Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsellani on kävelyvaljaat ja joidenkin ihmisten suhtautuminen käsittämätöntä!

Vierailija
04.06.2018 |

Tyyliin " lapsi ei ole koira" tai "etkö sinä osaa kasvattaa". Minulle valjaat ovat kuitenkin olleet pelastus, lapsi voi huoletta tutkia kukkia ja kirmailla muutenkin vapaasti eikä minun tarvitse pelätä, että tippuu ojaan tai syöksyy auton alle! Jokainen, jonka taaperolla on tai on ollut " en istu rattaissa, enkä myöskään kävele kauniisti"-vaihe tietää. miten ikävää on äidille ja lapselle kiskoa lasta kädestä tai köyttää tämä rattaisiin.

Kommentit (119)

Vierailija
41/119 |
04.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joillain pervoilla on tämä valjasfetissi. 

Liikun päivittäin työni vuoksi Helsingissä katuja pitkin 8 tuntia. 

Ei näy lapsia valjaissa, vaikka ohitan varmaan sata taaperoa per työvuoro. 

Jokin kumma pakkomielle asiaan on tällä pastalla yhdellä tai kahdella tyypillä. 

En muuten ole lappuliisa enkä parkkipirkko... mikä voisi olla kyseessä :D

Poliisi

Vierailija
42/119 |
04.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä käsittämätöntä ihmisten reaktioissa on? Tarkoittanet, ettet pidä heidän reaktioistaan? Kai sen nyt voi käsittää, että valjaat ovat lapsella monien mielestä inhottava juttu. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/119 |
04.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tylsä sanoa, että ne valjaat helpottavat sinun elämääsi - koska sinun ei tarvitse nyt nähdä vaivaa kasvattaaksesi lasta. Sehän onkin paljon työläämpi tie, kun joutuu kertomaan lapselle, minne saa mennä ja minne ei. Sen peräänhän joutuu koko ajan katsomaan!

Mutta toisaalta, jossain vaiheessa lapsi kasvaa etkä voi sitoa sitä ikuisesti talutushihnaan. Osaako se sitten 4-vuotiaana kulkea nätisi juoksematta ojiin ja autojen alle, kun sitä ei ole koskaan opetettu?

"Kertomaan lapselle, minne saa mennä ja minne ei" 😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂. Puolitoistavuotiaani tottelee aivan jokaista sanaani ja kehoitustani. Oletan myös, että pari kertaa auton alle juokseminen varmasti avaa lapseni silmät sille, että äitin hellävaraisilla kehoituksilla kulkea rauhallisesti vieressä on jokin syvempi merkitys elämän jatkumisen kannalta.

Vierailija
44/119 |
04.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän jokainen äiti/isä saa itse päättää kuinka lastansa kuljetuttaa... kyllä ne valjaat on hyvä idea jos oikeasti todella vilkas lapsi joka säntäilee minne sattuu ja on ns.korvaton eli ei kuuntele.

Onhan niitä kaiken maailman valjaita aikuisillekin vai ettekö käytä koska ne on tarkoitettu eläimille?

Vierailija
45/119 |
04.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitiyteen kannattaa suhtautua niinkuin minä sunhtaudun - en välitä pätkääkään. Kaikilla on mielipide, oli siihen millään muotoa pätevyyttä tai ei. Ei niitä kannata kuunnella tai koko äitiyshomma tulee todella raskaaksi ja stressaavaksi.

Vierailija
46/119 |
04.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tylsä sanoa, että ne valjaat helpottavat sinun elämääsi - koska sinun ei tarvitse nyt nähdä vaivaa kasvattaaksesi lasta. Sehän onkin paljon työläämpi tie, kun joutuu kertomaan lapselle, minne saa mennä ja minne ei. Sen peräänhän joutuu koko ajan katsomaan!

Mutta toisaalta, jossain vaiheessa lapsi kasvaa etkä voi sitoa sitä ikuisesti talutushihnaan. Osaako se sitten 4-vuotiaana kulkea nätisi juoksematta ojiin ja autojen alle, kun sitä ei ole koskaan opetettu?

Haluaisin kovasti nähdä miten kasvatat ja opetat alle puolitoista vuotiasta vilkasta lasta minne saa vaikka lomalla suurkaupungissa mennä ja minne ei. Ei aivan kertominen vielä mene perille noin pienille. Se, että itsellä on ollut rauhallinen lapsi on varmasti luonut sinulle illuusion että osasit kasvattaa hyvin mutta totuus on aivan toinen. Vilkas lapsi olisi varmasti jo kuollut sinun metodillasi auton alle.

