Lapsellani on kävelyvaljaat ja joidenkin ihmisten suhtautuminen käsittämätöntä!
Tyyliin " lapsi ei ole koira" tai "etkö sinä osaa kasvattaa". Minulle valjaat ovat kuitenkin olleet pelastus, lapsi voi huoletta tutkia kukkia ja kirmailla muutenkin vapaasti eikä minun tarvitse pelätä, että tippuu ojaan tai syöksyy auton alle! Jokainen, jonka taaperolla on tai on ollut " en istu rattaissa, enkä myöskään kävele kauniisti"-vaihe tietää. miten ikävää on äidille ja lapselle kiskoa lasta kädestä tai köyttää tämä rattaisiin.
Kommentit (119)
Kiinnitti huomioita juuri äidin rankka ylipaino joka sitten vaikeuttanut perään ryntäystä.
Täällä mummoa naurattaa, että valjaissa pito tekis lapsesta narkkarin.
Mummolla seitsemän lasta ja kaikki oli pienenä valjaissa ja leikkkehässä.
Nyt nämä vilkastukset jo aikuisia, korkeasti koulutettuja, eikä narkkareista tietoakaan.
Meillä talutusreppu ei ole kasvatusväline, vaan turvallisuusväline! Kun sinulla on vaunuissa vauva, joka saattaa äkkiä tarvita huomiota sekä pyörällä edellä viuhtova eskarilainen, jota täytyy pitää vähän silmällä niin leppisreppu johon kätketty valjaat takaa, ettei 2v spurttaa äkisti ajotielle tms!
Kyllähän minäkin toitotin omalle pojalle, että nätisti kävellään vieressä, vaan mitäs sellainen juuri 2 vuotta täyttänyt höyrypää ymmärtää! Yhtenä päivänä' mulahti sitten kaulaa myöten ojaan ja kun hätäpäissäni lukitsin vauvanvaunut, niin nepä eivät lukkituneetkaan vaan vaunut vyöryivät ajotielle :( Oli tulla kahdet hautajaiset. Minä kurkottelin sinne ojaan, en huomannut mitä takana tapahtuu...
Olen yhä kiitollinen sille lävistetylle goottipojalle, joka nappasi vaunut kiinni ! Tuon jälkeen ostin sellaiset punaiset valjaat ja poika kulki niissä noin vuoden verran, myöhemmin pikkusiskokin sitten käytti niitä.
Nyt lapseni ovat jo nuoria aikuisia eikä kummallekaan tunnu mitään traumoja jääneen.
Meidät kasvatettiin valjaissa ja niiden ansiosta opimme varomaan mm. autoja ja vältyimme monilta onnettomuuksilta kuten rattaista putoamisilta.
Vierailija kirjoitti:
Sen kummemmin ottamatta kantaa valjaiden käyttöön, niin mites te jotka sanotte, ettei lapsi pysy rattaiden valjaissa vaan saa ne irti alta aika yksikön, niin nää kävelyvaljaatko sitten on joku pakko paita mitä lapset ei voi saada
Turvavaljaiden lukko vaikeampi avata. Se on rinnalla. Rattaiden lukko monissa sylissä ja raittaiden valjaista saa kädet ujutettua pois. Houdini nääs.
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan joutunut kiskomaan lasta kädestä tai sitomaan rattaisiin. Olen antanut lapsen oppia liikkumaan ihan itse ja tarvittaessa ollut koko ajan vieressä. Jos on ollut paha paikka, olen nostanut taaperon syliin ja kantanut sen pahasta tilanteesta pois.
Asiantuntijoiden mukaan noista valjaista ei ole haittaa lapselle, mutta kyllä se niin on, että valjaiden valmistajat ovat saaneet pelolla myydyksi niitä (nyt viimeksi niitä reppuja, joissa valjaat on kiinni). Oikeasti niitä ei kukaan tarvitse. Jos niitä todella tarvittaisiin taaperoiden kasvattamiseen, kaikki käyttäisivät niitä.
Suomen metsissä niitä näekkään. Toisin on ulkomailla missä autot viehättävät ohi silmänräpäyksessä ja hyvä kun aikuinen ehtii alta pois. Samoin ihmismäärät ovat jotain ihan muuta.
Valjaita on joka toisella ja se on normi. En näe niissä mitään pahaa
Valjaat ovat hyvä keksintö, esikoinen oli hyvin vilkas, hän mm. putosi pää edellä alas syöttötuolista, tuli päivystys reissu, onneksi selvittiin säikähdyksellä, mutta valjaat otettiin käyttöön tämän jälkeen jopa syödessä. Lukitus pitää olla sen verran helppo, että aikuinen sen saa sekunnissa auki, jos hätätilanne tulee.
