Lapsellani on kävelyvaljaat ja joidenkin ihmisten suhtautuminen käsittämätöntä!
Tyyliin " lapsi ei ole koira" tai "etkö sinä osaa kasvattaa". Minulle valjaat ovat kuitenkin olleet pelastus, lapsi voi huoletta tutkia kukkia ja kirmailla muutenkin vapaasti eikä minun tarvitse pelätä, että tippuu ojaan tai syöksyy auton alle! Jokainen, jonka taaperolla on tai on ollut " en istu rattaissa, enkä myöskään kävele kauniisti"-vaihe tietää. miten ikävää on äidille ja lapselle kiskoa lasta kädestä tai köyttää tämä rattaisiin.
Kommentit (119)
Siis mä voin hyvin ymmärtää niiden käytön taaperolla jossain isommassa tapahtumassa missä lapsi vois helposti muuten päästä helposti karkuun ja hukkua ihmisvilinää, varsinkin jos on myös pieni vauva mukana ja on yksin lasten kanssa liikenteessä. Mut perus kauppareissu tai ulkona kävely? Varsinkin jos se on sun ainut lapsi? Ei tosiaan voi olla niin vaikeaa vaan vahtia sitä lasta ja seurata missä se menee ja opettaa kuuntelemaan ja kävelemään nätisti vieressä.. Rattaat on myös sitä varten. Ja rattaissa ne valjaat että sen taaperon saa siellä pysymään :)
Meillä on semmoinen söpö lohikäärme-talutusreppu .) Voin keskittyä vaunuissa makaavaan pikkusiskoon ja pyörällä ajavaan isosiskoon, eikä tarvitse pelätä mitä tuo ylivilkas jäbä keksii!
Vierailija kirjoitti:
Tylsä sanoa, että ne valjaat helpottavat sinun elämääsi - koska sinun ei tarvitse nyt nähdä vaivaa kasvattaaksesi lasta. Sehän onkin paljon työläämpi tie, kun joutuu kertomaan lapselle, minne saa mennä ja minne ei. Sen peräänhän joutuu koko ajan katsomaan!
Mutta toisaalta, jossain vaiheessa lapsi kasvaa etkä voi sitoa sitä ikuisesti talutushihnaan. Osaako se sitten 4-vuotiaana kulkea nätisi juoksematta ojiin ja autojen alle, kun sitä ei ole koskaan opetettu?
Höpöhöpö. Ei ne sulje toisiaan ulos. Meillä se hihna on turvaväline ei kasvatuksen väline. Koko ajan pidetään kontaktia lapseen ja kerrotaan mitä saa ja mitä ei saa tehdä ja silti joskus lapsi ampaisee menemään ja valjaat on siinä avuksi.
Neljä taaperoa on ollut, viides tulossa. Yhdet näistä tuplana. Silti ei tarvittu valjaita. Jos kävely ei suju ja rattaat ei kelpaa, otan reppuselkään kantoliinassa. Kiukkukohtauksen sattuessa kantorepussa, siihen saa nakattua rimpuilevankin taaperon.
Päiväkodin mukaan kaksi noista neljästä olivat/ovat todella vilkkaita ja vahdittavia, minusta ihan tavallisia lapsia, mutta ehkä ne ammattilaiset osaa katsoa asiaa jotenkin toisin.
Minulla oli pienenä valjaat. Ei ikinä omilleni.
Mutta jokainen on oikeutettu valitsemaan ne asiat joiden kohdalla vanhemmuudessa tahtoo päästä siitä missä aita on matalin. Olen minäkin tehnyt päätöksiä joidenkin asioiden kohdalla ihan vain oman mukavuudenhaluni tai laiskuuteni vuoksi. Joku muu tekee sen valjaiden kohdalla ja ei se minulle mitenkään kuulu.
Vierailija kirjoitti:
Itse aion hankkia sen repun missä on hihna takana. Todella kätevä ja mua ei kiinnosta mitä muut ajattelee. Mun lapsen turvallisuus on muiden mielipidettä tärkeämpi
Ylisuojelevien vanhempien lapsista tulee useammin päihderiipppuvaisia narkkeja kuin muista.Googlaa enkuksi, löydät tutkimuksia.
Homma repeää lapsilla, joita on pidetty vankina, mitä valjaat edustavat.
