödä perunaa ihan raakana, koska terveysvaikutukset on paremmat raakana.

Kyllä tälle maalle pitäisi saada järjestys ja mittavat tukien korotukset. Kursailu ei nimittäin tule loppumaan sataan vuoteen Suomessa.

Tämä nuori mies on erityisen kova kursailemaan kun tulee kylään päivälliselle. Hän myös valventaa poikaani skeittailussa, joten aina harjoitusten päätteeksi tulevat syömään luokseni. Ihan kamalaa tekee katsoa niin laihaa kursailijaa. Sen yhden perunan ottaa ja vähän kastiketta, kun ei kehtaa ja ei ole tapana ottaa enempää.

Miten tuollainen hyvä mies tulevaisuudessa sen työpaikankaan voi ottaa, kun ahneet tulee ja vie nenän edestä. Siinä jää kursailijat ilman hyvää elämää.

Se on merkki pitkästä ja vaikeasta köyhyydestä se. Onneksi Suomalaisessa mentaliteetissä köyhä on hyvä ja pyhä. Arvot eivät enää ole samat ja köyhiä rangaistaan kursailusta.

Yksi sana: töihin.

Vierailija
635/1003 |
12.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No osta nyt sitten edes tupakka-aski sille joskus sen potun lisäksi, kerran poikaasikin valmentaa ilmeisesti pottu-ja kastikelirupalkalla. Tai leivo jotain hyväskää jonka laitat nyytissä mukaan nuorukaiselle kun hän on teiltä lähdössä.

Vierailija
636/1003 |
12.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen ollut 12 vuotta työttömänä ja olen DI. Työkokemusta ei löydy ja ei sitä tulekaan kun en saa töitä. Mitään 8e tunti hommia en ala tekemään. Sen verran minäkin osaan kursailla.

T: Ikä 32v

Vierailija
637/1003 |
13.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en oikein ymmärrä, millä perusteella vanhemmat ihmiset ovat ns. arvokkaampia kuin nuoremmat. Mun mielestä kunnioitus ansaitaan omilla teoilla ja käytöksellä, ei iällä. Ymmärrän toki, että esimerkiksi bussissa on kohteliasta jättää etupenkit vanhemmille mahdollisen heikomman kunnon vuoksi ja huomioida tämä seikka muissakin tilanteissa, mutta muuten kohtelen kaikkia tasa-arvoisesti iästä riippumatta.

Olen nuori aikuinen, joka on kokenut enemmän kuin moni mua vanhempi ihminen. Olen huomannut, että elämänkokemusta ja viisautta ei mitata aina iällä. Tai sitten olen liian nuori ymmärtämään tämmöisiä sääntöjä...

No ei tästä viestistä kyllä paista elämänkokemus ja viisaus, minä minä ja minun kokemat vääryydet pikemminkin.

Vierailija
638/1003 |
13.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen ollut 12 vuotta työttömänä ja olen DI. Työkokemusta ei löydy ja ei sitä tulekaan kun en saa töitä. Mitään 8e tunti hommia en ala tekemään. Sen verran minäkin osaan kursailla.

T: Ikä 32v

Miten olet onnistunut valmistumaan 20-vuotiaana diplomi-insinööriksi? Sinun täytyy olla hyvin älykäs; ylempi korkeakoulututkinto käteen kahdessa vuodessa.

Vierailija
639/1003 |
13.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen inssi ja eläkeputkessa

En ala tekemään minkäänlaisia duuneja

sillä pärjään  näinkin

Vierailija
640/1003 |
13.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tajusin itse kursailleeni (hassu sana) lukiessani tätä ketjua. Olen ollut pitkään vegaani, olimme menossa silloisen mieheni äidin veljen luokse kylään. Tästä on noin 10 vuotta aikaa. He olivat laittaneet tarjolle suolaista ja makeaa. Kun sitten sanoin, että olen vegaani, enkä voi mitään tarjottavia syödä,  talon emäntä näytti todella loukkaantuneelta ja ihmetteli miksi emme olleet tästä etukäteen kertoneet. Hän sanoi tietävänsä kyllä mitä tarjota, kun ystäväpiirissä on erilaisia ruokavalioita. Hävetti, kun olin vanhat ihmiset aliarvioinut enkä halunnut heitä omalla "hankalalla" ruokavaliollani vaivata!

Tosin puolustukseksi on sanottava, että silloin sai aina joka paikassa selittää veganismia ja mitä voin syödä mitä en, joten mieluummin olin ilman tai toin omat eväät. Onneksi maailma on muuttunut valtavasti! :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kaksi