Lapsellani on kävelyvaljaat ja joidenkin ihmisten suhtautuminen käsittämätöntä!
Tyyliin " lapsi ei ole koira" tai "etkö sinä osaa kasvattaa". Minulle valjaat ovat kuitenkin olleet pelastus, lapsi voi huoletta tutkia kukkia ja kirmailla muutenkin vapaasti eikä minun tarvitse pelätä, että tippuu ojaan tai syöksyy auton alle! Jokainen, jonka taaperolla on tai on ollut " en istu rattaissa, enkä myöskään kävele kauniisti"-vaihe tietää. miten ikävää on äidille ja lapselle kiskoa lasta kädestä tai köyttää tämä rattaisiin.
Kommentit (119)
Minulla on kolme vilkasta lasta. 4v ja 2,5v kaksoset ja olen valjaiden kannalla. Jos olemme keskustassa tai liikennettä muuten lähellä. Käytän kyllä niitä. Nämä kaksi kun livahtavat eri suuntiin niin pulassa olisin ilman😀 turvallisuus ennen kaikkea. Meillä onneksi omakotitalo maalla ja on tilaa (liikaakin) ulkoilla ja mennä ilman valjaitakin. Aiemmin olisin halunnut pihaan aidatun leikkialueenkin, mutta kohtasin samankaltaisen vastaanoton ( että ei lapset ole eläimiä). Edelleen kaipaan ajoittain aitausta koska vieressä menee tie jolla kaahataan ylinopeutta. Yksikin selänkääntö esim. pyykkejä ripustaessa voi joskus olla kohtalokas. Ojat ja vesi tontilla tai lähellä ei tarvi montaa sekuntia hukkumiseen. Älä välitä muiden kommenteista. Mukavaa kesää ja retkiä!
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmisten pitää ylipäätään nykyään 'suhtautua' aina kaikkeen. Ventovieraidenkin asioihin. Minä katson sellaisia kieroon.
Oma mielipiteeni on se, että niinkauan kun vanhemmasta ja lapsesta ei ole häiriötä niin asiat on hyvin. Sama se pitääkö lasta valjaissa vai ei. Vielä kun opetettaisiin lapsille, ettei tarvi puuttua toisten asioihin ja arvostella tuntemattomia ihmisiä asioista jotka eivät kuulu muille. Maailmassa nyt on erilaisia ihmisiä ja ne pitäisi minusta hyväksyä olipa se ulkonäköseikka, teko tai vaikka puhetapa kunhan se ei oikeasti satuta ketään. ( Monesti olen nähnyt kuinka vanhemmat opettavat omia lapsia arvostelemaan ohuikulkijoita).
Av mammoilla pitäs valjaat olla aikuisenakin vielä. Sen verran ootte lapsentasosia.
Kuinka pösilöitä ihmiset oikeasti on. Jos joku kokee valjaat hyväksi, niin antaa käyttää. Lapset vaan on tosi erilaisia, toisille valjaat on hyvät, jos on tosi liikkuvainen ja rohkea ja utelias lapsi. En mäkään mee arvostelemaan niitä vanhempia, joiden lapsi istuu rattaissa passiivisena pillimehua tai tuttipulloa lutkuttaen vielä neljä tai viisi vuotiaana.
Olen lapseton mutta katson kunnioituksella vanhempia jotka pitää lapset valjaissa koska siitä tiedän että he välittävät lapsistaan.
Ulkomaillahan nuo valjaat ovat paljon yleisempiä kuin täällä. Jopa naapureissa Ruotsissa ja Virossa.
Lapsettomana vastaan näin; kun näen lapsen valjaissa, ajattelen että sille on hyvä syy, ja ehkä salaa olen tyytyväinen että en lapsia ole tehnyt. En sen enempää. En usko että kukaan syyttä suotta lapsiaan "käyttää".
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli pienenä valjaat, ja musta ne oli makeet :D.
Mulla ei ollut koska niitä ei ollut silloin kun olin lapsi mutta pikkuveljellä oli, ne oli hienoa sinistä nahkaa jossa oli auton kuvia. Vanhemmat osti ne jostain ulkomaanmatkalta.
