Naurettavin kursailu, jota olet todistanut?
Kommentit (1003)
Sekin on rankkaa, jos ihminen toistelee, ettei halua mitään lahjaa. Joistain ihmisistä intuitio on sanonut, että tämä on vaan sellaista alleviivausta , että muistattehan tuoda lahjan....
Tai sitten se, ettei viety lahja kelpaakaan. Musta jokainen voisi kiittää ja heittää tavaran vaikka session jälkeen roskiin, jos ei miellytä.
Vierailija kirjoitti:
Sekin on rankkaa, jos ihminen toistelee, ettei halua mitään lahjaa. Joistain ihmisistä intuitio on sanonut, että tämä on vaan sellaista alleviivausta , että muistattehan tuoda lahjan....
Tai sitten se, ettei viety lahja kelpaakaan. Musta jokainen voisi kiittää ja heittää tavaran vaikka session jälkeen roskiin, jos ei miellytä.
Tai sitten voisi ihan ensimmäisellä kerralla uskoa, että ei on ollut ihan todellinen ei. Toistelun tarvehan syntyy vaan siitä, että toinen jatkaa tuputtamista. Kun sinä kysyt "mitä haluat tuliaisiksi" ja minä sanon että "älä tuo mitään" niin asia on käsitelty. Ja jos maailma ei olisi täynnä itseään korostavia kursailijoita, tämä toimisikin näin.
Vierailija kirjoitti:
Mutta kun minun on tosi vaikea ymmärtää näitä kielloista/pyynnöistä huolimatta toimijoita. Miksi kenenkään mielestä on fiksumpaa kävellä toisen pyynnön yli, nähdä vaivaa/kuluttaa rahaa/kuluttaa luonnonvaroja tarpeettoman tavaran hankkimiseksi ja kaiken lisäksi aiheuttaa ylimääräistä vaivaa saajalle kuin vain yksinkertaisesti kunnioittaa toisen toivetta ja suunnata energia muihin asioihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta kaikki kursailu on naurettavaa. Meillä on vieraat oppineet, että ei kannata kursailla tai jää ilman. En pyydä kahta kertaa kahville enkä tuputa mitään. Jos minulle sanoo ettei kahvi nyt maistu, sanon heti suoraan että "Selvä, ei sitten keitetä." Pari kertaa kuivin suin kyläiltyään kursailijakin oppii sanomaan ensimmäiseen tiedusteluun "Kyllä kiitos".
Lakanoita ja muuta vastaavaa en edes kysele vaan petaan sängyn vieraalle valmiiksi.
Samoin jos tiedän vieraan tarvitsevan kyytiä, otan auton avaimet laukusta, puen takin päälle ja totean, että kyyti lähtee 5 min. kuluttua. Mutinoita en kuuntele.
Kerran tosin sukulainen intti, että ei tarvitse viedä, pääsen minä taksillakin. Totesin hänelle että asia selvä, minäpä soitan taksin, ja soitin myös. Sen jälkeen ei ole tämäkään temppuilija yrittänyt kieltäytyä kyydistä.
Mikähän h*lvetin kursailuopettaja oikein kuvittelet olevasi? Luulet varmaan olevasi tosi fiksu, kun soitit taksin sukulaiselle? Tajuatkohan, miten tyhmää oma käytöksesi on?
Eli siis oikea ja kohtelias tapa toimia on ohittaa täysin aikuisen ihmisen pyyntö siitä että hän menee taksilla? Ja tuputtaa autokyytiä kunnes toinen ratkeaa tai pakenee ovesta. Kivalta kuulostaa.
Mistä muuten voi sitten tunnistaa tilanteen, jossa toinen ei oikeasti halua kyytiäsi? Jos siis suoraan ääneen sanottu toive ei riitä.
Ei idiootti ! Oikea tapa on kysäistä uudelleen hämmästyneenä, että oikeestiko haluat mennä taksilla.
Onko se niin vaikeeta ? Toi kursailu on niin vanha tapa, että turha sitä on epäkohteliaaksi heittäytyä ajattelemalla, että " minäpä nyt näytän , että mun kanssa ei pelleillä" asenteella muutat sata vuotta vanhat tavat.
Minä kuuntelen pelkästään sitä puhetta ja toimin sen mukaan.
Ajatustenlukutaitoni on sen verran kehno. Pelatkaa te muut niitä sosiaalisia arvuutusleikkejänne kun kerran niin kovin niistä nautitte.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä kaveri tuli lainaamaan yhtä kirjaa ja samalla iltateelle. Olin ostanut kiireessä töiden jälkeen meille molemmille suolaiset pasteijat ja omenapiirakat. Siis molempia yhden kummallekin, ajattelin että on sopiva määrä siihen aikaan arki-illasta. Otti pasteijan mutta ei voinut syödä omenapiirakkaa kun ei kuulemma saa ottaa viimeistä (olin just ottanut lautaselle oman palani). En ollut itse niin muodollinen kun oli kuitenkin rento tilanne. En ollut ikinä kuullutkaan moisesta säännöstä, kaveri on kotoisin Hämeestä. Ei ottanut vaikka kuinka yritin sanoa että se on häntä varten siinä.
