Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nimetön lastensuojeluilmoitus, auttakaa!

Vierailija
02.06.2018 |

Jos teen lasun puhelimitse mainitsematta nimeäni, niin sinnehän jää kuitenkin tieto puhelinnumerostani, minkä perusteella tietysti näkee soittajan. Siellähän voi vaikka olla Fonecta Caller tms. asennettuna mistä soittajan näkee suoraan. Ja kun lastensuojelun pitää antaa lain mukaan tieto ilmoituksen tekijästä, niin ei taida paljon nimen kertomatta jättäminen tässä auttaa...

Saatan siis mahdollisesti joutua tekemään lasun (toivottavasti en!) ja haluan tehdä sen ehdottoman nimettömänä. Pitääkö tässä lähteä prepaidia ostamaan vai miten tuon tekisi?

Kommentit (49)

Vierailija
41/49 |
03.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksityishenkilö, eli esim. naapuri, työkaveri, tms., voi tehdä lasun nimettömänä. Viranomainen -opettaja, lastentarhanopettaja, terkkari...- ei. Tiedän, koska olen molemmilla tavoilla itse tehnyt, ja lastensuojelusta minulle näin sanottiin.

Paitsi, että laikihan menee niin, että yksityishenkilö voi tehdä lastensuojeluilmoituksen nimettömänä, kuten myös lapsen kanssa ammattinsa puolesta tekemisissä oleva henkilö. Lastensuojeluilmoituksen kohteella on halutessaan oikeus tietää kuka ilmoituksen on tehnyt. Ja jos sosiaalityöntekijä henkilöllisyyden tietää, hänen se pitää myös kertoa. Ammattinsa puolesta ilmoituksen tehneen henkilöllisyyttä ei tarvitse kertoa.

Ja sen ilmoituksen voi vaikka kirjoittaa ruutupaperille nimettömänä ja toimittaa sosiaalitoimistoon. Asia tutkitaan siinäkin tapauksessa.

Nyt on ihan höpöhöpöä. Ammattihenkilö nimenomaan ei voi tehdä lastensuojeluilmoitusta nimettömänä, vaan jos esim. opettaja tekee ilmoituksen oppilastaan, perhe saa aina tietää ilmoituksen alkuperän. Yksityishenkilö voi tehdä halutessaan ilmoituksen nimettömänä. Ilmoituksen vastaanottajaa ei kiinnosta tällaisen yksityishenkilön henkilöllisyys eikä ilmoitusta selvitellessä aleta kaivaa jotain useiden päivien takaisia puheluita läpi, että löydettäisiin numero ja alettaisiin sen omistajaa selvittelemään. Järki käteen.

Rikosilmoitus poliisille kunnianloukkauksesta. Poliisi kaivaa kyllä.

Ilmoitus tehdään lapsesta. Jos on huolissaan lapsen hyvinvoinnista, ei ole kunnianloukkaus millään muotoa. Otan työkseni vastaan lasuja ja voin kertoa, että niitä tulee niin paljon, että en todellakaan edes löytäisi puhelinnumeroa ilmoitus a:lle kun olen kirjaamassa niitä. Yksityishenkilö voi aina tehdä nimettömänä, mutta kannattaa huomata, että toisinaan nimetön ilmoitus paljastuu väkisinkin. Jos ilmoitus koskee vaikka mokkireissua viikonloppuna 1 ja 2, niin aika helpolla siellä mökillä olleen voidaan ajatella ilmoituksen tehneen.  

No niin. Siinäpä heti saivartelua.

Kyllähän se on kunnianloukkaus vanhempia kohtaan, jos mennään löpisemään, että lasta kohdellaan kotona kaltoin.

Se on sitten kunnianloukkaus tai törkeä kunnianloukkaus, löpinöistä riippuen. Rangaistus sakkoja tai vankeutta.

Ja sinä saat selitellä noita numeroiden hukkumisia myös aluehallintovirastolle, jos teet kirjauksia noin huolimattomasti.

Suomi on oikeusvaltio, vaikka se siellä sosiaalivirastossa tuntuu aina unohtuvan.

Yksityishenkilöllä on oikeus tehdä lastensuojeluilmoitus nimettömänä. Toistan: nimettömänä. Nimetön tarkoittaa sitä, että ilmoittajan henkilöllisyyttä ei kysytä eikä mahdollisia yhteystietoja tallenneta myöhempää tunnistamista varten, koska silloinhan ilmoitus ei olisi nimetön. Tähän ei aluehallintovirastolla eikä kellään muullakaan ole nokan koputtamista, koska kyseinen asia on kirjattu lastensuojelulakiin. Se on ihan yhtä tärkeä ja vaikuttava laki kuin nämä sinun mainostamasi kunnianloukkauspykälätkin. Useissa tapauksissa lastensuojelulaki on itse asiassa erityisen voimakas, koska sen tarkoitus on turvata lasten elinolosuhteita.