Rattaissa valjaat olivat aivan pakolliset lapsi kiipeili ja rattaat kippaavaat helposti kumoon tai lapsi tippuu reunan yli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te valjaiden vastustajat ette varmaankaan käytä valjaita myöskään rattaissa tai syöttötuolissa? Koska kyllähän se 1,5-vuotias on koulutettu siihen, että pitää totella olla istua nätisti.
Syöttötuolissa ei tulisi mieleenkään käyttää valjaita! Siinä on pienoinen paniikki päällä, kun lapsi vetäisee henkitorveen lihapullan ja alat näpertämään valjaita irti. Voin sanoa, että paniikissa ei ole helppoa. Itseasiassa meillä ei nuorimmalla edes ollut syöttötuolia.
Eikä kyllä rattaissakaan valjaita ole ollut käytössä.
Hengissä on kaikki kolme.
Nämäkin riippuu lapsesta. Toiset tarvii toiset ei. Vanhemmat tuntevat lapsensa parhaiten. Ei toisten asiohin sekaantuvat sivulliset.
Kun muksu oli reipas parivuotias, niin tosissani kyllä mietin, että laitan sen flexiin. Koiran kanssa piti joka päivä lenkkeillä, eli meillä ulkoilu ei ole mitään kerran viikossa metsään-tyyppistä, vaan luonnollisesti useampi kilsa joka päivä ja asumme kaupunkialueella. Lapsi on ollut vilkas kävelijä jo tosi pienestä ja siinä parin vuoden huitteilla tuli se vaihe, kun se saattoi ihan yllättäen ampua vierestä tielle ja vielä nauraa mennessään. Mikään kasvatus ei sitä vaihetta olisi muuttanut, tai ehkä jos olisi hakannut sen pelkäämään tarpeeksi, ehhe heh. Sen ikäistä lasta ei paljon paina, vaikka äitee huutaisi pää sinisenä, sehän juoksee keskelle risteystä, jos saa sellaista päähänsä.
Rattaisiin pakottamalla ja monesti aivan tatti otsassa lapsesta tiukasti kiinni pitämällä siitä vaiheesta selvitiin, mutta jälkikäteen ajateltuna oli kyllä ihan naurettavaa antaa yleisen mielipiteen vaikuttaa siihen, etten laittanut lasta valjaisiin. En ymmärrä itseäni, miksi ihmeessä välitin? Nyt olisi ehkä jo enemmän järkeä päässä, enkä enää luule, että jokainen kasvatusneuvoja antava oikeasti olisi kummoinenkaan kasvattaja. Kunhan nyt länkyttävät.
Lapsi on nykyään jo iso ja kulkee muuten edelleen päivittäin lenkillä mukana.
Vierailija kirjoitti:
Siis mä voin hyvin ymmärtää niiden käytön taaperolla jossain isommassa tapahtumassa missä lapsi vois helposti muuten päästä helposti karkuun ja hukkua ihmisvilinää, varsinkin jos on myös pieni vauva mukana ja on yksin lasten kanssa liikenteessä. Mut perus kauppareissu tai ulkona kävely? Varsinkin jos se on sun ainut lapsi? Ei tosiaan voi olla niin vaikeaa vaan vahtia sitä lasta ja seurata missä se menee ja opettaa kuuntelemaan ja kävelemään nätisti vieressä.. Rattaat on myös sitä varten. Ja rattaissa ne valjaat että sen taaperon saa siellä pysymään :)
Lapsen istuttaminen rattaissa on huonompi vaihtoehto kuin valjaat. Valjaiden kanssa lapsi sentään kävelee itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tylsä sanoa, että ne valjaat helpottavat sinun elämääsi - koska sinun ei tarvitse nyt nähdä vaivaa kasvattaaksesi lasta. Sehän onkin paljon työläämpi tie, kun joutuu kertomaan lapselle, minne saa mennä ja minne ei. Sen peräänhän joutuu koko ajan katsomaan!
Mutta toisaalta, jossain vaiheessa lapsi kasvaa etkä voi sitoa sitä ikuisesti talutushihnaan. Osaako se sitten 4-vuotiaana kulkea nätisi juoksematta ojiin ja autojen alle, kun sitä ei ole koskaan opetettu?