Vierailija
47/119 |
04.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse aion hankkia sen repun missä on hihna takana. Todella kätevä ja mua ei kiinnosta mitä muut ajattelee. Mun lapsen turvallisuus on muiden mielipidettä tärkeämpi

Ylisuojelevien vanhempien lapsista tulee useammin päihderiipppuvaisia narkkeja kuin muista.Googlaa enkuksi, löydät tutkimuksia. 

Homma repeää lapsilla, joita on pidetty vankina, mitä valjaat edustavat. 

Että sillä tavoin sitten suojelet? 

Joopajoo. En ole ylisuojeleva. Lapseni elää ihan normaalia lapsen elämää sillä erolla että en anna juosta auton alle.

Kuinkahan monta alle 4-vuotiasta on jäänyt auton alle Suomessa viiden vuoden sisään. 

Ei yhtäkään. 

Silti on pärjätty ihan ilman valjaita. Nöyryyttävää ja noloa pitää lasta valjaissa, mutta tulette vielä kohtaamaan totuuden. 

Eli sen alentavan kohtelun kärsineen teinin. Koska asiahan ei jää valjaisiin. 

Kyttäätte jollain sovelluksella hänen menemisiään jne. 

Mulla on kolme lasta. 14, 12 ja 1.5v. Meidän kaikki lapset on olleet tosi vilkkaita ja jokainen ollut valjaissa aikanaan. Valjaisiin se on meillä jäänyt. Ei olla ylisuojelevaisia tai seurata millään aktiivisella tavalla heidän kulkuaan. Perus jutut toki on. Kännykkä pidetään mukana ja siihen vastataan. Kotiintuloajat kohdillaan. Ovat saaneet elää ihan normaalia lapsen ja teinin elämää.

Vierailija
48/119 |
04.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskomattoman ilkeitä ja ymmärtämättömiä kommentteja täällä. Älä välitä, ap, on monia hyviä tapoja kasvattaa lasta, ja lapset on erilaisia. Luulen että minuakin pidettiin valjaissa jossain vaiheessa, koska pikkuveljiäkin. Se on lyhyt vaihe tuossa 1,5 - 2,5 vuoden välillä ja tuskin traumatisoi lasta tai loukkaa hänen ihmisarvoaan enempää kuin turvavyö autossa.

Vierailija
49/119 |
04.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset eivät ymmärrä, että kaikki lapset eivät ole samanlaisia. Suurin osa lapsista istuu rattaissa vanhempiensa lykittävinä vielä 5-vuotiaanakin, laiskoja kakaroita, jotka eivät viitsi itse kävellä. Eikä niillä ole edes mitään mielenkiintoa mihinkään, paitsi johonkin banaaniin, joka sille käteen annetaan.

Meidän lapset ovat jo pienenä olleet erittäin aktiivisia, energisiä ja kiinnostuneita tutkimaan ympäristöä. Sehän tarkoitti sitten sitä, että kun kävelemään oppivat, ei rattaissa oleminen ole kiinnostanut. Ja siinä se kunto kasvoi. Parivuotiaana kävelivät useita kilometrejä kun ikätoverit läsähtivät jo sadan metrin jälkeen.

Ja kun on virtaa ja vauhtia enemmän kuin itsesuojeluvaistoa, on lapsen turvallisuuden takaamiseksi tehtävä jotakin. Joko laittaa lapsen häkkiin (ei), pakottaa rattaisiin köyttämällä siihen kiinni (ei) tai antaa kävellä ja juosta ja laittaa ne valjaat.

Säkkilasten vanhempien ei tarvitse tuollaisista huolehtia, joten suotakoon ymmärtämättömyys heille. Ei kannata välittää.

Tässä ketjussa on jotain todella omituista. 

Yläpeukut viuhuu, kun sanoo, että SUURIN osa viisivuotiasti istuu rattaissa. 

En tiedä yhtäkään tervettä lasta, joka istuisi rattaissa viisivuotiaana, en edes nelivuotiasta. Kolmivuotiaat vielä voivat olla, mutta vain pidemmillä matkoia. 

Missä te asutte ja elätte? Jos muka on totta, että viisivuotiaat ovat rattaissa?

Vierailija
50/119 |
04.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut erityislapset eivät vielä kymmenenvuotiainakaan ole liikennevarmoja, vaan heitä pitää aina liikenteen lähellä pitää kädestä. Valjaat ovat hieno apu lapsena, kun koko liikkuminen on karkailua. Valjaisiin vain. Jotain apua äideillekin.

Vierailija
51/119 |
04.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei sitä omaa reaktiotaan voi olla näyttämättä? Aikuisen ihmisen pitäis jo osata hillitä ulkokuortaan suustaan puhumattakaan.

Vierailija
52/119 |
04.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Awww mun mielestä ne on aina niin huvittavan näköisiä, että tulee hyvä mieli kun näkee taaperon kävelemässä ja ihmettelemässä. Ja perässä tuleva aikuinen on selkeästi rentoutunut tilanteessa, kun ei tarvitse koko ajan stressata sitä, että lähteekö lapsi juoksemaan auton alle tai tippuuko se jostain.