Vierailija
42/49 |
03.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksityishenkilö, eli esim. naapuri, työkaveri, tms., voi tehdä lasun nimettömänä. Viranomainen -opettaja, lastentarhanopettaja, terkkari...- ei. Tiedän, koska olen molemmilla tavoilla itse tehnyt, ja lastensuojelusta minulle näin sanottiin.

Meidän lapsesta koulun kuraattori teki nimettömänä ilmoituksen. Arvattiin "syytteistä", kuka oli asialla, olivat asiattomia sossun mukaan. Oli piilotunut oppilashuoltoryhmän nimikkeen taakse, mutta sossut sanoivat ettei voi olla ryhmän tekemä, koska hekin kuuluvat siihen ryhmään, eivätkä olleet lapseni asioihin millään lailla osallistuneet. Harmi etten älynnyt tehdä asiasta rikosilmoitusta, kun lasu-ilmoitus todettiin aiheettomaksi. Että kyllä ne viranomaisetkin keksivät vippaskonstit tehdä nimettömiä ilmoituksia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/49 |
03.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paitsi, että laikihan menee niin, että yksityishenkilö voi tehdä lastensuojeluilmoituksen nimettömänä, kuten myös lapsen kanssa ammattinsa puolesta tekemisissä oleva henkilö. Lastensuojeluilmoituksen kohteella on halutessaan oikeus tietää kuka ilmoituksen on tehnyt. Ja jos sosiaalityöntekijä henkilöllisyyden tietää, hänen se pitää myös kertoa. Ammattinsa puolesta ilmoituksen tehneen henkilöllisyyttä ei tarvitse kertoa.

Ja sen ilmoituksen voi vaikka kirjoittaa ruutupaperille nimettömänä ja toimittaa sosiaalitoimistoon. Asia tutkitaan siinäkin tapauksessa.

Nyt on ihan höpöhöpöä. Ammattihenkilö nimenomaan ei voi tehdä lastensuojeluilmoitusta nimettömänä, vaan jos esim. opettaja tekee ilmoituksen oppilastaan, perhe saa aina tietää ilmoituksen alkuperän. Yksityishenkilö voi tehdä halutessaan ilmoituksen nimettömänä. Ilmoituksen vastaanottajaa ei kiinnosta tällaisen yksityishenkilön henkilöllisyys eikä ilmoitusta selvitellessä aleta kaivaa jotain useiden päivien takaisia puheluita läpi, että löydettäisiin numero ja alettaisiin sen omistajaa selvittelemään. Järki käteen.

Ilmoitus tehdään lapsesta. Jos on huolissaan lapsen hyvinvoinnista, ei ole kunnianloukkaus millään muotoa. Otan työkseni vastaan lasuja ja voin kertoa, että niitä tulee niin paljon, että en todellakaan edes löytäisi puhelinnumeroa ilmoitus a:lle kun olen kirjaamassa niitä. Yksityishenkilö voi aina tehdä nimettömänä, mutta kannattaa huomata, että toisinaan nimetön ilmoitus paljastuu väkisinkin. Jos ilmoitus koskee vaikka mokkireissua viikonloppuna 1 ja 2, niin aika helpolla siellä mökillä olleen voidaan ajatella ilmoituksen tehneen.  

No niin. Siinäpä heti saivartelua.

Kyllähän se on kunnianloukkaus vanhempia kohtaan, jos mennään löpisemään, että lasta kohdellaan kotona kaltoin.

Se on sitten kunnianloukkaus tai törkeä kunnianloukkaus, löpinöistä riippuen. Rangaistus sakkoja tai vankeutta.

Ja sinä saat selitellä noita numeroiden hukkumisia myös aluehallintovirastolle, jos teet kirjauksia noin huolimattomasti.

Suomi on oikeusvaltio, vaikka se siellä sosiaalivirastossa tuntuu aina unohtuvan.

Yksityishenkilöllä on oikeus tehdä lastensuojeluilmoitus nimettömänä. Toistan: nimettömänä. Nimetön tarkoittaa sitä, että ilmoittajan henkilöllisyyttä ei kysytä eikä mahdollisia yhteystietoja tallenneta myöhempää tunnistamista varten, koska silloinhan ilmoitus ei olisi nimetön. Tähän ei aluehallintovirastolla eikä kellään muullakaan ole nokan koputtamista, koska kyseinen asia on kirjattu lastensuojelulakiin. Se on ihan yhtä tärkeä ja vaikuttava laki kuin nämä sinun mainostamasi kunnianloukkauspykälätkin. Useissa tapauksissa lastensuojelulaki on itse asiassa erityisen voimakas, koska sen tarkoitus on turvata lasten elinolosuhteita.

Kunnianloukkauksesta saa silti tehdä rikosilmoituksen.