Haluaisin kovasti nähdä miten kasvatat ja opetat alle puolitoista vuotiasta vilkasta lasta minne saa vaikka lomalla suurkaupungissa mennä ja minne ei. Ei aivan kertominen vielä mene perille noin pienille. Se, että itsellä on ollut rauhallinen lapsi on varmasti luonut sinulle illuusion että osasit kasvattaa hyvin mutta totuus on aivan toinen. Vilkas lapsi olisi varmasti jo kuollut sinun metodillasi auton alle.
Minulla on vilkas lapsi. Se on monta kertaa pudonnut ojaan ja melkein juossut auton alle. Silti ollaan pärjätty suurkaupungeissa.
Mutta sinulle syntyy illuusio siitä, että kaikki ne lapset, joilla ei ole valjaita, ovat rauhallisia ja vain sinun pikkuveijarisi on karkailija - vaikka oikeasti ne muiden vilkkaat kultamurut on nimenomaan kasvatettu siihen, että ne osaavat kulkea. Mutta lapset eivät kasvata itse itseään, ne pitää opettaa ja niiden pitää itse antaa myös oppia. Ei se jokainen asvalttiin kaatuminen tai liikennemerkkiin törmääminen ole vaarallista.
Meidän taapero on nyt 4-vuotiaana tosi taitava kulkemaan kotikaupungissa ja vieraissakin kaupungeissa vaikka onkin semmonen tapaus, joka ei yhtään pysyisi aloillaan. Mutta kun se on pienestä pitäen opetettu.
Mä näkisin kyllä vilkkaassa kaupungissa vähän pahempia uhkakuvia kun liikennemerkkiin törmäämisen tai asfalttiin kaatumisen, esim. auton alle jääminen.
Sinulla itselläsi taitaa nyt vaan olla illuusio siitä että kaikkien muidenkin lapset uskoo kun sanoo että "äläpäs juokse sitten tielle"
Lapselle on syytä opettaa lisäksi valjaissa kävelyä oikein. Eli lapsen pitää nätisti ohittaa muut lapset ja ihmiset ilman turhia hyökkäilyjä tai mölinää. Lisäksi hihnassa vetäminen on ehdottomasti kitkettävä jo mahdollisimman nuorena. Oikeista suorituksista lasta voidaan palkita esim. maissinaksun palasilla. Rusinoita ei enää nykytiedon mukaan tule käyttää lapsen valjaskoulutukseen.
Lapsikouluttaja.
Valjaat on ihan kivat. Meillä on vaimoni kanssa valjaat ja käytämme niitä aktiivisesti yhteisissä riennoissamme. Ei pahaa sanottavaa valjaista. Luovat lisäjännitettä lapsentekopuuhiin.
Vilkkaat taaperokaksoset, jotka eivät viihdy rattaissa. Ihmisvilinässä tai isovanhempien hoidossa on valjaat käytössä, koska ei kukaan ehdi kahden eri suuntaan sinkoavan taaperon perään. Miksi ei käyttäisi jos lisää turvallisuutta. Kukaan ei ole vielä toistaiseksi päin naamaa suhtautunut ikävästi.
Valjaiden kritisoijilla ei varmaan myöskään käytössä sitä naurettavaa työntövaunua, johon lapsi kahlitaan kuin joku rahti, jos ei jakseta taluttaa sitä tai edes kantaa selässä.
Kenen mielestä voi olla hyvä idea sitoa pieni lapsi tuoliin?? Itse sain sellaisesta suuret traumat.
Meillä oli valjaat. Lapsi oppi kävelemään 8kk iässä eikä sen jälkeen viihtynyt moneen kuukauteen rattaissa eikä sylissä kuin todella väsyneenä. 70cm pituisen mini-ihmisen pitäminen kädestä alkoi käydä pitkän ihmisen selän päälle. Lapsi meni jo 9kk iässä niin kovaa, että oli pakko hankkia valjaat. Lapsi on varmasti hengissä niiden valjaiden ansiosta edelleen. Niin päätöntä se meno silloin oli.
Syöttötuolissa ei tulisi mieleenkään käyttää valjaita! Siinä on pienoinen paniikki päällä, kun lapsi vetäisee henkitorveen lihapullan ja alat näpertämään valjaita irti. Voin sanoa, että paniikissa ei ole helppoa. Itseasiassa meillä ei nuorimmalla edes ollut syöttötuolia.
Eikä kyllä rattaissakaan valjaita ole ollut käytössä.
Hengissä on kaikki kolme.