Tämä on kyllä ärsyttävää, että pitäisi tarjota huomattavasti enemmän kuin tietää että vaikka vaan itselle ja toiselle menee.. ja sitten vieras söisi silti vain sen yhden ja itselle jäisi hirveästi herkkuja. Itsestä olisi vaan kiva että on varattu suolainen ja makea juuri minun pientä piipahdusta varten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta kaikki kursailu on naurettavaa. Meillä on vieraat oppineet, että ei kannata kursailla tai jää ilman. En pyydä kahta kertaa kahville enkä tuputa mitään. Jos minulle sanoo ettei kahvi nyt maistu, sanon heti suoraan että "Selvä, ei sitten keitetä." Pari kertaa kuivin suin kyläiltyään kursailijakin oppii sanomaan ensimmäiseen tiedusteluun "Kyllä kiitos".
Lakanoita ja muuta vastaavaa en edes kysele vaan petaan sängyn vieraalle valmiiksi.
Samoin jos tiedän vieraan tarvitsevan kyytiä, otan auton avaimet laukusta, puen takin päälle ja totean, että kyyti lähtee 5 min. kuluttua. Mutinoita en kuuntele.
Kerran tosin sukulainen intti, että ei tarvitse viedä, pääsen minä taksillakin. Totesin hänelle että asia selvä, minäpä soitan taksin, ja soitin myös. Sen jälkeen ei ole tämäkään temppuilija yrittänyt kieltäytyä kyydistä.
Mikähän h*lvetin kursailuopettaja oikein kuvittelet olevasi? Luulet varmaan olevasi tosi fiksu, kun soitit taksin sukulaiselle? Tajuatkohan, miten tyhmää oma käytöksesi on?
Eli siis oikea ja kohtelias tapa toimia on ohittaa täysin aikuisen ihmisen pyyntö siitä että hän menee taksilla? Ja tuputtaa autokyytiä kunnes toinen ratkeaa tai pakenee ovesta. Kivalta kuulostaa.
Mistä muuten voi sitten tunnistaa tilanteen, jossa toinen ei oikeasti halua kyytiäsi? Jos siis suoraan ääneen sanottu toive ei riitä.
Ei idiootti ! Oikea tapa on kysäistä uudelleen hämmästyneenä, että oikeestiko haluat mennä taksilla.
Onko se niin vaikeeta ? Toi kursailu on niin vanha tapa, että turha sitä on epäkohteliaaksi heittäytyä ajattelemalla, että " minäpä nyt näytän , että mun kanssa ei pelleillä" asenteella muutat sata vuotta vanhat tavat.
Minä kuuntelen pelkästään sitä puhetta ja toimin sen mukaan.
Ajatustenlukutaitoni on sen verran kehno. Pelatkaa te muut niitä sosiaalisia arvuutusleikkejänne kun kerran niin kovin niistä nautitte.
Jatkan vielä, että olennaisena jatko-osana peliä on sitten itkupotkuraivarit, rutiseminen selän takana sukulaisille ja vauvapalstalle kun käly onkin nyt toiminut tylysti eikä sitten yhtään sillain kun olisin halunnut tai pitänyt. Nyyh.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Rankkaa, kun ihminen sanoo ettei halua lahjaa, ja epäkohteliasta, kun se ei-haluttu lahja ei kelpaakaan?
Ajattele miten helpommalla pääsisit, jos uskoisit sanottua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rankkaa, kun ihminen sanoo ettei halua lahjaa, ja epäkohteliasta, kun se ei-haluttu lahja ei kelpaakaan?
Antaisin kymmenen yläpeukkua jos voisin.
Ex-anoppi! Laittoi aina pöydän koreaksi ja kauniit astiat, itse joi kahvin seisten samasta ruskeasta mukista jonka kahva liimattu parikin kertaa paikoilleen ja reunasta puuttui pala. Kylään tullessaan vikisi, että eihän heitä varten nyt olisi tarvinnut! Eikä myöskään ikinä ottanut mitään , appiukko onneksi mutta nopeasti opin etten leivo heitä varten vaan ostan valmiin pullapitkon tai keksipaketin. Ja joulunlahjoista puhuttaessa vikisi ettei hänelle tarvitse mitään, mutta loukkaantui jos ex-mieheni otti sen tosissaan eikä ostanut äidilleen lahjaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
. Anoppi sanoi, ettei häntä varten tarvitse näin hienoja servettejä laittaa ja oli hakenut vessasta kahvipöytään vessapaperirullan.
Ajatus siitä, että kahvipöydässä on vessapaperirulla, jota ihmiset on käpälöineet vessareissuillaan (ei kukaan pese käsiä välissä jos ottaa lisää paperia pyyhkimiseen), ja johon on voinut pyttyä vetäessä roiskua ikävänlaisia pisaroita.............. D:
Olisin vienyt rullan pois saman tien. En käsitä, että joku muukin sitä paperia huoli suunsa pyyhkimiseen.
