Vasemmistoaate kuuluu monen nuoruuteen. Elämänkokemus tuo järjen päähän ja kasvattaa oikeistolaiseksi.
Hyvinvointivaltioon kun ei enää ole paluuta, joten ilmaisen rahan jakaminen pitää nyt lopettaa. Onneksi ihminen kasvaessään tämän tajuaa, vaikka monet nuoruuden kokemttomuudessaan onkin kiinnostunut vasemmistolaisuudesta.
Sosiaaliturva ja julkiset palvelut eivät vaan enää kanna, vaan kaiken on oltava vastikkeellista, kuten myöskin leipäjonot. Miten nyt ei ilman niitä selvittäisi vaikka vuosisatoja on selvitty ilman.
Samoin matalan palkan alat pitää olla, ei tuottamattomasta työstä voida, eikä pidä maksaa, näin se vaan on.
Tätä pohtii tuore ylioppilas
Kommentit (80)
Vierailija kirjoitti:
Nuorena olin hieman ylimielinen ja jotkut ajatukseni olivat oikeistolaisia. Nyt kun on tullut ikää ja elämänkokemusta, ajattelen muitakin kuin itseäni, ja olen kokenut sen tosiasian että vakava sairaus ja siitä seurannut työttömyys voivat osua kenen tahansa kohdalle, nyt vanhemmiten olen siirtynyt yhä enemmän vasemmalle.
Itse olin aika samanlainen nuorempana. Itse valmistuin vuonna 2007 ylioppilaaksi, ja tuolloin olin aika kokoomuslainen (todennäköisesti vain jonkin trendikkyyden vuoksi). Kuvittelin tuolloin, että köyhyys on aina oma vika, ja että kaikki vasemmistolaiset ovat kateellisia kommareita.
Sittemmin olen itsekin ollut pitkiäkin aikoja työttämänä, ja yliopisto-opiskelujen kautta oikeasti perehtynyt sosiaalipolitiikkaan ja muihin yhteiskunnallisiin asioihin, ja ymmärtänyt sen, kuinka esim. sosiaaliturva ja pienet tuloerot vähentävät rikollisuuden ja pahoinvoinnin määrää yhteiskunnassa. Ja kun nykyään suurin osa kaveripiiristäni on vasemmistoa tai vihreitä äänestävää, niin siinä on oppinut myös sen, että vasemmistolaiset omaavat yleensä ihmisläheisemmän ja solidaarisemman arvomaailman, ja näin ollen olen myös itsekkin vuosien saatossa muuttunut vasemmistolaiseksi. Vuoden 2012 kunnallisvaaleista alkaen olen vasemmistoa äänestänyt, ja sillä mennään tulevaisuudessakin.
Nykyään tosinaan jopa hävettää nuo alle parikymppisenä lausumani typerät kommenttini.
Täällä 43-vuotias vasemmistolainen työssäkäyvä perheenäiti, joka asuu omistusasunnossa Espoossa. Ruotsinkielinen sukunimi. Siitä huolimatta vasemmistolainen.
Olen seurannut politiikkaa aika tiiviisti jo vuosikymmenet. Ainoat poliitikot, joihin tällä hetkellä luotan ovat Li Andersson ja Anna Kontula.
He ovat pysyneet maan pinnalla noustuaan itse hierarkiassa. He pitävät koko ajan aktiivisesti heikko-osaisten ihmisten puolia.
Vahva ja turvallinen yhteiskunta pitää huolta kaikista. Tasa-arvoisuus alkaa jo syntymästä, kun kaikista pidetään huolta. Rahaa pitää kerätä ja jakaa järkevästi ja tuottavasti. Kokoomuslainen syytää rahaa niille, joilla sitä jo on, vaikka tasa-arvoisempi yhteiskunta olisi huomattavasti tuottavampi. Köyhä laittaa rahan kiertoon, rikas jemmaa veroparatiisiin.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on tuottamatonta työtä ja mikä tuottavaa? Olen aina ihmetellyt vähän näitä käsitteitä. Siis oletaan että on vaikka joku siivooja sairaalassa, joka yhtäkkiä lakkaisi tekemästä työnsä kokonaan? Kuitenkaan sairaalahygienian kannaltahan työ on äärimmäisen tärkeää. Silti ajatellaan yleisesti ettei siivoojan työ ole tuottavaa. Samoin voidaan ajatella vaikkapa poliisin ja palomiehen työstä.
Millä tavalla siis määritellään objektiivisesti jonkin tietyn työn tuottavuus?
Oikeistoliberalistit usein ajattelevat ettei jostain työstä tarvitse maksaa kuin 7e/tunti kun ei se työ ole kuulemma tuottavaa. Perusteluja harvoin kuulee miksi se työ ei ole tuottavaa.