Joten anna tollasten kommenttien olla. Hihnat on tehty ihan just käyttämistä varten, ei nykyään tarvitse tehdä asioita vaikeimman kautta ja aiheuttaa vanhemmille ylimääräistä stressiä, jos taapero ei halua istua rattaissa.

T. N24, lapseton

Vierailija
53/119 |
04.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on jaloissa kroonista vikaa, niin etten voi ottaa juoksuaskeleita. Lapsella siis valjaat varmuuden vuoksi. Että syitä on monia. 

Vierailija
54/119 |
04.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olin pienenä valjaissa, muuten en tässä enää kirjoittelisikaan. 

Vierailija
55/119 |
04.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erityislapset ei liity tähän keskusteluun mitenkään. Välihuomio.

Vierailija
56/119 |
04.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymyksiä valjaiden vastustajille.

Miten vauvalle/taaperolle voi pukea vaipat, vaatteet? Saati syötää rinnasta ja tuttipullosta. Kuljettaa rattaissa, istuttaa potalla. Antaa tutin? Nukuttaa pinnasängyssä, sehän on kuin vankila! Entäs kun sidotaan lapsi omaan selkään kiinni. Kamalan nöyryyttävää lapselle, yksinään jo jokainen noista aiheuttaa elinikäiset traumat ja varman narkkarielämän.

Vierailija
57/119 |
04.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Neljä taaperoa on ollut, viides tulossa. Yhdet näistä tuplana. Silti ei tarvittu valjaita. Jos kävely ei suju ja rattaat ei kelpaa, otan reppuselkään kantoliinassa. Kiukkukohtauksen sattuessa kantorepussa, siihen saa nakattua rimpuilevankin taaperon.

Päiväkodin mukaan kaksi noista neljästä olivat/ovat todella vilkkaita ja vahdittavia, minusta ihan tavallisia lapsia, mutta ehkä ne ammattilaiset osaa katsoa asiaa jotenkin toisin.

Minulla oli pienenä valjaat. Ei ikinä omilleni.

Mutta jokainen on oikeutettu valitsemaan ne asiat joiden kohdalla vanhemmuudessa tahtoo päästä siitä missä aita on matalin. Olen minäkin tehnyt päätöksiä joidenkin asioiden kohdalla ihan vain oman mukavuudenhaluni tai laiskuuteni vuoksi. Joku muu tekee sen valjaiden kohdalla ja ei se minulle mitenkään kuulu.

Sulla täytyy olla ihan sairaan hyvä kunto tai kevyehköt lapset, kun tänään just naureskelin kun 2v oli melkeen mahdoton irrottaa keinusta kun ei vaan halunnut lähteä siitä, se oli kun joku ihmislukko. Samaan raivoon sitten taittelin sitä rattaisiin, on muuten yllättävän vaikeeta kun lapsi vetää vuoroin taaksepäin kaarelle ja sitten ihan veltoksi.

Tota yli 15 kilosta kun yrittäisin ripustaa vielä reppuun niin vois olla kunto ja huumori koetuksella :)

Itse monasti aikoinaan kun lapsi oli pienempi miettinyt, että pitäisi hommata valjaat tuolle mutta pärjättiin sitten ilman, varmaan jos enemmän käveltäisiin keskustassa ni olisi olleet tarpeellisemmat.

Vierailija
58/119 |
04.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysymyksiä valjaiden vastustajille.

Miten vauvalle/taaperolle voi pukea vaipat, vaatteet? Saati syötää rinnasta ja tuttipullosta. Kuljettaa rattaissa, istuttaa potalla. Antaa tutin? Nukuttaa pinnasängyssä, sehän on kuin vankila! Entäs kun sidotaan lapsi omaan selkään kiinni. Kamalan nöyryyttävää lapselle, yksinään jo jokainen noista aiheuttaa elinikäiset traumat ja varman narkkarielämän.

Mitä ihmettä sinä selität? :D MITEN vaatteet, vaipat, imetys tai tuttipullot liittyi tähän aiheeseen?

Vierailija
59/119 |
04.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse harkinnut näitä omalle lapselle, sillä hän on ruvennut karkeilemaan, eikä tottele lainkaan vaikka kuinka juoksee perään tai huutaa odottamaan. Eli hyväksyn ehdottomasti, lapsen turvallisuus on tärkein.

Vierailija
60/119 |
04.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te valjaiden vastustajat ette varmaankaan käytä valjaita myöskään rattaissa tai syöttötuolissa? Koska kyllähän se 1,5-vuotias on koulutettu siihen, että pitää totella olla istua nätisti.