Että sillä tavoin sitten suojelet?
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset eivät ymmärrä, että kaikki lapset eivät ole samanlaisia. Suurin osa lapsista istuu rattaissa vanhempiensa lykittävinä vielä 5-vuotiaanakin, laiskoja kakaroita, jotka eivät viitsi itse kävellä. Eikä niillä ole edes mitään mielenkiintoa mihinkään, paitsi johonkin banaaniin, joka sille käteen annetaan.
Meidän lapset ovat jo pienenä olleet erittäin aktiivisia, energisiä ja kiinnostuneita tutkimaan ympäristöä. Sehän tarkoitti sitten sitä, että kun kävelemään oppivat, ei rattaissa oleminen ole kiinnostanut. Ja siinä se kunto kasvoi. Parivuotiaana kävelivät useita kilometrejä kun ikätoverit läsähtivät jo sadan metrin jälkeen.
Ja kun on virtaa ja vauhtia enemmän kuin itsesuojeluvaistoa, on lapsen turvallisuuden takaamiseksi tehtävä jotakin. Joko laittaa lapsen häkkiin (ei), pakottaa rattaisiin köyttämällä siihen kiinni (ei) tai antaa kävellä ja juosta ja laittaa ne valjaat.
Säkkilasten vanhempien ei tarvitse tuollaisista huolehtia, joten suotakoon ymmärtämättömyys heille. Ei kannata välittää.
Koska en ole koskaan nähnyt tilannetta, jossa valjaat ovat pelastaneet parivuotiaan joutumasta ojan pohjalle, niin kerrotko, miten se tapahtuu? Kun lapsi siis lähtee juoksemaan ajotielle, sinä vedät siitä narusta takaisin?
Se, mitä oikeasti näkee on se, että 1-vuotiaalla on valjaat, sitten se taapertaa edestakaisin heiluen minikokoisia askeleita ja aikuinen pitelee siitä talutushihnasta kiinni ja seisoo vieressä. Jos se ei näytä samalta kuin olisi pissattamassa koiraa, niin mikä sitten näyttää?
Minun vaimoke laittaa minut narun päähän kun ruokakauppaan mennään. Jos käyttäydyn hyvin niin saan silloin tällöin yhden oluen ja suolapähkinöitä pienen pussin.
Valjaat kuulostaa kätevältä, varsinkin jos on useampia lapsia tai sitten yksi vilkas. Ihme ettei niitä näe useammin.
Vierailija kirjoitti:
Siis mä voin hyvin ymmärtää niiden käytön taaperolla jossain isommassa tapahtumassa missä lapsi vois helposti muuten päästä helposti karkuun ja hukkua ihmisvilinää, varsinkin jos on myös pieni vauva mukana ja on yksin lasten kanssa liikenteessä. Mut perus kauppareissu tai ulkona kävely? Varsinkin jos se on sun ainut lapsi? Ei tosiaan voi olla niin vaikeaa vaan vahtia sitä lasta ja seurata missä se menee ja opettaa kuuntelemaan ja kävelemään nätisti vieressä.. Rattaat on myös sitä varten. Ja rattaissa ne valjaat että sen taaperon saa siellä pysymään :)
Juu ja lapsellehan se ei ole yhtään traumaattista että selkä kaarella rimpuilee, itkre ja huutaa köytettynä rattaisiin? Saatikka että muut kanssakulkijat joutuu tuota katsomaan. Lasu siitä tulis ja aiheesta. Mielummin käytän valjaita tai reppua lapsella ja reissut menee nätisti ja lapsi kohottaa kuntoa samalla.
Meillä oli valjaat veneessä nuorimmalla ja ymmärrän sinua. Ne jotka täällä piruilevat asiasta, eivät joko oo ikinä nähneet villiä ja itsepäistä lasta tai sit välittävät enemmän siitä mitä muut ajattelee, kuin lapsensa turvallisuudesta. Meidän villikko on hengissä eikä oo valjaita tarvittu moneen vuoteen.
Sillä ei koskaan mitään väliä, miltä jokin näyttää, kunhan se toimii. Moni asia ei ole sitä, miltä se näyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse aion hankkia sen repun missä on hihna takana. Todella kätevä ja mua ei kiinnosta mitä muut ajattelee. Mun lapsen turvallisuus on muiden mielipidettä tärkeämpi
Ylisuojelevien vanhempien lapsista tulee useammin päihderiipppuvaisia narkkeja kuin muista.Googlaa enkuksi, löydät tutkimuksia.