Kaikkein vähiten tuottavat tyypit jotka siirtelevät toisten ihmisten rahoja tileiltä toisille ja isopomot jotka lounastelevat ne neuvottelevat. Eivät tuota mitään. Näillä ihmisillä jostain syystä suurimmat palkat.
Roseanne yksi hyvä esimerkki. Oli kova sosialisti ennen ja nyt Trumpin kannattaja. On perin loogista olettaa, että ihmiset tulevat konservatiivisemmiksi vanhennuttuaan ja niinhän ne tekevätkin.
Hmmm voithan sinä kokeilla.
Kun pääset opiskelemaan, et hae mitään tukia mihinkään ja siihen päälle maksat kirjat, lukukausimaksut jne. Mahtaa ääni muuttua kellossa.
Sinä et olisi välttämättä ylioppilas ilman tätä järjestelmää. Mietippä sitä.
Korkeakouluihin ei niin vaan enää mentäisi, sinne menisi vain rikkaat. Tulisi monella oikeistolaisella ikävä ja itku kurkkuun. Minä en olisi nyt ylioppilas ilman tätä järjestelmää. Olen todella kiitollinen että Suomessa on jokaisella mahdollisuus opiskella ja täällä huolehditaan toisista ihmisistä.
vaikka ap onkin kokoomuksen nuorososiiven jäsen, niin muistuttaisin että seuraaviin eduskuntavaaleihin ei ole montaa vuotta. ei kannattaisi suututtaa huonosti palkattuja kokoomuksen äänestäjiä. voisivat vahigossa äänestää jotain muuta puoluetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsekkyys ajaa oikeistolaiseksi.
Ei moraali.
Kumpi on mielestäsi itsekäs; toisten verorahoilla loisiva työtön kommari vai hänen elatuksensa maksava töitä paiskiva kapitalisti? On se kumma, etteivät vassarit tajua sitä ironiaa, mikä itsekkääksi haukkumiseen liittyy.
Sairaanhoitajat ja pankkivirkailijat äänestää kokoomusta (oikeistoa) ja putkiasentajat ja hitsarit SDP:tä (vasemmistoa) noin niinkuin karrikoidusti.
Heh, minä taas luulen että kunhan automatisaatio edistyy, sitä ilmaisen rahan jakamista voidaan harjoittaa paljon nykyistä enemmän, ja on pakkokin, koska ihmisten tekemä työ harvinaistuu koneiden tehdessä työn paljon tehokkaammmin ja paremmin, ja jollainhan silloin työttömien ihmistenkin on elettävä. Käytännössä siis rahalla, jonka saa vaikka "kelan taikaseinästä", ja sinne sen rahan tuo koneiden tuotoksen verotus.
"Vasemmistolaisuudella en tarkoita liberaalien sosiaalisten arvojen ajamista, vaan puhtaasti sitä, että kansalaisten perustarpeet (terveyden- ja sairaanhoito, koulutus, vanhushoiva yms.) järjestetään yhteisvastuullisesti verovaroin."
EI tuo ole mikään vasemmistolaisuuden määritelmä.
Sekin ajaa oikealle, että ihmiset ovat selvästi varakkaimmillaan vanhemmiten. Ovat perineet vanhempansa ja koko ikänsä kartuttaneet omaisuuttaan. Ovat omistavaa luokkaa vanhemmiten. Ainakin jos edes jotain älliä on ollut päässä.
Itse asiassa kukaan ei ole niin oikealla kuin nuoret kokoomuslaiset, katsokaa vaikka hankkenilaisia! Susanna Koski on (oli nuorena) myös hyvä esimerkki hc-kokkarista, jolla ei ole vielä hiukkaakaan järkeä päässään. Useimmille onneksi ikä tuo viisautta, Koski vaan taitaa olla toivoton tapaus.
Yhteiskunnan kustannuksella ja niistä yleisistä, yhteisistä verovaroista maksetusti olet sinäkin ,ap saanut esim. peruskoulusi käydä ja ylioppilaaksi valmistua.
Vanhempiesi maksukyvystä se ei siis ole riippunut, kuten ennen peruskoulun tuloa, kunsitä edeltävien oppi-ja yhteiskoulujen luokissa jaettiin oppilaille aina kuun lopulla lasku kotiin vanhemmille vietäviksi.
Sinä pidät nyt ilmaista koulutusta itsestäänselvyytenä, mutta sitä se ei suinkaan aina ole ollut, vaan tuli vasta 1970-luvulla.
Juu, just' niiden jälkeenpäin haukuttujen 'suomettumisen vuosien' ja Kekkosen valtakauden aikana jolloin Suomi oli 'rähmällään'.