Meillä on juuri nyt pöydässä vessanpaperirulla, kun talouspaperi loppu ja lapsella, jolta irtoilee hampaita vuotaa pahasti ruuat sekä juomat ulos. Tosin rulla on käyttämätön, suoraan pakkauksesta otettu.
Hahhah, kursailuhan on ihan parasta! Itse kursailen aina ja nimenomaan kahvipöydässä ja naureskelen myöhemmin ihmisille, jotka eivät tajua tätä hienoa lajia.
Voisitte vähän tutustua suomalaiseen perinteeseen täällä kirjoittelijat. Taidatte olla idästä suurin osa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Antaisin kymmenen yläpeukkua jos voisin.
Vpn-yhteyttä käyttämällä onnistuu helposti tuo 10 lisäpeukkua.
Pappani on tällainen kursailija ja mummi taas on ihan päinvastainen, heti ensimmäisenä pöydässä ja istuu siellä myös pisimpään. Pappa ei varmaan ikinä tulisi kahvipöytään jos mummi ei tiukkasanaisesti käskisi, pappa myös ei ikinä kehtaa ottaa mitään mitä mummi ei ole ensin ottanut ja silloinkin tarkasti sama määrä.
Aina jos papalta kysyy, että ottaako kahvia, alkaa hirveä jahkailu "noh noh ehh noh" ja mummi siihen väliin, että ottaa se, ei vaan kehtaa sanoa!! Ja sitten pappa kiireesti, että jos minä nyt kupillisen. :D
Toisaalta sitä niiden tarjottavien kanssa puljausta on huvittavaa katsoa, kun toinen ei välitä p*skaakaan mitä muut ajattelee ja toinen välittää liian paljon.
Appiukko kursailee aina kun meillä käy. Huvittavin lienee ollut kun tuli suihkusta ja pahoitteli että suihkun lattia kastui. Oli kyllä yrittänyt saada sen kuivaksi, mutta oli kuulemma vähän kostea vielä.
En ymmärrä tällaista ääliömäistä muka kohteliasta kätyöstä.
Yksi erinomainen esimerkki on kun ystäväni vaihtoi poikavauvamme vaippaa (tätäkin melkei jo pidän kursailuna: pakonomaista halua vaihtaa lasteni vaippoja, itse en koe tätä kohteliaisuusmertiitiksi enkä myöskään vaihda omasta halustani paitsi jos joku poikkeuksellinen härdellitilanne muiden lasten vaippoja paitsi jos olen heitä hoitamassa). Hän lellitteli vauvalle "oi mikä pieni pippeli" tms, vauvan isä sattui kuulemaan ja heitti tähän väliin "noh, ei se mikään pieni ole!" siis sellaisen vastaheiton vitsikkäästi. Ystäväni tähän tosissaan " Mut -----:lla oli paljon pienempi!" eli oman poikansa nimi. 😂😂 siis tässä piti olla "vieraskorea"!! Ajattelin että mikä dorka... 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kainostelu ja kursailu, onko sama asia?
Ei.
Et sitten enempää avannut tätä.
Kursailu on opittu, ärsyttävä tapa, kainous on luonteenpiirre, lähellä ujoutta tai estyneisyyttä, ja sitä ettei ns. kehtaa. Jälkimmäisen ymmärrän, edellistä en.
Joku voi olla esim. kaino mitä tulee seksuaalisuuteen. Mutta en tunne ketään, joka kursailisi seksissä.
"No joo, kyllä mulla seisoo, mutta ei sun nyt tarvitse ottaa suihin, ei sillä väliä..." (kun on kolme kertaa tarjottu jo ja miehellä on kivikova seisokki).
Ymmärrätkö eron?
Naurattaa :D
mä. kuolen. nauruun. töissä olen, ei olis pitänyt tänne taas kurkkia..
Onpa suomalaiset muuttuneet junteiksi jenkkipulliksi kun ei kunnon käytöstapoja enää haluta ymmärtää. Kursailu on kohteliasta.
Opetelkaa oma kulttuurinne älkääkä vain katsoko TV-sarjoja. Ryntäätte varmaan jonkun kotiinkin koputtamatta, koska amerikkalaisissa sitcomeissakin tehdään niin?
Vierailija kirjoitti:
Onpa suomalaiset muuttuneet junteiksi jenkkipulliksi kun ei kunnon käytöstapoja enää haluta ymmärtää. Kursailu on kohteliasta.
Opetelkaa oma kulttuurinne älkääkä vain katsoko TV-sarjoja. Ryntäätte varmaan jonkun kotiinkin koputtamatta, koska amerikkalaisissa sitcomeissakin tehdään niin?
Häh, mun mielestä kursailu vasta epäkohteliasta onkin! Ensin on nähty vaivaa, että on ylipäätään jaksettu leipoa vieraille, ja sitten vieraat kehtaa kursailla "no ei mulle olisi tarvinnut, ei ole nälkä" tms. Olisi kyllä viimeinen kerta kun itse vaivautuisin mitään leipomaan, kun muka kohteliaasti kieltäydytään niitä syömästä. Kohteliaanpaa on mennä vain suosiolla pöytään istumaan ja syömään, ja muistaa toki kiittää kohteliaasti.
Ole hyvä, korjasin.