Eikä asianosaisten ole välttämättä vaikeaa tunnistaa tekijää.

Vierailija
44/49 |
03.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ellei ole kyseessä väkivalta, Oikea väkivalta, tai todella törkeää heitteillejättöä, jätä lasu tekemättä!!!!

Siinä viimeistään pilaat sen perheen (vanhempien Ja lasten) elämän. Surullista mutta totta.

Esim. 60-luvulla lähes kaikkia lapsia kasvatettiin/hoidettiin sellaisella tavalla, joka nykyään olisi lasun paikka. Silti heistä tuli ihan terveitä aikuisia.

Koko lasusysteemissä ja siihen liittyvässä ilmiantokoneistossa ei ole mitään järkeä.

Stasi.

Vierailija
45/49 |
03.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voit tehdä nimettömänä ihan huoletta ellet ole viranomainen ja virkasi puolesta velvoitettu tekemään. Minä tein lapseni ystävästä eikä kukaan ollut kiinnostunut siitä, kuka minä tarkalleen olen. Vain tuo yhteys/suhde lapseen, joka selitti, miksi tiedän, mistä puhun.

Mutta jos et oikeasti halua, että sinut tunnistetaan, sinun ei tarvitse alkaa mitenkään perustella, että tiedät, mistä puhut. Ilmoittajan tehtävä on ilmoittaa huolensa, ja lapsen ja hänen huoltajiensa kanssa pohditaan, onko huolelle aihetta. T. Sosiaalityöntekijä

Eikö olisi järkevämpää ilmoittaa kaltoinkohtelusta tai lapsen ongelmakäyttäytymisestä - eikä mistään epämääräisistä huolista?

Vierailija
46/49 |
03.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ellei ole kyseessä väkivalta, Oikea väkivalta, tai todella törkeää heitteillejättöä, jätä lasu tekemättä!!!!

Siinä viimeistään pilaat sen perheen (vanhempien Ja lasten) elämän. Surullista mutta totta.

Esim. 60-luvulla lähes kaikkia lapsia kasvatettiin/hoidettiin sellaisella tavalla, joka nykyään olisi lasun paikka. Silti heistä tuli ihan terveitä aikuisia.

Koko lasusysteemissä ja siihen liittyvässä ilmiantokoneistossa ei ole mitään järkeä.

Mutta te samat ihmiset kuitenkin sitten valitatte että lastensuojelu ei ole tehnyt mitään jos sattuukin käymään niin että joku lapsi kuolee vanhempiensa tai sukulaistensa pahoinpitelemänä..

Ei meitä minkään sossutanttojen kuolleet mukulat huoleta. Sori siitä.

Vierailija
47/49 |
03.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on kyseessä kunnianloukkaus, jos valehtelee vanhempien tai lapsen tekevän jotain rikollista, mitä he eivät ole tehneet, tai herjaa heitä aiheetta.

Vierailija
48/49 |
03.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi vain mutta minä olen sitä mieltä että jotka lasua käyttää koston välineenä niin näille henkilöille pitäisi antaa kunnon sakot joita joutuisi maksaa lopun elämäänsä!!!!

Miettikää seuraavalla kerralla kun pilailet tuollaisella asialla niin joiltan Oikeasti tarvitsevalta lapselta jää apua saamatta teidän pilailujenne takia!! Suomen. laki velvoittaa tarkistamaan jokaisen ilmoituksen jopa turhankin!!!

Turhaan täällä neuvot, sillä ne on mt-potilaita ja rikollisia, jotka niitä kostolasuja väsää. Ei normaaleja terveitä ihmisiä. Eikä ne sun neuvoista välitä. Ennemminkin vaatisin automaattista poliisitutkintaa aiheettomista lasuista, ja hulluille ilmoittajille pakkohoitoa ja lobotomiaa.

Vierailija
49/49 |
03.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on kyseessä kunnianloukkaus, jos valehtelee vanhempien tai lapsen tekevän jotain rikollista, mitä he eivät ole tehneet, tai herjaa heitä aiheetta.

Suurin osa lastensuojeluilmoituksista koskee huolta vanhemman jaksamisesta. Väsynyt äiti ei ole rikollinen, mutta tarvitsee apua. Toisinaan ilmoitus koskee vanhemman kännäämistä, sekään ei ole rikos, mutta onhan se huoli, jos perheessä on vauva ja vanhempi on sen kanssa yksin kotona päissään. Sossuilla on riittävästi kyllä töitä, joten jos lasu ei herätä sossuissa huolta, ne lähetetään ainoastaan tiedoksi vanhemmalle. Sossut veisivät paljon useammin asioita poliisille esim. lapsen pahoinpitelyistä, mutta poliisillakin on töitä eikä ne jokaista luunappia jouda selvittämään sen vertaa kuin väitettyjä kunnia-asioitakaan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi viisi