Arvaapa kahdesti, vasemmisto, vaiko oikeisto ajoi enemmän sitä peruskoulua ja kummalle oli enemmän yhdentekevää, vaikkei sitä olisi tullutkaan.
Toisin kuin me koululaiset silloin , vasemmistopoliitikot silloin olivat muuten kaikki kyllä vähintäänkin ihan aikuisia ja olipa heidän riveissään silloin vielä monia vanhempiakin poliitikkoja, itse sota-ajankin Suomessa kokeneita.
Vierailija kirjoitti:
"Vasemmistolaisuudella en tarkoita liberaalien sosiaalisten arvojen ajamista, vaan puhtaasti sitä, että kansalaisten perustarpeet (terveyden- ja sairaanhoito, koulutus, vanhushoiva yms.) järjestetään yhteisvastuullisesti verovaroin."
EI tuo ole mikään vasemmistolaisuuden määritelmä.
Sekin ajaa oikealle, että ihmiset ovat selvästi varakkaimmillaan vanhemmiten. Ovat perineet vanhempansa ja koko ikänsä kartuttaneet omaisuuttaan. Ovat omistavaa luokkaa vanhemmiten. Ainakin jos edes jotain älliä on ollut päässä.
Yksinäiset köyhät eläkeläiset voi siis mielestäsi aivan sen kummemmitta ja huoletta yhteiskunnassa unohtaa ja lakaista 'maton alle' ?
Tyylin: "Itsepähän syrjäytetyiksi työmarkkinoilta halusivat..."
Tuo mainitsemasi elämänkokemus tekee ihmisen itsekeskeiseksi ja ahneeksi. Ei enää halutakaan auttaa heikommassa asemassa olevia, koska oma huvipursi, kesämökki ja roposet ovat vaarassa.
Isosiskoni ajatteli vielä on 3 vuotta sitten melko samalla lailla kuin ap. Kovasti sanoi olevansa joku humaani ja tasa-arvoa puolustava ihminen (puolusti mm. seksuaalivähemmistöjen oikeuksia, mikä on toki arvokasta ja hienoa). Samalla kuitenkin valitti tasaisin väliajoin oman verotuksensa suuruutta, ja siitä, kuinka Suomessa rikkaita verotetaan muka liikaa ja sosiaaliturva laiskistaa. Tunnusti jopa kannattavansa, että Suomessa pitäisi siirtyä samanlaiseen terveydenhuoltojärjesteslmää, kuin jenkeissä.
Sisko itse ei ole mitenkään erityisen varakas, asuu miesystävänsä kanssa vuokralla, ja ensimmäisen vakituisen työsuhteen sai vasta viimevuoden keväällä. Se ei kyllä tee hänestä vielä mitään hyvätuloista, jolla on varaa esim. kokoomuksen politiikan kannattamiseen.
Sen, että hän valittaa omasta verotuksestaan, pystyy vielä jollain tavalla ymmärtämään kun kyse on omasta elämästä, mutta joidenkin suuryritysten puolustaminen ei ole hänen kohdallaan kovinkaan järkeenkäypää, saatika jenkkiläisen terveydenhuoltojärjestelmän kannattaminen tai sosiaaliturvan vastustaminen. Sen jälkeen on aika tekopyhää sanoa olevansa joku humanisti tai tasa-arvon kannattaja.
Nyt tosin viime vuosina siskokin on alkanut tulla ns. järkiinsä ja on mm. ollut mukana mm. siinä helmikuussa pidetyssä aktiivimallin vastaisessa mielensosotuksessa. Myös tämän hallituskauden aikanen politiikka on saanut siskoni kääntymään jossain määrin vasemmalle.
Eiköhän ap:kin iän myötä tule viisautta.
T: vasemmistoa äänestävä ja joskus pidemmänkin aikaa työttömänä ollut mies
Kysymyksenasettelu näissä keskusteluissa aika pitkälle oikeiston määrittelemä, tyyliin annetaanko armoa huono-osaisille vai ovatko he itse ansainneet kurjuutensa. Tämä sataa tietenkin oikeiston laariin.
Oikeistolaisuus on ennen kaikkea suurpääoman halua tehdä mitä huvittaa ja saada maksimaaliset edut, riippumatta siitä mitä se aiheuttaa valtiolle, ihmisille, eläimille, ympäristölle jne. Suurin osa oikeiston kannattajistakaan ei sijoita niin suuria summia että hyötyisivät oikeistolaisesta politiikasta.
Hauskaa miten nuoret kuvittelevat tietävänsä kaikesta kaiken ja joka asia on mustavalkoinen jokotai eikä välissä ole mitään. Sitten elämä opettaa ja ottaa luulot pois.