Joopajoo. En ole ylisuojeleva. Lapseni elää ihan normaalia lapsen elämää sillä erolla että en anna juosta auton alle.
Monet välittävät enemmän siitä mitä muut ajattelee, kuin lapsensa turvallisuudesta. Yksin muija heilutteli pientä vauvaa puolelta toiselle, kun hän on niin rohkea ja niin peloton äiti että. Äidin pitää olla pehmeä ei kova. Onneks ei menny selkäranka lapselta tai mistäs minä tiedän, mitä sille jo tänäpäivänä kuuluu.. Kun pitää olla niin 'reipasta' äityliä että. :D
Jus viimeviikolla ajoin ohi, kun sellanen alle vuoden vanha, juuri kävelemään oppinut hopiperteli pyörätiellä autotien reunalla ja isi käveli siellä puiston puolella ja katteli vissiin teinityttöjä ottamassa aurinkoa.... Eli ei ne valjaattomat lapset todellakaan ole aina ohjauksessa ja turvassa. Tuohon kun vielä osuu yhtäaikaa joku pyöräilemään opetteleva niin jollekulle sattuu ja pahasti.
TäMÄ!!!!!!
"Lapseni elää ihan normaalia lapsen elämää sillä erolla että en anna juosta auton alle."
Vierailija kirjoitti:
Tylsä sanoa, että ne valjaat helpottavat sinun elämääsi - koska sinun ei tarvitse nyt nähdä vaivaa kasvattaaksesi lasta. Sehän onkin paljon työläämpi tie, kun joutuu kertomaan lapselle, minne saa mennä ja minne ei. Sen peräänhän joutuu koko ajan katsomaan!
Mutta toisaalta, jossain vaiheessa lapsi kasvaa etkä voi sitoa sitä ikuisesti talutushihnaan. Osaako se sitten 4-vuotiaana kulkea nätisi juoksematta ojiin ja autojen alle, kun sitä ei ole koskaan opetettu?
Siis miten valjaissa pitäminen estää muka sen että opettaa samalla?
Minulla 4 lasta, osa jo täysi-ikäisiä. Kahdella käytin valjaita, kahdella en ja kaikki 4 oppivat turvallisen liikumisen . Vilkas lapsi jolla ei ole vaarantajua mutta on todella nopea ja ketterä on hyvä pitää turvassa valjailla samalla kun opetetaan ja vaarantaju kehittyy. Auton alle jääminen kun ei opeta jos sattuu pääsemään hengestään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joopajoo. En ole ylisuojeleva. Lapseni elää ihan normaalia lapsen elämää sillä erolla että en anna juosta auton alle.
Kuinkahan monta alle 4-vuotiasta on jäänyt auton alle Suomessa viiden vuoden sisään.
Ei yhtäkään.
Silti on pärjätty ihan ilman valjaita. Nöyryyttävää ja noloa pitää lasta valjaissa, mutta tulette vielä kohtaamaan totuuden.
Eli sen alentavan kohtelun kärsineen teinin. Koska asiahan ei jää valjaisiin.
Kyttäätte jollain sovelluksella hänen menemisiään jne.
Käytin valjaita aikanaan pojalleni, kun tämä oli parivuotias. Pikkusisko oli tuolloin vauva, joten oma huomiokyky oli kauppareissuilla koetuksella. Yleensä kävelyt meni hyvin, mutta sitten poju saattoi nähdä tien toisella puolella jotain vastustamattoman kiinnostavaa ja juosta suinpäin kadun yli, pyörätielle tai ojaan. Valjaat olivat kuin vakuutus, niihin ei kiinnittänyt huomiota, kun niitä ei tarvinnut, mutta tosipaikan tullen ne olivat mailman paras idea :)
Kyllä välillä sydän kylmänä tuolla ajelee, kun äitiliini on keskittynyt leikkimään sosiaalista ja taapero hoippuu autotietä kohti. Ajatelkaa miltä se autoilijastakin tuntuis ajaa vahingossa lapsen yli!
Jokainen tekee asiat omalla tavallaan.