Mikään ei ole niin surullinen näky, kuin rattaisiin köytetty lapsi kirkumassa tulipunaisena ja äiti/isä huutamassa melun yli "Kun sä et kävele nätisti!" Ostakaa hyvät ihmiset vaikka ne valjaat, älkääkä kiduttako .
Amerikoissa isossa ostoskeskuksessa kannattaa lapsi pitää visusti valjaissa. Hetki silmäkulmasta poissa ja lapsi hävinnyt, kidnapattua tai vastaavaa. Suomi on vielä lintukoto näitten asioiden suhteen - onneksi
Itse saan vielä suurempaa huomiota/närää aikaan, kun taluttaessani valjaissa välillä "isken vauhtia" ja huudaan "hopoti-kopoti-koo", kuin jollekkin vähä-älyiselle eläimelle.
Olimme menossa naapurissa asuvan ystäväni kanssa kauppaan kävellen, molemmilla parivuotiaat lapset.
Matka yhteen suuntaan noin 4km, ensin ok-talo alueella missä ei erikseen jalkakäytävää tien viertä pitkin ja sitten jalkakäytävää vilkkaan ajotien vieressä. Minun lapsellani oli mummon ostama (sinullakin oli valjaat pienenä, ei tosin näin hienoa!) talutusreppu, ystäväni lapsi oli rattaissa kiinni vöiden lisäksi koiran talutushihnalla... Alkumatka meni kuunnellen tämän lapsen kirkumista , emme voineet edes jutella ja poimiessa kenkiä jotka tämä potki pois, sitten loppumatka syöksyillen hakemaan poikaa ajotieltä!
Siinä vaiheessa olin sanoinkuvaamattoman kiitollinen äidille tämän aluksi oudolta tuntuneesta 1 vuotias- lahjasta!
Vierailija kirjoitti:
Tylsä sanoa, että ne valjaat helpottavat sinun elämääsi - koska sinun ei tarvitse nyt nähdä vaivaa kasvattaaksesi lasta. Sehän onkin paljon työläämpi tie, kun joutuu kertomaan lapselle, minne saa mennä ja minne ei. Sen peräänhän joutuu koko ajan katsomaan!
Mutta toisaalta, jossain vaiheessa lapsi kasvaa etkä voi sitoa sitä ikuisesti talutushihnaan. Osaako se sitten 4-vuotiaana kulkea nätisi juoksematta ojiin ja autojen alle, kun sitä ei ole koskaan opetettu?
Hieno oivallus; "helpottavat sinun elämääsi". Tästä älynväläyksestä ansaitset vähintäänkin Nobelin palkinnon. Ensinnäkin, mitä pahaa siinä on, jos haluaa helpottaa elämäänsä? Minkälainen ihminen haluaa elämäänsä vaikeuttaa? Tyhmä? Jos pelkkä valjaiden käyttö johtaa siihen, ettei minun tarvitse ollenkaan kasvattaa lastani, vaan valjaat tekevät kaiken puolestani, niin ihan ehdottomasti haluan heti ostaa sellaiset taikavaljaat! Mistä niitä saa? Ei kun ai niin, sehän riittää, että taaperolle vain rauhallisesti selittää, miksi auton alle ei saa juosta tai miksi järveen ei kannata hukkua... Seuraavaksi voidaan varmaan neuvotella Pohjois-Korean ydinaseohjelmasta sekä sademetsien tuhoutumisesta. Unohtamattakaan sitä, että kaikki maailman lapset ovat täysin samanlaisia keskenään. Kyllä Vilijonkat tietää.
Valjaat on ollut aikoinaan lapsellani käytössä rattaissa, syöttötuolissa ja myös isoissa ihmisjoukoissa liikkuessa, markkinoilla joen varrella kuljeskellessa, autotien laitaa lapsen kanssa kävellessä. Valjaiden kanssa äidillä on kädet vapaana, lapsella on kädet vapaana, ja jos lapsi meinaa kompastua, valjaat estävät pään kopsauttamisen katukivetykseen. Yllättäviä juoksuspurtteja lapsen perään ei tullut ikävä, kiitos valjaiden. Eikä niitä valjaita nyt tietenkään aina käytetty, mutta silloin vaan, kun lapsen turvallisuus sitä tuntui vaativan. Vaan eipä jääty bussin alle eikä tiputtu syväsataman laiturilta jokeen (vaikka muutamassa pienemmässä lätäkössä kerittiinkin käydä silloin, kun valjaita ei oltu vielä älytty hommata...).
Joten rohkeasti vaan valjaita käyttämään!
Onpa outo keskustelu. Kun kersa on valjaissa ei pääse sattumaan vahinkoja, niin yksinkertaista se on. En kans ymmärrä miks sitä vanhemmuutta pitää suorittaa vaikeimman kautta niin että on ihan poikki ja stressaantunut, kun kerta on tällasia apuvälineitä keksitty jotka elämää helpottaa JA tuovat turvaa.
Ja ne vaipat ainakin liittyy siten, että voishan se vanhempi vaikka tarkkailla sitä lastaan ja viedä sen pytylle aina kun sillä on hätä, sen sijaan että omaa itsekästä mukavuudenhaluaan vaan pukee vaippoihin jottei tarvis vaivautua ja olla AIDOSTI LÄSNÄ. http://personal.inet.fi/yhdistys/kestoliinailijat/vaipaton.htm
Niin.
Tämä menee vähän ohi aiheen, mutta kerran tuttuni olivat menossa ulkomaille. Tämän takia lapselle hankittiin valjaat, juurikin turvallisuuden takia. Ensimmäisellä käyttökerralla lapsi oli mennyt karhukävelyä normaalin kävelyn sijaan. Näytti varmaan hauskalta :DD
Vierailija kirjoitti:
Sen kummemmin ottamatta kantaa valjaiden käyttöön, niin mites te jotka sanotte, ettei lapsi pysy rattaiden valjaissa vaan saa ne irti alta aika yksikön, niin nää kävelyvaljaatko sitten on joku pakko paita mitä lapset ei voi saada auki vai?🤔
Yleiskäyttöisissä valjaissa (joita voi käyttää kävelyyn tai esim. rattaissa tai syöttötuolissa) kiinnitys on selän puolella. Ja ainakin meillä olevissa valjaissa sen verran vaikea, että sen avaamiseen tarvitsee aikuinenkin kaksi kättä.
En ihan heti usko, että lapsi tuosta vaan keplottelisi niistä valjaista ulos varsinkin jos remmit ovat tiukalla. Toisaalta ei se tietenkään sitä tarkoita, että valjaissa olevan lapsen voisi jättää kokonaan ilman valvontaa.
Eivät valjaat ole meillä kasvatuskeino vaan turvallisuusväline, kun liikumme helsingin keskustassa! Tosin nyt niistä alettu hiljalleen luopua, kun poika täytti 4v.
Minulla on kolme vilkasta lasta. 4v ja 2,5v kaksoset ja olen valjaiden kannalla. Jos olemme keskustassa tai liikennettä muuten lähellä. Käytän kyllä niitä. Nämä kaksi kun livahtavat eri suuntiin niin pulassa olisin ilman😀 turvallisuus ennen kaikkea. Meillä onneksi omakotitalo maalla ja on tilaa (liikaakin) ulkoilla ja mennä ilman valjaitakin. Aiemmin olisin halunnut pihaan aidatun leikkialueenkin, mutta kohtasin samankaltaisen vastaanoton ( että ei lapset ole eläimiä). Edelleen kaipaan ajoittain aitausta koska vieressä menee tie jolla kaahataan ylinopeutta. Yksikin selänkääntö esim. pyykkejä ripustaessa voi joskus olla kohtalokas. Ojat ja vesi tontilla tai lähellä ei tarvi montaa sekuntia hukkumiseen. Älä välitä muiden kommenteista. Mukavaa kesää ja retkiä!